Jump to content
Annons

Bygga skärmvägg


P Forsberg

Recommended Posts

Så här ligger det till. Jag har en gammal uttjänt madrass (120*200*7) som jag vill återanvända istället för att slänga.

Jag tänker mig att om man delar den itu så att man får två stycken 120*100 madrasser och sedan bygger en träram runt vardera madrass och sedan fötter nedtill. Då får man ju två prima skärmväggar som funkar för att skärma av när man spelar in akustisk gitarr till exempel. Egentligen skulle man haft en tredje, men det blir nog för smått med tre stycken 120*70. Eller vad tror ni?

Är det någon här som har byggt något liknande som kan komma med tips och idéer? Tar gärna emot tips på hur jag bygger ramen och fäster madrassen i den.

Alla idéer är välkomna!

MVH Patrik

post-25706-0-14274700-1303758253_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tork2_104882593.jpg

Reglar och skruv. Madrasserna kan du spänna fast med ståltråd sen fästa ett tyg i själva ramen. "fötterna" är bra om dom går att snurra på för enklare förvaring. Inte den mest stabila lösningen och säkerligen inte den bästa rent akustiskt, men väldigt enkel och billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med "spänna fast"? Fixerar du madrassen med ramen eller ligger den löst? Jag tänkte att man kunde göra två tunnare ramar för varje vägg och klämma fast madrassen mellan dessa, vad tror du om det?

Berätta gärna lite om hur du löser fötterna, hade också tänkt mig att dom skulle gå att snurra på just för att enklare kunna ställa undan väggarna som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gammal uttjänt madrass
☺️ DET var lite kul. Ingår onämnbara fläckar?

OnT: kul projekt ju, P Forsberg. Har också haft den där idén men i och med din tråd så fick jag en liten spark i röven. Vore kul att höra ett ljudklipp (typ acke el sång) när det är klart.

Raida Biltema/Classe/Ikea och "fot"-frågan torde vara tämligen biff?

Jag tänker iofs små hjul av typen som finns under 4x12:or? Helt fel?

Eller "fötterna" som finns på din skiss fast med någon typ av filt (finns på IKEA) gör det ju mer smidigt att flytta. Konstruktionen brukar väl också finnas under sådana där kontor"cubes".

All the best!

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med "spänna fast"? Fixerar du madrassen med ramen eller ligger den löst? Jag tänkte att man kunde göra två tunnare ramar för varje vägg och klämma fast madrassen mellan dessa, vad tror du om det?

Berätta gärna lite om hur du löser fötterna, hade också tänkt mig att dom skulle gå att snurra på just för att enklare kunna ställa undan väggarna som du säger.

På ikeasIvar bokhyllor finns det ett metallkryss som håller ihop ensamstående hyllor, fäster du ståltråden på det sättet så ramlar inte madrasserna ut (finns ju givetvis fler sätt, men detta var det enda jag hittade bild på). Det underlättar för dig när du ska fästa tyget utan att madrasserna ramlar ut. Eller så kan du helt enkelt spika fast madrasserna i varje hörn, men då blir det ju bökigare om du någon gång ska byta "fyllning".

Fötterna tog jag en del av samma regel som jag använt till ramen och helt sonika skruvade fast i botten så dom gick att snurra på. Är nog bättre att greja med skruvar och muttrar men jag vill ha enkla väggar, som stod stabilt, väldigt snabbt och då funkade det bra. Ser ut som fötterna på din skiss när dom är utfällda, och sen går dom längs med ramen när dom är infällda. hoppas det var en förståelig beskrivning, kan tyvärr inte ordna bild.

Link to comment
Dela på andra sajter

☺️ DET var lite kul. Ingår onämnbara fläckar?

OnT: kul projekt ju, P Forsberg. Har också haft den där idén men i och med din tråd så fick jag en liten spark i röven. Vore kul att höra ett ljudklipp (typ acke el sång) när det är klart.

Raida Biltema/Classe/Ikea och "fot"-frågan torde vara tämligen biff?

Jag tänker iofs små hjul av typen som finns under 4x12:or? Helt fel?

Eller "fötterna" som finns på din skiss fast med någon typ av filt (finns på IKEA) gör det ju mer smidigt att flytta. Konstruktionen brukar väl också finnas under sådana där kontor"cubes".

All the best!

/CHAE

Vad roligt att höra, billig lösning liksom, tycker absolut att du ska göra det!

Ja, det borde ju finnas färdiga fotlösningar för sådana här skärmar, för precis som du säger så finns de ju redan över allt under sådana där dyra kontorsväggar.

Jag tror att fötterna blir den svåraste nöten i det här relativt enkla projektet.

Hjul är ju smidigt dock lite krångligt om man ska kunna snurra på fötterna också då hela väggen lär börja rulla och välta när man lutar den mot något.

Inga kommentarer på första frågan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

På ikeasIvar bokhyllor finns det ett metallkryss som håller ihop ensamstående hyllor, fäster du ståltråden på det sättet så ramlar inte madrasserna ut (finns ju givetvis fler sätt, men detta var det enda jag hittade bild på). Det underlättar för dig när du ska fästa tyget utan att madrasserna ramlar ut. Eller så kan du helt enkelt spika fast madrasserna i varje hörn, men då blir det ju bökigare om du någon gång ska byta "fyllning".

Fötterna tog jag en del av samma regel som jag använt till ramen och helt sonika skruvade fast i botten så dom gick att snurra på. Är nog bättre att greja med skruvar och muttrar men jag vill ha enkla väggar, som stod stabilt, väldigt snabbt och då funkade det bra. Ser ut som fötterna på din skiss när dom är utfällda, och sen går dom längs med ramen när dom är infällda. hoppas det var en förståelig beskrivning, kan tyvärr inte ordna bild.

Okej, tack för informationen, förstår precis hur du menar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad roligt att höra, billig lösning liksom, tycker absolut att du ska göra det!

Ja, det borde ju finnas färdiga fotlösningar för sådana här skärmar, för precis som du säger så finns de ju redan över allt under sådana där dyra kontorsväggar.

Jag tror att fötterna blir den svåraste nöten i det här relativt enkla projektet.

Hjul är ju smidigt dock lite krångligt om man ska kunna snurra på fötterna också då hela väggen lär börja rulla och välta när man lutar den mot något.

Inga kommentarer på första frågan. 😄

Jag tänkte mer såhär: 4 stycken småhjul fast SÅ små hjul kanske inte finns? Annars så är ju kanske stoltassar av filt en bra grej. Då kan man liksom "glida" hela konstruktionen över golvet.

Jepp, jag tänkte testa din version fast utan att slakta en madrass. Däremot 2 madrasser i vinkel mot varandra och et voilà: 1 st DIY "sångbås".

Alltid kul med sådana här trådar.

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mer såhär: 4 stycken småhjul fast SÅ små hjul kanske inte finns? Annars så är ju kanske stoltassar av filt en bra grej. Då kan man liksom "glida" hela konstruktionen över golvet.

Jepp, jag tänkte testa din version fast utan att slakta en madrass. Däremot 2 madrasser i vinkel mot varandra och et voilà: 1 st DIY "sångbås".

Alltid kul med sådana här trådar.

/CHAE

Aight! Du kör på delux varianten!

I natt låg jag sömnlös, vetefan varför, men jag passade i alla fall på att tänka ut hur konstruktionen skulle se ut och fungera.

Jag tänker, för att kunna använda väggarna till sångbås utan att behöva stå på knä och vråla så hade det ju varit bra om man kunde justera väggen i höjd.

Istället för att försöka förklara med text så lägger jag upp en bild på min skiss jag gjorde lite snabbt. Hoppas att man förstår hur jag tänker.

post-25706-0-84440700-1303825571_thumb.jpg

Ungefär såhär kommer själva ramen att se ut så fort batteriet till skruvdragaren har laddat klart.

post-25706-0-47978100-1303825751_thumb.jpg

Stängerna som ni ser ska alltså gå igenom de två nedersta reglarna för att kunna låsas med en sprint på den höjd man önskar.

post-25706-0-49731900-1303825896_thumb.jpg

Nu tror jag att det snart är dags att börja skruva!

Mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förresten inte kommit på någon lösning för fötterna. Har ni några idéer är dom mer än välkomna!

Ja du kommer ju behöva en hel del tyngd i fötterna om du vill komma undan med liten stödyta.. eller större yta som tar plats om du vill bygga billigt. Som i trä.

För det förstnämnda kanske gjutjärnsklumpfötter skulle kunna funka. Av den runda typen man som fot till mikrofonstativ? Eller? Har inte riktigt känsla för hur mycket madrassen väger och hur stort det blir.

Sen går det ju att göra en lösning i trä rätt enkelt. Men för att det ska bli stabilt måste nog materialet sticka ut en hel del. särskilt när du hissar upp din anordning, då tyngpunkten höjs än mer. Och stor plats på andra leden kan jag tänka mig att du vill komma ifrån..

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du kommer ju behöva en hel del tyngd i fötterna om du vill komma undan med liten stödyta.. eller större yta som tar plats om du vill bygga billigt. Som i trä.

För det förstnämnda kanske gjutjärnsklumpfötter skulle kunna funka. Av den runda typen man som fot till mikrofonstativ? Eller? Har inte riktigt känsla för hur mycket madrassen väger och hur stort det blir.

Sen går det ju att göra en lösning i trä rätt enkelt. Men för att det ska bli stabilt måste nog materialet sticka ut en hel del. särskilt när du hissar upp din anordning, då tyngpunkten höjs än mer. Och stor plats på andra leden kan jag tänka mig att du vill komma ifrån..

Ja, det är ju lite trixigt, madrassen väger kanske fem kilo och träramen väger kanske fem den med, på en yta av 100*120.

De där "gjutjärnsklumpfötterna", har du någon bild på vad du menar?

Undrar hur långa träfötter den måste ha för att stå stadigt, om de måste vara längre än 80cm kan det ju bli ganska jobbigt och vara i vägen. De får ju inte vara för tunga heller, så jag får försöka hitta något mellanting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå där! Om du gör två eller tre sektioner så står dom av sig själva, antingen som ett "V" eller som ett "U". När du inte använder det så viker du bara i hop dom. Det finns speciella gångjärn som fixar detta. Bara en idé 🙂 Hälsningar / Björn

Ja jävlar! Att jag inte tänkte på det! 😄

Fast jag skulle ändå vilja kunna ha dem stående för sig själva utan problem. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska pinnarna kunna röra sig upp och ner längs madrassen när man höjer och sänker den? Det känns som de kommer att fastna i madrassen. Eller missar jag något?

Bra fråga, det syns nog inte så tydligt, men madrassen ligger liksom utanpå ramen, så innanför ramen är det tomt (kanske ska fylla med något dämpande).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jävlar! Att jag inte tänkte på det! 😄

Fast jag skulle ändå vilja kunna ha dem stående för sig själva utan problem. 😐

Jamen då skulle du kunna göra så här: Kapa till två trianglar av plyfa och fäst dom med gångjärn i den undre och mellersta tvärslån. Ett stöd på varje sida. Då viker du bara ut dessa - och vips får du en skärm som står alldeles av sig själv🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen då skulle du kunna göra så här: Kapa till två trianglar av plyfa och fäst dom med gångjärn i den undre och mellersta tvärslån. Ett stöd på varje sida. Då viker du bara ut dessa - och vips får du en skärm som står alldeles av sig själv🙂

Hm nu hänger jag inte riktigt med. Ska jag fästa trianglarna på ramen? För det är ju ramen som justeras i höjd så de lär ju inte nå ner till golv, eller hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Patrik, jag tror att skärmarna kommer bli rätt så vingliga med runsdtav i trä. Det kommer bli knepigt att få till någon vidare precision tror jag. Har du funderat på att använda två mickstativ istället?

Hm, hur menar du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

nej du ska inte använda madrasser, bukar inte va nå vidare bra.

använd Akustik-gasull.

"Acoustic Gobos" kallas det på engelska.

kan se ut så här:

google:a på "Acoustic Gobos" så finns det mer att se/läsa.

Det där ser ju billigt och bra ut.

Syftet med det här projektet är att få två skärmväggar som ger en bättre akustik vid inspelning än vad jag har idag, till ett jätte lågt pris.

Men du har en poäng, madrasser är nog inte vidare bra, så om det finns något billigt bättre alternativ så är det välkommet, däremot så tvivlar jag på att jag kommer använda något annat än madrass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog instämma med addrumdrum, men om vi nu håller oss till madrasseriet så kommer det nog bli svårt att få till en stabil infästning av rundstången.

Trä är ju ett levande material och furu är rätt så mjukt. Kolla på blocket om du kan hitta någon butiksinredning. Ståndare brukar dom kallas och är tunväggiga rektangulärrör i plåt med hål för konsoller. Dessa brukar finnans i en fristående variant med fot.

Med mickstativet menade jag att ett sådant skulle kunna ersätta rundstången. Då skulle du kunna använda den undre delen av stativet och variera / låsa höjden med en rejäl slangklämma (typ avgasrör) mot undersidan av din träram. Ett annat alternativ är ju en julgransfot..tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

nej du ska inte använda madrasser, bukar inte va nå vidare bra.

använd Akustik-gasull.

"Acoustic Gobos" kallas det på engelska.

kan se ut så här:

google:a på "Acoustic Gobos" så finns det mer att se/läsa.

OJ jag var lite sen med mitt svar...

Jag tror alla här i tråden är medvetna om att en madrass inte är det bästa för att dämpa men det går ju ut på att använda en madrass som redan finns för att "slippa" kasta bort den. Madrasser är helt klart bättre än ingenting och en så här enkel lösning fungerar inte med mineral/gullfiber eftersom man då måste bygga in dem så att inte en massa fiber trillar ut när man flyttar runt dem. Det är väl ganska tydligt att det rör sig om ett enklare projekt där Forsberg vill använda det som redan finns.

Redigerat av rsound
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där ser ju billigt och bra ut.

Syftet med det här projektet är att få två skärmväggar som ger en bättre akustik vid inspelning än vad jag har idag, till ett jätte lågt pris.

Men du har en poäng, madrasser är nog inte vidare bra, så om det finns något billigt bättre alternativ så är det välkommet, däremot så tvivlar jag på att jag kommer använda något annat än madrass.

Du kan ju använda madrassen som arbetsyta/underlag när du klär dina gobos!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog instämma med addrumdrum, men om vi nu håller oss till madrasseriet så kommer det nog bli svårt att få till en stabil infästning av rundstången.

Trä är ju ett levande material och furu är rätt så mjukt. Kolla på blocket om du kan hitta någon butiksinredning. Ståndare brukar dom kallas och är tunväggiga rektangulärrör i plåt med hål för konsoller. Dessa brukar finnans i en fristående variant med fot.

Med mickstativet menade jag att ett sådant skulle kunna ersätta rundstången. Då skulle du kunna använda den undre delen av stativet och variera / låsa höjden med en rejäl slangklämma (typ avgasrör) mot undersidan av din träram. Ett annat alternativ är ju en julgransfot..tongue.gif

Jag förstår vad du menar, det kommer nog bli svårt att fästa den, men nog fan ska det gå. Jag ska klura lite på det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag snickrat lite och själva ramarna är klara, nu är det bara fötter, tyg och madrass som ska på.

Borrade lite hål.

post-25706-0-88656000-1303919165_thumb.jpg

Hålet var lite trångt.

post-25706-0-38911000-1303919249_thumb.jpg

Borrade lite mer hål.

post-25706-0-10670800-1303919394_thumb.jpg

Här ser ni en länk, sprintar och krokar och inget annat!

post-25706-0-88158100-1303919475_thumb.jpg

Se så fint det blev!

post-25706-0-62114600-1303919552_thumb.jpg

Den kan vara låg.

post-25706-0-01791800-1303919591_thumb.jpg

Den kan vara hög.

post-25706-0-91639000-1303919638_thumb.jpg

Nästa del är att fixa madrassen, det får nog bli i helgen.

Mvh Patrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...