Jump to content
Annons

Mixer group - Inställningar, eller bus?


Nystrom

Recommended Posts

Jag ska nu börja mixa ett projekt jag har, och efter en halvtimmes kliandes på flinten, och antal timmar sökandes på google så skriver jag här (Lite vemodigt om jag ska vara ärlig 😊 )

Hur som helst, det jag försöker uppnå är att ha en mixerkanal som kontrollerar volymen på alla mina gitarr spår.

(Jaha, det är ju bara grupera dom och aktivera volym)

- Icke sanicke, Gitarspåren har olika volym, och jag vill ha en "master" till dom. Hur sjutton får jag detta att funka? Har kollat att lägga dom i samma buss och grupperingar med olika inställningar, Får inte detta att funka 😠

Någon som vet hur jag uppnår detta? 😕

Mvh Måns

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ÅkeMackan (oregistrerad)

Hej!

När du har skickat dom till en bus kan du fortfarande ändra volymen på gitarrspåren individuellt på respektive kanal.

Eller förstod jag frågan fel? När du har mixer-fönstret uppe med alla kanaler så har du en volymregel på varje kanal, dvs både på de enskilda kanalerna och grupperna. Hoppas du får det att funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men säg att jag skickar alla Gittarspår till en bus. "Gitar1, .-3db. Gitar2 .+5db"

Drar jag i regeln på bussen då så ändras vell inte volymen på output från gitarren?

Jo, det är klart att volymen ändras på alla de spår som ligger grupperade på din buss. Men självklart bara det inspelade. Om du håller på att spela in så är det såklart input regeln som bestämmer hur starkt din gitarr spelas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller det är klart, om du bussar det du spelar in till samma buss så ändras ju det med... 🙂

Ni fick jag det att fungera! Tack så mycket!

Jag hade aktiverat Bus 1 på "Sends" istellet för Output.

Så böt från Stereo out, till bus 1.

Och sate sedan bus1's output till Stereo out.

Nu blir då min följdfråga, Vad är skillnaden på "Sends" och Output?

Link to comment
Dela på andra sajter

Output = skickar vidare signalen till en buss ( Och skickar till en Output )

Send = skickar signalen till en buss. Och skickar till en output

Båda gör exakt samma sak i ovanstående förklaring.

För att förtydliga det lite så kan du beroende på ljudkort ha flera olika outputs och tex skicka till externt reverb eller kompressor ( Hårdvara ).

Tex Output 1-2 är mastern dit allt ljud slutligen hammnar , Output 3-4 går via en extern SSL kompressor vidare till Output 1-2 osv.

Men den största skillnaden är att du via Send kan välja hur mycket du vill skicka till tex en buss.Kanske bara 25 % av volymen om du tex skickar till ett delay medans Output skickar 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Men du borde ha skrivit mer tydligt att :

Output = skickar vidare signalen till en buss ( 100 % av signalen och vidare till vald output )

Send = skickar signalen till en buss. Och skickar till en output ( vald andel av signalen till bussen sedan till vald output SAMT 100% av signalen vidare till vald output )

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Men du borde ha skrivit mer tydligt att :

Output = skickar vidare signalen till en buss ( 100 % av signalen och vidare till vald output )

Send = skickar signalen till en buss. Och skickar till en output ( vald andel av signalen till bussen sedan till vald output SAMT 100% av signalen vidare till vald output )

Det kunde jag ha gjort. Jag håller med dig.

Generellt kan man också säga att send använder man för att "lägga på" effekter.

Samt att slussa signalen via output till en buss gör man för att hålla ordning på kanaler.

Och sedan alla andra 17000 undantag =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kunde jag ha gjort. Jag håller med dig.

Generellt kan man också säga att send använder man för att "lägga på" effekter.

Samt att slussa signalen via output till en buss gör man för att hålla ordning på kanaler.

Och sedan alla andra 17000 undantag =)

Tack så mycket ! U guys made my day!

Igen, world-global-hugs for u all!

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fördel med 'sends' är att man kan lägga dom innan regeln, så att den skickar det du ställer sendratten till utan påverkan av hur man drar i regeln. Kanske inte har så mycket nytta av det i studion men kan vara bra att veta den dagen man rattar ett livegig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...