Jump to content
Annons

Hur få rösten att låta "klarare" i audacity?


Danonino

Recommended Posts

Hej!

Jag har börjat ta upp sången och försöker spela in igen.. När jag spelar in i audacity så låter sången väldigt dov/klanglös på nåt sätt. Hur gör man för att få rösten att bara låta klar och ren?

Har länge trott att jag hade en kvävd röst, men alla jag frågat tycker inspelningarna låter dova och konstiga.

Hur gör man för att ta bort denna konstiga dova hinna som ligger över sånginspelningen så den blir klarare?

Jag använder kondensator-mikrofon och audacity..

Oerhört tacksam för hjälp, obs, jag är extrem amatör, kan inga fack-termer.

Mvh: Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du för kondensatormikrofon, vad har du för mikrofonpreamp och vad har du för ljudkort? Vad lyssnar du med? Har du referenslyssnat så att inte allt ljud låter "oklart" och "suddigt"?

Det går att använda equalizer (det borde stå så i audacity om du går in under effekter, eller liknande) för att höja de övre frekvenserna för att få ett "klarare" ljud, men risken är också att du höjer brus och andra störande ljud som du inte vill ha med i sången.

Så det du ska gå över är vad du använder för typ av hårdvara först innan du börjar trixa med mjukvaran..

Observera att du inte alls behöver ha kanondyr hårdvara för att få helt okej/bra sång!

Mvh Daniel 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tack för snabbt svar Daniel 😉

Jo, jag har ett Saffire LE, PC, och 1200 kronors kondensatormic. Inga dyra grejer alltså. OBS, det går inte använda Saffires programvara, då hänger sig datorn.

Alltså, det är egentligen inget fel på ljudet. All musik jag spelar upp låter jättebra och klar.

När jag spelar in så låter röstinspelningen SKITbra jämfört med hur det lät förr men 50 kronors mikrofoner. Inspelningen är helt brusfri osv, men Sången låter dov. Kan inte hitta ett bättre ord för att beskriva det.

Har testat med "high pass" i audacity vilket blir bättre, men då kapar man väl bort en del av rösten, och det vill jag inte.

Det blev bättre när jag tog bort "tyg-skyddet" framför mikrofonen, men inte tillräckligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tack för snabbt svar Daniel 😉

Jo, jag har ett Saffire LE, PC, och 1200 kronors kondensatormic. Inga dyra grejer alltså. OBS, det går inte använda Saffires programvara, då hänger sig datorn.

Alltså, det är egentligen inget fel på ljudet. All musik jag spelar upp låter jättebra och klar.

När jag spelar in så låter röstinspelningen SKITbra jämfört med hur det lät förr men 50 kronors mikrofoner. Inspelningen är helt brusfri osv, men Sången låter dov. Kan inte hitta ett bättre ord för att beskriva det.

Har testat med "high pass" i audacity vilket blir bättre, men då kapar man väl bort en del av rösten, och det vill jag inte.

Det blev bättre när jag tog bort "tyg-skyddet" framför mikrofonen, men inte tillräckligt...

Din hårdvara lär räcka till mao 🙂

Hur nära mikrofonen är du när du sjunger?

Prova också som sagt om en equalizer kan hjälpa. Dels kan du sänka basen, och dels kan du höja diskanten en aning. Det borde hjälpa till att få lite klarare ljud.

Ett highpassfilter släpper igenom alla höga frekvenser och kapar alla låga, beroende på hur mycket du "skär". Tvärtemot ett lågpassfilter som släpper igenom alla låga frekvenser och skär alla höga.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för "tygskydd"? Ett s.k. puffskydd är bra att ha eftersom det får bort blåspuffar och också sparar mikrofonen från massa dräggel 🙂 Det bästa bör vara att du har ett tunt puffskydd som sitter framför mikrofonen, liknande det här:

http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=puffskydd&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=1&exp=&info=11635

.. inte en sån där strumpa som man sätter över mikrofonen. De har man främst när man är ute och spelar in för att skydda mot blåst.

Obs! Det puffskydd jag länkade till har jag inte provat. Det verkar dessutom lite dyrt..(?) Tog bara fram det för att visa hur ett sånt ser ut 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte säga att jag vet vad jag pratar om, men det hänger på din röst, akustiken (rummet), mikrofonen, sättet du närmar dig den på (proximity effekt någon?) där basfrekvenser har en tendens att förstärkas ju närmare man är, preampsen du använder dig av i ljudkortet etc.

Sedan tillkommer givetvis alla former av EQ där högpassfilter är din vän, och kunskapen om hur man skapar en välljudande mix medelst EQ-ande (utöver allt annat) är A & O.

Har du spelat in enbart sång, eller du lyssnar på sången tillsammans med andra instrument?

Frekvenskrig är i så fall högst troligt, och det är ett pillande. Dock ett väldigt givande sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höj gain lite och kliv ifrån micken lite så blir det ljusare, men då måste ju rummet vara tyst, eller använd noisegate.

Annars en höjning nånstans 2-4 kHz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte säga att jag vet vad jag pratar om, men det hänger på din röst, akustiken (rummet), mikrofonen, sättet du närmar dig den på (proximity effekt någon?) där basfrekvenser har en tendens att förstärkas ju närmare man är, preampsen du använder dig av i ljudkortet etc.

Sedan tillkommer givetvis alla former av EQ där högpassfilter är din vän, och kunskapen om hur man skapar en välljudande mix medelst EQ-ande (utöver allt annat) är A & O.

Har du spelat in enbart sång, eller du lyssnar på sången tillsammans med andra instrument?

Frekvenskrig är i så fall högst troligt, och det är ett pillande. Dock ett väldigt givande sådant.

Som sagt så kan jag inget sånt där. Jag vill bara att det inte ska låta som om rösten är dämpad. Jag hade en gång dator med medföljande 20-kronors plastmick. Med den lät det bra direkt med ett billigt Soundblaster ljudkort och inspelning i Sound-recorder i Windows.. Varför kan det inte låta så "klart" nu med mycket mikrofon och bättre ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en JTS JS-1E. Inte för att det spelar någon roll när en plastmic medföljande datorn ger klarare ljud.. Antar att den ger ett ljud som är bättre som startpunkt för en bra inspelning.

Nu har jag testat lite mer med High Pass och det hjälper verkligen, men är det verkligen bra att använda det?

Prövade precis att vända på den så loggan på micken pekade bort från mig, men då blev det jätteburkigt, så nej, den var nog vänd åt rätt håll från början. 🙂

Redigerat av Danonino
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för grejer i Audacity egentligen, finns det EQ och kompressor? Testa att inte bara ta bort botten utan höja lite där du tycker det funkar med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en JTS JS-1E. Inte för att det spelar någon roll när en plastmic medföljande datorn ger klarare ljud.. Antar att den ger ett ljud som är bättre som startpunkt för en bra inspelning.

Nu har jag testat lite mer med High Pass och det hjälper verkligen, men är det verkligen bra att använda det?

Prövade precis att vända på den så loggan på micken pekade bort från mig, men då blev det jätteburkigt, så nej, den var nog vänd åt rätt håll från början. 🙂

Det är bra att använda highpassfilter på det mesta utom det som SKA ha basfrekvenser (bas & kick). Om du har en komposition med ett gäng instrument blir det väldigt tydligt. Om det däremot bara är du i en a cappella-grej kan det ju klart vara en annan femma.

Hur många element finns det i inspelningen? Bara sång eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är en instrumental mp3-låt jag sjunger till. Karaoke kan man säga, fast jag spelar in mig själv på ett eget spår i Audacity. Väldigt simpelt. Men om det är ok att använda högpass kanske jag bara ska fortsätta med det, problemet är ju att jag måste använda "amplify" efteråt för ljudet blir så tyst efter högpass- och det blir det gärna lite skrikigt istället.. Kanske ska stå närmre micken helt enkelt också..

Redigerat av Danonino
Link to comment
Dela på andra sajter

ljudet blir så tyst efter högpass- och det blir det gärna lite skrikigt istället.. Kanske ska stå närmre micken helt enkelt också..

Vid vilken frekvens skär du egentligen? Du kan testa att använda HP runt 100Hz och sedan ta bort eventuell "grottighet" runt 200-300Hz med EQ, skär med försiktighet dock för det finns viss "värme" i dessa frekvenser också som kan vara önskvärt att ha kvar. Anledningen till att du inte ska stå för nära micken är som någon tidigare nämnt proximity-effekten, läs mer om den HÄR! Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är knappast Audacity det är fel på, hur skulle ett inspelningsprogram kunna låta sämre än något annat? Verkar inte vara något fel på hårdvaran heller. Däremot kan ett inspelningsrum med dålig akustik orsaka mycket problem. Du har inte funderat på att bygga ett sångbås? Lite krångel kanske, men om du spelar in mycket sång kan det vara värt besväret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ut ur garderoben (no pun intended)..? Nu vet jag ju inte om du faktiskt står i garderoben och sjunger, men vad jag vill säga är att rummet påverkar mycket. Hitta ett rum med trevlig akustik (gärna så stort som möjligt) så ökar chansen att du lyckas spela in ett luftigt trevligt ljud.

Testa ett annat program? T.ex. Reaper eller gamla hederliga sound recorder :-)

Vad 17 spelar det för roll vad han har för program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ut ur garderoben (no pun intended)..? Nu vet jag ju inte om du faktiskt står i garderoben och sjunger, men vad jag vill säga är att rummet påverkar mycket. Hitta ett rum med trevlig akustik (gärna så stort som möjligt) så ökar chansen att du lyckas spela in ett luftigt trevligt ljud.

Vad 17 spelar det för roll vad han har för program?

Du har aldrig varit med om att en applikation på en dator inte riktigt gör det den ska? Att det t.ex. gör skillnad att använda Audacity som inte har stöd för ASIO jämfört med ett som har stöd? (kommer inte göra skillnad med en mic - men du förstår säkert). All felsökning handlar om att identifiera och eliminera källor till fel, då kan ett sätt vara att byta inspelningsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...