Jump to content
Annons

Vad för (el) gitarr man bör köpa?


Musicfan

Recommended Posts

Halloj!

Jag har nu spelat gitarr i ca 1 år. Men endast akustiskt då... så nu är jag lite sugen på att skaffa mig en el, och en förstärkare. Så vad bör jag skaffa, tycker ni? Jag är lite inne på en Gretsch g5235t, då jag skulle tycka det vore lite skoj med en Bigsby... Men jag vet inte riktigt... Och när det gäller förstärkaren, så har jag ingen aning alls... Så det är bara att komma med förslag på gitarr och förstärkare.

Förresten... Jag lyssnar på/spelar typ, 50, 60, 70-tals musik. T. ex. Beatles, Stones, Elvis, Eddie Cochran, T. Rex, Faces, ja ni förstår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Kul med elgitarr =) Det är alltid svårt att rekommendera gitarr till någon, eftersom det är så väldigt individuellt vad man gillar och inte. Jag har ägt en amssa gitarrer i många olika prisklasser från de flesta stora märkena, och det har tagit mig lång tid att hitta de gitarrer som funkar bäst för mig. Men någonstans måste man ju börja. Mitt tips är att undvika det absoluta budgetsegmentet och försöka kika på de gitarrerna som inte är de allra billigaste. De är ofta riktigt ordentligt usla tyvärr.

När det gäller Gretsch har jag väldigt liten erfarenhet, tyvärr. Däremot har jag desto mer erfarenheter av Bigsby, och det är inga roliga historier jag har att dela med mig av där. Tyvärr. För mig har det bara varit krångel med intonering, omstämning osv.

När du räknar upp vad du gillar för musik tänker jag lite Telecaster eller lite Les Paul. Men det är bara jag. Det viktigaste är att du hittar en gitarr du är nöjd med och som käns bra för just dig.

När det gäller stärkare skulle jag rekommendera dig en liten modellerare, till exempel Vox Valvetronix-serie. Många bra ljud för liten penning. Hittar du ett specifikt ljud du fatnar för kan du köpa en analog stärkare längre fram, som har just det ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är den musiken som faller dig på läppen skulle jag inte alls satsa på Les Paul, däremot kanske en

telecaster (ett tips är att gå in på thomann och lyssna på deras ljudexempel och senare testa dem i affär)

eller en begagnad halvakustisk goding.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kul med elgitarr =) Det är alltid svårt att rekommendera gitarr till någon, eftersom det är så väldigt individuellt vad man gillar och inte. Jag har ägt en amssa gitarrer i många olika prisklasser från de flesta stora märkena, och det har tagit mig lång tid att hitta de gitarrer som funkar bäst för mig. Men någonstans måste man ju börja. Mitt tips är att undvika det absoluta budgetsegmentet och försöka kika på de gitarrerna som inte är de allra billigaste. De är ofta riktigt ordentligt usla tyvärr.

När det gäller Gretsch har jag väldigt liten erfarenhet, tyvärr. Däremot har jag desto mer erfarenheter av Bigsby, och det är inga roliga historier jag har att dela med mig av där. Tyvärr. För mig har det bara varit krångel med intonering, omstämning osv.

När du räknar upp vad du gillar för musik tänker jag lite Telecaster eller lite Les Paul. Men det är bara jag. Det viktigaste är att du hittar en gitarr du är nöjd med och som käns bra för just dig.

När det gäller stärkare skulle jag rekommendera dig en liten modellerare, till exempel Vox Valvetronix-serie. Många bra ljud för liten penning. Hittar du ett specifikt ljud du fatnar för kan du köpa en analog stärkare längre fram, som har just det ljudet.

Tack för svar.

Som du säger, de allra billigast är oftast inte någonting att ha. Jag tänker mig runt 5000:- för gitarren, och kanske 2000:- för stärkaren. Och som du också är inne på där har jag faktiskt kollat lite på någon Tele eller Les Paul. Och en Vox vt15 också. Men jag får nog känna efter lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera en http://www.voxamps.com/modernclassic/ac4tv/ eller liknande liten rörförstärkare på ca 5 watt. Dom spelar högt samtidigt som dom lätt spricker upp och distar riktigt läckert på låg volym vilket är att föredra om man spelar det som du spelar.

tvärtemot vad barrf säger skulle jag säga att en Les Paul är vad du söker! kolla inte bara epiphone utan leta efter gamla 70-80tals japanska kopior: greco, tokai, burny. Gibson till priset av en Epiphone ungefär. Telecaster funkar också, men till mycket av det du lyssnar på kan det vara käckt med lite fetare mickar.

Kolla blocket och gå i affärerna där du bor, testa dig fram. Om du är ny på just elgitarrer kan det vara bra att sitta med samma förstärkare och testa gitarrer med olika typer av mikrofoner (humbuckers, single coil och p90) så du förstår skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

blackstar´s 5w skulle nog passa dig. kolla efter en begagnad.

när det gäller gitarr så prova lite olika modeller, gärna med samma förstärkar ljud för att höra skillnaden mellan olika typer av gitarrer och micar.

http://www.eastwoodguitars.com/gör kopior av gamla gitarrer, finns nog endel du skulle gilla. det finns film och ljudklipp om du klickar på modellerna i höger kant.

gretch gitarren du tänkte på har jag inte testat, känns den skön, låter rätt (i dina öron), och håller stämningen så kan det väl vara en bra början.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrer skulle jag kolla lite begagnat. Finns mycket fint 🙂 Eller begagnad på någon lokal musikaffär! Där får du mycket för pengarna.

Sov talare ovan. Les Paul är en sjukt fin gitarr, en av mina favoriter. Där har du ett nybörjar alternativ "Ephiphone" mycket prisvärda gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter en Les Paul... så skulle jag rådge dig att skaffa en Gibson om du har råd, det finns ju en del modeller (Gibson LP Studio/Faded) som inte är oöverkomliga i pris. Har du inte råd så kolla in Japanska kopior av märkena Tokai, Greco eller Burny. Epiphone sågar jag, det är möjligt att det funkar för dig och det är möjligt att jag har fel men jag har aldrig lirat på en Epi som varit i närheten av att vara vad jag ville ha. Men det kan ju vara att jag har fått mina kletiga händer på måndagsex för all del.

Fast för en del av exemplen du gav hade jag kanske snarare kikat på en Fender Strata eller Tele...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter en Les Paul... så skulle jag rådge dig att skaffa en Gibson om du har råd, det finns ju en del modeller (Gibson LP Studio/Faded) som inte är oöverkomliga i pris. Har du inte råd så kolla in Japanska kopior av märkena Tokai, Greco eller Burny. Epiphone sågar jag, det är möjligt att det funkar för dig och det är möjligt att jag har fel men jag har aldrig lirat på en Epi som varit i närheten av att vara vad jag ville ha. Men det kan ju vara att jag har fått mina kletiga händer på måndagsex för all del.

Bra poäng, epiphone är ofta sämre än gibson. Men, i min erfarenhet, så får man lägga ut 20k+ för att det ska vara värt skillnaden. Min första "fina gitarr" var en epiphone les paul och den var det inget fel på. Hade jag bytt ut mickarna hade jag nog haft en gibson med fel logga.

Bästa är väl att testa gitarren innan du köper den. Eller som sagt, kolla på japanska gitarrer.

Fast för en del av exemplen du gav hade jag kanske snarare kikat på en Fender Strata eller Tele...

Det skulle jag avråda han ifrån om han vill låta som Beatles, Elvis, Eddie Cochran, T. Rex, Faces, ja du förstår... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa själv, det är nog det bästa rådet. Jag gillar dem inte men å andra sidan är det ett bra tag sedan jag provade en själv. Vad det gäller de japanska kopiorna; jag hade bara hört pratas om dem innan jag besökte Janne Helge (Helges Håla i Växjö), det var ett par år sedan när han började ta in de här märkena. Han satte en i händerna på mig o sa "testa". Blev imponerad över deras spelbarhet och ton, intryck av kvalité helt enkelt. Jag testade 6-7 stycken - allihop kändes lika bra och låt i prisintervallet 5000 - 7000 kr ungefär. Slutade med att han fick importera en svart Greco LP Custom (tre mickar/Peter Frampton-modell) som jag köpte för 9000 kr. Men som sagt testa några i en musikaffär (Epiphone), gillar du så köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, tack för alla era förslag.

Men jag undrar en sak är Epiphone Les Pauls bra, eller bör jag satsa på en riktig Gibson...?

Epiphone är hyfsade gitarrer men det beror ju helt på vad du har för krav. Jag tycker inte dom är mycket sämre än Gibsons billiga serier (BFG, Studio, Faded). Däremot tycker jag det börjar bli en viss klasskillnad när man börjar jämföra med Gibsons "riktiga" gitarrer men då är det också kanske fem gånger så högt pris som för en Epiphone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner tre gubbar som köpt Bugera v5 o de är nöjda allihop. Passar nog bra till Vintagerock i alla fall. Funderade på en själv åxå men backade efter att ha lyssnat på lite olika ljudexempel via Youtube, där finns ett och annat klipp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är riktigt svårt att hitta en Gibson som är prisvärd... visst, soundet kan vara kanon, men lägger jag ut 20 000+ på en gitarr så skulle jag gärna ha en med bättre fret access, mer ergonomiskt halsfäste, mer precisa och fasta stämskruvar, ett huvud som inte knäcks... seriöst, är god vän med min lokala gitarreparatör och minst 50% av hans kunder är enbart Gibson-ägare vars gitarrhuvud har knäckts. En annan vän köpte en Les Paul för 24 000 bara härom månaden och nu är den redan på reparation, p.g.a. huvudet.

Dock kan du få en grym Les Paul från andra märken, eller åtminstone gitarrer som låter som en Les Paul. Ibanez Artist-serie tycker jag låter väldigt Gibson-aktiga, sen finns ju PRS (både äkta vara och de billigare SE-modellerna) som inte låter exakt som Gibson men bra nära och med grovt förbättrad design och spelbarhet. ESP/LTD har sina Eclipse-gitarrer, sen finns japanska märken som Edwards, Tokai, Burny etc. som alla gjort ganska exakta kopior av Gibson men till bättre pris.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, tack för alla era förslag.

Men jag undrar en sak är Epiphone Les Pauls bra, eller bör jag satsa på en riktig Gibson...?

Jag är nybörjargitarrist, en Epiphone funkar kanon som första gitarr, låter bra och ser bra ut.

Men som andra säger, åk till din lokala musikaffär och känn på och provspela.

Det är det enda rätta, "Smaken är som baken" brukar man säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en Epiphone Les Paul Standard. Det som fick mig att byta var dålig intonation och att den höll stämningen dåligt. (Har nu en Ibanez FR1620 som funkar bättre på det området, men har ingen aning om ifall den skulle passa dina föredragna genres 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, tack för alla era förslag.

Men jag undrar en sak är Epiphone Les Pauls bra, eller bör jag satsa på en riktig Gibson...?

köp en riktig Gibson-ha instrumentet hela livet och bli god vän med det....

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag bara fråga om det är någon som vet en bra musikaffär i Stockholm?

Förutom 4Sound, då... Jag undrar mest om det finns någon som är bättre än 4Sound... annars så går jag dit...

Link to comment
Dela på andra sajter

stärkare är viktigast! jag tycker du borde satsa på en gitarr för ungefär 3500 och en stärkare för ungefär 3500kr då tror jag att du kommer vara nöjd! eftersom att om det skulle va så att börjar tröttna på gitarren för 5000kr och du har en stärkare för 2000kr så finns det ingen riktig utväg, Men! om du har en gitarr för hyfsat pris och sedan en riktigt bra stärkare så kan du alldrig riktigt bli trött på gitarren eftersom man kan ändra så mycket med ljudet från stärkaren. Fasst du väljer själv huvudsaken är att du blir nöjd. men jag vet att när jag köpte min wilshire så provade jag den genom min gamla transistor peavey och det var inte så himla mycket skillnad från min gamla gitarr men när jag sedan provade den i min nya förstärkare (fender super champ xd) så blev det stor skillnad det var helt otroligt hur mycket bättre ljud man kan få om man har en bättre stärkare. Så jag tycker du ska satsa på stärkaren istället för gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga med den guran är att det finns möjligheter.Har en skälv som jag bytte plektrum skydd på så vart det humbuckers på den.Man kan även sätta singel coils på den.väldigt pris värd.

Testa några stycken så du hittar en som är skön spelad.Så är den kanon.

Som sagt Bra gura till bra pris + att man kan göra om den till vad man gillar bäst.Hum P90+singelcoil.= Coolt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad du tänkt dig för budget, men jag kände på en ESP Vintage Plus strata på Halméns musik, och den var FENOMENAL. Bättre än american standard i spelkänslan enligt mitt tycke. ESP har inte direkt dålig byggkvalitet heller, halsen var stum som bara den, liksom resten av kroppen. Den kostar dock 9 braxar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska bra! vad är ganska bra ??ge ett tipps på vad som är bättre än ganska bra!

Jag ger ett tipps som är stone säkert.Men viker mig vid Beg marknaden.

ESP sunk eller Squier som Hott tipp of the day?

Nu är det inte jag som köper pryttlarna.Gav bara en otroligt hyfsad start på den musik stil

Som föreslogs.Kom igen NB(Nybörjar paket)som låter bra.Tror inte ni Fixar det som jag erbjuder.

För det priset.

Puss kram Hemmpe :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...