Jump to content
Annons

Webshop försöker blåsa mig


Fidden

Recommended Posts

För en månad sedan beställde jag ett rengörings-kit till min rakapparat, fick istället ett PS3-spel, skickade tillbaks detta och fick sedan rätt vara några dagar senare.

Allt gott så.

Nu har jag precis varit och hämtat ytterligare ett paket som de skickat, och det visar sig innehålla samma PS3-spel en gång till. Denna gången tillsammans med en faktura. Jag kontaktar webhallen och frågar vad de håller på med, och de säger att jag brutit förseglingen på PS3-spelet och därför måste köpa det.

Spelet var inte förseglat när det kom första gången, men hur fan bevisar man det?

Iallafall, personen på supporten säger vidare att beslutet är taget och att det inte finns något jag kan göra åt det. Det är bara att gilla läget och betala.

Konversationen är via mail, så jag har inte fått något svar på mitt påstående att det bara är skitsnack och att det är DE som gjort fel.

Iallafall, vad har jag för rättigheter/skyldigheter som konsument egentligen? Om en webshop skickar fel vara till mig, är det då mitt ansvar att fotografera och ta in vittnen som kan verifiera att produkten inte var förseglad eller har använts?

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ring upp, prata och förklara ditt problem. Det kan vara någon som på allvar tror att du har brutit förpackningen och vill hävda sig gentemot någon som de tror försöker blåsa dom. Kanske är det någon snäll som förstår på ditt tonläge att det blivit ett misstag och fixar till det. Den mänskliga faktorn kan även vara en bra sak.

Ingen aning vad som gäller annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som gäller förutom bussbiljett, välslipad machete och förkläde, menar du?

Det är att jag är mycket förvånad att Webhallen av alla agerar såhär.

Nästa gång är det bra att videofilma när du hämtar ut paketet, så du

får med hur det ser ut och när du kommer hem så filmar du hur det ser ut

när du öppnar det första gången.

Det har jag börjat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också haft problem med nätköp. Skulle köpa ett usb-filöverföringskit till min gamla Nokiatelefon. Websidan Trendy Phone hade det jag sökte med bilder och allt för under hundralappen. Fyller i och skickar. Det dimper ner ett paket innehållandes EN sladd som är till ett helt annat märke. Ingen cd-skiva eller nåt som utlovats i annonsen. Mailar supporten som sitter i Danmark. Dom beklagar det inträffade och vill rätta till det. Jag skickar tillbaka sladden och fyller i reklamationen med en jäkla massa uppgifter inklusive ett bankkontonummer som dom vill ha för att kunna ge mig returportopengarna tillbaka. (Naturligtvis öppnade jag ett nytt konto för detta 🙂). Efter två veckor kommer där ett nytt mer välfullt paket. Denna gången var där skiva och sladdar, men till en Siemens-telefon!!! Där gav jag upp. Några portopengar har jag inte sett iheller. Pass upp där.

Ett tips: När jag packar upp något, så tar jag bilder med mobilen för varje moment. Skulle där vara något fel, så är det bara att reversera ordningen på bilderna för att se hur saker och ting skall ligga rätt i lådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en månad sedan beställde jag ett rengörings-kit till min rakapparat, fick istället ett PS3-spel, skickade tillbaks detta och fick sedan rätt vara några dagar senare.

Allt gott så.

Nu har jag precis varit och hämtat ytterligare ett paket som de skickat, och det visar sig innehålla samma PS3-spel en gång till. Denna gången tillsammans med en faktura. Jag kontaktar webhallen och frågar vad de håller på med, och de säger att jag brutit förseglingen på PS3-spelet och därför måste köpa det.

Spelet var inte förseglat när det kom första gången, men hur fan bevisar man det?

Iallafall, personen på supporten säger vidare att beslutet är taget och att det inte finns något jag kan göra åt det. Det är bara att gilla läget och betala.

Konversationen är via mail, så jag har inte fått något svar på mitt påstående att det bara är skitsnack och att det är DE som gjort fel.

Iallafall, vad har jag för rättigheter/skyldigheter som konsument egentligen? Om en webshop skickar fel vara till mig, är det då mitt ansvar att fotografera och ta in vittnen som kan verifiera att produkten inte var förseglad eller har använts?

Du har aldrig beställt nåt PS3-spel, right. Och du har inte brutit nån förpackning. Du har dessutom haft den enastående vänligheten att skicka tillbaka varan som felaktigt skickades till dig

Ring upp dem, begär att prata med chefen, och klargör det.

Om han inte fixar biffen på fyra röda sekunder, så kastar du hela konsumentköplagen i huvet på honom. Du står med ryggen fri i alla lägen, och behöver inte bevisa nånting alls, och absolut inte betala ett rövöre. Ångerrätt har man alltid vid nätköp, och nu har du ju inte ens beställt varan. Du kan ju alltid be honom visa dig beställningen på PS3-spelet. Den finns ju liksom inte.

...men egentligen så blir jag lite förvånad. Min erfarenhet av webköp på senare tid (inte webhallen, men väl misco, dustin och Inet), har visat på en alldeles strålande service från företagen. Jag har en känsla av att de förstått att konkurrera med god kundservice, och hellre bjuder till kring detaljer än tjafsar.

Det går nog bra:) Men ring samtalet!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska fan säga till dem nästa gång jag går dit!!

Jag undrar faktiskt hur ditt namn o adress kan stå på en faktura som innehåller ett ps3-spel, såvida inte någon annan beställt det i ditt namn.

Jag råkade ut för några sådana pojkstreck i min ungdom. De två gör inte om det längre, om man säger så... 😱⚠️

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag skickat tillbaks spelet igen. Så fort jag ens nämnde konsumentköplagen gav de upp och bad mig returnera varan. De försökte väl dra en rövare helt enkelt och hoppades att jag var en sån som betalade fakturor utan att tänka efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag skickat tillbaks spelet igen. Så fort jag ens nämnde konsumentköplagen gav de upp och bad mig returnera varan. De försökte väl dra en rövare helt enkelt och hoppades att jag var en sån som betalade fakturor utan att tänka efter.

Jag ska nämna det i den fysiska butiken iaf... och fråga hur de kan skapa sådant huvudbry för Fidden med gott samvete.

Att de inte vet vem Fidden är saknar betydelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...