Jump to content
Annons

Studiokollektiv göteborg!


Joelbille

Recommended Posts

Halloj!

Den stora drömmen om egen ordentlig studio är lika närvarande som alltid, och känns även lika avlägsen. Att investera i en lokal och utrustning och hela konkalongen själv är fett med dyrt, för att uttrycka mig milt. Men om man skulle gå ihop ett gäng och lägga ihop sin utrustning från hemmariggen, hitta en lämplig lokal, bilda nån slags förening/studiecirkel och söka lite bidrag skulle man ju kunna skrapa ihop nått rätt fint.

Så jag tänkte kolla här om det finns några intresserade i samma läge som jag själv. Någon som har erfarenheter av liknande projekt eller pejl på bra lokaler eller liknande?

Hade vart najs!

/Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...

Hej igen! Förlåt att jag har vart så dålig på att svara, verkar inte som att notification-grejen har funkat ordentligt.

I alla fall. Jag och patrik ("pitepalt") har setts och snackat en del, till och med vart och kollat på en lokal i Mölndal. Den låg tyvärr typ 2 meter från spårvagnsspår och stor väg och lite för nära Mölndalsån, eftersom det var en källarlokal.

Tanken är väl att det inte ska kosta så mycket. Lokalen i Mölndal låg på 4500 i månaden, och tanken var att fixa bidrag ifrån nått studieförbund sen dela på resten. Jag har absolut inte råd med mer än några hundralappar i månaden, så det får vi försöka lösa på något sätt. Sen kan man ju jobba i studion och få in lite nya pengar den vägen.

Det svåra är ju att hitta en lokal som passar. Det måste ju vara relativt tyst runt omkring, samtidigt som vi inte vill behöva vara tysta. Så lokaler efterlyses jättemycket, och ju fler ögon som letar desto bättre.

Så let´s keep leting!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för erfarenhet som krävs för att vara med i detta dreamteamet?

för några hundralappar i månaden är väl något jag kan tänka mig också.

Det jag besitter i studioväg är:

Macbook Pro 13"

Fostex pm 04-monitorer

Presonus Firetube-ljudkort

Tascam us112l-ljudkort

Tascam M-50-Mixerbord (låter som en dröm)

4 kanalers behringer-kompressor

3 stycken telepatchar

500 Gb firewire hårddisk.

Ett Kostomgjort studiobord

Ett litet rackcase (8 he)

PDP 20" bastrumma

10" hängpuka och 14" golvpuka Tama imperialstar

12" hängpuka pearl export

Meinl hi-hat

Sedan diverse stativ

Mikrofoner:

Se X1 (stormembrans kondensatormikrofon)

Shure Beta 57 ("utvecklingen" på sm 57an)

3XAKG perception live p4 (dynamiska pukmickar)

2XAKG Perception live p17 (småmembrans kondensatormickar, överhäng)

1X AKG Perception live P2 (Baskagge)

1X Bassub (hemmabygge, baskagge)

1X Behringer C1 (stormembrans kondensatomikrofon, funkar väl bäst till att komprimera skiten ur till trumsetet)

Sen lite diverse stativ

Har även en Laney transistorförstärkare med tillhörande 4-12a

Sen givetvis kablage till allt med men annars tror jag det var allt

Cheers 😄

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Du låter, rent materialistiskt, som en mycket välkommen medlem 🙂

Angående erfarenhet så har vi inte tänkt oss att ha audition 😄. Det spelar nog egentligen ingen större roll, så länge vi hjälps åt at betala hyran och fördelar tillgången på ett vettigt sett så är det i princip skit samma hur det låter, antar jag. Hoppas jag inte gör bort mig när jag säger så nu, men det märker vi säkert. Själv är jag inte mer än en glad amatör med ambitioner, pitepalt är nog lite mer på banan. Men jag tänker att så länge man inte har sönder grejer så är det lungt. Så länge det inte blir så att det blir väldigt många som vill vara med, då måste man ju gära nått slags urval, men det verkar inte vara ett problem just nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hallå hallå!

Ett möte skulle mycket väl kunna gå att ordna. Vi har vart och kollat på en ny lokal, men nog bestämt oss för att det var för illa isolerat mot en för störig väg precis utanför, och att det skulle bli för mycket jobb att isolera själva. Så vi letar fortfarande efter lokal. Ska höra med Patrik om vi ska försöka rodda ett möte, tror inte han är så aktiv här. Håll ögonen öppna för lokaler! Jag återkommer!

/Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är intresserad!!

Dock knapert här med.. bildar man en studiecirkel så får man hälften av hyran betalt tror jag..

Själv har jag

Mbox 2

Violet Black knight

Sm57a

Adam A7

Pro tools 8Le

Hör gärna av er om det verkar bli ngt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Grymt! Får man haka på?

Har en respkterad studio i stan jag kan jobba i, men man skrämmer lätt bort klienter i demoklassen med en hyra på 1000/dag.

Speciellt om man vill ta ut eget arvode på det..

Har massa sm57or

Sm7b

ADK A51

Golden Age Pre-73

TLA-50

UAD-1 med 1176, LA2, La3, Neve 33609, Pultec pro, VCA 160 osv.

Waves CLA Classic Compressors

MBP med pro tools 8

Mbox 2

Yamaha HS80

M-Patch 2

Ang. studiocirkel i mölndal får man inte ut mer än max 900 typ

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Ursäkta frånvaron, har varit mycket att stå i på sistone. Vi hade en lokal på g, en som tidigare använts som studio som på så sätt var optimal. Grejen är att den kostade runt 6000 pickadoller i månaden, ex moms plus att han ville ha 10 000 för diverse renoveringar han gjort. Det kändes lite väl, så den har nog runnit väg nu.

Sen har vi funderat mycket på hur vi ska lösa det rent byråkratiskt, ska vi starta ett företag eller använda det som studiecirkel eller hur gör vi? Efter mycket meckade kom vi fram till att den kanske bästa lösningen är att starta en ideell förening. Eftersom jag och Patrik båda i första hand håller till i Vis/Folk/World genren skulle vi kunna starta en förening vars syfte officiellt är att dokumentera och spela in musik i den genren, och på så sätt relativt enkelt kunna få tag i bidrag och stöd i olika former. Det begränsar ju dock arbetet och medlemmarna till personer och band som är verksamma inom Vis/Folk/World.

Det har stått lite stilla ett tag nu, men förhoppningen är att dra igång detta ordentligt till hösten. Förstår om detta kanske inte blev vad många här tänkte sig, och inte jag heller, men för min del är det till det bättre. Ska försöka styra upp ett möte snart, försvinner ur stan i två veckor nu bara men efter det skulle det gå att göra.

Ha det gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man kan bara spela in vis/folk/world?

Okey I'm out!

Någon annan som känner det samma och vill starta nåt liknande men där man kan spela in vad som helst?

Jag menar jag spelar mest in metal, rock och pop men kan tänka mig att spela in annat men får jag inte spela in metal och rock då dör jag sakta men säkert.

//Marcus Bader

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man kan bara spela in vis/folk/world?

Okey I'm out!

Någon annan som känner det samma och vill starta nåt liknande men där man kan spela in vad som helst?

Jag menar jag spelar mest in metal, rock och pop men kan tänka mig att spela in annat men får jag inte spela in metal och rock då dör jag sakta men säkert.

//Marcus Bader

Förstår mycket väl. Just nu ser det ut som den enklaste lösningen bara, vet ju inte säkert hur det kommer landa. Återkommer med info om vad det blir av det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Fick se tråden nu, är ny här på Forumet sen igår. Jag tycker det låter som en väldigt bra ide att dela lokal om ni vill va fler i gänget :rolleyes:

Jag har precis fått ihop min studio hemma, men som nämnts tidigare så är det en knepig kombination grannar och att hålla på med musik..

Jag har en iMac25

Logic Express 9

Monitorer Resolv A5

ADdrums

TC Electronic Twin Impact ljudkort

AudioTechnica mikofon (planerar att köpa en bra stormembranmick, är en livekondensatormick)

Jag spelar annars elgitarr/akustisk gitarr o har en elbas. Jag sjunger och har skrivit ett 100-tal låtar i gengre rock/folk/pop och är numer egenföretagare och har startat skivbolag sen i maj, bara för att kunna ge ut min musik och för att kunna fakturera spelningar.

Bara att höra av sig om ni vill ha mej med i lokalen!

/ Madeleine

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
bigmouth (oregistrerad)

Åh, detta är en briljant idé! Jag är en glad amatör som i nuläget spelar in hemma i lägenheten. Mina grannar är dock inte särskilt entusiastiska. För min del hänger intresset mycket på var lokalen ligger nånstans. Jag bor i centrala Göteborg och letar efter nåt som är smidigt att ta sig till.

Om det här projektet fortfarande lever och ni letar efter fler deltagare så skulle jag gissa följande i min utrustning kan vara mest intressant för er:

Cubase 6

Audio Technica AT4050

Shure SM27

Oktava MK012, 2st

Mackie HR624 MK2 - monitorhögtalare

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt med fler intresserade!

Vi ska försöka rodda ihop ett litet möte snart, har eventuellt fått ihop en liten grupp på ett par personer, så vi tänker ses och prtata ihop oss om byrokratiska lösningar och sånt någon dag snart, hör av mig efter det så finns det förhoppningsvis klarare besked på vad vi håller på med. 🙂

Håll ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...