Jump to content
Annons

Mikrofon för akustiska gitarrer samt sån


zth

Recommended Posts

Tjena! Jag är på jakt efter en ny kondensatormikrofon. Har en GA-projects FC-något MKII i nuläget som jag vuxit ifrån.

Det jag spelar in är följande:

* Akustisk gitarr nylon

* Akustisk gitarr 12-strängad stål

* Sång

Jag är lite oklar på hur mycket pengar jag vill lägga på detta, men inte överdrivet mycket egentligen. Givetvis vill jag komma undan så billigt som möjligt, men kvalitet prioriteras högt högt högt då de är enda anledningen att jag skaffar ny...

Har ni några tips angående detta? Finns det så att säga uppenbara "prisintervall" till kvalitet för detta ändamål? Dvs finns det bara mikrofoner över 5k som är värda, annars kan man skita i det? Osv. Helst undviker jag att lägga mer än 2000kr.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är alltid en smaksak vad man gillar och det är inte säkert att man gillar en dyrare mick bättre än en billigare, så det är alltid svårt att råda...

Till acke skulle jag kolla på exempelvis LineAudio CM3 eller Oktava MK012.

Till sång är nog mitt första förslag om man vill upp från budgetträsket, en Violet Design Black Knight.

Du kan gärna hämta smakprov på hur diverse mickar kan låta, på min testsite - så kan du få lite mer hum om skillnaderna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tar NT2A, NT1A och CM3 så har NT1 funkat bäst till ak gitarr av de tre. Och sämst faktiskt CM3, som har funkat kanon som OH på trummor.

Säger som Gilbert, testa. Har du bra akustik i rummet kan det vara en fördel men NT2A som kan ställas i omniläge så den tar upp hela rummet. Har man bara en mick att testa gillar man den säkert, har du tre fyra att jämföra med hör du nästa direkt vilken du gillar bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får faktiskt också lyfta fram Röde NT1´an. Jag använder mycket Brauner Phantom och tycker faktiskt att NT1´an drar åt samma håll i karaktären. Dvs, fin, krispig och tydlig. Även om den inte är i närheten av upplösningen som Braunermicken har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får faktiskt också lyfta fram Röde NT1´an. Jag använder mycket Brauner Phantom och tycker faktiskt att NT1´an drar åt samma håll i karaktären. Dvs, fin, krispig och tydlig. Även om den inte är i närheten av upplösningen som Braunermicken har.

har du något inspelat du kan hänvisa till där du använder phantomen?

går i tankarna på att investera i en brauner så småning om nämligen

annars är röde k2 en bra allround mick. som funkar kalas på akustisk & sång (om man inte har väldigt nasal röst dårå)

http://rodemic.com/microphone.php?product=K2

kan vara värd att kolla upp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har du något inspelat du kan hänvisa till där du använder phantomen?

går i tankarna på att investera i en brauner så småning om nämligen

Gör du rätt i 🙂 En Brauner är aldrig fel. kolla in myspace.com/eliasfredriksson

Allting i alla låtar där är inspelade med Brauner Phantom V genom Amek 9098 preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha en mick till alla ändamålen du nämner så är det nog bäst med en stormembranare.

Själv använder jag en Shure Beta57A när jag spelar in med min tolva.

Mick för sång handlar tyvärr sällan om hur bra micken är utan mer om den passar rösten som ska spelas in.

Ett tips är att du ökar budgeten lite och väljer en för sång och en annan för gitarr.

Å andra sidan, i prisklassen kan du nog inte gå fel med en Röde NT-2A.

Och, som Claes skriver, Du måste nog ut med mer pengar för att komma ur budgetnivån och verkligen höra skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att du ökar budgeten lite och väljer en för sång och en annan för gitarr.

Å andra sidan, i prisklassen kan du nog inte gå fel med en Röde NT-2A.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)

har du något inspelat du kan hänvisa till där du använder phantomen?

går i tankarna på att investera i en brauner så småning om nämligen

annars är röde k2 en bra allround mick. som funkar kalas på akustisk & sång (om man inte har väldigt nasal röst dårå)

http://rodemic.com/microphone.php?product=K2

kan vara värd att kolla upp! 🙂

Vilka mickar är att föredra och vilka bör man undvika om man nu har nasal röst och vill komma ifrån det så mycket som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...