Dunder Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 Första inlÀgget! Men oj vad mÄnga jag lÀst! Underbart forum med mycket kunskap! Historia: har sedan förra sommaren byggt om mitt dubbelgarage pÄ ca 36kvm till ett kontrollrum och ett inspelningsrum/replokal. Jag har röjt ur, fixat till takhöjden, lagt nytt golv, reglat och nu ÄterstÄr att sÀtta upp gipset. Sen blir det till att mÀta! Avsikten med studion Àr frÀmst att mixa och spela in gitarr och sÄng. Men vill gÀrna fÄ det sÄ bra det bara gÄr! Nu till min frÄga! Har byggt replokalen som ett rum i rummet med luftspalt till yttervÀggarna och taket, med bra ventilation i rummet och Àven runt om. VÀggarna Àr konstruerade enligt följande: befintlig vÀgg->luftspalt->reglar inklusive isolering->(plast?)->dubbelgips. Tror det sitter nÄgon form av fuktspÀrr i de befintliga yttervÀggarna. MEN, behöver jag ha fuktspÀrr/plast i replokalen? Hade i sÄ fall tÀnkt sÀtta den mellan reglar och dubbelgips. Problemet Àr att det försvÄrar ljudisoleringen. Man vill ju gÀrna foga alla skarvar och dÄ blir det dumt om plasten sticker ut pÄ lite olika stÀllen. Vad tror ni? Plast eller ej? P.S. Kommer Àven att lÀgga upp foton frÄn bygget, om ni vill? D.S.
Bedlam Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 Kolla med nÄgon byggare innan du gör nÄt dumt. Men dubbel fuktspÀrr lÄter inte som en bra ide. FÄr du kondens mellan dom tvÄ plastskikten sÄ har fukten ingenstans att ta vÀgen. Men som sagt, dubbelkolla detta sÄ du inte blir olycklig. Bedlam.
Dunder Postat 8 mars 2011 TrÄdstartare Postat 8 mars 2011 Tack för blixtsnabbt svar! Har kollat med en massa byggkunnigt folk, men ingen har svar. En del sÀger du bör ha en fuktspÀrr och en del sÀger nej det Àr nog inte nödvÀndigt!! Tror "fuktspÀrren" i yttervÀggen Àr en vindpapp-variant. SÄ vet inte hur mycket spÀrr det Àr?! Och nej dubbel fuktspÀrr Àr nog ingen höjdare, tack för tipset Bedlam! Andra tankar?
wellness music Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 Kul med ditt bygge! Precis som Bedlam skrev sÄ ska du inte ha diffspÀrr pÄ tvÄ stÀllen. Om diffspÀrr finns pÄ insidan av yttervÀggarna behÄller du den och skippar folien pÄ ditt fristÄende rum. Om plattan Àr oisolerad rekommenderar jag starkt att du Àven ventilerar utrymmet mellan yttervÀggar och inervÀggar eftersom en oisolerad platta Àr kapillÀrsugande och denna fuktvandring bör evakueras pÄ nÄgot sÀtt. SjÀlv hÄller jag precis pÄ med en liknande konstruktion till mitt nya liverum. Golvet ligger pÄ gummiklossar och i mitt fall lÄter jag returluften frÄn kontrollrummet passera under liverummet för att sedan dras ut av en flÀkt (via ljudfÀllor) pÄ andra sidan. HÀlsningar / Björn
Bedlam Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 Vindpapp Àr ingen fuktspÀrr. Kan nog vara klokt att kolla upp vad du har i yttervÀggen. Bedlam.
wellness music Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 Vindpappen ska sitta pÄ utsidan och har som funktion att hindra kall luft att blÄsa in i isoleringen. DiffspÀrr/PE-folie sÀtter man pÄ insidan minst 2/3 in frÄn vindpapp/vindduk.
Bedlam Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 Jag har just byggt ett kontor och förrÄd. Jag har gjort enligt följande. Ytterpanel/Luft/Vindpapp/isolering/osb, gips. Jag har med andra ord ingen plast. Det har jag dock i taket. Om jag tagit rÀtt beslut fÄr framtiden utvisa. Men jag har fÄtt lÀra mig att om man ska ha plast sÄ ska man ha bra ventilation. Jag kan ocksÄ tillÀgga att jag har inget rinnande vatten eller vÄtrum i utbyggnaden. Har dessutom ett vattenburet konvektorelement (med flÀkt) som enligt ÄterförsÀljaren Àr vÀldigt bra för att fÄ bort ev. fukt. Bedlam.
wellness music Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 En bra tumregel Àr att skippa diffspÀrr om utrymmet vÀrms upp sporadiskt. Har man dÀremot utrymmet konstant uppvÀrmt Àr diffspÀrr att föredra.
Dunder Postat 9 mars 2011 TrÄdstartare Postat 9 mars 2011 Tack till er bÄda för svar! Vad som finns i yttervÀggarna Àr lite osÀkert och blir nog svÄrt att kolla nu. Men garaget Àr varmisolerat och byggt nÄgon gÄng pÄ 80-talet, troligen med den tidens byggnormer. Jag har ej eller nÄgot vÄtutrymme eller rinnande vatten i garaget. Plattan Àr isolerad med ÄldersbestÀndig plast->marksiva->dubbla golvspÄn. PÄ golvspÄnet vilar liggade reglar för innervÀggar. SÄ innervÀggarna har ingen kontakt med plattan. Det finns Àven plast i taket upp mot kallvinden. Efter era tankar sÄ lutar det Ät att ej ha plast, ombesörja för god ventilation och ha det under uppsikt! I mellanrummet mellan yttervÀggar och innervÀggar kommer det uppstÄ en naturlig ventilation, vilket Àr bra tror jag?! Det Àr endast tvÄ sidor, lÄngsidorna, som man ej kommer Ät i efterhand. De tvÄ kortsidorna blir smÄ förrÄd mellan yttervÀgg och innervÀgg, dÀr kan man ju ha lite koll. Funderar Àven pÄ att sÀtta smÄ element i de förrÄdsutrymmena för att fÄ lite vÀrme, dÄ borde den eventuella fukt som bildas kunna torka upp.
wellness music Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 HallĂ„ igen Dunder! Med isolerad platta sĂ„ menas att plattan vilar pĂ„ en vĂ€ldrĂ€nerad singelbĂ€dd samt kapilĂ€rbrytande isolering. Ăr plattan gjuten pĂ„ 80-talet sĂ„ Ă€r chansen stor att den inte Ă€r isolerad och dĂ€rmed har en fuktvandring frĂ„n marken. Om du har lagt plast och marksiva direkt mot betongen sĂ„ kommer denna bit av plattan att stĂ€ndigt vara fuktig. Det bĂ€sta hade varit att först lĂ€gga en platonmatta, nivellreglar eller dyligt sĂ„ att hela plattan kan andas. Eftersom du redan byggt ditt golv nu sĂ„ föreslĂ„r jag att du ser till att fĂ„ en bra luftvĂ€xling i sĂ„vĂ€l innerrum som mellanrummet mot yttervĂ€ggarna (tilluft pĂ„ ena sidan och mekanisk frĂ„nluft pĂ„ motsatt sida). Jag tycker absolut att du ska sĂ€tta diffspĂ€rr pĂ„ insidan av dina yttervĂ€ggar. Fuktvandringen (fukten frĂ„n vĂ„r utandningsluft bl.a) gĂ„r utĂ„t och den vill vi ju ventilera bort sĂ„ att den inte gĂ„r in i yttervĂ€ggarnas isolering. Hoppas detta hjĂ€lper dig i dina beslut. Annars Ă€r det bara att fortsĂ€tta frĂ„ga đ Lycka till!
Bedlam Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 Jag kan varmt rekommendera ett element med flÀkt. Det gÄr fort att fÄ upp vÀrmen om man kör lite kallare nÀr man inte Àr dÀr. Sen fÄr man bra snurr pÄ luften ocksÄ. Se till att du Àven borrar in ventil/ventiler sÄ det kommer in frisk luft. Bedlam.
Dunder Postat 9 mars 2011 TrÄdstartare Postat 9 mars 2011 Plattan har drÀnering, hur avancerad vet jag dock ej. Men den var snustorr nÀr jag la golvet. Tittade först pÄ konstruktioner med platonmatta och nivellreglar, men efter rÄdfrÄgat byggfolk och för att spara takhöjd sÄ lades nuvarande golv. Gjort Àr gjort, vi fÄr se om det funkar! Tackar för tipsen och fÄr se till att hela bygget har god ventilation! Element med flÀkt och ordentligt med till och frÄn-luft fÄr det bli! DÄ uppstÄr en fundering ang. ventilation. RÀcker det med enklare ventilationslösningar ala Clas Ohlson-grejer eller behövs det mer avancerade doningar? Idag sitter det tvÄ ventiler i yttervÀggarna, de hamnade dock i kontrollrummet sÄ jag behöver komplettera med ett par ventil-lösningar till. Vad bör man tÀnka pÄ dÀr?
Bedlam Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 Jag kommer bara att sÀtta in sÄdana som man borrar genom vÀggen. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=1456 Men det Àr svÄrt att veta vad som krÀvs för ditt bygge. Det bÀsta vore om du kunde kontakta nÄn inom byggbranschen som kan sin sak. Bedlam.
wellness music Postat 9 mars 2011 Postat 9 mars 2011 Om du vill stÀnga ute inkommande ljud sÄ kan du montera ett Fresh 80 db rör genom yttervÀggen och en ljuddÀmpartallrik pÄ insidan. PÄ frÄnluften kan du anvÀnda LjuddÀmpartallrik /125 mm flexslang med ljuddÀmpare monterat dikt an mot innervÀggens "baksida" innan kanalflÀkten. Vill du med ytterligare livrem sÄ finns det stormkÄpa till fresh 80 db röret.
Dunder Postat 9 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 9 mars 2011 Ja det blir ju lite special lösningar, sĂ„ jag fĂ„r nog ta dit nĂ„gon som kollar till sĂ„ det blir rĂ€tt ventilationen. Vill Ă€ven hindra ljud frĂ„n bĂ„de att ta sig in och ut via ventilationen. Fresh produkterna verkade bra, kikade lite pĂ„ deras hemsida! UngefĂ€rliga priser? Annars hade jag tĂ€nkt bygga en ljudisolerad lĂ„da för ventilationen! Har ni byggt nĂ„got liknade och erfarenheter kring hur de funkar jĂ€mnfört med proffesionella produkter? Ytterligare en fundering dök upp! Jag hade tĂ€nkt sĂ€tta upp dubbelgips i kontrollrummet. Men sĂ„g idag MikeyGoesPro fantastiska bygge. DĂ€r fanns en kommentar frĂ„n JH Brandt: "The interior 'treatment' walls are not solid so that the frequencies in the wave region see this wall as transparent". Ăr det bĂ€ttre att ha tunnare vĂ€ggar med enkel gips? Eller vad menade han tror ni? Tack för alla hjĂ€lp hittills!
adrumdrum Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 det fel dom flÀsta gör Àr att bygga ljudisoleradevÀggar och dÀr vÀrkar folk va ganska noga. sedan klÀr dom det flÀck vis med akustikmaterial. sÄ man bygger i pro studios Àr "The interior 'treatment' walls" vilket Àr akustikvÀggar och dessa har bara med det invÀndiga ljudet att göra. sÄ det blir ljudisolerade vÀggar + akustikvÀggar. akustikvÀggarna Àr altsÄ akustikbehandlingen. hÀr Àr samma perncip fast fristÄende: http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm om du kollar hÀr sÄ ser du tydligt att det Àr 2 vÀggar(och tak!) för varge rum, dÀr den ena Àr ljudisolering och den andra Àr akustik. http://johnlsayers.com/Pages/Gorini.htm hoppas du fattar, det Àr altsÄ inte ett alternativ till ljudisolering. men det Àr absolut det viktigaste och det ska man inte fuska med. det samma i kontrollrum och inspelningsrum, Àven om man bygger mot lite olika mÄl.
wellness music Postat 10 mars 2011 Postat 10 mars 2011 (redigerat) För att kunna dĂ€mpa det luftburna ljudet i en ventilationsanlĂ€ggning sĂ„ lĂ„ter man luften byta riktning i kombination med absorbtion. HĂ€r kommer lite tips pĂ„ hur du skulle kunna lösa ventilationen bĂ„de i studion och utrymmet mellan studio /yttervĂ€gg garage: YTTERVĂGG - TILLUFT: Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik (ex. vis Swegon - se bif. bild) pĂ„ insida yttervĂ€gg MELLANVĂGG - TILLUFT: Ăverluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik pĂ„ insida innervĂ€gg MELLANVĂGG - FRĂ NLUFT: Ăverluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik pĂ„ insida innervĂ€gg INNERTAK GARAGE - FRĂ NLUFT: Spiroflexslang med ljuddĂ€mpare monterat dikt an mot innertakets ovansida (denna ljuddĂ€mpare dĂ€mpar bl.a ljudet frĂ„n kanalflĂ€kten som sedan ligger sist i kedjan och blĂ„se ut luften ex. vis i gaveln pĂ„ byggnaden) Det du behöver berĂ€kna Ă€r dimensionering av kanaler samt flĂ€kt beroende pĂ„ utrymmets volym. Utan att ha nĂ„gra mĂ„tt sĂ„ Ă€r min gissning att det blir bra med 125 mm kanaler för att fĂ„ en lagom omsĂ€ttning och hastighet pĂ„ luften enligt de förutsĂ€ttningar som du beskriver. http://www.swegon.com/sv/Produkter/Akustikprodukter http://www.swegon.com/sv/Produkter/Luftdon/Overluftsdon Redigerat 10 mars 2011 av wellness music
Dunder Postat 10 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 10 mars 2011 On 2011-03-09 at 22:32 sa MikeyGoesPro: Satan, jag hade skrivit en jĂ€ttelĂ„ng förklaring pĂ„ vad JH Brandt menade, men kom Ă„t tab-knappen đ Orkar inte skriva igen.... VĂ€ggen Ă€r en s.k. slatwall och bygger lite pĂ„ Helmholtz Resonance: http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance Finns mĂ„nga sĂ€tt att bygga pĂ„, vilka jag inte orkar gĂ„ in pĂ„ nu. Kan dock sĂ€ga att bygger du som jag gjort, d.v.s. innervĂ€ggarnas uppbyggnad, sĂ„ kommer du att fĂ„ ett fantastiskt studiorum. Jag har varit i flera stora studios, bl.a. varit med vid bygget av en, och har sĂ€llan varit sĂ„ hĂ€r nöjd med en lyssnings- och mixmiljö! Man ska heller inte lita pĂ„ vem som helst, för det finns mĂ„nga akustik-myter, och de flesta proffsen eller studioĂ€gare vill inte veta av dessa. MĂ„nga stora studios kunde ha varit mycket bĂ€ttre ljudmĂ€ssigt! Kom ihĂ„g att rummet Ă€r det första du ska lĂ€gga pengar och energi pĂ„, för om rummet inte lĂ„ter bra sĂ„ spelar det ingen roll hur dyra monitorer och annan utrustning du har. Om du t.ex. tror att dina högtalare hemma i stereoanlĂ€ggningen lĂ„ter bra sĂ„ har du troligtvis inte hört hur pass bra dom KAN lĂ„ta. Enda sĂ€ttet att veta det Ă€r att lyfta ut dom i trĂ€dgĂ„rden, utan vĂ€ggar eller staket i nĂ€rheten, och sen lyssna....Du kommer att bli överraskad (om det Ă€r nĂ„got sĂ„nĂ€r bra högtalare förstĂ„s). Lyckas man komma i nĂ€rheten av "ljudet i trĂ€dgĂ„rden" i en studios kontrollrum, ja dĂ„ jĂ€klar har man lyckats bra! đ HĂ€r en lĂ€nk om akustiska myter: http://www.jhbrandt.net/myths.pdf och hĂ€r annan kul lĂ€sning (om du orkar): http://jhbrandt.net/RoomAcousticsDesignandtheFrequencyPowerSpectrum.pdf /Micke Hej och kul att du tittar in! Gillar ditt bygge och det gav mycket inspriation! Synd att du tabbade bort dig đ Har du tid, lust och ork att kortfattat beskriva hur du byggt dina vĂ€ggar skulle vara kanon. Ăven om du hade möjlighet att lĂ€gga upp nĂ„gon bild. Din slideshow-video var kanon, men lite svĂ„rt att hinna se detaljer. Tack för lĂ€nkarna! Har plöjt igenom sĂ„ mycket pĂ„ nĂ€tet hittills sĂ„ tvĂ„ pdf:er till Ă€r ingenting! JodĂ„ tanken Ă€r att jag lĂ€gger allt krut pĂ„ akustiken, men först mĂ„ste innervĂ€ggarna upp. Inspelningsrummet/repet dĂ€r blir det dubbla lager gips med dĂ€mplim mellan. TĂ€nkte göra detsamma i kontrollrummet, men blev lite osĂ€ker nĂ€r jag sĂ„ ditt inlĂ€gg? Stommen Ă€r klar, alltsĂ„ reglar och isolering mellan. SĂ„ nĂ€sta steg Ă€r att sĂ€tta upp gips.
Dunder Postat 10 mars 2011 TrÄdstartare Postat 10 mars 2011 On 2011-03-10 at 00:03 sa adrumdrum: det fel dom flÀsta gör Àr att bygga ljudisoleradevÀggar och dÀr vÀrkar folk va ganska noga. sedan klÀr dom det flÀck vis med akustikmaterial. sÄ man bygger i pro studios Àr "The interior 'treatment' walls" vilket Àr akustikvÀggar och dessa har bara med det invÀndiga ljudet att göra. sÄ det blir ljudisolerade vÀggar + akustikvÀggar. akustikvÀggarna Àr altsÄ akustikbehandlingen. hÀr Àr samma perncip fast fristÄende: http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm om du kollar hÀr sÄ ser du tydligt att det Àr 2 vÀggar(och tak!) för varge rum, dÀr den ena Àr ljudisolering och den andra Àr akustik. http://johnlsayers.com/Pages/Gorini.htm hoppas du fattar, det Àr altsÄ inte ett alternativ till ljudisolering. men det Àr absolut det viktigaste och det ska man inte fuska med. det samma i kontrollrum och inspelningsrum, Àven om man bygger mot lite olika mÄl. Kul, har lÀst mÄnga av dina inlÀgg under den hÀr resans gÄng! Det Àr jag med pÄ, att det Àr skillnad pÄ innervÀggar och akustikvÀggar. Just nu gÀller det att göra klart innervÀggarna, nÀsta steg blir akustikbehandling och allt vad det innebÀr. En funderingen som uppstod var om det var bÀttre att göra kontrollrummsvÀggarna tunnare, kankse bara enkelgips istÀllet för dubbel, och pÄ sÄ sÀtt lura ut nÄgra frekvenser i skogen! Har Àven en förhoppning om att mellanrummen mellan innervÀggar och yttervÀggar kommer att fungera som basfÀllor, kan dÀr Àven ev. komplettera med hangers eller liknande. Gjorde idag en enkel skiss, har dock inte hunnit sÀtta mig in i Sketchup Àven om det skall vara lÀtt, bara för att visa ungefÀr hur bygget Àr tÀnkt. Jag skall försöka bifoga den i nÀsta inlÀgg inkl. lite förklaringar. Hoppas ni förstÄr lÀttare hur jag tÀnkt med en bild?! Tack för bra lÀnkar! Det kan man aldrig fÄ för mycket av!
Dunder Postat 10 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 10 mars 2011 On 2011-03-10 at 11:44 sa wellness music: För att kunna dĂ€mpa det luftburna ljudet i en ventilationsanlĂ€ggning sĂ„ lĂ„ter man luften byta riktning i kombination med absorbtion. HĂ€r kommer lite tips pĂ„ hur du skulle kunna lösa ventilationen bĂ„de i studion och utrymmet mellan studio /yttervĂ€gg garage: YTTERVĂGG - TILLUFT: Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik (ex. vis Swegon - se bif. bild) pĂ„ insida yttervĂ€gg MELLANVĂGG - TILLUFT: Ăverluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik pĂ„ insida innervĂ€gg MELLANVĂGG - FRĂ NLUFT: Ăverluftsdon - Fresh 80 db rör med ljuddĂ€mpartallrik pĂ„ insida innervĂ€gg INNERTAK GARAGE - FRĂ NLUFT: Spiroflexslang med ljuddĂ€mpare monterat dikt an mot innertakets ovansida (denna ljuddĂ€mpare dĂ€mpar bl.a ljudet frĂ„n kanalflĂ€kten som sedan ligger sist i kedjan och blĂ„se ut luften ex. vis i gaveln pĂ„ byggnaden) Det du behöver berĂ€kna Ă€r dimensionering av kanaler samt flĂ€kt beroende pĂ„ utrymmets volym. Utan att ha nĂ„gra mĂ„tt sĂ„ Ă€r min gissning att det blir bra med 125 mm kanaler för att fĂ„ en lagom omsĂ€ttning och hastighet pĂ„ luften enligt de förutsĂ€ttningar som du beskriver. http://www.swegon.com/sv/Produkter/Akustikprodukter http://www.swegon.com/sv/Produkter/Luftdon/Overluftsdon Tusen tack Wellness! Ventilationen var ett stort ok pĂ„ mina axlar, men det kĂ€nns som det klarnade lite nu! En av anledningarna till att jag valde att ha smĂ„ förrĂ„d/utrymmen var att i efterhand kunna smyga in dĂ€r och komplettera med ev. kabeldragning, ventilation m.m. GrundlĂ€ggande ventilation och kabeldragning kommer givetvis att göras först. Men man vet aldrig vad man kan vilja hitta pĂ„ i framtiden! P.S Har Ă€ven kollat in ditt makalösa bygge! KanonlĂ€ckert! TĂ€nka om man hade mer pengar i madrassen đ D.S.
Dunder Postat 10 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 10 mars 2011 HĂ€r kommer en mycket enkel skiss pĂ„ bygget! Dimensioner stĂ€mmer inte fullt ut och sĂ„ Ă€ven mĂ„tt, men kanske fĂ„r ni en klarare bild av hur det Ă€r tĂ€nkt att bli?! BlĂ„ pilar Ă€r ungerfĂ€rlig ventilation. Rosa grejer Ă€r akustikbehandling i olika former. Med tanke pĂ„ de första inlĂ€ggen sĂ„ har jag ritat smĂ„ ljusblĂ„ pilar för lufcirkulation runt rummet. Vem behöver Sketchup nĂ€r det finns PowerPoint đ
wellness music Postat 11 mars 2011 Postat 11 mars 2011 (redigerat) HallĂ„ igen! Bra inlĂ€gg Mikey. Den princip som du beskriver Ă€r riktig men det Ă€r inte riktigt sĂ„ enkelt att ju större kanal / lĂ€gre lufthastiget = lĂ€gre överföring av luftburet ljud i slutĂ€nden. Större kanal större area, större flĂ€ktmotor. Som ytterlighet tĂ€nkt dig en kanal pĂ„ 1 m i diameter. đ. Nu nĂ€r jag ser mĂ„tten pĂ„ lokalen och att det dessutom Ă€r tvĂ„ rum sĂ„ tror jag att det Ă€r ett grĂ€nsfall sĂ„ för att gĂ„ upp i dimension. Att göra en helt korrekt projektering av ett ventilationssystem krĂ€ver mĂ€ngder av berĂ€kningar dĂ€r hĂ€nsyn tas till uppvĂ€rming, antal personer som ska vistas i lokalen, tryckfall, böjar etc. Grovt rĂ€knat pĂ„ 2.40 takhöjd bör du ha ett sammanlagt luftflöde pĂ„ ca 40 m3 per timme (ca 10 liter/sekund). Som Mikey skriver sĂ„ kan du absolut bygga dina egna ljuddĂ€mpare. Jag ville bara tipsa pĂ„ en enkel lösning som jag Ă€ndĂ„ tror kommer att ge dig ett fullgott resultat. Fresh 80 db-röret som jag nĂ€mnde Ă€r absorberande och sĂ€ljs i halvmeterslĂ€ngder för 200:- om jag inte minns fel. Insidan Ă€r klĂ€dd med fiberduk sĂ„ att inte partiklar kan fastna i isoleringen. Ett sĂ„dant rör tillsammans med ljuddĂ€mpare tycker jag ger en alldeles utomordentlig ljuddĂ€mning och Ă€r dessutom enkel att installera. Om du kĂ€nner dig osĂ€ker tycker jag att du ska kontakta nĂ„gon fackkunnig som kan kika pĂ„ plats. Hejja! / Björn đ Redigerat 11 mars 2011 av wellness music
wellness music Postat 11 mars 2011 Postat 11 mars 2011 (redigerat) Bra inlĂ€gg igen Mickey och visst Ă€r det klokast att jobba med frĂ„nluftsventilation (undertryck i lokalen) och flĂ€kten sist i kedjan i en studio (jag skrev det i mitt första inlĂ€gg). Ett bra tips hĂ€r Ă€r att anvĂ€nda spiroflexslang (precis som Mickey gjort i sin studio) för att reducera flankljud, samt att montera ljuddĂ€mparen (spiroflex med dĂ€mpare) dikt an pĂ„ baksidan av vĂ€ggen. Jag har sett installationer dĂ€r man missat detta vilket resulterat i lĂ€gre ljuddĂ€mpning. SjĂ€lvklart gĂ„r det att styra flĂ€ktmotorers hastighet men dĂ„ kan man rĂ„ka ut för störningar i elnĂ€tet om detta inte görs pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Jag försöker bara se till helheten och hitta vettiga lösningar. SjĂ€lv har jag rĂ€tt bra koll pĂ„ bygg / konstruktion och det jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ gĂ„r jag till botten med. Jag Ă€r sjĂ€lv mitt i bygget av min nya studio dĂ€r jag sĂ€tter ribban extremt högt ned till minsta detalj. Jag dubbelkollade med flera ventilationsingenjörer vilken kanal som rekommenderades vid fasadgenomföring till min studiobyggnad och samtliga rekommenderade just detta flexibla rör. Jag gjorde sjĂ€lv mĂ€tningar och blev sĂ„ pass nöjd att jag Ă€ven anvĂ€nde detta rör som överluftsdon mellan tvĂ„ andra rum. Med kompletterande ljuddĂ€mpare förstĂ„s. Det Ă€r för övrigt den enda Freshprodukten jag anvĂ€nder i mitt bygge. HĂ„ller med Mickey om att deras övriga produkter inte hör hemma i en musikstudio. I mitt fall Ă€r ventilationen noga utrĂ€knat efter konstens alla regler dĂ€r hĂ€nsyn har tagits till ljud/luftflöde/vĂ€rme/luftfuktighet etc. Om man nu tycker Fresh 80 dB:s rör Ă€r obehagligt sĂ„ finns det naturligtvis andra varianter dĂ€r man stryper ljudet med smĂ„ hĂ„l (minskar turbulensen jĂ€mfört med andra dĂ€mpförfaranden) för att reducera ljud. PĂ„ ett kĂ€nsligt stĂ€lle i min studio anvĂ€nder jag denna strypsats men har Ă€nnu inte gjort nĂ„gon mĂ€tning pĂ„ detta. Avslutningsvis sĂ„ vill jag sĂ€ga att Mickeys studioprojekt Ă€r det hĂ€ftigaste jag sett pĂ„ lĂ€nge och jag tror att mĂ„nga (mig sjĂ€lv inrĂ€knad) kan hĂ€mta inspiration frĂ„n hans video - otroligt snyggt jobb!! Allra ödmjukast / Björn đ Edit: Stavfel Redigerat 11 mars 2011 av wellness music
Dunder Postat 11 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 11 mars 2011 Verkar som ett bra tips med flĂ€ktmotor för utluft, sĂ„ som beskrivs med att flĂ€ktljudet blĂ„ser utĂ„t. Ăr det en standard? Hur Ă€r annars vanligt att man sĂ€tter flĂ€kten, Ă€r det i bĂ„de tillluft och frĂ„nluft, eller en av dem? Tack till er bĂ„da att vi fĂ„tt upp en bra disskusion om ventilation, det har saknats hĂ€r tidigare! @Micke Var det av nĂ„gon speciell anledning du placerade racken i hörnvĂ€ggen? Och vad har du för mĂ„tt pĂ„ ditt bygge? Som Micke skriver, det Ă€r inte lĂ€tt att bygga studio! Det Ă€r jĂ€drigt mycket funderande, forskande och kompromissande. DĂ€rför kĂ€nns det otroligt skönt att kunna "ventilera" lite tankar hĂ€r đ
wellness music Postat 11 mars 2011 Postat 11 mars 2011 Dunder: "Verkar som ett bra tips med flĂ€ktmotor för utluft, sĂ„ som beskrivs med att flĂ€ktljudet blĂ„ser utĂ„t. Ăr det en standard? Hur Ă€r annars vanligt att man sĂ€tter flĂ€kten, Ă€r det i bĂ„de tillluft och frĂ„nluft, eller en av dem? " Det 4 vanliga ventilationsvarianter Ă€r: SJĂLVDRAG (brukar förkortas S) Drivkraften Ă€r temperaturskilldnad mellan ute / inne samt vind/blĂ„st. Funkar dĂ„ligt pĂ„ sommaren. HĂ€r passar Freshventilerna mycket bra đ FRĂ NLUFT (brukar förkortas F) En flĂ€kt som stĂ€ndigt Ă€r igĂ„ng och skapar ett undertryck i lokalen. Tilluft via ventiler i vĂ€gg eller fönsterkarm. FRĂ N / TILLUFT (brukar förkortas FT) En tilluftsflĂ€kt och en frĂ„nluftsflĂ€kt ventilerar lokalen via tvĂ„ olika kanalsystem. Med detta system kan man tillföra stora mĂ€ngder luft utan risk för drag. FRĂ N / TILLUFT MED VĂRMEVĂXLARE (brukar förkortas FTX) Samma som ovan (FT) med skillnaden att den uppvĂ€rmda frĂ„nluften vĂ€rmer upp den kalla tilluften med hjĂ€lp av en vĂ€rmevĂ€xlare. Sparar mycket pengar med andra ord med en vinter som denna đ KBra att veta Ă€r att en radialflĂ€kt Ă€r tystare en en axialflĂ€kt. Hoppas detta rĂ€tar ut nĂ„gra frĂ„getecken. Hejja! / Björn đ
cborg Postat 11 mars 2011 Postat 11 mars 2011 Bra att ni tar upp det hÀr med ventilation! Behöver alltid lite fokus tycker jag dÄ det ofta glöms bort tills det Àr för sent. Dessutom Àr en stor del av planering, investering och arbete.
Dunder Postat 12 mars 2011 TrÄdstartare Postat 12 mars 2011 Gött, Cyborg hÀlsar pÄ! @Wellness-Björn Kanon med den utförliga förklaringen! Men vad Àr en radial och axial-flÀkt? Just ventialtion Àr nog det enda jag inte lÀst pÄ om. TÀnkte bygga klart först och sedan dra in ventilation. Men det kanske Àr fel tÀnkt?
Dunder Postat 12 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 12 mars 2011 HjĂ€lp med kablar! TĂ€nkte dra 2 gula markslangar och 2 vanliga elkabelrör mellan liverum och kontrollrum för att kunna dra multikablar, usbkablar, stĂ€rkarkablar m.m. Vad tror ni? Ăr det för mycket eller för lite? Ăr det nĂ„got dĂ€r man bör tĂ€nka pĂ„? Bifogar tvĂ„ bilder. En med markslangen mellan vĂ€ggarna och en dĂ€r jag ritat ut för patchbay-lĂ„dan.
wellness music Postat 12 mars 2011 Postat 12 mars 2011 HallĂ„ igen Dunder! AXIALFLĂKT TĂ€nk dig ett gammalt propellerplan med propellern monterad direkt pĂ„ axeln. Propellerns axel ligger i linje med luftströmmen. Den axiella flĂ€kten Ă€r utformad som en propeller och luftkanalen Ă€r centrerad med axeln. RADIALFLĂKT TĂ€nk dig en gammal hjulĂ„ngare pĂ„ Missisippi đ PĂ„ samma sĂ€tt har en radiell flĂ€kt ett skovelhjul med luftkanalen placerad ute i flĂ€kthjulets perreferi och "paddlar" luften likt en hjulĂ„ngare. Dessa flĂ€ktar bruka se ut som en snĂ€cka till formen (se bif. bild) Jag tycker absolut att du ska projektera ventilationen redan nu. Precis som Cborg skrev sĂ„ blir det mycket svĂ„rare att göra detta pĂ„ ett bra sĂ€tt efterĂ„t. DĂ„lig ventilation i en studiomiljö Ă€r ingen höjdare tycker jag och det behöver inte kosta sĂ„ mycket pengar heller. Allra vĂ€nligast / Björn đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.