Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte en frost snömachine mobile i höstas. Den levereras med windows 7 home premium 64 bit.

Jag har försökt köra PT 8.4 via min mbox pro. Problemen har varit övervÀldigande. Bara uppstarten tar sÄ lÄng tid att jag hinner gÄ och ta en promenad.

NÀr det vÀl kommit igÄng sÄ Àr det fruktansvÀrt dÄlig respons i PT. Det Àr segt och laggigt. Och hÀnger sig ideligen sÄ man blir tvungen att starta om datorn manuellt.

Jag anvÀnder identiska pluggar pÄ min stationÀra dator med windows 7 och dÀr funkar det klockrent. Jag har Àven följt Avids optimeringsguide till punkt och pricka.

NÀr jag mailat Frost och bett om en förklaring sÄ sÀger dom att i princip alla som har problem med sin frost dator anvÀnder Pro Tools. Pro Tools Àr enl dom inte speciellt kompatibelt med windows! Detta Àr stort sett deras respons pÄ mina problem. Jag kÀnner mig blÄst pÄ en "musikdator" som kostade drygt 15 papp.

Är det nĂ„gon som har nĂ„n erfarenhet av att köra PT pĂ„ en frost dator? Vore vĂ€ldigt intressant att höra.

Annons
Postat

Det va inte alltför lÀnge seda nÄgon annan medlem hade samma problem med sin nyinköpta frost-dator. Att sÀga att det inte Àr kompatibelt med windows Àr ju skitsnack eftersom det funkar som du sÀger med din bÀrbara. SÄ det Àr ju nÄgot med Frost datorer och som de inte verkar kunna lösa eller bygga korrekt efter PT krav.

FörstÄr du kÀnner dig blÄst nu nÀr det inte funkar. Har du möjlighet att lÀmna tillbaka den? eller har öppet köp gÄtt ut? Jag skulle sedan ta dessa pengar och köpa en mac istÀllet. NEJ inte för att jag tycker mac Àr bÀttre Àn pc osv sÄ den diskussionen behöver inte komma upp, utan för att det Àr mer chans att det funkar om du kollar att du köper en kompatibel mac med rÀtt OSX osv dÄ det Àr som avid sjÀlva sÀger, för mac-datorer kan man bygga programmet efter datorn eftersom alla Àr identiska av samma modell, pÄ pc fÄr man bygga datorn efter programmet dÄ det Àr omöjligt för Avid att veta vilka komponenter osv som anvÀnds.

MVH

Anders

Postat

Kör mpowered v8.04 pÄ en ca 2 Är gammal Frost sjÀlv. Vista 32-bit. Har ett problem att Pro Tools kan lÄsa sig ibland nÀr jag byter (letar febrilt) ljud i exempelvis Xpand men har aldrig erfarat att den skulle ladda jÀtte segt eller att det laggar konstant som tur Àr.

Har problemet alltid varit sÄ hÀr?

Om inte, har du kört en fabriksÄterstÀllning?

Har du senaste uppdateringarna och drivrutiner? Version 8.05 finns ju nu t.ex. Tankar sjĂ€lv as we speak 🙂

Vet inte hur bra 64-bit Windows funkar med denna "gamla" version av Pro Tools men kolla in http://duc.avid.com/ och se om nÄgon annan har haft samma problem och huruvida de löst dem.

FörstÄr att att du tycker att det Àr ett trÄkigt problem men kontaka din ÄterförsÀljare och begÀr att du ska hÀva köpet om nu Frost inte Àr intresserade av att hjÀlpa till med att lösa problemet. Frost skriver ÀndÄ pÄ sin sida att "VÄra datorer Àr byggda för att fungera med de allra flesta professionella musikprogram och ljudkort pÄ marknaden. Vi lÀmnar Àven funktionsgaranti pÄ det." Jag hade kontaktat Frost och pÄpekat att de har en funktionsgaranti och vill se lite villighet att lösa problemet sen hade jag pratat med din ÄterförsÀljare och pÄtalat att du kommer krÀva ett upphÀvande av köp om inte nÄgon lösning kan ske.

Hoppas att du fĂ„r ordning pĂ„ din dator för Ă€ven min lite Ă€ldre Frost rullar pĂ„ utav satan! 🙂

Postat

hur var det nu.... hade vi inte en trÄd för nÄt Är sen dÀr just frost datorer Ä liknande framstÀlldes som det enda vettiga alternativet om man skulle pyssla med musik pÄ allvar?

det dÀr med att köpa en dussindator pÄ elgg sades ju kunna ge en massa problem Ä sÄ....

framför allt fÄr man ju support frÄn frost - nÄt som Àr ovÀrderligt OM det mot ALL förmodan skulle krÄngla med nÄt

• Gilla 1
Postat

Pro Tools Àr enl dom inte speciellt kompatibelt med windows! Detta Àr stort sett deras respons pÄ mina problem. Jag kÀnner mig blÄst pÄ en "musikdator" som kostade drygt 15 papp.

Vilket snack! 😛

Hota med KO om de inte löser dina problem eller lÄter dig hÀva köpet (som du faktiskt har rÀtt till i detta fall förutsatt att allt Àr som du sÀger).

Postat

Kör mpowered v8.04 pÄ en ca 2 Är gammal Frost sjÀlv. Vista 32-bit. Har ett problem att Pro Tools kan lÄsa sig ibland nÀr jag byter (letar febrilt) ljud i exempelvis Xpand men har aldrig erfarat att den skulle ladda jÀtte segt eller att det laggar konstant som tur Àr.

Har problemet alltid varit sÄ hÀr?

Om inte, har du kört en fabriksÄterstÀllning?

Har du senaste uppdateringarna och drivrutiner? Version 8.05 finns ju nu t.ex. Tankar sjĂ€lv as we speak 🙂

Vet inte hur bra 64-bit Windows funkar med denna "gamla" version av Pro Tools men kolla in http://duc.avid.com/ och se om nÄgon annan har haft samma problem och huruvida de löst dem.

FörstÄr att att du tycker att det Àr ett trÄkigt problem men kontaka din ÄterförsÀljare och begÀr att du ska hÀva köpet om nu Frost inte Àr intresserade av att hjÀlpa till med att lösa problemet. Frost skriver ÀndÄ pÄ sin sida att "VÄra datorer Àr byggda för att fungera med de allra flesta professionella musikprogram och ljudkort pÄ marknaden. Vi lÀmnar Àven funktionsgaranti pÄ det." Jag hade kontaktat Frost och pÄpekat att de har en funktionsgaranti och vill se lite villighet att lösa problemet sen hade jag pratat med din ÄterförsÀljare och pÄtalat att du kommer krÀva ett upphÀvande av köp om inte nÄgon lösning kan ske.

Hoppas att du fĂ„r ordning pĂ„ din dator för Ă€ven min lite Ă€ldre Frost rullar pĂ„ utav satan! 🙂

Jag gjorde en fabriksÄterstÀllning. Installerade sedan om PT 8.4 utan tredjeparts pluggarna och det rullar hjÀlpligt. Det verkar som det frÀmst var problem med midi delen. NÀr jag arbetade med easy drummer sÄ hÀngde det sig lÀtt. FörstÄr ÀndÄ inte varför eftersom det rullar klockrent pÄ min stationÀra med sÀmre prestanda.

Jag har inte testat 8.05 versionen Àn. Det skulle ju kunna vara att det Àr tredjeparts pluggarna som strular pÄ frosten (alla Àr inte köpta). Men utan dom blir det ju meningslöst att göra musik plus att dom som sagt funkar utan minsta problem pÄ min stationÀra.

Det har nog gÄtt för lÄng tid för att hÀva köpet nu och jag anvÀnder datorn mest till layout program nu för tiden och dom funkar bra hittills. Det verkar just vara PT som den inte fixar. Ville ÀndÄ starta den hÀr trÄden för att se vilka erfarenheter som fanns.

Postat

Jag kör Windows 7 64bit proffesional med pro tools LE 8.04 och det funkar bra. vissa pluggar kan fÄ programmet och hÀnga sig, men det har ju inte med pro tools att göra. (kör jag reaktor tex sÄ hÀnger det sig lite dÄ och dÄ, bÄde som plug-in och som stand-alone. Men nÀr jag bara har anvÀnt pro tools egna grejer sÄ har det aldrig hÀngt sig. FrÄgar du Avid sjÀlva sÄ kommer Àven dom sÀga att det funkar fint med windows.

De enda som inte sÀger det verkar ju vara frost...

Postat (redigerat)

Generellt Àr jag skeptisk till 'skrÀddarsydda' PC's. Vem som helst kan bygga en PC av vanliga standardprylar och pÄstÄ att den skrÀddarsydd. I stort sett en bÀttre media-PC sett till prestanda med lite tystare kylsystem. NÀr du sÀger att din Àldre PC klarar PT bÀttre sÄ tyder det bara pÄ nÄgot Àr fel. VÀldigt oseriöst skitsnack av Frost att pÄstÄ att PT inte Àr kompatibelt med PC, man kan ju vÀnda pÄ det och pÄstÄ att Frost inte klarar av att bygga en PC som matchar Avid's krav pÄ hÄrdvara. Som jag inleder sÄ Àr det inte sÀrskilt svÄrt. Jag har byggt min egen 'musikburk' med vanliga standardprylar, Intel i5, 8gb minne och SSD-disk. PT rullar glatt pÄ, Àven med mÄnga tunga pluggar.

Vore kul att veta lite mer om din Frost. Spec, prestanda. Performance score?

Edit : SÄg nu först att det Àr en laptop. :rolleyes:

Avid Àr tydliga med att man ska ha separata hÄrddiskar. Om du har eSata sÄ kan du lösa det problemet.

Redigerat av arha
Postat

Är den mer Ă€n tre Ă„r?

NÀ den Àr köpt i Augusti 2010. SÄ dÄ kanske det finns möjlighet fortfarande.

Generellt Àr jag skeptisk till 'skrÀddarsydda' PC's. Vem som helst kan bygga en PC av vanliga standardprylar och pÄstÄ att den skrÀddarsydd. I stort sett en bÀttre media-PC sett till prestanda med lite tystare kylsystem. NÀr du sÀger att din Àldre PC klarar PT bÀttre sÄ tyder det bara pÄ nÄgot Àr fel. VÀldigt oseriöst skitsnack av Frost att pÄstÄ att PT inte Àr kompatibelt med PC, man kan ju vÀnda pÄ det och pÄstÄ att Frost inte klarar av att bygga en PC som matchar Avid's krav pÄ hÄrdvara. Som jag inleder sÄ Àr det inte sÀrskilt svÄrt. Jag har byggt min egen 'musikburk' med vanliga standardprylar, Intel i5, 8gb minne och SSD-disk. PT rullar glatt pÄ, Àven med mÄnga tunga pluggar. Vore kul att veta lite mer om din Frost. Spec, prestanda. Performance score? Edit : SÄg nu först att det Àr en laptop. :rolleyes: Avid Àr tydliga med att man ska ha separata hÄrddiskar. Om du har eSata sÄ kan du lösa det problemet.

Prestandan Àr ju relativt hög pÄ den. intel core i7 720, 4 gig ram ddr3, 500 gb hÄrddisk 7200rpm.

Jag mailade frost just om det att Avid rekommenderar separata hÄrddiskar för inspelning och OS. Men Frost respons pÄ det var att det Àr helt förlegat, saknar enl dom totalt relevans idag med dom nya typerna av hÄrddiskar. Men Avid skriver ju tydligt att dom rekommenderar separata diskar sÄ det bör vÀl ligga nÄt i det? Det finns eSata pÄ den. Men det skulle ju innebÀra att man fÄr lÀgga ut ett par tusen ytterligare pÄ en extern disk nÀr man redan pröjsat en massa pengar. BÀrbara datorer har vÀl sÀllan flera hÄrddiskar el hur brukar det vara? Och brukar det vara nÄt problem att anvÀnda samma hÄrddisk för inspelning och OS? Jag har inte upplevt nÄgra problem pÄ min stationÀra.

Postat (redigerat)

Att PT krÀver en separat audiodisk tyder antingen pÄ att PT Àr dÄligt skrivet dÄ andra program funkar med en HD, eller att detta helt enkelt inte stÀmmer. Att det Àr en fördel med separat disk Àr en annan sak men det gÀller samtliga DAWs.

Vad som inte Àr ok Àr att Frost sÄlt en dator som inte fungerar med ett av de tre anligaste musikprogrammen. Man har 3 Ärs reklamationsrÀtt i Sverige (efter 1 april 2005).

Redigerat av Gilbert
Postat

PÄ PC-sidan och Windows sÄ finns det ju de dÀr otrevliga s.k. "swap"-filerna, som windows, oavsÀtt ledigt minne eller ej, envisas med att fylla med sÄ mycket det gÄr. Det hÀr skapar ju en hel del aktivitet pÄ hÄrddisken.

Detta kan i alla fall vara en av anledningarna till att vilja köra musikfiler separerat frÄn systemdisken, eller den disken dÀr swapfilerna ligger och arbetar.

Personligen skulle jag aldrig nÄgonsin spela in/upp musik pÄ en systemdisk eller en disk som inte Àr tÀnkt för enbart musikinspelning.

SjÀlv kör jag MAC och ProTools HD utan strul.

VĂ€nligen

Mikey

Jag utökade nyligen till 8gb minne och det blev en vÀsentlig skillnad. ProTools klarar visserligen inte att adressera mer Àn 4gb men slipper nu 'slÄss' med övriga processer i win 7. Har man sÄ pass mycket minne anvÀnds swapfilen marginellt eller inte alls. Men jag hÄller ÀndÄ med om att man ska ha separat hÄrddisk för inspelning. Att Frost pÄstÄr nÄgot annat Àr mÀrkligt.

Möjligen kan det funka med en Caviar el. liknande som snurrar med 10000rpm.

Postat

Men jag hÄller ÀndÄ med om att man ska ha separat hÄrddisk för inspelning. Att Frost pÄstÄr nÄgot annat Àr mÀrkligt.

Möjligen kan det funka med en Caviar el. liknande som snurrar med 10000rpm.

Vad har du att sÀga till alla de som faktiskt kör PT pÄ en vanlig bÀrbar (d v s en HD)?

Postat (redigerat)

Att PT krÀver en separat audiodisk tyder antingen pÄ att PT Àr dÄligt skrivet dÄ andra program funkar med en HD, eller att detta helt enkelt inte stÀmmer. Att det Àr en fördel med separat disk Àr en annan sak men det gÀller samtliga DAWs.

Vad som inte Àr ok Àr att Frost sÄlt en dator som inte fungerar med ett av de tre anligaste musikprogrammen. Man har 3 Ärs reklamationsrÀtt i Sverige (efter 1 april 2005).

Det faktum att jag bara anvÀnder en disk till PT kan vÀl inte vara orsaken till allt strul? Eftersom de flesta jag kÀnner anvÀnder en disk sÄ skulle det vara mÀrkligt. Det Àr ju uppenbarligen mÄnga parametrar som kan stÀlla till det men jag instÀmmer med dig. Att behöva sitta och felsöka en "musikdator" frÄn Frost timme in och timme ut kÀnns ju bara sjukt. Och sen deras respons att jag i princip fÄr skylla mig sjÀlv för att kör PT... Som sagt ett av de största inspelningsprogrammen pÄ marknaden. DÄ tycker man att dom fÄr skriva det tydligt pÄ deras hemsida - Ej kompatibel med Pro Tools el liknande sÄ man slipper gÄ pÄ den niten. FÄr se om jag gÄr vidare med detta, jag Àr sÄ innerligt trött pÄ frost vid det hÀr laget sÄ jag orkar egentligen inte ha nÄt mer med dom att göra.

Edit. Vill förtydliga lite. Snömachine mobile sĂ€ljs/marknadsförs som en en BÄRBAR MUSIKDATOR, den kostar nĂ€rmare 16 papp. Är det dĂ„ meningen att man ska behöva gĂ„ och lĂ€gga ut ytterliggare x antal tusen för att det öht ska gĂ„ att spela in musik pĂ„ den? Hade ju varit ytterliggare en sjuk grej.

Redigerat av jonte82
Postat

Jag kör Pro tools och inspelningar pÄ min 7200 rpm disk. Visst programmet fungerar inte helt 100, men det verkar vara mer regel Àn undantag.

Tar lÄng tid att starta, och gÄr inte att avbryta bouncar - that's about it.

Vilka jÀkla stolpskott, de pÄ Frost. KlÀm Ät dem!

Postat

Snömachine mobile sĂ€ljs/marknadsförs som en en BÄRBAR MUSIKDATOR, den kostar nĂ€rmare 16 papp. Är det dĂ„ meningen att man ska behöva gĂ„ och lĂ€gga ut ytterliggare x antal tusen för att det öht ska gĂ„ att spela in musik pĂ„ den? Hade ju varit ytterliggare en sjuk grej.

Jag kan bara hÄlla med övriga i trÄden, krÀv köpet hÀvt. Pengarna tillbaka. Du har köpt en "garanterat strulfri" dator, som uppenbarligen bara strular. 16000 Àr en jÀvla massa pengar. Allt ansvar pÄ Frost.

tjing

Postat (redigerat)

Vad har du att sÀga till alla de som faktiskt kör PT pÄ en vanlig bÀrbar (d v s en HD)?

Att de ska vara nöjda OM det verkligen fungerar helt utan avbrott under en dags arbete. SjÀlvfallet finns undantag, frÄgan Àr helt enkelt hur mycket strul man Àr beredd att ta.

Jag tror tvÀrtemot dig att Avid Àr tillrÀckligt kompetenta att bÄde skriva programvara och instruktioner för customisering av hÄrdvara. Jag följer hellre deras rÄd istÀllet för Frost som snarare Àr ointresserade att reklamera sin produkt.

Redigerat av arha

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.