Jump to content
Annons

Stabilt ljudkort för livebruk sökes


Anjou

Recommended Posts

Hej!

Då jag är mer av en PC-kille skulle jag behöva lite tips och råd på ljudkort som fungerar väl i äppelmiljön.

Användningsområdet är till uppspelning av backingtracks.

Vi kommer att ha en MacBook Pro med något år på nacken,(det är ungefär allt jag vet om datorn i fråga i nuläget)

och ska egentligen bara spela upp ljudfiler i lämplig mediaspelare, alltså inte jobba i någon DAW.

FW eller Usb spelar ingen roll av principiella skäl, men det är ju ett plus om det går att driva kortet med bus-ström.

Det bör finnas minst 4 kanaler ut, men 6-8 st vore mer optimalt då vi förmodligen kommer köra 5.1-mixar.

Ett kort i rackformat är också ett plus, men inget måste.

Budget: kan man hamna under 5000:- skulle det vara bra.

En annan fråga, vilken mediaspelare rekomenderas att använda.

Det är alltså wav eller mp3 i 5.1 mix som skall spelas upp.

/Anjou

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Duger obalanserade utgångar?

ESI Gigaport HD är billig, 8 utgångar (RCA) men däremot 0 ingångar.

Jag kör det själv när jag inte behöver några ljudingångar utan bara ska lira multikanals backtracks i livesituationer.

Strömförsörjs via USB. Funkar direkt vid anslutning, inga drivrutiner behövs (!) på varken PC eller Mac. Väldigt låg vikt så du behöver inte rack, stoppa ner i datorväskan bara.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Duger obalanserade utgångar?

ESI Gigaport HD är billig, 8 utgångar (RCA) men däremot 0 ingångar.

Jag kör det själv när jag inte behöver några ljudingångar utan bara ska lira multikanals backtracks i livesituationer.

Strömförsörjs via USB. Funkar direkt vid anslutning, inga drivrutiner behövs (!) på varken PC eller Mac. Väldigt låg vikt så du behöver inte rack, stoppa ner i datorväskan bara.

Intressant!

Lite tråkigt med rca, men funkar det bra så är det ju galet prisvärt.

Går det att konfigurera utgångarna på ett smidigt sätt, eller följer det ens med programvara?

En motsvarighet RME:s matrix kanske är lite mycket begärt för pengarna 😑

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee duet?

RME bbyface?

RME FF400?

Som sagt så behövde jag lite fler utgångar än duetten och babyfacen erbjuder.

Kanske skulle tydliggjort att jag menade fysiska (??!!) utgångar, helst 1/4" TRS.

FF400 är något jag tänkt på innan, men det ligger lite väl högt i pris för ändamålet.....tror jag 😛

Tack ändå!

Fler tips välkomnas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tråkigt med rca, men funkar det bra så är det ju galet prisvärt.
Sätt teleadapter på RCA-kabeln bara. Det funkar bra.
Går det att konfigurera utgångarna på ett smidigt sätt, eller följer det ens med programvara?
Du får Cubase LE på en skiva, men ingen ljudkortsprogramvara.

Du adresserar utgångarna från ditt ljudprogram/DAW-mixern, alla åtta utgångar dyker upp där.

Kör programmet Ljud-/MIDI-inställningar (ligger bland Verktygsprogram på Mac) och välj att ljudkortet ska vara ett multikanalsljudkort.

gigaport_51.png

Om du sedan drar in en sexkanals AIFF-fil i t ex VLC så får du ut 5.1 automatiskt.

Vilket program tänkte du spela upp ljudet med på Macen? Ableton Live? Mainstage? Något enklare?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vilket program tänkte du spela upp ljudet med på Macen?

Den frågan återstår. Har ingen aning i nuläget. Tips?

Har kört Windows mediaplayer tidigare, och det har funkat bra.

Tanken är ju att slippa göra det i en daw, då man vill minimera riskerna för strul och göra det smidigare att jobba med.

Två klick och igång liksom 😉

Måste man nödvändigtvis ha cubase igång för att aktivera alla utgångar, eller är alla aktiva per automagi? (sorry Claes 😉 )

Vore skönt att slippa den processen varje gång.

Edit: Såg din edit nu 😛

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

Den frågan återstår. Har ingen aning i nuläget. Tips?
Beror på hur du mixat ut dina ljudfiler.

Är det 6 ljudfiler i mono som ska köras simultant? Eller 3 ljudfiler med en stereokanal var? Eller 1 ljudfil med sex kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det såg ju smidigt ut.

Då lutar det åt VLC som uppspelare. Om du inte har något varningens finger att höja till det valet?!:rolleyes:

Mixarna kommer att göras på annan dator, så någon DAW behövs inte, och om jag tolkade dina bilder rätt så behövs ingen DAW för att konfigurera utgångarna heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 ljudfil i 5.1

VLC är kanske inte roligaste lösningen, men det är gratis. Släng in flera sekunder tystnad efter låten så du har lite tid på dig att pausa/förbereda nästa låt, så att inte nästa backtrack i spellistan dundrar igång automatiskt så fort första låten är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Precis. Gratis är gott:)

Blir inga problem, har låtarna i en mapp och öppnar upp dem en och en.

Vad har man annars trummisar till?🙂

Tack för din hjälp!

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

FW eller Usb spelar ingen roll av principiella skäl, men det är ju ett plus om det går att driva kortet med bus-ström.

Det bör finnas minst 4 kanaler ut, men 6-8 st vore mer optimalt då vi förmodligen kommer köra 5.1-mixar.

Ett kort i rackformat är också ett plus, men inget måste.

Budget: kan man hamna under 5000:- skulle det vara bra.

Se till att ha balanserat ut om ni ska köra live. Ljudteknikerna kommer tacka er.

Alla dessa kort ligger under 5000:- (utom Presonuskortet som blir tjock på 200:-) bara att välja....alla går att montera i rack, vissa kort kräver dock extra montering för det.

FOCUSRITE SAFFIRE PRO 24

http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_24/

FOCUSRITE SAFFIRE PRO 40

http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_40/

M-AUDIO PROFIRE 610

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire610.html

M-AUDIO PROFIRE 2626

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html

PRESONUS FIRESTUDIO

http://www.presonus.com/products/detail.aspx?productid=5

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att ha balanserat ut om ni ska köra live. Ljudteknikerna kommer tacka er.

Tackar! Har spanat in samtliga dessa sedan innan, och hört både gott och ont, men så är det nog med allt inom ämnet.

Med tanke på ditt nick får jag ta dig på ordet angående ljudteknikerna 😉

Vi kommer dock åka med samma tekniker så det blir bara en huvudvärk 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint!

Du har inte funderat på att fråga din tekniker då?

Lite ska man väl göra själv också 😉

Det har faktiskt löst sig så fint att basisten hade ett Firestudiokort som han var villig att offra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...