Jump to content
Annons

Hur kan det bli ännu proffsigare? (svensk hip-hop)


enteria

Recommended Posts

Tjenare allihop!

Jag heter Robin, kallas R.R i musiksammanhang. Jag skulle vilja veta hur jag kan få mixen bättre. Alltså få det att låta mer professionellt, vad det är jag eventuellt kanske missar osv. Svårt för er att veta kanske, men jag hoppas att ni har bra öron för sådant eventuellt! Vi kan ta en låt jag "släppte" idag som exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=I6OQXOUo9kc

I den låten har jag mixar rösten i denna kedja:

kompressor

EQ

kompressor

EQ

D-esser

Sedan till ett Aux spår med reverb!

Är det någon stor del jag missar här? Är det någon "sterio width" grej man kan pilla på och få det låta bättre? Fokusen ligger alltså främst på "vokal spåret"!

Tack på förhand! ☺️

Redigerat av enteria
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vänder du på kedjan , EQ-Kompressor osv behöver kompressorn inte jobba med onödiga frekvenser.

Hmm.. okej, jag ha fått för mig att man ska lägga kompressorn först i vokal spåren så inte det man gör i EQ dämpas av någon anledning. Men är det korrekta alltså att ha EQ först? 🙂

Lite offtopic, men jag tror att det skulle låta betydligt fetare om du rappar lite aggresivare.

Absolut, absolut! ☺️ Jag är bara lite ringrostig från att inte spelat in på 2 år, men det kommer sakta men säkert. Vers 2 blev de lite mer inlevelse iaf. Det kommer sakta men säkert det där med kännsla! :-)

Spela in i stereo och skippa alla kompressorer och EQ:s, då låter det genast mycket proffsigare 🙂

Rösst ska väll spelas in i mono? :rolleyes: Men ja, om det var menat som ett skämt.. AARÅ FAN!! 😆

Håller med om framträdandet. Sen känns det som att det saknas något i själva inspelningen. Det låter rätt mkt "hemma". Mick, preamp, rum?

Mycket riktigt. Det är hemma på mitt rum med en Mbox mini 3, en sådanhär mackapär: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8864&artno=238934, och sedan ingen ljudisolering så akustiken är helt klart fuckad! x-D Om man har ett fyrkantigt rum.. vart är det då mest fördelaktigt att placera micken? I ett hörn kanske? :-)

Tack förövrigt för all konstruktiv respons! Jag håller med alla faktiskt på de flesta punkterna! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempel på ett "sound" som jag själv upplever som proffsigt är Petters nya låt t.ex. :

Alltså, det är ju nått som här "proffsen" får till som inte jag/vi varliga får till, förutom att låtarna är masterade osv. Rösten ligger på nått sätt "inne" i mixen, hur får man till det där? Just nu ligger ju min röst, som ni säkert hör, "ovanpå" :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt att få till det "fetare" är ju att duplicera spåret och pitcha ner/upp det pyttelite på det ena spåret. Det blir lite som ifall man skulle dubba sången.

Jag vet i och för sig inte hur det blir på just rap, men du kan ju alltid ge det ett försök 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar alltid in röst i stereo, blir hur bra som helst.

Man får ett ljud som låter mer äkta.

Har du stereomick ? Om inte det enda du gör är att dubblera filstorleken.

Om du inte får det att " låta äkta " i mono är det troligtvis fel på rummet, tekniken, teknikern , micken eller all of the above.

Finns absolut ingen anledning att spela in sång eller andra mono instrument i stereo och framför allt inte utan en stereomic.

Rösten ligger på nått sätt "inne" i mixen, hur får man till det där? Just nu ligger ju min röst, som ni säkert hör, "ovanpå" :-)

Lär sig allt om mixning.

Bra start är : Studio Mixologi

Hmm.. okej, jag ha fått för mig att man ska lägga kompressorn först i vokal spåren så inte det man gör i EQ dämpas av någon anledning. Men är det korrekta alltså att ha EQ först?

Första EQ i din kedja kan du ha till att ta bort det som inte behövs , tex allt under 130 hz och allt över 17 khz samt störande frekvenser

som krockar med resten av låten.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du stereomick ? Om inte det enda du gör är att dubblera filstorleken.

Om du inte får det att " låta äkta " i mono är det troligtvis fel på rummet, tekniken, teknikern , micken eller all of the above.

Finns absolut ingen anledning att spela in sång eller andra mono instrument i stereo och framför allt inte utan en stereomic.

Nej, jag mickar med två kulor.

På det sättet får jag med rumsklangen och reflexerna studsar och kommer till mickarna vid olika tilfällen vilket gör att det låter som om sångaren faktiskt står framför en och sjunger.

Testa att bedöma avstånd och riktning när du håller för ena örat och sen utan att hålla för, blir liknande med en och två mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom proffs inte spelar in sång i stereo så finns det nog troligen en och annan anledning till att de väljer att inte göra det också. Stereobilden kan du få till genom att dubba sången (eller rappen) och lägga vänster höger eller använda någon typ av stereodelay.

Men ang rummet och akustiken så brukar man ju säga att i hemmastudios ska man stämma sig i ett hörn och sjunga ut mot rummet. Dock bör man ju ha hörnet dämpat då med diverse akustikbehandling och kanske en skärm bakom micken. Men du kan ju i dagsläget leta upp madrasser och inte vet jag, tjocka täcken att ställa bakom dig eller hänga upp i hörnet. Det bör ju hjälpa något i alla fall.

Som ett tips som jag tycker kan vara coolt. Lägg en saturator eller distplugg på rappen, hjälper rösten att komma fram i micken och ger även lite extra aggressivitet och skitighet. URS Saturation är bra tycker jag, finns många andra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom proffs inte spelar in sång i stereo så finns det nog troligen en och annan anledning till att de väljer att inte göra det också.

Det finns ett album, thriller tror jag det heter, med nån Michael Jackson eller nåt sånt... Det är inspelat i stereo som det mesta han har gjort.

Är inte han proffs så finns det nog ingen som är det.

Dagens "proffs" har en jäkla massa missupfattningar och därför låter de flesta av dagens produktioner därefter. Skitljud är iallafall inget jag strävar efter i min musik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Första EQ i din kedja kan du ha till att ta bort det som inte behövs , tex allt under 130 hz och allt över 17 khz samt störande frekvenser som krockar med resten av låten.

Hmmm.. låter faktistk helt klart rätt genialiskt, skall testas! Jag har försökt "ta bort" grejer med limiter några gånger för att prova.. men att hä EQ kan nog vara smartare! ☺️

Men ang rummet och akustiken så brukar man ju säga att i hemmastudios ska man stämma sig i ett hörn och sjunga ut mot rummet. Dock bör man ju ha hörnet dämpat då med diverse akustikbehandling och kanske en skärm bakom micken. Men du kan ju i dagsläget leta upp madrasser och inte vet jag, tjocka täcken att ställa bakom dig eller hänga upp i hörnet. Det bör ju hjälpa något i alla fall.

Som ett tips som jag tycker kan vara coolt. Lägg en saturator eller distplugg på rappen, hjälper rösten att komma fram i micken och ger även lite extra aggressivitet och skitighet. URS Saturation är bra tycker jag, finns många andra också.

Hmmm.. (får en bild av hur jag ska kunna ljusisolera ett hörn här på mitt rum med hjälp av en madrass, litet bord, 2 hantlar och 1 penna.. haha, Charles Ingvar. Jönson! timat och klart i minstra detalj)

Jag antar att "URS" är ett "märke av plug-ins" precis som.. AIR va? Skall inspekteras om det går att få tag på gratis, så kan jag ju kika! :-)

Förövrigt, angående mono vs sterio.. jag har en känsla av att anledningen varför Michael Jackson spelade in i "sterio" var den tidens teknik? Får en bild framför mig av "bandpelare" stora som halva väggen ungefär. Michael Jackson var förövrigt en FANTASTISK artist tycker jag! ☺️

Redigerat av enteria
Link to comment
Dela på andra sajter

De hära med att hitta alla dom bra plug-insen.. visst, man kan, om man e tillräckligt duktig, göra allt det där med vilken EQ eller compressor som hällst.. men pre-sets är ju hemskt händigt alltså.. Har någon nått tips på vart man kan få tag på bra grejer till Pro Tools LE 8 enkelt liksom? Finns det någon känd sida? Hittar inge bra när ja googlar :/ ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag mickar med två kulor.

På det sättet får jag med rumsklangen och reflexerna studsar och kommer till mickarna vid olika tilfällen vilket gör att det låter som om sångaren faktiskt står framför en och sjunger.

Testa att bedöma avst

Det är inte stereoinspelning. Det är dubbel mono m.a.o två monokanaler som spelas in samtidigt.

Om du inte har ett matchad par av mikrofoner in en stereokonfiguration kan du inte få inspelning i stereo.Att ställan en SM57 och en U87 framför sångaren gör inte inspelning till stereo även om du vill tro det.

Det finns ett album, thriller tror jag det heter, med nån Michael Jackson eller nåt sånt... Det är inspelat i stereo som det mesta han har gjort.

Är inte han proffs så finns det nog ingen som är det.

Sången på den skivan är inte inspelad i stereo inte heller resten av det han har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte stereoinspelning. Det är dubbel mono m.a.o två monokanaler som spelas in samtidigt.

Om du inte har ett matchad par av mikrofoner in en stereokonfiguration kan du inte få inspelning i stereo.Att ställan en SM57 och en U87 framför sångaren gör inte inspelning till stereo även om du vill tro det.

Vad får dig att tro att det inte är ett stereopar jag använder?

SM57 är en njure, jag sa att jag hade två kulor.. du som tycks veta bäst borde veta något så enkelt som att kula och njure inte är samma sak.

Skulle aldrig falla mig in att använta en sm57 till någonting faktiskt, den färgar ljudet så det finns ingen som helst möjlighet att få en bra återgivning av ljudet. Det är därför alla använder eq och kompressor, för att de inte vill ha sm57 ljudet som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig falla mig in att använta en sm57 till någonting faktiskt, den färgar ljudet så det finns ingen som helst möjlighet att få en bra återgivning av ljudet. Det är därför alla använder eq och kompressor, för att de inte vill ha sm57 ljudet som det är.

Många använder den till gitarrstärkare , Bono ( U2) spelade in sin sång till en skiva med den likaså Frank Sinatra , Metallica m.m m.m.

Det är en bra allround mick , dock faller den givetvis inte i allas smak.

Vad får dig att tro att det inte är ett stereopar jag använder?
På det sättet får jag med rumsklangen och reflexerna studsar och kommer till mickarna vid olika tilfällen vilket gör att det låter som om sångaren faktiskt står framför en och sjunger.

Om du har en stereomick är dom i nästan alla fall i X/Y konfiguration så hur du kan få reflektioner och rumsljud till den ena vid olika tillfällen men inte till den andra är lite av ett mysterium för mig.

Sedan spelar ALLA in sång i mono av en anledning men om din stereo konfiguration fungerar för dig så kör på.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en stereomick är dom i nästan alla fall i X/Y konfiguration så hur du kan få reflektioner och rumsljud till den ena vid olika tillfällen men inte till den andra är lite av ett mysterium för mig.

Sedan spelar ALLA in sång i mono av en anledning men om din stereo konfiguration fungerar för dig så kör på.

Jag har ingen stereomick. Två kulor, ab-mickning, sångaren i mitten, punkt.

ALLA spelar in sång i mono, närmickat med dåliga mickar och komprimerar eftersom de är tvungna i dagens läge, skulle de kunna tjäna lika mycket pengar oavsett hur de gjorde så skulle många använda sig av stereo och ingen processering alls eftersom det låter bättre.

Det är ju starkast ljud som vinner och då måste ljudet förstöras totalt så att inga transienter finns kvar, när man gör så är det naturligtvis väldigt dåligt att spela in i stereo med kulor eftersom reflexerna förstärks vid kompression och då blir det bara konstigt.

Men visst, det är tillåtet att tycka vad man vill, lägger bara fram min åsikt. Nu kommer ju en ny ebu norm som kommer gynna välljudet.

Tror att fler och fler kommer märka hur dåligt dagens ljud faktiskt låter när den väl börjar användas på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle de kunna tjäna lika mycket pengar oavsett hur de gjorde så skulle många använda sig av stereo och ingen processering alls eftersom det låter bättre.

Det hade varit trevligt med ett ljudexempel från din sida som visar upp denna fantastiska värld för oss som enbart fått uppleva kassa (☺️) monoinspelningar där man använt eq (usch) och kompressor (fy fy fy). Risken är annars stor att folk bara tror att du trollar, även om ett seriöst ljudexempel kanske inte kan tvätta bort den stämpeln helt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit trevligt med ett ljudexempel från din sida som visar upp denna fantastiska värld för oss som enbart fått uppleva kassa () monoinspelningar där man använt eq (usch) och kompressor (fy fy fy). Risken är annars stor att folk bara tror att du trollar, även om ett seriöst ljudexempel kanske inte kan tvätta bort den stämpeln helt

Håller med.

Jag har ingen stereomick. Två kulor, ab-mickning, sångaren i mitten, punkt.

Har du båda mickarna kopplade till stereo preamp som in sin tur går in som stereo till ljudkortet ?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett album, thriller tror jag det heter, med nån Michael Jackson eller nåt sånt... Det är inspelat i stereo som det mesta han har gjort.

Är inte han proffs så finns det nog ingen som är det.

Dagens "proffs" har en jäkla massa missupfattningar och därför låter de flesta av dagens produktioner därefter. Skitljud är iallafall inget jag strävar efter i min musik.

🤪

Du bör upplysa dig själv en smula om både det ena och det andra men i synnerhet om hur Bruce Swedien jobbar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

... och sedan ingen ljudisolering så akustiken är helt klart fuckad! x-D Om man har ett fyrkantigt rum.. vart är det då mest fördelaktigt att placera micken? I ett hörn kanske? :-)

Ljudisolering ≠ akustikbehandling.

Ställ dig i mitten av ett så stort rum som möjligt och sjung nära micken om rummet är för levande eller, bygg ett sånghörn i ett stort rum d v s; dämpa ner ett hörn av rummet med t ex två madrasser, stå i hörnet och rikta micken mot hörnet. Det ljud om studsar tillbaka från hörnet kommer förhoppningsvis att dämpas och ljudet som studsar tillbaka från resten av rummet kommer dels att träffa baksidan av mikrofonen som troligtvis är inställd på njure men kommer även att träffa micken så sent att reflektionen hamnar utanför den såkallade Haas-zonen (d v s 10-20 ms efter direktljud) och slutligen så kommer styrkan av reflektionen inte att vara lika stark eftersom den färdats en längre sträcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in i stereo och skippa alla kompressorer och EQ:s, då låter det genast mycket proffsigare 🙂

va????

(jag spelar inte in sång och jag vet inget om rap men...)

hypnotic ant -jag vill också höra ett ljudexempel.....

tycker att det verkar konstigt men jag vill gärna höra..

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ dig i mitten av ett så stort rum som möjligt och sjung nära micken om rummet är för levande eller, ”bygg” ett sånghörn i ett stort rum d v s; dämpa ner ett hörn av rummet med t ex två madrasser, stå i hörnet och rikta micken mot hörnet. Det ljud om studsar tillbaka från hörnet kommer förhoppningsvis att dämpas och ljudet som studsar tillbaka från resten av rummet kommer dels att träffa baksidan av mikrofonen som troligtvis är inställd på njure men kommer även att träffa micken så sent att reflektionen hamnar utanför den såkallade ”Haas-zonen” (d v s 10-20 ms efter direktljud) och slutligen så kommer styrkan av reflektionen inte att vara lika stark eftersom den färdats en längre sträcka.

Låter vättigt tycker jag! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...