Jump to content
Annons

Vad är top?


cornado

Recommended Posts

Annons

Eh, det uttrycket har jag faktiskt aldrig hört. Kan tänka mig att det betyder att den är för högt inspelad, så att den "slår över" nollan (alltså att ljudet blir högre än 0 dB, så att det distar), fast då brukar man säga att den peakar (uttalas "pikar"). Att virveln peakar kan nog hända om man har en lite ovan trummis som slår olika hårt varje gång, och man ligger lite för högt i inspelningsnivån. Spelar man in i 24-bitar behöver man inte "gasa på" med inspelningsnivån, det fungerar ändå.

(Alla vi som någon gång spelat in trummor i 16-bitar vet dock att det inte är särskilt kul...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken som tar upp ovansidan av virveln kan man kanske boosta eq ungefär tre db vid ungf 5 khz. Lätt gjort att man vill gasa ännu mer, särskilt om man mixat en halv natt och börjar bli döv. Det kan vara det som menas med "toppad för mycket".

Link to comment
Dela på andra sajter

tack guys. jag misstänkte nästan att det hade med leveln att göra.

Det behöver det inte vara. Du får fråga den personen som sa det då det inte är givet vad det betyder utan en term just den personen använder för att beskriva någonting som han eller hon hör i virveln. Så du måste fråga helt enkelt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Den slutsatsen skulle inte jag göra. Om det är för mycket level brukar man säga att det peakar. När pratar om top och botten har det snarare att göra med var i frekvensspektrat det låter för mycket(eller för lite).

För mig betyder "för mycket top" på virvel att den låter för mycket i diskantområdet. 🙂

tack guys. jag misstänkte nästan att det hade med leveln att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...