Jump to content
Annons

taskig ljudnivå på CD


Concubine

Recommended Posts

när jag har äntligen åstadkommit nåt jag gillar inom musik väg och vill gärna dela med mig av det har jag märkt att ljud nivån är väldigt taskig när man bränner ner till CD. Förmodligen gör jag något fel från början. Använder cubase SX och är mer musiker än tekniker men jag skulle ända uppskatta lite enkla tips för att förbättra ljud kvalitén.

Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du kan också prova med att höja på stereon eller att sidechaina!

Att höja på stereon är faktiskt ett riktigt bra tips, men förklara gärna hur du tänker med sidechainingen?

Jo, men det har jag läst på en hemskt massa ställen på sistone! Rätt utfört löser sidechaining alla problem. Var dock noga med vad för "external key" Du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också prova med att höja på stereon eller att sidechaina!

Att höja på stereon är faktiskt ett riktigt bra tips, men förklara gärna hur du tänker med sidechainingen?

Jo, men det har jag läst på en hemskt massa ställen på sistone! Rätt utfört löser sidechaining alla problem. Var dock noga med vad för "external key" Du använder.

Mitt mixerbord glappar lite. Så om jag sidechainar... så löser det sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också prova med att höja på stereon eller att sidechaina!

Att höja på stereon är faktiskt ett riktigt bra tips, men förklara gärna hur du tänker med sidechainingen?

Jo, men det har jag läst på en hemskt massa ställen på sistone! Rätt utfört löser sidechaining alla problem. Var dock noga med vad för "external key" Du använder.

Mitt mixerbord glappar lite. Så om jag sidechainar... så löser det sig?

Japp, inga problem serru!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om Du är riktigt noga med vad för external key Du använder så är trasiga mixerbord inga problem. Jag har helt slutat att EQ:a och komprimera på det gamla vanliga sättet sen diskussionen om sidechaining kom igång här på forumet. Hör jag nåt jag gillar - sidechaining, hör jag nåt jag inte gillar - sidechaining!

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Se till att hela mixen ligger på bra nivå, så att nivåmätaren på Masteregeln är uppe och kretsar strax under "dist"(inte över dock).....så att den inte ligger flera dB under.

Jag själv gör oftast så att jag mixar de enskilda spåren så att man hamnar någorlunda rätt på mastern........och finjusterar sedan med masteregeln....

2: Prova sätt en kompressor på hela paketet...den jämnar ut allting så att du kan höja upp det lite till....! Mitt förlsag är en vanlig kompressor....som komprimerar hela frekvensregistret rakt över....

Sen finns multibandskompressor....men de är väldigt svårarbetade och tar lång tid att arbeta med. Kan man sin sak kan dock resultatet bli väldigt bra....

3: Prova med en limiter.....antingen tillsammans med en kompressor, efter kompressorn i "ledet", eller så skippar du kompressorn och bara kör limiter.....det beror på tycke och smak....! Var försiktig med limitern bara, så att du inte pressar sönder hela låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett seriöst :rolleyes: svar kanske?

Lägg en limiter (Waves L2 är dyr, TL's Maximizer är gratis) som insert på masterregeln. Sätt taket till -0.2 dB och sänk tröskelvärdet till den nivå där limitern precis börjar jobba. På så sätt kommer din mix låta starkare utan för mycket pillande.

Annars rekommenderar jag Izotopes Ozone för nybörjarmastering och tillhörande utmärkta (gratis) manual.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...