Jump to content
Annons

Att komma igång med musiken som nybörjare


Theddyh

Recommended Posts

Tjena gott folk! Jag sitter nu, som alla andra kvällar, inne i mitt DAW för att skapa det vi alla här på forumet brinner för, nämligen musik.

Väl inne i mitt DAW kollar jag runt lite och inser snabbt att jag inte förstår mycket, jag stänger sedan ner programmet, går ut på internet för att finna kunskap om HUR jag ska gå till väga, men utan större resultat. Denna cirkel upplever jag varje dag och nu börjar jag tröttna av att inte uppleva framgång inom intresset.

Jag har har sedan långt tillbaks bestämt mig för att musik är det jag vill pyssla med här i livet, jag började spela gitarr innan jag kunde gå och jag spenderar inte en sekund av min tid utan musik, ja jag t.o.m. sover med musik. Mitt problem ligger i att jag helt enkelt inte finner motivationen utan en grundlig kunskap om hur jag ska göra. Jag förväntar mig en hel del svar som relaterar till att övning ger färdighet, att nöta programmet kommer att leda till framgång. Men innan ni ens förstod er på programmet, hur gick ni till väga för att lära er grunderna inom framför allt mixning?

Min fråga till er är därför; hur lärde ni er de grundliga kunskaperna för att skapa musik i ett DAW?

Tips på kurser, böcker, artiklar, guider osv uppskattas enormt.

Och tro mig, jag har kollat igenom en hel del guider osv, men det känns fortfarande som att "första steget" ständigt saknas

vart jag än vänder mig.

Notera att jag främst relaterar till mixning&mastring nu.

Mvh // Thed

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För min del, började det med inspelning, då jag gick på min instrumentalutbildning på KMH. Där hade vi en kurs i inspelningsteknik... På den vägen är det. Sen har jag hängt en hel del här... Läst studiotidningar, artiklar, fått feedback. Kollat hur andra gör osv... Det är tyvärr bara erfarenhet och övande som avgör om det låter som man vill ha det. Själv har jag bara hållit på ca sex år med inspelning. Ju mer man lär sig, ju mer inser man hur mycket man kan trassla in sig. Så, till en början, försök inte med att "kunna allt", då blir det alldeles för stort. Börja med enkla inspelningar, sen bygg på...

Hoppas det går alldeles utmärkt för dig.

Mvh

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Första steget är att lära sig att spela ett instrument (och att lära sig komponera egna låtar, om man inte nöjer sig med att spela andras låtar, inget fel i det).

Därefter kommer steget att lära sig hantera en DAW, om man inte känner någon som kan hjälpa en. Där finns det nog tyvärr inga genvägar, är jag rädd. Jag började med att lära mig grundläggande ljudteknik (som alltid är nyttig att kunna om man vill göra egen musik). Därefter fick jag lära mig använda en DAW (Digital Performer och Pro Tools, men nuförtiden använder jag Reaper). Först därefter började jag skapa musik med hjälp av en DAW. Jag lärde mig alltså grunderna inom mixning innan jag började använda en DAW. Finns nog många böcker som du skulle kunna läsa inom ämnet, har ingen titel i huvudet just nu, men kanske någon annan har något förslag?

Med andra ord, det är inte enkelt att lära sig använda en DAW, och det är heller inte enkelt att lära sig mixa. Man måste lära sig hur allting fungerar, det går inte att gissa sig till det. Men det är viktigt att inte ha för bråttom, om du verkligen vet att du vill hålla på med musik tror jag att du tycker att det är värt att lägga ned några månader på att sätta dig in i hur mixning går till och hur en DAW fungerar. Det är slitsamt, men jag lovar att besväret kommer att löna sig gånger hundra när du väl är klar.

Mastering kan du börja fundera över när du klarat av de grundläggande stegen, det är överkurs för en nybörjare.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket program använder du?

Är nog bara att kolla manualer, tutorials youtube osv. Sätta sig ner och ge sig fan på att lära sig. Det är inte kul i början men efter ett tag kommer man igång.

Egentligen är inte själva DAWet så svårt att lära sig, den stora nöten är mixningen.

Själv tragglade jag rätt länge, jag använder Ableton och där finns det rätt bra guider i programmet så det var så jag kom igång. Nu känns det som att man kan allt hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag är också nybörjare och jag valde steinberg cubase som daw. Där finns jätte mycket hjälp att få på youtube och även i den medföljande manualen, när jag stött på vissa problem som jag inte hittat svaret till så har jag bara skrivit till steinberg och då får man svaret dagen efter man skickat. Så jag är jättenöjd med cubase, det bästa sättet att lära sig mixa och mastra på är att göra en egen(eller en som redan finns) låt och prova sig fram. När jag gjort en låt brukar jag göra en s.k audio mixdown( en preliminär mix) och bränner ut den, och provlyssnar i min bil och antecknar vad som kan göras bättre eller annorlunda. Skall du spela in ett helt album eller flera låtar, så mixar och mastrar du när alla låtar är klara för att få samma ljudbild genom hela albumet. Jag lyssnar mycket på w.a.s.p och bla på headless children albumet, och där är det bonus spåren locomotive breath, for whom the bell tolls, lake of fools som har den absolut bästa ljudbilden, mixing osv(enligt mina öron) jag önskar hela albumet vart mixat och mastrat så. Sen lyssna på musik i den stil din musik ligger i och försök att urskilja de olika instrumenten hur de ligger mot varandra i låten( volym mässigt) och försök att återskapa det. Och sist men inte minst ge aldrig upp. Som sagt jag är nybörjare själv och det jag beskriver har funkat för mig,

Jag måste även rekommendera detta utmärkta forum, vars medlemar har hjälpt mig. Och alla dessa intressanta trådar ,tack till er alla...

Lycka till

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började i fasttracker i början på det glada 90 talet.... =)

sedan ejay

därefter cubase till atari 1040st

sedan cubase på en ny dator med 1GB JO 1 gb hårddisk

osv reason, nuendo, cubase, och nu logic.

jag tror du ska ta 1 sak i taget. dvs vill du lära dig att spela in gitarr så börjar du att ta reda hur du får in ljudet i ditt daw (som är?).

När du klarar det tar du nösta steg, att få det att låta bra. osv...

du kan inte lära dig ett program genom att se 1000 youtube tutorials. Gör det själv sedan för små steg kollar du om du hittar någon info om det.

Finns tyvärr inga genvägar till att få låta det precis som din favorit artist... eller jo, köp deras skiva o spela i cd-spelaren =)

Ungefär som att bli bilmek, kock, skeppare osv osv...

Skriv gärna vad du vill göra just nu och framför allt var du fastnar nånstans. Annars kommer fler o fler poänglösa trådar som: "jag vill bli proffs på att masrea, kan någon göra det åt mig?"

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag är också väldigt ny, men har ändå börjat komma igång lite nu. När jag började spela in så tänkte jag som så att det får ta den tid det tar och det får bli som det blir, satte inga direkta mål och hade inte några höga ambitioner.

För att lära mig mitt DAW (använde först Sonar) så satt jag och läste ganska flitigt i hjälp filen som man hittar under "hjälp-menyn". Sonars sådan är jäkligt bra, det står skrivet på ett sätt så att man lätt förstår vad som menas.

Sedan blev jag medlem här och frågade och läste en hel del, vilket jag nog har lärt mig (och lär mig) mest av.

Ett tips på en tidning du kan köpa är Inspelning & mixning

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har alltid använt cubase, som nybörjare köpte jag en bok med grunderna som jag i princip läste igenom 2 ggr innan jag började försöka använda kunskaperna. sen lär man sig mer hela tiden bara man kommer i gång med grunderna och lyckas spela in några spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också ny inom mixning och jag gillar mitt DAW.

Har sådan tur att det var någon i min närhet som kunde

instruera och visa mig i början. Resten har jag faktiskt

lärt mig efterhand här på forumet och jag lär mig än.

Det är skojj och spännande.

Provade med att låna en bok på biblioteket men.........

(jag orkade inte läsa den !!)

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med manualen, läs hela först, borde bara ta några timmar, sen kan du söka i manualen efter speciella funktioner.

Då vet du vad som finns och inte finns i manualen.

Väldigt bra läsning, dessutom verkar många ha den uppfattningen att manualer är enbart för tekniker och felsökning.

Helt felaktigt.

Jämför med t.ex. en system-digitalkamera, då är det ingen tvekan om att lusläsa manualen...

Om man är seriös d.v.s. och vill få ut det mesta av sin produkt.

Nåja, jag är själv dålig på att läsa manualer, men Cubase manualen har jag haft massa nytta av.

Visst går det att snabblära sig saker med t.ex. YouTube, men då är risken stor att man missar massa bra funktioner.

Varför finns det körkort för bilar?

Ingen fråga är för dum! Ring 118100...

Skämt åsido, men det tar ju ca: ett halvår att lära sig att köra en bil bra, i bästa fall...

Ring och fråga hur lång tid det tog för t.ex. U2 innan de blev populära...

Minst ett halvår skulle jag tro... Dessutom på heltid!

Ju mer man lär sig desto fortare går det att komma frammåt!

Räkna med sjukt mycket tid i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ditt problem! Jag är själv nybörjare på inspelning/mixning och jag började med Audacity som är väldigt enkelt att komma igång med!Jag kör nu med Reaper vilket är ett väldigt bra program när man kan grunderna. Börja inte med nåt avancerat typ cubase eller liknande då kör du lätt fast vilket du verkar ha gjort. Ladda ner Audacity det är gratis och lek med dina låtar där så lär du dig grunderna snabbt. Testa olika effekter(Plug ins) och se vad som händer! När du sen känner att du kan det programmet så kan du ta nästa steg till Reaper eller cubase o dylikt.Försök inte lär dig allt på en gång utan ta små steg i taget(babystep) 😄

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så enkelt som "bonsoirjohnjohn" beskriver det hela är det ju inte.

I princip helt rätt metodik. Men det funkar inte så i praktiken.

Övning ger färdighet... Och det stämmer rätt bra här.

Man kan inte applicera en matematisk modell för hur bra musik är tillverkad, mixad eller mastrad.

Om det var på det sättet, så skulle vi ha sjukt många miljarder bra låtar just nu.

Så motbeviset är att det fortfarande finns topplistor med låtar.

Så har det varit långt bakåt i tiden, och det kommer att vara så tills någon hittar "receptet" på den perfekta låten.

Skulle någon hitta detta "recept", så är det slutet av det vi kallar för musik idag.

Som tur är verkar varje individ utveckla sina egna ideer om vad som är bra och dålig musik.

Vissa gillar 80'tal, vissa gillar Lady GaGa...

Men man kan spekulera om hur musiken kommer att utveklas framöver.

Jag tror att t.ex. att volym-racet kommer att pågå ett tag till, för att sedan lugna ned sig.

Nästa steg är att byta ut gitarren till en mera sofistikerad öron-pralin.

Som ger en bättre njutning...

Ett analogt instrument har sina för och nackdelar...

Likaså digitala instrument, mer eller mindre beroende på vem som styr dem.

Allt handlar i grunden om att tillfredställa ett organ, i det här fallet örat.

Samma effekt som man får genom att killa någon under foten... Man får en reaktion i hjärnan.

Hjärnan är outgrundlig, ingen har ännu lyckats kartlägga detta komplicerade organ.

Speciella ljud är örat mera känsliga för, vilket man kan utnyttja i sin musik.

Genom att filtrera bort oönskade frekvenser...

Man får helt enkelt prova sig fram, typ som alla artister gör, mer eller mindre framgångsrikt...

Mega-artister som U2, har också mindre lyckade låtar på sina album.

Ingen vet egentligen hur musiken fungerar...

Tänkvärt för alla amatör-musiker.

Alla har i stort sett samma chans att skapa en hit-låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppskattar allas kommentarer, hjälp & åsikter. Anledningen till varför jag finner det svårt är förmodligen för att jag avänder mig av

Studio One Pro, och det finns ungefär 0 hjälp att hitta relaterat till DAW'et på internet, framför allt youtube. Jag funderar på att gå och

köpa mig Cubase istället, som används av en majoritet och ett DAW som jag kan hitta oerhört mycket hjälp av på internet.

Studio One pro är ju trots allt väldigt likt Cubase, men ni kan ju föreställa er att ni aldrig tidigare har pysslat med musikproduktion,

och sedan direkt vill köra igång, vilket är den sitsen jag sitter i.

Link to comment
Dela på andra sajter

... men ni kan ju föreställa er att ni aldrig tidigare har pysslat med musikproduktion,

och sedan direkt vill köra igång, vilket är den sitsen jag sitter i.

Fast jag tror att du måste tänka som när man lär sig köra bil. Man vill kunna köra bil, men innan man kan göra det är det en hel massa grejor man måste lära sig innan man kan gasa på. Och som sagt, den tiden du lägger ner på att sätta dig in i programmet har du igen gånger tusen när du väl kan det. Att köra med "trial and error" riskerar bara att du ledsnar och ger upp. Det vore väl mest fel av allt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsatsen är väll egentligen ganska simpel - övning ger färdighet.

Men låt oss byta inriktning i tråden, har ni lust att dela med er av exempel på tidningar, böcker, filmer, guider osv relaterat till musikproduktion & mixning?

ös på!

Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena gott folk! Jag sitter nu, som alla andra kvällar, inne i mitt DAW för att skapa det vi alla här på forumet brinner för, nämligen musik.

......

Mvh // Thed

ja ny ja med, men de e bara å köra på. Om du spelat in lite i studio mm förut så är det inte så stor skillnad dvs att du kan grunderna.

Men för att komma igång med i dit DAW så spela in en låt, enkelt men med bra grunder, och börja jobba lite på den.

Viktigt tycker jag är att du kör på lugnt, dvs kollar dina kanaler och lär dig hur filter och eq fungerar på detta kommer du riktigt långt

jag håller själv på nu med att kolla hp/lp och bandpass i programmet. Riktigt kul för du märker helt klart när du får mer mos i tex

baskaggen eller basen genom att köra filtren upp och ner i frekvens, dvs så att de inte ligger i samma område och bråkar. Sen gäller

det små förändringar i eq mer än 3-5 db blir inte bra som jag uppfattar det...

Jag kör med record/reason, kolla på det om du funderar att köpa nytt, fick mig att tycka att det blev kul igen, verkligen lättjobbat och

kul tycker jag. Du behöver inte köra cubase du kan flytta över filerna till vilket DAW du vill om du tex skall mixa hos polaren, dvs du

gör audiospår av dina midikanaler.

Rekomendras i vilket fall som helst när du skall mixa. För då är du ju klar och skall inte pilla i låten mer 😄

Kör på 😄

tidning: kör på inspelning och mix (studio special) den räcker grymt långt, den ger dig en riktigt bra grund

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...