Jump to content
Annons

Spela in i mono eller stereo?


SunsetRyder

Recommended Posts

God morgon!

Jag är en musiker som spelat gitarr i olika konstellationer sen 10 år tillbaka.

Jag är relativt färsk på hemstudioinspelning eller åtminstonde hela processen med att ratta allt själv.

Har kommit igång ganska bra med Cubase 5 dom senaste månaderna och även införskaffat en del tips och trix från

t.ex Studios cubase-special och inspelning/mixning-special.

En del frågor kvarstår. Här kommer första: Jag ska spela in elgitarr, bas, sång eller tamburin. Ska jag göra mitt audiotrack i mono eller stereo? Och utveckla gärna varför jag bör välja det ena framför det andra.

Mvh

Freddy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Det beror väl på vad du spelar in och med hur många mickar.

Har du bara en mick som du spelar in är svaret enkelt, mono.

Har du flera mickar så är det enklaste svaret så många kanaler som du har mickar bör du spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in allt med en mikrofon i mono. Undantaget är om du mickar upp stärkaren och även vill ha rumsmickar i stereo men då spelar du troligen in med två mickar på två monokanaler iaf och sedan panorerar 🙂

Edit: Ordvrickerier...

Redigerat av Fredrix
Link to comment
Dela på andra sajter

99 gånger av 100 i Mono.

Har du inte en stereomick är det sällan värt att spela in i stereo oavsett om man har två mickar.

Då är det oftast bättre att spela in två monospår istället.Elgitarr , Bas , och framför allt Sång är i stort sett alltid inspelade i mono.

Vill du ha stereobredden så får du helt enkelt spela in dubbar m.a.o samma sak tre gånger och skicka en till höger , en till vänster och behålla en i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lite input!

Angående gitarrer och bas så spelar jag in genom en POD XT för närvarande.

Sång och tambo i Studio Projects C1 kondensator.

Tidigare har jag lagt detta i stereo på audiokanalen men det verkar som att mono är att föredra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare har jag lagt detta i stereo på audiokanalen men det verkar som att mono är att föredra?

Ja använd mono. Om du däremot lägger ett stereoreverb på kanalen som insert behöver den vara i stereo, vilket oftast sköts automatiskt beroende på daw 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder effekter från poden ska denna såklart spelas in i stereo. Sedan att använda effekter direkt vid inspelning eller inte är en annan fråga.

Mic = mono

2mickar = 2x mono

144mickar = 144mono

osv

Har du däremot en stereokälla så som en synth, en effektburk (pod) eller annan liknande så är det ju line man spelar in som då ska gå till ett stereospår, eller 2x mono ...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du spelar in gitarr från podden så vissa ljud som du använder vara i stereo, som ljud med chorus etc...

Sång och tamburin med en mick då spelar du in i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det mer intressant.

Jag spelar hyfsat distad signal, tänk lite klenare än Monster Magnets guror.

Det är lite det fläsket i gitarrerna jag är ute efter.

Jag har redan från poden cirkus en fjärdedel reverb in. Bör jag tänka om?

Det där med att ha ett stereoreverb som insert..hm. Har läst lite och helst vill man ha reverb på sends eller har jag fel? Så man kan skicka fler stränginstrument till samma och därav spara datorkraft.

Men som sagt, jag vill ha fläskiga gitarrer, får nog dubba mer?

Slutligen, här är en av tre låtar jag jobbar med http://www.myspace.com/sunsetryders

Obs! Kom ihåg att jag är nybörjare så gärna konstruktiv kritik, trots att ljudbilden kanske känns som rena skämtet för många här 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att ha ett stereoreverb som insert..hm. Har läst lite och helst vill man ha reverb på sends eller har jag fel? Så man kan skicka fler stränginstrument till samma och därav spara datorkraft.

Absolut är det så, lägger för det mesta reverb på en auxkanal, men det jag menade var att om du använder en effekt i stereo på kanalen (dvs som insert) så måste kanalen vara i stereo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutligen, här är en av tre låtar jag jobbar med http://www.myspace.com/sunsetryders

Obs! Kom ihåg att jag är nybörjare så gärna konstruktiv kritik, trots att ljudbilden kanske känns som rena skämtet för många här 🙂

tycker det låter helt ok, kan nog låta bra om det kommer in lite johnny thunders liknande solo gnissel här och var. det är nått med gitarr ljudet på versen jag inte gillar, vet inte riktigt vad det är, kanske lite mer dist och mindre bas i gitarrern så den riktiga basen kommer fram lite tydligare.

kan testa att lägga nån bas eller gitarr om du vill på nån av dina låtar, så får du kanske lite nya ideer. du kan ju pm:a mig om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Absolut är det så, lägger för det mesta reverb på en auxkanal, men det jag menade var att om du använder en effekt i stereo på kanalen (dvs som insert) så måste kanalen vara i stereo 🙂

Beror på vilken DAW man använder.

Vissa måste man kanske bestämma om man skall ha en stereokanal eller och andra fixar det automatiskt från monokanal till stereo beroende på vad man insertar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vilken DAW man använder.

Vissa måste man kanske bestämma om man skall ha en stereokanal eller och andra fixar det automatiskt från monokanal till stereo beroende på vad man insertar.

Om du däremot lägger ett stereoreverb på kanalen som insert behöver den vara i stereo, vilket oftast sköts automatiskt beroende på daw 🙂

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat en del med fler än en mick på elgitarr, både i stereo, och som en närmick + avståndsmick, och med en närmick plus två mickar i stereo en bit ifrån. Det har alltid slutat med att jag bara använt en mick. Det blir bäst tycker jag...☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...