Jump to content
Annons

El-brumm


crillemannen

Recommended Posts

Halloj,

Jag har lite problem i studion för tillf'llet. Verkar som min kondensator mikrofon tar upp elbrumm/brus. Troligtvis är det datorfläkten, men inte säkert. Finns det någon form av dosa som skärmar av brus/brumm etc. Eller behöver man gå den hårda vägen, och leta upp källan till problemet :S.

Och jag vill också säga att det hörs bara på t.ex sång som man komprimerar väldigt hårt, utan den hårda komprimeringen hörs det inte.

Tack på förhand / Christian

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om du inte "hör/uppfattar" brummet i det oprocesserade ljudet så finns det ju där och skiter ner. Du lär höra skillnaden när det väl är borta.

Försök hitta källan till problemet. Kolla kablar, byt mick etc tills du hittar och isolerat felkällan.

Om det uppkommit plötsligt låter det som tex en dålig kontakt, dålig lödning i signalkjedjan. Det kan vara ljudkortet i sig, en sladd som inte sitter i ordentligt, en dålig lödning i micken, kabelbrott eller att du kopplat in nåt på en annan elfasgrupp som du sen kopplat ihop med ditt system. (Olika jord = brum).

Kanske har du kopplat in nån lampa/dimmer/transformator på samma elgrupp som ditt system har?

Antar att du spelar in i ett inspelningsrum och inte har micken precis bredvid datorn. I så fall är ju problemet löst på ett ögonblick 😉

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Brummet är där hela tiden. Har testat att byta uttag i studion osv men utan tur. Jag har ju en dimmer visserligen på belysningen.

Men det finns ingen lätt lösning då alltså? Någon strömadapter som har som specialitet att förhindra brum eller förhindra att brummet fortplantar sig

vidare i elgruppen?

Tack för svaret ialla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fick byta hela belysningen, 12v med trafo gav en jävla massa brumm. instalerade 230v halogen och problemet försvann.

dimmer, 12v med trafo, lysrör, lågenergilampor är sådan som ger störningar.

om det försvinner när du släcker så har du hittat felet.

man kan testa med en elgitar med singelcoil mickar, håll den mot olika el saker, lampor osv. där det brummar mäst kan det hända att det är något fel.

dåliga mickkablar ger som sagt brumm eller om man har el kablar(med trafo oftast) för nära ljudkabel i rack.

jag har förmig att det kan bli brumm om man har för tunna elkablar(valiga som i hus) iväggarna som går långa sträckor, att dom tappar i ström styrka eller något sådant när det blir mycket saker inkopplat.

dålig phantommating kan åxå ge brum, både om det är för lite eller för mycket. man kan mät strömmen från peramapr med vanig multimeter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...