Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Första inlÀgget! Men oj vad mÄnga jag lÀst!

Underbart forum med mycket kunskap!

Historia: har sedan förra sommaren byggt om mitt dubbelgarage pÄ ca 36kvm till ett kontrollrum och ett inspelningsrum/replokal.

Jag har röjt ur, fixat till takhöjden, lagt nytt golv, reglat och nu ÄterstÄr att sÀtta upp gipset. Sen blir det till att mÀta!

Avsikten med studion Àr frÀmst att mixa och spela in gitarr och sÄng. Men vill gÀrna fÄ det sÄ bra det bara gÄr!

Nu till min frÄga!

Har byggt replokalen som ett rum i rummet med luftspalt till yttervÀggarna och taket, med bra ventilation i rummet och Àven runt om.

VÀggarna Àr konstruerade enligt följande: befintlig vÀgg->luftspalt->reglar inklusive isolering->(plast?)->dubbelgips.

Tror det sitter nÄgon form av fuktspÀrr i de befintliga yttervÀggarna.

MEN, behöver jag ha fuktspÀrr/plast i replokalen? Hade i sÄ fall tÀnkt sÀtta den mellan reglar och dubbelgips.

Problemet Àr att det försvÄrar ljudisoleringen. Man vill ju gÀrna foga alla skarvar och dÄ blir det dumt om plasten sticker ut pÄ lite olika stÀllen.

Vad tror ni? Plast eller ej?

P.S. Kommer Àven att lÀgga upp foton frÄn bygget, om ni vill? D.S.

Annons
Postat

Kolla med nÄgon byggare innan du gör nÄt dumt. Men dubbel fuktspÀrr lÄter inte som en bra ide.

FÄr du kondens mellan dom tvÄ plastskikten sÄ har fukten ingenstans att ta vÀgen.

Men som sagt, dubbelkolla detta sÄ du inte blir olycklig.

Bedlam.

Postat

Tack för blixtsnabbt svar!

Har kollat med en massa byggkunnigt folk, men ingen har svar.

En del sÀger du bör ha en fuktspÀrr och en del sÀger nej det Àr nog inte nödvÀndigt!!

Tror "fuktspÀrren" i yttervÀggen Àr en vindpapp-variant. SÄ vet inte hur mycket spÀrr det Àr?!

Och nej dubbel fuktspÀrr Àr nog ingen höjdare, tack för tipset Bedlam!

Andra tankar?

Postat

Kul med ditt bygge! Precis som Bedlam skrev sÄ ska du inte ha diffspÀrr pÄ tvÄ stÀllen. Om diffspÀrr finns pÄ insidan av yttervÀggarna behÄller du den och skippar folien pÄ ditt fristÄende rum. Om plattan Àr oisolerad rekommenderar jag starkt att du Àven ventilerar utrymmet mellan yttervÀggar och inervÀggar eftersom en oisolerad platta Àr kapillÀrsugande och denna fuktvandring bör evakueras pÄ nÄgot sÀtt. SjÀlv hÄller jag precis pÄ med en liknande konstruktion till mitt nya liverum. Golvet ligger pÄ gummiklossar och i mitt fall lÄter jag returluften frÄn kontrollrummet passera under liverummet för att sedan dras ut av en flÀkt (via ljudfÀllor) pÄ andra sidan. HÀlsningar / Björn

Postat

Vindpapp Àr ingen fuktspÀrr. Kan nog vara klokt att kolla upp vad du har i yttervÀggen.

Bedlam.

Postat

Vindpappen ska sitta pÄ utsidan och har som funktion att hindra kall luft att blÄsa in i isoleringen. DiffspÀrr/PE-folie sÀtter man pÄ insidan minst 2/3 in frÄn vindpapp/vindduk.

Postat

Jag har just byggt ett kontor och förrÄd. Jag har gjort enligt följande.

Ytterpanel/Luft/Vindpapp/isolering/osb, gips.

Jag har med andra ord ingen plast. Det har jag dock i taket. Om jag tagit rÀtt beslut fÄr framtiden utvisa.

Men jag har fÄtt lÀra mig att om man ska ha plast sÄ ska man ha bra ventilation.

Jag kan ocksÄ tillÀgga att jag har inget rinnande vatten eller vÄtrum i utbyggnaden.

Har dessutom ett vattenburet konvektorelement (med flÀkt) som enligt ÄterförsÀljaren Àr

vÀldigt bra för att fÄ bort ev. fukt.

Bedlam.

Postat

En bra tumregel Àr att skippa diffspÀrr om utrymmet vÀrms upp sporadiskt. Har man dÀremot utrymmet konstant uppvÀrmt Àr diffspÀrr att föredra.

Postat

Tack till er bÄda för svar!

Vad som finns i yttervÀggarna Àr lite osÀkert och blir nog svÄrt att kolla nu.

Men garaget Àr varmisolerat och byggt nÄgon gÄng pÄ 80-talet, troligen med den tidens byggnormer.

Jag har ej eller nÄgot vÄtutrymme eller rinnande vatten i garaget.

Plattan Àr isolerad med ÄldersbestÀndig plast->marksiva->dubbla golvspÄn.

PÄ golvspÄnet vilar liggade reglar för innervÀggar. SÄ innervÀggarna har ingen kontakt med plattan.

Det finns Àven plast i taket upp mot kallvinden.

Efter era tankar sÄ lutar det Ät att ej ha plast, ombesörja för god ventilation och ha det under uppsikt!

I mellanrummet mellan yttervÀggar och innervÀggar kommer det uppstÄ en naturlig ventilation, vilket Àr bra tror jag?!

Det Àr endast tvÄ sidor, lÄngsidorna, som man ej kommer Ät i efterhand. De tvÄ kortsidorna blir smÄ förrÄd mellan yttervÀgg och innervÀgg, dÀr kan man ju ha lite koll. Funderar Àven pÄ att sÀtta smÄ element i de förrÄdsutrymmena för att fÄ lite vÀrme, dÄ borde den eventuella fukt som bildas kunna torka upp.

Postat

HallĂ„ igen Dunder! Med isolerad platta sĂ„ menas att plattan vilar pĂ„ en vĂ€ldrĂ€nerad singelbĂ€dd samt kapilĂ€rbrytande isolering. Är plattan gjuten pĂ„ 80-talet sĂ„ Ă€r chansen stor att den inte Ă€r isolerad och dĂ€rmed har en fuktvandring frĂ„n marken. Om du har lagt plast och marksiva direkt mot betongen sĂ„ kommer denna bit av plattan att stĂ€ndigt vara fuktig. Det bĂ€sta hade varit att först lĂ€gga en platonmatta, nivellreglar eller dyligt sĂ„ att hela plattan kan andas. Eftersom du redan byggt ditt golv nu sĂ„ föreslĂ„r jag att du ser till att fĂ„ en bra luftvĂ€xling i sĂ„vĂ€l innerrum som mellanrummet mot yttervĂ€ggarna (tilluft pĂ„ ena sidan och mekanisk frĂ„nluft pĂ„ motsatt sida). Jag tycker absolut att du ska sĂ€tta diffspĂ€rr pĂ„ insidan av dina yttervĂ€ggar. Fuktvandringen (fukten frĂ„n vĂ„r utandningsluft bl.a) gĂ„r utĂ„t och den vill vi ju ventilera bort sĂ„ att den inte gĂ„r in i yttervĂ€ggarnas isolering. Hoppas detta hjĂ€lper dig i dina beslut. Annars Ă€r det bara att fortsĂ€tta frĂ„ga 🙂 Lycka till!

Postat

Jag kan varmt rekommendera ett element med flÀkt. Det gÄr fort att fÄ upp vÀrmen om man kör lite kallare nÀr man inte Àr dÀr.

Sen fÄr man bra snurr pÄ luften ocksÄ. Se till att du Àven borrar in ventil/ventiler sÄ det kommer in frisk luft.

Bedlam.

Postat

Plattan har drÀnering, hur avancerad vet jag dock ej. Men den var snustorr nÀr jag la golvet. Tittade först pÄ konstruktioner med platonmatta och nivellreglar, men efter rÄdfrÄgat byggfolk och för att spara takhöjd sÄ lades nuvarande golv. Gjort Àr gjort, vi fÄr se om det funkar! Tackar för tipsen och fÄr se till att hela bygget har god ventilation! Element med flÀkt och ordentligt med till och frÄn-luft fÄr det bli!

DÄ uppstÄr en fundering ang. ventilation. RÀcker det med enklare ventilationslösningar ala Clas Ohlson-grejer eller behövs det mer avancerade doningar? Idag sitter det tvÄ ventiler i yttervÀggarna, de hamnade dock i kontrollrummet sÄ jag behöver komplettera med ett par ventil-lösningar till. Vad bör man tÀnka pÄ dÀr?

Postat

Om du vill stÀnga ute inkommande ljud sÄ kan du montera ett Fresh 80 db rör genom yttervÀggen och en ljuddÀmpartallrik pÄ insidan. PÄ frÄnluften kan du anvÀnda LjuddÀmpartallrik /125 mm flexslang med ljuddÀmpare monterat dikt an mot innervÀggens "baksida" innan kanalflÀkten. Vill du med ytterligare livrem sÄ finns det stormkÄpa till fresh 80 db röret.

Postat

Ja det blir ju lite special lösningar, sÄ jag fÄr nog ta dit nÄgon som kollar till sÄ det blir rÀtt ventilationen. Vill Àven hindra ljud frÄn bÄde att ta sig in och ut via ventilationen. Fresh produkterna verkade bra, kikade lite pÄ deras hemsida! UngefÀrliga priser? Annars hade jag tÀnkt bygga en ljudisolerad lÄda för ventilationen! Har ni byggt nÄgot liknade och erfarenheter kring hur de funkar jÀmnfört med proffesionella produkter?

Ytterligare en fundering dök upp! Jag hade tĂ€nkt sĂ€tta upp dubbelgips i kontrollrummet. Men sĂ„g idag MikeyGoesPro fantastiska bygge. DĂ€r fanns en kommentar frĂ„n JH Brandt: "The interior 'treatment' walls are not solid so that the frequencies in the wave region see this wall as transparent". Är det bĂ€ttre att ha tunnare vĂ€ggar med enkel gips? Eller vad menade han tror ni?

Tack för alla hjÀlp hittills!

Postat

det fel dom flÀsta gör Àr att bygga ljudisoleradevÀggar och dÀr vÀrkar folk va ganska noga.

sedan klÀr dom det flÀck vis med akustikmaterial.

sÄ man bygger i pro studios Àr "The interior 'treatment' walls" vilket Àr akustikvÀggar och dessa har bara med det invÀndiga ljudet att göra. sÄ det blir ljudisolerade vÀggar + akustikvÀggar.

akustikvÀggarna Àr altsÄ akustikbehandlingen.

hÀr Àr samma perncip fast fristÄende:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

om du kollar hÀr sÄ ser du tydligt att det Àr 2 vÀggar(och tak!) för varge rum, dÀr den ena Àr ljudisolering och den andra Àr akustik.

http://johnlsayers.com/Pages/Gorini.htm

hoppas du fattar, det Àr altsÄ inte ett alternativ till ljudisolering. men det Àr absolut det viktigaste och det ska man inte fuska med. det samma i kontrollrum och inspelningsrum, Àven om man bygger mot lite olika mÄl.

Postat (redigerat)

För att kunna dÀmpa det luftburna ljudet i en ventilationsanlÀggning sÄ lÄter man luften byta riktning i kombination med absorbtion. HÀr kommer lite tips pÄ hur du skulle kunna lösa ventilationen bÄde i studion och utrymmet mellan studio /yttervÀgg garage:

YTTERVÄGG - TILLUFT: Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik (ex. vis Swegon - se bif. bild) pĂ„ insida yttervĂ€gg

MELLANVÄGG - TILLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik pĂ„ insida innervĂ€gg

MELLANVÄGG - FRÅNLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik pĂ„ insida innervĂ€gg

INNERTAK GARAGE - FRÅNLUFT: Spiroflexslang med ljuddĂ€mpare monterat dikt an mot innertakets ovansida (denna ljuddĂ€mpare dĂ€mpar bl.a ljudet frĂ„n kanalflĂ€kten som sedan ligger sist i kedjan och blĂ„se ut luften ex. vis i gaveln pĂ„ byggnaden)

Det du behöver berÀkna Àr dimensionering av kanaler samt flÀkt beroende pÄ utrymmets volym. Utan att ha nÄgra mÄtt sÄ Àr min gissning att det blir bra med 125 mm kanaler för att fÄ en lagom omsÀttning och hastighet pÄ luften enligt de förutsÀttningar som du beskriver.

http://www.swegon.com/sv/Produkter/Akustikprodukter

http://www.swegon.com/sv/Produkter/Luftdon/Overluftsdon

post-27276-0-33413400-1299753047_thumb.png

post-27276-0-67870100-1299753081_thumb.png

post-27276-0-25120000-1299753470_thumb.png

Redigerat av wellness music
Postat

Satan, jag hade skrivit en jĂ€ttelĂ„ng förklaring pĂ„ vad JH Brandt menade, men kom Ă„t tab-knappen 🙁

Orkar inte skriva igen....

VÀggen Àr en s.k. slatwall och bygger lite pÄ Helmholtz Resonance:

http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

Finns mÄnga sÀtt att bygga pÄ, vilka jag inte orkar gÄ in pÄ nu.

Kan dock sÀga att bygger du som jag gjort, d.v.s. innervÀggarnas uppbyggnad, sÄ kommer du att fÄ

ett fantastiskt studiorum. Jag har varit i flera stora studios, bl.a. varit med vid bygget av en,

och har sÀllan varit sÄ hÀr nöjd med en lyssnings- och mixmiljö!

Man ska heller inte lita pÄ vem som helst, för det finns mÄnga akustik-myter, och de flesta proffsen

eller studioÀgare vill inte veta av dessa. MÄnga stora studios kunde ha varit mycket bÀttre ljudmÀssigt!

Kom ihÄg att rummet Àr det första du ska lÀgga pengar och energi pÄ, för om rummet inte lÄter bra

sÄ spelar det ingen roll hur dyra monitorer och annan utrustning du har.

Om du t.ex. tror att dina högtalare hemma i stereoanlÀggningen lÄter bra sÄ har du troligtvis inte

hört hur pass bra dom KAN lÄta. Enda sÀttet att veta det Àr att lyfta ut dom i trÀdgÄrden, utan

vÀggar eller staket i nÀrheten, och sen lyssna....Du kommer att bli överraskad (om det Àr nÄgot

sÄnÀr bra högtalare förstÄs).

Lyckas man komma i nÀrheten av "ljudet i trÀdgÄrden" i en studios kontrollrum, ja dÄ jÀklar har

man lyckats bra! 😆

HÀr en lÀnk om akustiska myter:

http://www.jhbrandt.net/myths.pdf

och hÀr annan kul lÀsning (om du orkar):

http://jhbrandt.net/RoomAcousticsDesignandtheFrequencyPowerSpectrum.pdf

/Micke

Hej och kul att du tittar in! Gillar ditt bygge och det gav mycket inspriation! Synd att du tabbade bort dig 😄 Har du tid, lust och ork att kortfattat beskriva hur du byggt dina vĂ€ggar skulle vara kanon. Även om du hade möjlighet att lĂ€gga upp nĂ„gon bild. Din slideshow-video var kanon, men lite svĂ„rt att hinna se detaljer.

Tack för lÀnkarna! Har plöjt igenom sÄ mycket pÄ nÀtet hittills sÄ tvÄ pdf:er till Àr ingenting!

JodÄ tanken Àr att jag lÀgger allt krut pÄ akustiken, men först mÄste innervÀggarna upp.

Inspelningsrummet/repet dÀr blir det dubbla lager gips med dÀmplim mellan. TÀnkte göra detsamma i kontrollrummet, men blev lite osÀker nÀr jag sÄ ditt inlÀgg? Stommen Àr klar, alltsÄ reglar och isolering mellan. SÄ nÀsta steg Àr att sÀtta upp gips.

Postat

det fel dom flÀsta gör Àr att bygga ljudisoleradevÀggar och dÀr vÀrkar folk va ganska noga.

sedan klÀr dom det flÀck vis med akustikmaterial.

sÄ man bygger i pro studios Àr "The interior 'treatment' walls" vilket Àr akustikvÀggar och dessa har bara med det invÀndiga ljudet att göra. sÄ det blir ljudisolerade vÀggar + akustikvÀggar.

akustikvÀggarna Àr altsÄ akustikbehandlingen.

hÀr Àr samma perncip fast fristÄende:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

om du kollar hÀr sÄ ser du tydligt att det Àr 2 vÀggar(och tak!) för varge rum, dÀr den ena Àr ljudisolering och den andra Àr akustik.

http://johnlsayers.com/Pages/Gorini.htm

hoppas du fattar, det Àr altsÄ inte ett alternativ till ljudisolering. men det Àr absolut det viktigaste och det ska man inte fuska med. det samma i kontrollrum och inspelningsrum, Àven om man bygger mot lite olika mÄl.

Kul, har lÀst mÄnga av dina inlÀgg under den hÀr resans gÄng!

Det Àr jag med pÄ, att det Àr skillnad pÄ innervÀggar och akustikvÀggar. Just nu gÀller det att göra klart innervÀggarna, nÀsta steg blir akustikbehandling och allt vad det innebÀr. En funderingen som uppstod var om det var bÀttre att göra kontrollrummsvÀggarna tunnare, kankse bara enkelgips istÀllet för dubbel, och pÄ sÄ sÀtt lura ut nÄgra frekvenser i skogen! Har Àven en förhoppning om att mellanrummen mellan innervÀggar och yttervÀggar kommer att fungera som basfÀllor, kan dÀr Àven ev. komplettera med hangers eller liknande.

Gjorde idag en enkel skiss, har dock inte hunnit sÀtta mig in i Sketchup Àven om det skall vara lÀtt, bara för att visa ungefÀr hur bygget Àr tÀnkt. Jag skall försöka bifoga den i nÀsta inlÀgg inkl. lite förklaringar.

Hoppas ni förstÄr lÀttare hur jag tÀnkt med en bild?!

Tack för bra lÀnkar! Det kan man aldrig fÄ för mycket av!

Postat

För att kunna dÀmpa det luftburna ljudet i en ventilationsanlÀggning sÄ lÄter man luften byta riktning i kombination med absorbtion. HÀr kommer lite tips pÄ hur du skulle kunna lösa ventilationen bÄde i studion och utrymmet mellan studio /yttervÀgg garage:

YTTERVÄGG - TILLUFT: Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik (ex. vis Swegon - se bif. bild) pĂ„ insida yttervĂ€gg

MELLANVÄGG - TILLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik pĂ„ insida innervĂ€gg

MELLANVÄGG - FRÅNLUFT: Överluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik pĂ„ insida innervĂ€gg

INNERTAK GARAGE - FRÅNLUFT: Spiroflexslang med ljuddĂ€mpare monterat dikt an mot innertakets ovansida (denna ljuddĂ€mpare dĂ€mpar bl.a ljudet frĂ„n kanalflĂ€kten som sedan ligger sist i kedjan och blĂ„se ut luften ex. vis i gaveln pĂ„ byggnaden)

Det du behöver berÀkna Àr dimensionering av kanaler samt flÀkt beroende pÄ utrymmets volym. Utan att ha nÄgra mÄtt sÄ Àr min gissning att det blir bra med 125 mm kanaler för att fÄ en lagom omsÀttning och hastighet pÄ luften enligt de förutsÀttningar som du beskriver.

http://www.swegon.com/sv/Produkter/Akustikprodukter

http://www.swegon.com/sv/Produkter/Luftdon/Overluftsdon

Tusen tack Wellness! Ventilationen var ett stort ok pÄ mina axlar, men det kÀnns som det klarnade lite nu! En av anledningarna till att jag valde att ha smÄ förrÄd/utrymmen var att i efterhand kunna smyga in dÀr och komplettera med ev. kabeldragning, ventilation m.m. GrundlÀggande ventilation och kabeldragning kommer givetvis att göras först. Men man vet aldrig vad man kan vilja hitta pÄ i framtiden!

P.S Har Ă€ven kollat in ditt makalösa bygge! KanonlĂ€ckert! TĂ€nka om man hade mer pengar i madrassen 😄 D.S.

Postat

HĂ€r kommer en mycket enkel skiss pĂ„ bygget! Dimensioner stĂ€mmer inte fullt ut och sĂ„ Ă€ven mĂ„tt, men kanske fĂ„r ni en klarare bild av hur det Ă€r tĂ€nkt att bli?! BlĂ„ pilar Ă€r ungerfĂ€rlig ventilation. Rosa grejer Ă€r akustikbehandling i olika former. Med tanke pĂ„ de första inlĂ€ggen sĂ„ har jag ritat smĂ„ ljusblĂ„ pilar för lufcirkulation runt rummet. Vem behöver Sketchup nĂ€r det finns PowerPoint 😛

post-25476-0-93948400-1299795541_thumb.jpg

Postat (redigerat)

HallĂ„ igen! Bra inlĂ€gg Mikey. Den princip som du beskriver Ă€r riktig men det Ă€r inte riktigt sĂ„ enkelt att ju större kanal / lĂ€gre lufthastiget = lĂ€gre överföring av luftburet ljud i slutĂ€nden. Större kanal större area, större flĂ€ktmotor. Som ytterlighet tĂ€nkt dig en kanal pĂ„ 1 m i diameter. 😎. Nu nĂ€r jag ser mĂ„tten pĂ„ lokalen och att det dessutom Ă€r tvĂ„ rum sĂ„ tror jag att det Ă€r ett grĂ€nsfall sĂ„ för att gĂ„ upp i dimension. Att göra en helt korrekt projektering av ett ventilationssystem krĂ€ver mĂ€ngder av berĂ€kningar dĂ€r hĂ€nsyn tas till uppvĂ€rming, antal personer som ska vistas i lokalen, tryckfall, böjar etc.

Grovt rĂ€knat pĂ„ 2.40 takhöjd bör du ha ett sammanlagt luftflöde pĂ„ ca 40 m3 per timme (ca 10 liter/sekund). Som Mikey skriver sĂ„ kan du absolut bygga dina egna ljuddĂ€mpare. Jag ville bara tipsa pĂ„ en enkel lösning som jag Ă€ndĂ„ tror kommer att ge dig ett fullgott resultat. Fresh 80 db-röret som jag nĂ€mnde Ă€r absorberande och sĂ€ljs i halvmeterslĂ€ngder för 200:- om jag inte minns fel. Insidan Ă€r klĂ€dd med fiberduk sĂ„ att inte partiklar kan fastna i isoleringen. Ett sĂ„dant rör tillsammans med ljuddĂ€mpare tycker jag ger en alldeles utomordentlig ljuddĂ€mning och Ă€r dessutom enkel att installera. Om du kĂ€nner dig osĂ€ker tycker jag att du ska kontakta nĂ„gon fackkunnig som kan kika pĂ„ plats. Hejja! / Björn 🙂

Postat (redigerat)

Bra inlÀgg igen Mickey och visst Àr det klokast att jobba med frÄnluftsventilation (undertryck i lokalen) och flÀkten sist i kedjan i en studio (jag skrev det i mitt första inlÀgg). Ett bra tips hÀr Àr att anvÀnda spiroflexslang (precis som Mickey gjort i sin studio) för att reducera flankljud, samt att montera ljuddÀmparen (spiroflex med dÀmpare) dikt an pÄ baksidan av vÀggen. Jag har sett installationer dÀr man missat detta vilket resulterat i lÀgre ljuddÀmpning.

SjÀlvklart gÄr det att styra flÀktmotorers hastighet men dÄ kan man rÄka ut för störningar i elnÀtet om detta inte görs pÄ rÀtt sÀtt. Jag försöker bara se till helheten och hitta vettiga lösningar. SjÀlv har jag rÀtt bra koll pÄ bygg / konstruktion och det jag Àr osÀker pÄ gÄr jag till botten med. Jag Àr sjÀlv mitt i bygget av min nya studio dÀr jag sÀtter ribban extremt högt ned till minsta detalj. Jag dubbelkollade med flera ventilationsingenjörer vilken kanal som rekommenderades vid fasadgenomföring till min studiobyggnad och samtliga rekommenderade just detta flexibla rör. Jag gjorde sjÀlv mÀtningar och blev sÄ pass nöjd att jag Àven anvÀnde detta rör som överluftsdon mellan tvÄ andra rum. Med kompletterande ljuddÀmpare förstÄs. Det Àr för övrigt den enda Freshprodukten jag anvÀnder i mitt bygge. HÄller med Mickey om att deras övriga produkter inte hör hemma i en musikstudio. I mitt fall Àr ventilationen noga utrÀknat efter konstens alla regler dÀr hÀnsyn har tagits till ljud/luftflöde/vÀrme/luftfuktighet etc. Om man nu tycker Fresh 80 dB:s rör Àr obehagligt sÄ finns det naturligtvis andra varianter dÀr man stryper ljudet med smÄ hÄl (minskar turbulensen jÀmfört med andra dÀmpförfaranden) för att reducera ljud. PÄ ett kÀnsligt stÀlle i min studio anvÀnder jag denna strypsats men har Ànnu inte gjort nÄgon mÀtning pÄ detta.

Avslutningsvis sÄ vill jag sÀga att Mickeys studioprojekt Àr det hÀftigaste jag sett pÄ lÀnge och jag tror att mÄnga (mig sjÀlv inrÀknad) kan hÀmta inspiration frÄn hans video - otroligt snyggt jobb!!

Allra ödmjukast / Björn 🙂

Edit: Stavfel

post-27276-0-14178600-1299837082_thumb.png

Postat

Verkar som ett bra tips med flĂ€ktmotor för utluft, sĂ„ som beskrivs med att flĂ€ktljudet blĂ„ser utĂ„t. Är det en standard? Hur Ă€r annars vanligt att man sĂ€tter flĂ€kten, Ă€r det i bĂ„de tillluft och frĂ„nluft, eller en av dem? Tack till er bĂ„da att vi fĂ„tt upp en bra disskusion om ventilation, det har saknats hĂ€r tidigare!

@Micke Var det av nÄgon speciell anledning du placerade racken i hörnvÀggen? Och vad har du för mÄtt pÄ ditt bygge?

Som Micke skriver, det Ă€r inte lĂ€tt att bygga studio! Det Ă€r jĂ€drigt mycket funderande, forskande och kompromissande. DĂ€rför kĂ€nns det otroligt skönt att kunna "ventilera" lite tankar hĂ€r 😄

Postat

Dunder:

"Verkar som ett bra tips med flĂ€ktmotor för utluft, sĂ„ som beskrivs med att flĂ€ktljudet blĂ„ser utĂ„t. Är det en standard? Hur Ă€r annars vanligt att man sĂ€tter flĂ€kten, Ă€r det i bĂ„de tillluft och frĂ„nluft, eller en av dem? "

Det 4 vanliga ventilationsvarianter Àr:

SJÄLVDRAG (brukar förkortas S)

Drivkraften Ă€r temperaturskilldnad mellan ute / inne samt vind/blĂ„st. Funkar dĂ„ligt pĂ„ sommaren. HĂ€r passar Freshventilerna mycket bra 😄

FRÅNLUFT (brukar förkortas F)

En flÀkt som stÀndigt Àr igÄng och skapar ett undertryck i lokalen. Tilluft via ventiler i vÀgg eller fönsterkarm.

FRÅN / TILLUFT (brukar förkortas FT)

En tilluftsflÀkt och en frÄnluftsflÀkt ventilerar lokalen via tvÄ olika kanalsystem. Med detta system kan man tillföra stora mÀngder luft utan risk för drag.

FRÅN / TILLUFT MED VÄRMEVÄXLARE (brukar förkortas FTX)

Samma som ovan (FT) med skillnaden att den uppvĂ€rmda frĂ„nluften vĂ€rmer upp den kalla tilluften med hjĂ€lp av en vĂ€rmevĂ€xlare. Sparar mycket pengar med andra ord med en vinter som denna 😉

KBra att veta Àr att en radialflÀkt Àr tystare en en axialflÀkt.

Hoppas detta rÀtar ut nÄgra frÄgetecken.

Hejja! / Björn 🙂

Postat

Bra att ni tar upp det hÀr med ventilation! Behöver alltid lite fokus tycker jag dÄ det ofta glöms bort tills det Àr för sent. Dessutom Àr en stor del av planering, investering och arbete.

Postat

Gött, Cyborg hÀlsar pÄ!

@Wellness-Björn Kanon med den utförliga förklaringen! Men vad Àr en radial och axial-flÀkt?

Just ventialtion Àr nog det enda jag inte lÀst pÄ om. TÀnkte bygga klart först och sedan dra in ventilation. Men det kanske Àr fel tÀnkt?

Postat

HjĂ€lp med kablar! TĂ€nkte dra 2 gula markslangar och 2 vanliga elkabelrör mellan liverum och kontrollrum för att kunna dra multikablar, usbkablar, stĂ€rkarkablar m.m. Vad tror ni? Är det för mycket eller för lite? Är det nĂ„got dĂ€r man bör tĂ€nka pĂ„?

Bifogar tvÄ bilder. En med markslangen mellan vÀggarna och en dÀr jag ritat ut för patchbay-lÄdan.

post-25476-0-73613500-1299951907_thumb.jpg

post-25476-0-25436500-1299951952_thumb.jpg

Postat

HallÄ igen Dunder!

AXIALFLÄKT

TÀnk dig ett gammalt propellerplan med propellern monterad direkt pÄ axeln. Propellerns axel ligger i linje med luftströmmen. Den axiella flÀkten Àr utformad som en propeller och luftkanalen Àr centrerad med axeln.

RADIALFLÄKT

TĂ€nk dig en gammal hjulĂ„ngare pĂ„ Missisippi 🙂 PĂ„ samma sĂ€tt har en radiell flĂ€kt ett skovelhjul med luftkanalen placerad ute i flĂ€kthjulets perreferi och "paddlar" luften likt en hjulĂ„ngare. Dessa flĂ€ktar bruka se ut som en snĂ€cka till formen (se bif. bild)

Jag tycker absolut att du ska projektera ventilationen redan nu. Precis som Cborg skrev sÄ blir det mycket svÄrare att göra detta pÄ ett bra sÀtt efterÄt. DÄlig ventilation i en studiomiljö Àr ingen höjdare tycker jag och det behöver inte kosta sÄ mycket pengar heller.

Allra vĂ€nligast / Björn 🙂

post-27276-0-53351200-1299953436_thumb.png

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.