Jump to content
Annons

Pluggar i Pro Tools LE


Drake

Recommended Posts

Har kört Cubase i massa år, men kom ev på lite andra tankar nyss. Är lite sugen på en Macbook Pro Ci5 4gb RAM + Mbox Mini 3rd generation ljudkort där Pro Tools LE ingår.

Först och främst undrar jag vilka pluggar som ingår i LE (surfat runt med bara hittat vilka som kan tänkas ingå) och vad ni tycker om dom.

Dessutom, åsikter om paketet eller kortet i övrigt?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?artno=253967

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är helt okej antar jag, Xpand innehåller en jävla massa saker, orkar man gå igenom allt hittar man tillräckligt. Men förvänta dig inga mirakel direkt. Boom som trumplugg är en besvikelse. Eller ja, den är väl bra på eltrummor, vet inte riktigt för jag använder aldrig det men den har i alla fall inga akustiska trummor i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är helt okej antar jag, Xpand innehåller en jävla massa saker, orkar man gå igenom allt hittar man tillräckligt. Men förvänta dig inga mirakel direkt. Boom som trumplugg är en besvikelse. Eller ja, den är väl bra på eltrummor, vet inte riktigt för jag använder aldrig det men den har i alla fall inga akustiska trummor i sig.

Boom är är en trummaskinsplugin för 808 och 909-ljud. Jag använder den en hel del och tycker den är lättjobbad

För riktiga trummor får man väl med en miniversion av BFD har jag för mig. Jag använder själv en större variant AV BFD så därför installerade jag aldrig den lilla.

Xpand2 använder jag mycket. En sk smör och bröd-synt med mängder av användbara ljud.

DB-33 ger väl ok Orgelljud ifall man skiter ner det lite eller kör reamping. Jag har en riktig Hammond med leslie och tycker att just Hammond är en av de saker som aldrig går att få bra med plugins.

Vaccum är en monosynt (med rör) för leads, basar och arpeggios. Har inte direkt använt den ännu för att ge ett utlåtande.

MiniGrand är den pianoplugg jag använder just nu och jag tycker den funkar bra.

På denna låten använder jag MiniGrand samt 4st xpandsyntar.

Time to move on - Johanna Stengren

Link to comment
Dela på andra sajter

Även Structure Free ingår. Gratis versionen har dock lite dåligt utbud med effekter. du kan sampla, men that's it typ. Men skaffar du pro tools så spana in airusersblog, massa gratis grejer till pro tools där! Följer dock med en del bra presets som man även kan skruva lite på!

Vacuum är grym för vintage syntar. För tex funk/80's musik. Men skulle ju säkert funka bra i tex david guetta liknande house också med lite effekter på.

DB-33 är rätt bra orgel, är väl inte den bästa men klart över medel!

Som nån innan sa, Boom är lite av en besvikelse. Med rätt mixning kan den låta bra, men jag går hellre till nån annan plugg för trummor. Skit in, skit ut som man brukar säga.

Och det om att compressorn och reverbet suger förstår jag inte alls faktist haha. Använder både compressorn och reverbet i många av mina sessions och tycker dom låter bra. Så det är nog en smaksak!

Inte ute efter att dissa någon, bara ge min åsikt. Just so you know.

(BTW: Jag gör all min musik i pro tools LE, är du nyfiken på hur mina mixar låter så kan du lyssna här: http://soundcloud.com/oscar-dvine)

Redigerat av oscarb15
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt efter tycke och smak tror jag.

Har hittat (och kombinerat) olika ljud i Xpand som låter riktigt bra, t.ex. Rhodes. Mini Grand är inte rolig om man jämför med Art Vista. DB33 (orgel) är kul men BFD (trummor) har ett hemskt gränssnitt, kör Addictive Drums istället. Övriga effekter som EQ, compressor är hyggliga. Man får vad man betalar för. 😉

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...