Jump to content
Annons

Problem med Guitar Rig 4


Pickadoll

Recommended Posts

Hej och hå!

Jag undrar om det är möjligt att spela in med Guitar rig 4 (eller amplitube) i Cubase utan att använda dom som plug-in? Alltså: Starta guitar Rig som stand alone och sen spela in som det går att göra med till exempel line-6 Gearbox, Podfarm eller som när man spelar in med en riktig uppmickad förstärkare. Det tar för mkt CPU av min dator när jag måste använda Guitar Rig som plug-in tycker jag. Om det inte går göra det så borde jag stämma företaget som gör guitar rig eller så sparar jag pengar till en bättre dator!

Tacksam för ett svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och hå!

Jag undrar om det är möjligt att spela in med Guitar rig 4 (eller amplitube) i Cubase utan att använda dom som plug-in? Alltså: Starta guitar Rig som stand alone och sen spela in som det går att göra med till exempel line-6 Gearbox, Podfarm eller som när man spelar in med en riktig uppmickad förstärkare. Det tar för mkt CPU av min dator när jag måste använda Guitar Rig som plug-in tycker jag. Om det inte går göra det så borde jag stämma företaget som gör guitar rig eller så sparar jag pengar till en bättre dator!

Tacksam för ett svar!

Innan du stämmer Native ☺️ så kan du ju slänga iväg lite specar på din burk. Låter lurigt att det ska sluka så mkt CPU (hos mig är det max 7-8% av CPU och då kör jag en jävla massa kabinett+"outboards"+FX). Och du, inte för att vara en drygnils men släng gärna ett eller ett par ögon i manualen också... 😑 för där står svaret: "ja" du kan spela in med GR4.

All the best

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar.

Jag har en AMD 64 3800, med 2 gig i ram och ett Presonus firebox ljudkort. Kan inte så mkt mer om datorn 🙂. Jag kan ju spela in med GR men problemet är att jag måste använda det som plugg och inte kan spela in med den som Stand alone. Gör jag det så blir ljudet cleant i Cubase och man måste slå på GR som plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tackar.

Jag har en AMD 64 3800, med 2 gig i ram och ett Presonus firebox ljudkort. Kan inte så mkt mer om datorn 🙂. Jag kan ju spela in med GR men problemet är att jag måste använda det som plugg och inte kan spela in med den som Stand alone. Gör jag det så blir ljudet cleant i Cubase och man måste slå på GR som plugg.

När jag använde cubase för ca 5 år sedan så fick jag aldrig det här sättet att fungera som jag ville, men det kanske går idag med de nyare versionerna av cubase, i pro tools som jag sitter i nu så är det svinenkelt iaf:

Du kan ju göra så att du spelar in utan plugg, så att du har en clean gitarr i spåret, släng på gr och så skickar du signalen till en bus, t.ex. bus 1. Ta ett nytt spår och sätt Bus 1 som in signal och sätt på rec på det nya spåret.

Då borde cubase spela in utljudet från gr på det nya spåret och du kan bypass:a gr när du inte använder det... Och resultatet är att du har en fil som är inspelad som om att du lirade in "på riktigt" med mic framför en stärkare, och en linead fil som du kan köra genom gr igen om du inte tyckte simuleringen fungerade riktigt... Så slipper du spela in gitarrspelet igen...

Du kan ju också testa detta: Längst upp i högra hörnet så har du ju Native Instruments-logotypen, till vänster om den har du en "display" som du kan klicka på som det står HI på... Är den färgad orange så har du den i High Quality-läge, "släcker" du den så drar den inte lika mycket kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...