MusicNixon Posted February 5, 2005 Share Posted February 5, 2005 Jag blev inspirerad av politiktråden och vill undersöka om vi har många företagare här. Många av oss är ju inte bara idealistiska konstnärer utan tjänar t.o.m. pengar på sin egen eller annans musik: Musiker, låtskrivare, ljudtekniker, utbildare, återförsäljare av prylar, DJs... Själv har jag en liten enskild firma sedan i somras. Jag är musiklärare till vardags, men har lite uppdrag som jag kan fakturera då och då, främst som musiker och inspelningstekniker. Det kanske finns intresse för en forumsavdelning om musikföretagande? Avdrag, fakturering, bokföring m.m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormentor Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Varför inte? Men även... Hur många musiker har inte någon gång blivit blåsta på pengar? Jobbar just nu i en härva av bl.a. namnförfalskning av fullmakt. Kanske en tråd med Avdrag, fakturering, bokföring m.m av praktiskt natur. Och en tråd av mer juridisk natur där man kan ta hjälp av varann? Comments? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 (edited) Egen företagare, såklart! Är delägare i ett handelsbolag som består av medlemmarna i bandet. Fördelarna har visat sig vara fler än vad vi från början kände till. Jag fakturerar för alla slags musik- och ljudjobb. Har på sistone börjat fakturera för en hel del sidechaining-jobb. Edited February 11, 2005 by wonderboy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest denton Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Har ett litet handels bolag som började mest för bandets skull då vissa krogägare ville ha faktura, men nu används det även för min portabla hemstudio. Problemet är ju vid deklarationen, brukar nästan alltid få tebax den en gång med påpekade fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Har på sistone börjat fakturera för en hel del sidechaining-jobb. Det var väl ett j-v tjatande på dig om sidechain....vi har förstått din poäng nu! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassman Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Har en enskild firma med F-skatt för mina musikerjobb och min studio. Annars är jag anställd av Lunds kommun som musiklärare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Det var väl ett j-v tjatande på dig om sidechain....vi har förstått din poäng nu! Och den är? Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 Har inget än. Men är påväg att starta upp en liten enskild firma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D Vibe Posted February 11, 2005 Share Posted February 11, 2005 (edited) Nej. Trivs rätt bra med att, på fritiden, skriva den musik jag känner för, och har inga större ambitioner att försöka slå mig in kommersiellt på något vis. Visst vore det väl kul att släppa en skiva; kanske en ambient-skiva eller ngt, men det är inget jag skulle dö för att göra. 😳 Just nu så går jag mest och velar med vad jag vill göra i framtiden... /Daniel Edited February 11, 2005 by D Vibe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts