Jump to content
Annons

Hur mixar ni era virvlar?


LIIKET

Recommended Posts

Jag spelade in ett band nyligen och sitter nu med mixen... Jag hatar mina virvlar. Jag kan aldrig få dem att skära igenom mixen på ett snyggt sätt. Alla säger att de boostar 200(eller var nu den fundamentala tonen ligger) men jag tycker inte att det alls låter bra. Det ger bara ett bumligt bonk. Jag har också analyserat virvlar från kommersiella releaser och kommit fram till att de alltid har mindre 200hz än vad mina har. Boostar jag diskanten så skär det i mina öron. Boostar jag midsen så blir mixen grumlig. Jag fattar inte. 🤪

Här är ett sample: http://dl.dropbox.com/u/14938577/mixsample.mp3

Vad gör jag för fel? Vad har ni för trix för att få till en virvel med balls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att de skär genom mixen (som du beskriver det) beror troligen på att man har använt en sidechainad kompressor eller en sidechainad eq på de spår som krockar frekvensmässigt med virveln.

Och kom även ihåg att virvlarna på kommersiella releaser inte sällan har bytts ut mot samplingar i mixen, och inget fel med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inget proffs direkt, men jag brukar boosta 400 Hz och 4000-5000 Hz.

Jag brukar vara rädd för 400. Det låter typ skit på det mesta, men jag boostade 400 på virvel och skar lite 400 i gitarrerna. Klar förbättring. Virveln fick kropp! Thank you, friend.

Jag tycker att det låter bra och den hårda kompressionen passar bra här!

Tack för de vänliga orden.

Att de skär genom mixen (som du beskriver det) beror troligen på att man har använt en sidechainad kompressor eller en sidechainad eq på de spår som krockar frekvensmässigt med virveln.

Och kom även ihåg att virvlarna på kommersiella releaser inte sällan har bytts ut mot samplingar i mixen, och inget fel med det.

Jag snackar inte om sidechain. Det jag menar med "skära genom" är att den är tydlig och definerad utan att vara jobbig att lyssna på (för mycket diskant typ). Jag förstår att man kan uppnå detta med hjälp av sidechain, och jag har provat det utan vidare framgång (pump och skit). Jag jobbar mig hellre fram med EQ. Trummorna i klippet jag länkat är för övrigt också triggade. 😉 Lite tråkigt tycker jag, men trummisen hade ett skitset, så vad gör man...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trigga är standard inom pop/rock musiken idag.

Några pointers är som du beskrev boosta runt 200, skär vid 800hz. Boosta vid 3-4khz och bosta runt 14khz för lite luft.

Sen mpste givetvis den inspelade virveln låta bra 🙂

Kolla in min hemsida för lite samples: www.studiohaga.net . Det är utan samples på alla utom Worth a kings ransom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trigga är standard inom pop/rock musiken idag.

Några pointers är som du beskrev boosta runt 200, skär vid 800hz. Boosta vid 3-4khz och bosta runt 14khz för lite luft.

Sen mpste givetvis den inspelade virveln låta bra 🙂

Kolla in min hemsida för lite samples: www.studiohaga.net . Det är utan samples på alla utom Worth a kings ransom.

Din jävel! Jag får dåligt självförtroende av dina samples. Det låter kung. Jag skulle verkligen gissat att samplingar var inblandade i trummorna i helloandso. Jag tycker det är helt omöjligt att få till en bra trumljud utan samplingar. Mestadels för att trummisar är snåla, lata fanskap med skitutrustning och inkonsekventa anslag. Sedan är jag ingen mästare på att stämma trummor heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ops.. hehe jag glömde Helloandso det är samples där med, men ändå relativt mycket virvel med.

Det är nog i princip omöjligt om man siktar på en kommersiell produktion. Till och med green day's 2 senaste plattor ska ha samples på virveln :S

Det bästa är om man kommer undan med att blenda samples med riktiga virveln, men det går inte alltid då det knappast finns gott om konsistenta, bra trummisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör jag för fel? Vad har ni för trix för att få till en virvel med balls?

ditt "fel" är att trummorna totalt å kanske virveln i synnerhet är för låga jämfört med resten

både sång å ffa guror äter upp hela ljudbilden

tryck tillbaka det något å skjut på virveln lite i volym å se vad du tycker - kanske hörs basen då också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Jag tyckte faktiskt att virveln lät helt OK. (Däremot är den förskjuten i djup en aning för mycket, men det är ju kanske en annan sak.)

Som Demonproducenten sa, tryck tillbaka lite. Eller, alternativt, kolla så att busskompressorn inte äter upp för mycket av transienterna (trummorna). Eller kanske både och.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad skönt att du för en gångs skull kokade ner din idioti i ett enda ord.

du kanske inte la märke till att jag svarade på ditt inlägg?

fick ni verkligen lära er det på sae att man ska använda så lite processning för att få saker att lyftas fram ur en mix eller är det bara nåt du snappat upp nånstans?

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske inte la märke till att jag svarade på ditt inlägg?

fick ni verkligen lära er det på sae att man ska använda så lite processning för att få saker att lyftas fram ur en mix eller är det bara nåt du snappat upp nånstans?

det är nåt jag har märkt när jag har suttit och mixat. saker låter oftast bäst och fetast när dom har kvar sin ursprungskaraktär, det är ingen raketvetenskap direkt. och nu bör jag kanske tillägga att jag inte pillar med sån där topplistemusik, och har kanske ett avvikande ljudideal. Nåt som för övrigt mest var till min nackdel på SAE.

Link to comment
Dela på andra sajter

saker låter oftast bäst och fetast när dom har kvar sin ursprungskaraktär

oavsett hur övriga ljud låter och hur mixen som helhet låter och hur ursprungskaraktären är?

kors om det vore så enkelt - oavsett musikgenre

att det blir sämre efter att du skruvat än vad det var innan kan ju hänga lite på hur du skruvar - inte bara på att du skruvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

oavsett hur övriga ljud låter och hur mixen som helhet låter och hur ursprungskaraktären är?

kors om det vore så enkelt - oavsett musikgenre

att det blir sämre efter att du skruvat än vad det var innan kan ju hänga lite på hur du skruvar - inte bara på att du skruvar...

om man har ett pissdåligt originalljud så kanske man bör överväga en ny inspelningssession istället för att lägga tid och pengar på att försöka ratta fram en kompromiss. Men fan, vi är ju typ helt överens. fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som wellness sade, jag tycker det låter bra.

Virveln kan med fördel dras upp lite.

I övrigt brukar jag skära runt 4-500, boosta lite runt 5-6k (men det beror ju helt och hållet på hur virveln låter från början....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...