Jump to content
Annons

Spela in under längre tid


Bloeas

Recommended Posts

En lite konstig fråga kanske

Jag ska ställa upp en inspelningsanordning på en festival om några veckor.

Jag ska låta ett beat gå och vem som helst ska få komma dit och rappa/sjunga in några rader.

Detta ska jag sedan klippa ihop till en enda lång låt.

Jag vill ju helst inte behöva sitta och övervaka, utan att det ska gå per automatik så mycket som det går =)

Jag kör Imac i5prosessor och kan välja mellan Cubase 5 och Logic 9

Finns det nån som har något tips eller ide på hur jag kan lösa detta på smidigast sätt?

Jag är mest hemma i Cubase.

Min tanke är att om jag loopar ett långt beat och när beatet börjar om, skapas det en ny kanal och inspelningen fortsätter på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En lite konstig fråga kanske

Jag ska ställa upp en inspelningsanordning på en festival om några veckor.

Jag ska låta ett beat gå och vem som helst ska få komma dit och rappa/sjunga in några rader.

Detta ska jag sedan klippa ihop till en enda lång låt.

Jag vill ju helst inte behöva sitta och övervaka, utan att det ska gå per automatik så mycket som det går =)

Jag kör Imac i5prosessor och kan välja mellan Cubase 5 och Logic 9

Finns det nån som har något tips eller ide på hur jag kan lösa detta på smidigast sätt?

Jag är mest hemma i Cubase.

Min tanke är att om jag loopar ett långt beat och när beatet börjar om, skapas det en ny kanal och inspelningen fortsätter på den.

Om du vill ha en lång tagning i flera timmar så kör in i formatet *.CAF

Det tillåter större filer samt terminerar filen när du trycker på record.

Skulle det bli ett haveri, ex 2 timmar in i inspelningen så kommer dina filer att vara intakta fram till "haveri-punkten". Så är inte fallet med aif eller wav som försvinner!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så vitt jag vet så är inspelningslängden på låtarna i Logic beroende av hårddiskutrymmet och sample rate / bitdjup, men med en extern hårddisk i Terra Byte klassen kan du säkert spela in en bra stund. Bara att loopa beatet på ett spår och spela in sång på ett annat. Blir väl en hel del redigering efteråt hur du än bär dig åt... men kul idé i alla fall.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så vitt jag vet så är inspelningslängden på låtarna i Logic beroende av hårddiskutrymmet och sample rate / bitdjup, men med en extern hårddisk i Terra Byte klassen kan du säkert spela in en bra stund. Bara att loopa beatet på ett spår och spela in sång på ett annat. Blir väl en hel del redigering efteråt hur du än bär dig åt... men kul idé i alla fall.

/Johan

Äh, det blir inte ens 500 MB för en timme. Har han en TB disk så blir det mer än 2000 timmar.... i runda slängar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att spela in i mono också! Kanske lätt blir att man spelar in i stereo av bara farten. Vill man hålla nere filstorleken kanske det räcker med 16-bitar också, istället för 24-bitar.

Han måste nog besitta på en Commodore 64 för att först inte fylla dom kriterierna... Snälla nån. Extern hårddisk, mono och 16 bitar? Det klarar ett armbands ur av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det blir inte ens 500 MB för en timme. Har han en TB disk så blir det mer än 2000 timmar.... i runda slängar..

Lång festival???:rolleyes:

Ja, jag har väl en tendens att överdriva det där med att vara på den säkra sidan, he he.

Hur som helst så får man ju hoppas på en rapport om hur det går / har gått.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

24-bit/44.1kHZ: ca 7.5MB/minut per spår och överföringskrav på ca 1Mbit/s = typ en fis i rymden för en modern dator och hårddisk som inte är defekt... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Har EN TB så utrymmet är inget problem!

Om du vill ha en lång tagning i flera timmar så kör in i formatet *.CAF

Det tillåter större filer samt terminerar filen när du trycker på record.

Skulle det bli ett haveri, ex 2 timmar in i inspelningen så kommer dina filer att vara intakta fram till "haveri-punkten". Så är inte fallet med aif eller wav som försvinner!

Ursäkta min okunskap, men .CAF även i cubase?

Inspelningen ska rulla på i ca 8 timmar och ska kort där efter läggas upp på en blogg medans festivalen håller på.

Mixninen kommer inte ta lång tid om jag kan jobba i cubase, är betydligt mer hemma där.

Lär ju inte bli något mästervärk, men förhoppningsvis jävligt lång, hehe =)

Har för mig att jag läst i något nummer av Studio att man kan loopa och när den börjar om mutas tidigare spår?

Hittar varken nått i nån tidning eller i Cubase egna tjocka bok. Någon som känner igen detta?

Självklart kan jag lägga länk här =)

Link to comment
Dela på andra sajter

*.CAF finns i Logic, hur det är med andra system vet jag inte!

Kolla vad som finns i cubase....-öhh? ja vad vet jag, audio settings?

.CAF verkar vara ett format för logic men ska kolla imorn på detta.

Tänkte att när loopen startar om är kanalen ovanför säker.

Jag har inte varit med om en enda krasch av program med den datorn jag använder nu, men det kanske är dumt att att lita på tekniken så man inte sabbar hela skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån här som har provat att spela in en tagning på flera timmar? Nog för att hårddiskutrymme och skrivhastighet tillåter det, men klarar inspelningsprogrammen av att hantera så stora filer? Jag spelade nyligen in ett dj-set i Logic på två timmar och även om själva inspelningen gick bra så fick jag inte exportera ut hela som mp3, eftersom Logic inte ville hantera filer större än 2 GB. Det är nog en bra idé att rulla en testinspelning hemma innan man sätter igång ett sånt projekt...

För övrigt så tycker jag att det lät som en rolig och kreativ idé. Det vore skoj om du hade lust att dela med dig av resultatet sen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lanes, så hette det 🙂

Hittade även guiden, låg ju fan i senaste nummret av Studio till och med...

Jag ska köra en provinspelning på måndag och se om det finns någon gräns. Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...