Jump to content
Annons

Jag är nybörjare på Logic, behöver hjälp för att få igång det!


Kerste

Recommended Posts

Jag har försökt i omgångar få igång Logic express 7 på min macbook, men jag lyckas inte! Jag har en firebox som jag också haft svårt att förstå, men nu får jag i varje fall micken som är kopplad dit att låta. Men, när jag provar spela in kommer det inte in något ljud till logic. Är ni med på hur jag menar? Det är som om fireboxen och logic inte pratar med varandra.....

Jag skulle bli SÅÅÅÅÅÅÅ lycklig om någon kan hjälpa mig, har så många låtar som bara måste få bli inspelad! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Vill inte verka dryg, men har du testat Garageband? Det följer ju med alla Macar. Den senaste inkarnationen är dessutom riktigt bra.

Jag menar, om du har problem med att förstå Logic så är det kanske bättre för din kreativitet att ha ett enklare program?

Skulle det vara så att du sedan känner att Garageband är för enkelt för dig så kan du öppna alla låtar du gjort i Garageband direkt i Logic.

Då får du med alla spår, effekter och loopar.

Jag kör själv Logic primärt men slänger allt som ofta igång Garageband när jag komponerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Logic gå till :

Preferences , Välj Audio , Välj Firebox som ljudkort i Outputdevice.

Sedan går du till settings , recordings och skapar en mapp där du vill spela in i.

Sedan skapar du en Audio kanal och i den väljer du Input 1 ( vilket troligtvis är den kanal du spelar in på in i Firebox )

Sedan står resten av allt du ska göra och hur programmet fungerar i manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du har skapat en kanal så glöm inte att trycka på recordknappen (ett R på kanalen), endast då får du input level från ditt ljudkort att registreras i Logic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vill inte verka dryg, men har du testat Garageband? Det följer ju med alla Macar. Den senaste inkarnationen är dessutom riktigt bra.

Jag menar, om du har problem med att förstå Logic så är det kanske bättre för din kreativitet att ha ett enklare program?

Skulle det vara så att du sedan känner att Garageband är för enkelt för dig så kan du öppna alla låtar du gjort i Garageband direkt i Logic.

Då får du med alla spår, effekter och loopar.

Jag kör själv Logic primärt men slänger allt som ofta igång Garageband när jag komponerar.

du har en bra poång där, men jag känner mig lite låst i den formen. kör med den också, tillsvidare men vill lära mig mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Logic gå till :

Preferences , Välj Audio , Välj Firebox som ljudkort i Outputdevice.

Sedan går du till settings , recordings och skapar en mapp där du vill spela in i.

Sedan skapar du en Audio kanal och i den väljer du Input 1 ( vilket troligtvis är den kanal du spelar in på in i Firebox )

Sedan står resten av allt du ska göra och hur programmet fungerar i manualen.

Thank u! Ska genast prova! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När du har skapat en kanal så glöm inte att trycka på recordknappen (ett R på kanalen), endast då får du input level från ditt ljudkort att registreras i Logic!

jag förstår inte var jag ska göra det? Det är alltså inte bara att trycka på rec? utan även på det speciella spår man ska spela in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får inte heller micljudet i garageband....... ? Vad göra?

Har ljudkortet fungerat på den datorn tidigare? Har du strömsladd i fireboxen, har fått för mig att macbooken inte kan strömförsörja kortet via firewire men jag kan vara helt fel ute 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Picasso : jag har lyckats få igång micken som jag kopplat till fireboxen. Men jag har inte installerat, har inte lyckats med det heller! 🙁 Hur gör jag för att installera då? ( Har nog dyslexi för datorer! 😉 )

Fredrix : Bilderna du lagt in stämmer inte riktigt med mina "bilder" jag ser....Jag har version 7. Är det värt att uppdatera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör jag för att installera då?

Laddar ned dom senaste drivrutinerna från tillverkaren , fast enligt tillverkaren skall installation inte behövas.

Uppdatera från 7 till 9 är definitivt värt det , Många funktioner har tillkommit och alla effekter är omkodade till det bättre ( ljudmässigt )

Link to comment
Dela på andra sajter

Laddar ned dom senaste drivrutinerna från tillverkaren , fast enligt tillverkaren skall installation inte behövas.

Uppdatera från 7 till 9 är definitivt värt det , Många funktioner har tillkommit och alla effekter är omkodade till det bättre ( ljudmässigt )

Då kanske det är bäst att börja där och sen starta igång på nytt och försöka förstå?

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina öron låter det som att datorn inte känner igen ljudkortet.

Att du hör ljud genom ljudkortet kan ju vara intern bussning i kortet som gör att han skickar ut ljudet direkt till utgångerna.

kolla under ljudinställningar i osx om ditt ljudkort listas där. Gör det inte det ska du nog börja där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...