Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NÄgon som har koll pÄ detta? Trodde först att det var ett riktigt munspel men hörde ganska snabbt att det mÄste vara en synth. Straxt efter 02.00 in i den hÀr:

Hör att det handlar om portamento med legato och nÄgon form av LFO pÄ pitch. Men hur fÄr de till vÄgformen? Har svÄrt att avgöra om byggklossen Àr fyrkant, sÄgtand eller triangel. Och hur fÄr man till den hesa luftiga klangen som hos munspelet?

Annons
Postat

Möjligt att det Àr en rompler med ett munspelsljud som de lagt pÄ vibrato pÄ.. Eller sÄ lÄter det som en FM-synth, typ Yamaha DX7.

Postat (redigerat)

Det dÀr Àr ett fabriksljud som fanns i första versionen av Yamaha DX7.. Kontrollerades b.la med breathcontroller..š

Edit: VÄgformen kan ej definieras eftersom det handlarom FM-syntes och dÀr Àr alla modulerande kÀllor en ren sinusvÄg.. Dock sÄ har man hÀr pÄ operatorr 6 ganska mycket feedback vilket gör att den distar mot en fyrkant.. Men som sagt.. FM-syntes..

Redigerat av hegobald
Postat

Jo jag misstÀnkte att det var nÄgot gammalt fabriksljud. TÀnkte mest pÄ hur man skulle gÄ till vÀga för att Äterskapa det i typ Thor. Men jag tittar pÄ det dÀr med FM-syntesen dÀr imorgon.

Operatorr 6, Àr det nÄgon instÀllning pÄ DX7:an. Vad gör den?

Postat (redigerat)

Den motsvarar resonans pÄ filtret pÄ en analog VCF ungefÀr, den Äterkopplar ingÄngen frÄn utgÄngen till ingÄngen och pÄ sÀtt skapar den ju en överstyrning vilket gör att operatorn inte blir sinusvÄg utan mer och mer nÀrmare sig en fyrkantvÄg vilket innebÀr oÀndligt med udda övertoner.. FM.syntes handlar ju om matematik helt enkelt.. LÀs gÀrna lite pÄ http://en.wikipedia....ation_synthesis

Liter mer om DX7ans algoritmer pÄ http://www.chipple.n...generation.html

MjukvarumÀssigt har Nativie Instruments FM8 som ska kunna fixa FM synthesis.. Kolla en video pÄ t.ex

Jo jag misstÀnkte att det var nÄgot gammalt fabriksljud. TÀnkte mest pÄ hur man skulle gÄ till vÀga för att Äterskapa det i typ Thor. Men jag tittar pÄ det dÀr med FM-syntesen dÀr imorgon.

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Det Àr dÀr man alltid hamnar och rycker nÀr man hittar ett ljud med Ätminstone en promille uttryck i. Typ sÄhÀr: Ah.. det lÄter glockenspiel, det lÄter glockenspiel, det lÄter som ett dovt glockenspiel, det lÄter glockenspiel... vÀnta.. dÀr var nÄgot coolt! ( operator 6 )

Eller vÀnta nu.. tÀnkte fel. Operatorerna var ju namnet pÄ varje enskild instans med en sinusvÄg. Algoritm 6 eller 7 var det som lÀt frÀckt, för den gav feedback sÄ man kunde fÄ en slags distad kÀnsla. Det mÄste varit algoritm och inte operator du menade, hegobald?

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Puh! Vad svÄrt det hÀr var. Sitter med en FM-oscilator och ett analogfilter i Thor nu. FÄr det fan inte att lÄta rÀtt.

Postat

SÄhÀr lÄngt kommer jag ikvÀll.

Postat

LÄter bra men det saknar diskant. Munspelsljudet i lÄten Àr ju rÀtt vasst, som ett riktigt munspel, men ditt Àr ganska runt i kanterna. Testa att bara EQa skiten ur ljudet.

Postat

Nope Max! 🙂 Jag menar faktiskt operator 6. Just den operatorn har feedback (modulerar sig sjĂ€lv) i alla algoritmer..

Kolla in bilden förstÄr du vad jag menar.

fig11-2.gif

Det mÄste varit algoritm och inte operator du menade, hegobald?

Postat

GÄr det inte att skicka in alla fabrikspatchar frÄn DX7:an till vstpluggarna FM7 eller FM8 ? Fabrikspatcharna finns sÀkert för nedladdning nÄgonstans..

Postat

Nope Max! 🙂 Jag menar faktiskt operator 6. Just den operatorn har feedback (modulerar sig sjĂ€lv) i alla algoritmer..

Kolla in bilden förstÄr du vad jag menar.

fig11-2.gif

Ah, tack för pÄminnelsen. Hade en sned minnesbild av hur dx7an funkade. TÀnkte att alla operatorer lÀt som rena sinusvÄgor men sÄ var ju bara fallet nÀr man anvÀnde algoritm 1, som var utgÄngspunkten nÀr man körde reset och började bygga ljudet.

JÀkligt skön synth som midibrÀda, förresten. Inte trÀffat pÄ mer gött klaviatur sen dess.

Postat

Ah, tack för pÄminnelsen. Hade en sned minnesbild av hur dx7an funkade. TÀnkte att alla operatorer lÀt som rena sinusvÄgor men sÄ var ju bara fallet nÀr man anvÀnde algoritm 1, som var utgÄngspunkten nÀr man körde reset och började bygga ljudet.

JÀkligt skön synth som midibrÀda, förresten. Inte trÀffat pÄ mer gött klaviatur sen dess.

Jo, den Àr rÀtt fin, men den dunkar och lÄter rÀtt mycket tyvÀrr. Dessutom sÄ ger den max 100 i velocity-vÀrde.

Iaf nÀr det gÀller första DX7-versionen.

Postat (redigerat)

Jo den "alaisade" (gnisslade och kvirde) rÀtt mycket... Men det dÀr med velocity till max 100har jag inte mÀrkt av? Nog kör den 127 internt alla fall vad jag minns?. Aftertouch och allt..

HÀr en trevlig lÀnk med alla factorysound som kom med DX7an http://www.synthmania.com/dx7.htm

Jo, den Àr rÀtt fin, men den dunkar och lÄter rÀtt mycket tyvÀrr. Dessutom sÄ ger den max 100 i velocity-vÀrde.

Iaf nÀr det gÀller första DX7-versionen.

Redigerat av hegobald
Postat

Jo den "alaisade" (gnisslade och kvirde) rÀtt mycket... Men det dÀr med velocity till max 100har jag inte mÀrkt av? Nog kör den 127 internt alla fall vad jag minns?. Aftertouch och allt..

HÀr en trevlig lÀnk med alla factorysound som kom med DX7an http://www.synthmania.com/dx7.htm

Jag kanske Ă€ger ett mĂ„ndagsexemplar, men jag har iaf bara lyckats fĂ„ max 100 i velocity genom midi ut iaf 🙂

Postat (redigerat)

Det dÀr Àr ett fabriksljud som fanns i första versionen av Yamaha DX7.. Kontrollerades b.la med breathcontroller..š

Edit: VÄgformen kan ej definieras eftersom det handlarom FM-syntes och dÀr Àr alla modulerande kÀllor en ren sinusvÄg.. Dock sÄ har man hÀr pÄ operatorr 6 ganska mycket feedback vilket gör att den distar mot en fyrkant.. Men som sagt.. FM-syntes..

Verkar stÀmma.

Hittade detta i SoundOnSound angÄende inspelningen av lÄten i frÄga:

Initially trying to recreate the pseudo-harmonica part by utilising the breath controller on Nick Glennie-Smith's DX7 — a mouthpiece that plugged in and controlled the volume of each note when blown into — Livsey subsequently achieved the desired result by using the DX7's harmonica patch and tweaking it to sound like something more closely resembling a flute.

Edit: Har alltid sjĂ€lv trott att det var ett riktigt munspel fast med massa effekter och tricks. 😛

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Ett alternativ till DX7:an som klarar samma sak (ska kunna lÀsa originalpatcharna) och som dessutom har fler funktioner; och som begagnat torde vara billigare Àn att köpa en DX7:a (p.g.a. kultvÀrdet) Àr en Yamaha DX200. Den har ocksÄ 6 operatörer precis som DX7:an, men med bl.a. filter samt att man kan liveskruva vissa funktioner vilket gör att man kan fÄ vÀldigt udda ljudbilder och morphningar mellan ljud.

Men i princip behöver man ett midikeyboard till den om man inte bara vill leka med den som en loopmaskin..

http://www.vintagesynth.com/yamaha/dx200.php

Redigerat av D Vibe
Postat

Möjligt att det Àr en rompler med ett munspelsljud som de lagt pÄ vibrato pÄ.. Eller sÄ lÄter det som en FM-synth, typ Yamaha DX7.

Romplers existerade inte i början av 90-talet 🙂

Det hÀr lÄter som en kul uppgift för FM-syntesen i Thor...

Postat

LĂ„ter som om Linus snart Ă„terkommer med ljudexempel! 🙂

Postat

Exakt vad jag sitter och pysslar med ocksĂ„. 🙂

Postat

Men vad jag förstÄr utav det som skrivits hÀr sÄ hade DX7 sex seriekopplade Oscilatorer dÀr den sjÀtte gav feedback Ät sig sjÀlv. Linus, hur skickar man feedback frÄn en Oscilator i thor tillbaka till oscilatorn. Och borde inte det bara bli rundgÄng?

Postat

Hah, tÀnkte inte ens pÄ att sÄ kunde vara fallet!

Postat
Linus, hur skickar man feedback frÄn en Oscilator i thor tillbaka till oscilatorn. Och borde inte det bara bli rundgÄng?

Om du skickar in maximal mÀngd blir det hysteriskt oljud, skicka in typ 10-15%. I matrisen kopplar du frÄn Osc 1 till Osc 1 Frequency (FM).
Postat

LĂ„ter som om Linus snart Ă„terkommer med ljudexempel! 🙂

Snart och snart, har varit pÄ nattningspromenad med barnvagnen sÄ det blev inte mycket tid vid datorn men jag Äterkommer nog under kvÀllen.

Postat

Close but no cigar, jag vet... Men det gick ganska fort att komma en bit pÄ vÀgen ÀndÄ.

HÀr Àr min Thor-patch just nu.

Vibratot kan styras med bÄde breath controller och modulationshjulet. Glöm inte att böja med pitchhjulet.

%5BLW%5DTurner1.jpg

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.