Jump to content
Annons

Preamp Test: Crane Song Spider, Digi 003, Octopre LE


crillemannen

Recommended Posts

Tjo,

efter att mitt preamp test uppstod med massa nya inlägg så gjorde jag ett nytt test idag för att ge er lite mer info om sjävla utförandet etc.

Filerna är inspelad med en gibson Les paul --> radial engineering J48 (DI), reampad via Radial X-amp med min 6505 --> Mesa Rectifier 2x12 --> Sm57 --> DAW

Jag försökte få alla klipp att peaka -3db men jag hör nu att Crane Song Spider klippet är lite lägre än de andra så importera i er DAW och försök sätta

bra, jämn volym på klippen.

Crane Song Spidern klippet är klockat av sig självt via ADAT , jag tänkte att det följer ändå med denna dyra låda när man köper den så jag tycker det är fair play att Spidern för använda sig av den. Spidern förstärkte signalen med 30db.

Digi 003 är klockad av sig självt.

OctoPre Le:n är klockad av sig självt via adat.

Klippen: http://dl.dropbox.com/u/12967127/Preamp%20test.rar

/ Mvh Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var väll inte 32bitars?

Nej skillnaden är ganska liten, dock om du lyssnar på lowend och på palm-mutesen på Crane Song Spider klippet hör ni hur mkt tightare den är i jämförelse. Speciellt om man gör ett montage av klippen så hörs det väldigt tydligt 🙂

Tänk då om man har en 40-50spår staplade i en session då gör det verkligen stor skillnad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu lyssnar jag förvisso i mina lurar, men jag skulle inte oroa mig för att lägga någon av dessa preamps på många kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gjorde som jag brukar när jag blir osäker. Körde en loop med gurorna.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/loopade_guror.wav

Frasen är loopad och jag byter preamp efter varje avslutad fras.

Jag har svårt att sätta vilken preamp som är vilken. Kuggis, en av preamparna är bara med en gång.

Jag har normaliserat spåren, inte kollat RMS nivån men det verkar vara så liten skillnad på RMS så jag tror inte det spelar någon roll för lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt, i förra testet var det verkligen skillnad, gjorde du något fel där kanske?

Nu känns dom mer jämlika måste jag säga. OctoPren känns helt klart mest prisvärd.

Gillade ditt ihopklipp drloop, gör poängen ännu tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Konstigt, i förra testet var det verkligen skillnad, gjorde du något fel där kanske?

Nu känns dom mer jämlika måste jag säga. OctoPren känns helt klart mest prisvärd.

Gillade ditt ihopklipp drloop, gör poängen ännu tydligare.

Nej förra var gjorde med samma princip. Dock hade jag en Digi 002 innan nu har jag en Digi 003:a så de har verkligen uppgraderat preamparna i den modellen.

Men som sagt lyssnar man på tightheten i basen så är det relativt stor skillnad, men Octopren är sjukt bra för priset 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...