Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest MBerger
Posted

Hej

Jag ska "bygga" studio i våran replokal. Då budgeten är liten och utrymmet först och främst ska användas för att repa i finns det några begränsningar för hur mycket man kan göra med akustik etc. Placering av mixplatsen är ju viktig med tanke på symmetri etc, men som jag ser det har jag två val (se bild). Vilken placering är bäst (eller minst dålig)? Det är ungefär 2,5-3 meter högt i taket.

Jag har 5 stk hemgjorda akustikpanel (120x60x10cm rockwool akustikbehandling). Vad är den bästa placeringen av dessa? Min förste tanke är: en som moln över skrivbordet, två bakom monitorer och två i "reflektionssonen", eventuellt som basfällor i hörnerna. Vad tycker ni?

Som sagt är det ett budgetbygge utan stora krav, men det vore ju bra och göra det bästa med vad man har.

post-23896-0-92930300-1301297949_thumb.jpg

Annons
Posted

https://www.studio.se/index.php?showtopic=80334

https://www.studio.se/index.php/topic/79915-enkel-akustik2/page__view__findpost__p__1140039

https://www.studio.se/index.php?showtopic=82353

Posted

Hoppar in här med en fråga inom samma ämne, om man har ett totalt obehandlat rum (vardagsrum i mitt fall), kan man placera lyssning "rätt" i alla fall, eller spelar det ingen roll var man sitter? Är mitten på en kortsida bättre än nära ena kortsideväggen på en långsida?

Posted

Är mitten på en kortsida bättre än nära ena kortsideväggen på en långsida?

Centrerat mot kortsida är oftast bäst men man bör alltid prova sig fram då alla rum har olika förutsättningar.

Posted

Tack, Gilbert. Jag misstänkte väl att det inte kunde vara så enkelt att bara flytta så blev det bättre. 😛

Och när du säger prova, antar jag att det innebär mätningar?

Vi kan väl säga såhär, med tanke på att rummet är totalt obehandlat, är vinsten märkbar/tydlig vid en "korrekt" placering?

Eller det kanske inte heller går att svara på, eftersom Du redan sagt att man skall prova och alla rum är olika. 😊

Posted

Även om det går att hitta fram till en bra placering genom att endast lyssna, så är det enklare att med hjälp av mätningar leta sig fram till den bästa lösningen. Mycket kan vinnas på att optimera placeringen, även i helt obehandlade rum.

Posted

Hmm ok, intressant. Kanske man skall försöka ge sig på lite mätningar. Inte för att jag begriper någonting av det men det går väl förhoppningsvis att luska ut. 🙂

Har ingen lust att försöka akustikbehandla och bygga om mitt vardagsrum till en perfekt lyssningsplats, men är det så att mycket kan vinnas på att optimera placeringen är det självklart intressant. Tack igen, Gilbert. Nu blev det spännande. 😛

Posted

https://www.studio.se/index.php/topic/28707-studiomonitorer-vilka-rekommenderas/page__view__findpost__p__675042

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79998

Guest MBerger
Posted

Okej. Vad gör man så om man inte vill lägga allt för mycket tid och energi på det här? Jag ser i de gamla tråderna att det finns en massa teorier och avancerade sätt att mäta och konstruera grejer. Det verkar också finnas olika ideologier och nörderi kring detta ämnet. Förlåt om jag trampar på någons fötter... Inte jätteintressant för min del, då jag vill ha något som funkar hyfsat bra och är billigt/snabbt att sätta upp.

Fråga 1: Ska jag gå för att ha lyssningsplatsen centrerad på kortsidan?

Fråga 2: Funkar det bra med ett 120x60cm moln, två 120x60cm fällor och två 120x60cm i reflektionssonen?

Posted

Du har två realistiska alternativ:

Centrerat mot 5 meterväggen eller mot 3 meterväggen.

Efter att du testat vad som ger bäst resultat gällande stående vågor så behandlar du de ytor som annars ger en för tidig reflektion tillbaka till lyssningspositionen. För bra resultat behöver du troligtvis bygga basabsorbenter också. Om du har funderingar över detta så finns det många bra trådar att läsa.

Posted

Innan man överhuvudtaget funderar över vilken behandling som ska appliceras så är det nödvändigt att först ta reda på vad målet är samt hitta en placering att utgå ifrån.

Vad är då målet?

I ett kontrollrum så eftersträvas en ”neutral akustik”. Detta innebär INTE ett dött rum utan reflektioner utan ett rum med mycket reflektioner EFTER en viss tid (relativt direktljudet). Denna tidsperiod (mellan direktljud och första reflektion som vi vill ha) kallas ISD (Initial Signal Delay) och utgör basen för det som kallas RFZ (Reflection Free Zone). Inom detta område ska reflektionerna vara så svaga som möjligt, helst < -30dB (relativt direktljud, som alltid). Efter ca 20 ms (varierar med rumsstorlek) så vill vi ha reflexer men inte starkare än ca -12dB och inte några få utan massor. Detta uppnås med hjälp av diffusorer. Man kan mot bakgrund av detta räkna ut vilka ytor som ger en reflektion tillbaka till lyssnare inom ISD och på dessa ytor vill man absorbera ett så brett område som möjligt men framförallt området ca 300 Hz uppåt. Porösa material med rätt egenskaper (lagom flödesmotstånd) fungerar bäst i detta fall men de måste vara minst ca 70mm (gärna med luftspalt) för att vara effektiva i lägre mellanregistret. Om man kan bygga djupare så kan man absorbera djupare.

Då det är väldigt lätt att absorbera höga frekvenser och väldigt ”svårt” att absorbera lägre, är det ett vanligt problem att man absorberar för mycket diskant (och kanske lite mellan …) men lite eller ingen bas. För att undvika detta misstag så bör man använda så lite ”bredbands absorbenter” (porösa material som inte är täckta med panel) som möjligt, d v s bara på de ytor som ger tidiga reflektioner inom ISD. Resterande ytor kan användas för basabsorbenter och diffusorer.

Diffusorer kan användas på ytor som befinner sig längre bort än: Reflexavstånd – direktavstånd = > ISD-tiden. Då en bra diffusor reflekterar åt alla håll oavsett infallsvinkel så vill vi inte att denna reflekterar tillbaka energi om detta innebär att reflektionerna anländer innan ISD-slutet.

Basabsorbenter kan vara krångligt att designa, placera och bygga men om man inte orkar ge sig in på detta så kan man bygga ”super chunks / corner traps”. Dessa bygger på samma princip som vanliga porösa absorbenter vilket innebär att de måste vara väldigt djupa för att kunna absorbera bas och de kommer inte att vara effektiva mot den lägsta basen (under ca 50-60 Hz). För att undvika absorption i högre register kan man täcka dessa med tunn board eller perforerad board.

Givetvis så är målet gällande frekvensgång att få en så jämn respons som möjligt (med reservation för ev. flack sluttning efter Schroeder frekvensen) men i basregionen kan det vara svårt att nå bättre resultat än ca +/- 5-10 dB hur mycket man än kan bygga. Kanske viktigare än frekvensgång i lägsta registret är decay-tiden hos frekvenserna. Om man inte behandlar mot basproblem så är det inte ovanligt att se decay-tider på flera sekunder hos vissa frekvenser (alltid relaterade till stående vågor) och detta är givetvis inte önskvärt. Målet här är ca 0.3 sekunder (men riktvärde och tolerans varierar med rumsstorlek samt frekvens).

För att kunna applicera dessa principer så måste du först bestämma dig för en placering (centrerat mot en kortsida brukar vara bäst) och när detta är gjort göra några mätningar så du vet vilka problem du försöker lösa. Det finns massor med bra trådar där de flesta frågor redan ställts och besvarats så det finns mycket att läsa.

Guest MBerger
Posted

Cool. Testar ut en centrerad position på kortväggen. Frågan är bara vad som är en centrerad position. Som ni ser är det lite assymetriskt där.

Någon som har erfarenhet med att använda akustikskum för att dämpa reflektioner och som väggar i sångbås? http://www.skumplastsenteret.no/d4WCUwJzM3u.4.idium

Posted

Cool. Testar ut en centrerad position på kortväggen. Frågan är bara vad som är en centrerad position. Som ni ser är det lite assymetriskt där.

Någon som har erfarenhet med att använda akustikskum för att dämpa reflektioner och som väggar i sångbås? http://www.skumplastsenteret.no/d4WCUwJzM3u.4.idium

Innan du köper någon som helt skum, kontaka de här:

http://www.adl-konsult.se/

Ett besök med mätning och förslag på åtgärder kostar nästan ingenting. Typ 7-800 för några år sen jag hade de hemma. Säkert lite mer nu, men fortfarande billigt.