MusicNixon Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Jag blev inspirerad av politiktråden och vill undersöka om vi har många företagare här. Många av oss är ju inte bara idealistiska konstnärer utan tjänar t.o.m. pengar på sin egen eller annans musik: Musiker, låtskrivare, ljudtekniker, utbildare, återförsäljare av prylar, DJs... Själv har jag en liten enskild firma sedan i somras. Jag är musiklärare till vardags, men har lite uppdrag som jag kan fakturera då och då, främst som musiker och inspelningstekniker. Det kanske finns intresse för en forumsavdelning om musikföretagande? Avdrag, fakturering, bokföring m.m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormentor Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Varför inte? Men även... Hur många musiker har inte någon gång blivit blåsta på pengar? Jobbar just nu i en härva av bl.a. namnförfalskning av fullmakt. Kanske en tråd med Avdrag, fakturering, bokföring m.m av praktiskt natur. Och en tråd av mer juridisk natur där man kan ta hjälp av varann? Comments? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 (edited) Egen företagare, såklart! Är delägare i ett handelsbolag som består av medlemmarna i bandet. Fördelarna har visat sig vara fler än vad vi från början kände till. Jag fakturerar för alla slags musik- och ljudjobb. Har på sistone börjat fakturera för en hel del sidechaining-jobb. Edited February 11, 2005 by wonderboy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest denton Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Har ett litet handels bolag som började mest för bandets skull då vissa krogägare ville ha faktura, men nu används det även för min portabla hemstudio. Problemet är ju vid deklarationen, brukar nästan alltid få tebax den en gång med påpekade fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...