Jump to content
Annons

Mixa full


Ohyran

Recommended Posts

Tja!

Ihelgen testade jag och tre polare att mixa när vi var jävligt fulla. Dagen efter mixade vi exakt samma låt på samma tid.

Resultatet var att de mixarna som gjordes när vi var fulla har mer diskant i sig, och att man har inte lyckats reda ut frekvensinnehållet så bra, många frekvenser som krockar med varandra osv, så ibland kan det bli lite luddigt.

Vad tror ni detta beror på? Varför har man svårare för att mixa när man är full och varför har alla 4 mixar mer diskant i berusat tillstånd än i den nyktra?

Några erfarenheter själva?

Spekulera!

Redigerat av Ohyran
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror nog snarare på att ni satt för länge + att ni spelade väldigt högt= blir en så kallad döva örat defekt?

menar ni trycker på så hårt att ni hör inte tonerna ordentligt ,,det dövar örat ,,ju mer ni matar örat med diskant ju mer ger örat motstånd dämpar det. försöker ialf ,,

sen finns en gräns där ni får tinnitus av det.så ta det lugnt med fylla och att över belasta öronen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske blir lite bedövad och inte så "omtålig" när man är full.

Jag provade också att mixa när jag var full. Detta var dock väldigt tidigt i min "karriär" som mixare. Resultatet blev inte så bra, haha! Överdriven kompression och tokmaxad loudness stod på menyn! Mer av allt skulle det vara, hahaha! Skål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ganska idiotisk tråd ..fan skärp er vill ni ha taskig hörsel eller.Ert jobb faller där.

Använd hjärnan ..eller öronen ..Fylla är inget koncept ,Hjärndöd utblottad what ever .you suck

Skoj att testa i alla fall.

Du skrev att man får taskig hörsel av det. Man behöver väl inte lyssna på högsta volym bara för att man är full? När man är full, ska man sluta lyssna på saker och ting? Man släpper lite av sina hämningar när man är full, man kanske vågar ta nån "risk" och strunta i "regelboken", vilket kanske resulterar i en kickass mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ganska idiotisk tråd ..fan skärp er vill ni ha taskig hörsel eller.Ert jobb faller där.

Använd hjärnan ..eller öronen ..Fylla är inget koncept ,Hjärndöd utblottad what ever .you suck

oj lite suris? Vi spelade inte på starkare volym än vanligt, detta var bara en kul grej vi gjorde istället för att gå ut. Inget dumt med det?

Man måste testa sig fram, nu vet vi ju att det blir skillnad på mix vid intag av alkohol. Då kan man ju undvika att ta 2 öl till maten de kvällar man behöver jobba.

Mer du som suger som är så trångsynt skulle jag vilja påstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skoj att testa i alla fall.

Du skrev att man får taskig hörsel av det. Man behöver väl inte lyssna på högsta volym bara för att man är full? När man är full, ska man sluta lyssna på saker och ting? Man släpper lite av sina hämningar när man är full, man kanske vågar ta nån "risk" och strunta i "regelboken", vilket kanske resulterar i en kickass mix.

jo visst är det så ..örat lär ju sitta där ett tag ? eller ,,fan gåshud .när du skiter i dina öron..vad säger du om 10 år ?? åhhh fuck tinituss brusar jätte mycket ..

skiter väll jag i du och din docktor lär ju ha fult upp ..din väg din ensak vem bryr sig i vårat kalla Sverige, finns ingen än dig skälv som bry sig om dit öra "öron"...

Link to comment
Dela på andra sajter

åh-jag behöver mer diskant i mina låtar !!!!!

(ned till gröna skylten imorgon innan dagens mix)

😄

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

åh-jag behöver mer diskant i mina låtar !!!!!

(ned till gröna skylten imorgon innan dagens mix)

😄

där är du nu igen din lilla jävul petar i revbenen på en PXM the Devil 😆

Äh miss tolka nog allt flåt ..men du är fan i mig över allt 😉

Redigerat av Hemmpe
Link to comment
Dela på andra sajter

jo visst är det så ..örat lär ju sitta där ett tag ? eller ,,fan gåshud .när du skiter i dina öron..vad säger du om 10 år ?? åhhh fuck tinituss brusar jätte mycket ..

skiter väll jag i du och din docktor lär ju ha fult upp ..din väg din ensak vem bryr sig i vårat kalla Sverige, finns ingen än dig skälv som bry sig om dit öra "öron"...

Ursäta, men är du full? 😉

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte bara extremt starka ljud som är skadliga, även lägre volymer under längre tid kan vara farligt för din hörsel. Du är enligt lag skyddad mot för höga bullernivåer på din arbetsplats. Går du och tittar på monstertruckar i Globen får du skylla dig själv.

Läs också min artikel: Buller på förskolor skadar våra barn.

Ljudets styrka kallas ljudtrycksnivå och mäts i decibel, dB.

0 dB är det svagaste ljud ett friskt öra kan uppfatta.

Ljud över 85 dB kan vara farliga för ett friskt öra.

Den så kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Det är när man börjar känna obehag inne i örat. Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.

Om ljudstyrkan fördubblas ökar bara decibelltalet med 3 dB.

En ökning med 10 dB innebär att ljudstyrkan ökar med 10 gånger.

En ökning med 20 dB gör att ljudstyrkan ökar med hela 100 gånger

För att åskådliggöra detta ytterligare kan vi ta ett exempel:

Gränsen för vad öronen klarar utan att skadas är i Sverige satt till 85 dB åtta timmar om dagen under varje arbetsdag.

Om ljudvolymen ökar med 3 dB till 88 dB når man gränsvärdet efter fyra timmar, eftersom tre dB innebär att ljudstyrkan fördubblas.

Om volymen ökar ytterligare 3 dB till 91 dB bör man inte exponera sig mer än två timmar.

Observera att en ökning på 3 decibel innebär en fördubblad ljudstyrka men experiment har visat att det mänskliga örat uppfattar en fördubbling av ljudstyrkan först vid en ökning på 10 decibel. En ökning på 3 decibel är knappt märkbar för de flesta människor.

Ljud är som radioaktiv strålning: Du kan vistas en kort tid i hög strålning och en längre tid i låg strålning utan att ta skada. Men

om strålningen är för hög tar du skada oavsett hur kort tid du har blivit exponerad. Det är individuellt hur stor belastning hörseln tål. En del har ”glasöron” en del har ”stenöron” problemet är att man aldrig kan veta om man har glasöron förrän det är för sent.

Full haha hörö nisse ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Ihelgen testade jag och tre polare att mixa när vi var jävligt fulla. Dagen efter mixade vi exakt samma låt på samma tid.

Resultatet var att de mixarna som gjordes när vi var fulla har mer diskant i sig, och att man har inte lyckats reda ut frekvensinnehållet så bra, många frekvenser som krockar med varandra osv, så ibland kan det bli lite luddigt.

Vad tror ni detta beror på? Varför har man svårare för att mixa när man är full och varför har alla 4 mixar mer diskant i berusat tillstånd än i den nyktra?

Spekulera!

Behövs inte spekulera ett dugg. Alkohol blir man hörselskadad av på sikt.

Dessutom, under ruset så trubbas hörselförmågan av kraftigt, varför

ni la på mycket mer diskant under de mixarna. När ni lyssnar på det

efteråt, OM öronen lyckats återhämta sig, så låter det inte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det är väldigt tråkigt att ni skiter i vad ni gör med era öron ..Menar det verkligen utan att vara kaxig,viker mig där.

Ni måste ju fan tänka lite,om jag säger så.vill ni bli mix master kungar ,så lira på lite normal nivå ..

finns ingen anledning att sabba sitt öra på detta sätt.om man vill bli bra mixare master.sen har ni ju

så jäkla dåligt omdömme ..vadå mixa i fyllan, Varför??

sen lägga det på ett forum som om att det är ok att mixa i fyllan..vilken reaktion vill ni ha..

Balt nä inte ett dugg!ser ingen vits med det.Meningslöst argumenten blir fel!

lycka till

mvh Hemmepe

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs också min artikel: Buller på förskolor skadar våra barn.

Ljudets styrka kallas ljudtrycksnivå och mäts i decibel, dB.

0 dB är det svagaste ljud ett friskt öra kan uppfatta.

Ljud över 85 dB kan vara farliga för ett friskt öra.

Den så kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Det är när man börjar känna obehag inne i örat. Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.

Om ljudstyrkan fördubblas ökar bara decibelltalet med 3 dB.

En ökning med 10 dB innebär att ljudstyrkan ökar med 10 gånger.

En ökning med 20 dB gör att ljudstyrkan ökar med hela 100 gånger

För att åskådliggöra detta ytterligare kan vi ta ett exempel:

Gränsen för vad öronen klarar utan att skadas är i Sverige satt till 85 dB åtta timmar om dagen under varje arbetsdag.

Om ljudvolymen ökar med 3 dB till 88 dB når man gränsvärdet efter fyra timmar, eftersom tre dB innebär att ljudstyrkan fördubblas.

Om volymen ökar ytterligare 3 dB till 91 dB bör man inte exponera sig mer än två timmar.

Observera att en ökning på 3 decibel innebär en fördubblad ljudstyrka men experiment har visat att det mänskliga örat uppfattar en fördubbling av ljudstyrkan först vid en ökning på 10 decibel. En ökning på 3 decibel är knappt märkbar för de flesta människor.

Ljud är som radioaktiv strålning: Du kan vistas en kort tid i hög strålning och en längre tid i låg strålning utan att ta skada. Men

om strålningen är för hög tar du skada oavsett hur kort tid du har blivit exponerad. Det är individuellt hur stor belastning hörseln tål. En del har glasöron en del har stenöron problemet är att man aldrig kan veta om man har glasöron förrän det är för sent.

Full haha hörö nisse ..

En fördubbling av ljudstyrkan (SPL) är = 6 dB. Bara så du vet ...

http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

nu måste jag fråga bara.

skrev inte trådskaparen att han mixade under samma volym både i berusat och nyktert tillstånd?

varför denna predikan om hörselskador?

när han i utgångspunkten bara frågade varför det blev som det blev?

nu har det ju kommit upp ett par svar angående det med diskant och grejer men varför detta tjat!?

supernykterist som har fått för sig att dricker man ett par öl så blir man döv?

eller missar jag nåt?

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Lösningen är enkel.

Mixa först. Drick öl och grogg när ni är klara med mix passet i stället.

Eller ännu bättre ta med eran färdigmixade och mastrade cd ut på krogen.

Kolla om den som står i baren kan spela upp låten på Krogens stereo /pa

anläggning. Då får ni bra feedback från kroggäster bartender och ägare.

Allt detta medans ni kan dricka öl, drinkar och slappna av efter ett mixpass.

Bra mix och låt= Spelning på stället. Folk som frågar om dom kan få en skiva.

Dålig mix och låt = Utbliven respons likgigiltighet från dom som lyssnar.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

nu måste jag fråga bara.

skrev inte trådskaparen att han mixade under samma volym både i berusat och nyktert tillstånd?

varför denna predikan om hörselskador?

när han i utgångspunkten bara frågade varför det blev som det blev?

nu har det ju kommit upp ett par svar angående det med diskant och grejer men varför detta tjat!?

supernykterist som har fått för sig att dricker man ett par öl så blir man döv?

eller missar jag nåt?

Ursäkta da !

Link to comment
Dela på andra sajter

ville bara väl.men det spelar ju ingen roll tydligen! Som vanligt så får man skit i stället..

Fast tonen på dina inlägg var ju lite lätt otrevliga eller? Det är svårt att ta inlägg som avslutas med ".you suck" seriöst 😉 ... Dessutom nämner väl TS aldrig att det har varit hög volym.

Redigerat av rsound
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl konstatera att mer avancerad mixning och alkohol troligen inte är en jättebra kombination eller? Det känns spontant som att det är för mycket att hålla reda på under mix för att det ska fungera bra om man inte är klar i knoppen. Det är ju svårare att mixa bara man är trött tycker jag.

Men vad tror ni om alla musiker som dricker (eller röker gräs) före och under inspelning eller konsert? Det är ju inte helt ovanligt att man får höra att det är för att få till känslan/kreativiteten osv.

Kan det påverka postivt att va lite påverkad som musiker eller blir det bara sämre? Kan det ha att göra med att nervositeten blir mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, men det känns som om det finns ett samband efter som diskanten var ändå påtagligt förstärkt i alla (berusade) mixar (;

Haha. Kul tråd. Kanske har det med överkompensering att göra. Om man har monitorer med taskig bas så får ju ofta ens mixar mer bas än nödvändigt och vice versa. Kansle så att man full upplever basen mer--då det ju är en mer fysisk upplevelse. Vilket ju är i linje med hur folk ofta upplever musik berusade på t.ex. klubbar. Och när man inte hittar diskanten riktigt i sitt fulla mixtillstånd så överkompenserar man. 😄

Redigerat av Sibben
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast tonen på dina inlägg var ju lite lätt otrevliga eller? Det är svårt att ta inlägg som avslutas med ".you suck" seriöst 😉 ... Dessutom nämner väl TS aldrig att det har varit hög volym.

äh va fan man blir ju förbannad.so what bad ju om ursäkt räcker inte det ..

Vet ju skälv hur det slutar om man super och mixar man ökar och ökar volymen sen tycker man att det blir doft mer diskant till slut sitter du där med en mix som låter Apa dan efter.

fan tänk med öronen..

Bara för ert bästa.

inge agg här inte .Skrattar åt eländet bara.Säger bara Varför ??

Finns ingen mening med denna info.Mer än att det susar i örat dan efter samt piss mix..

Mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...