Jump to content
Annons

Ljudfiler syncar inte mot Metronom


tvåtakt

Recommended Posts

Jag skulle spela om trummorna på en inspelning jag har men jag gjorde första inseplningen (trummorna) på en annan dator, och således bouncade jag alla spår så jag kunde lägga in i min egen för å spela in gitarr och sånt.

Trummorna spelades in med metronom, men det gjorde jag inte på min dator för jag kunde visst inte importera metronomspår i min LE version av Cubase...? Löjligt nästan

Men det är inte problemet... Jag tänkte bounca alla gitarrspår och göra ny metronom då jag vet vilka BPM jag använde på alla låtar.

Så jag började med första låten som går i 180 bpm.

Låter bra i sådär fem sekunder, sen börjar skiten hamna ur tempo. Hur i helvete är det möjligt? Jag vet ju EXAKT vilket bpm det var jag och började låten exakt på en metronom"pinne".

När man bouncar, blir filen typ "ur tempo" eller vadå? Fan va värdelöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja kan tänka mig att tempot inte är desamma pga av att det inte är exakt samma tempo, dvs datorernas orcillatorer skiljer sig lite åt, det gör de alltid som jag förstår det.

Ta upp projektet i den "gamla burken" och gör ett clickspår som audiospår, det bör funka... å ta med det till den nya.

När man bouncar, blir filen typ "ur tempo" eller vadå? Fan va värdelöst.

Det blir ett audiospår, det är det som är grejen, du vet datorer, skivspelare,kasettband ...

Edit: stavfel

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så att synkningen inte är perfekt mellan olika program, Cubase har historiskt sett haft en

väldigt dålig "klocka" jämfört med t.ex. Pro Tools. Men att det skulle bli osynkat efter några sekunder låter ju

mystiskt, sådant brukar ju hända efter några minuter. Är alla filer bouncade från projektets start (alltså noll)?

Mvh/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar som om du gjort något misstag och sedan skyller på programmet. Det verkar vettigare att lära sig tekniken ordentligt innan man far ut till höger och vänster om imaginära buggar och hur dåligt Cubase är... det blir inte så konstruktivt. Ta det som ett vänskapligt råd. 🙂

Gå igenom vanliga saker; kanske har du råkat ställa om taktart, eller gjort ett klipp, eller lagt in tempotrack av misstag, eller exporterat i fel bitrate, eller helt enkelt läst fel på tempo, osv osv.

Att datorer skulle gå olika fort och därmed påverka tempot i ditt projekt är ett underhållande påstående, om än fullständigt inkorrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Källa?

Jag citerar en person som jobbade i en större musikaffär i Gbg (försäljare iofs),

som hade en större kunskap än jag vad det gäller olika musikinspelningsprogram.

Och efter egen erfarenhet: efter att försökt synka en Roland VS-880 med Cubase VST

via MTC och S/Pdif och när man fört över tre, fyra spår så synkar inte något

med varandra. Fel på Roland eller Cubase? Vet ej.

Konstaterar då att det är olika bra synk i olika programvaror. Men att problemet

blir större ju längre filen är, inte efter fem sekunder in i låten.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs hela, jag editerade lite. Och vi kom ifrån ämnet lite.

Med tanke på att Nuendo (samma grund som CB) är vanligt förekommande i filmsammanhang så skulle ev. problem med synk snabbt ha uppmärksammas för länge sedan. Inte så troligt att Cubase/Nuendo har problem med någon form av synk m a o.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man det i Cubase? Har hållt på med det länge men aldrig hittat nån knapp för det.

Det är väl bara att göra ett klick med en virvel eller nåt å lägga det på en egen kanal, blir skönare klick åxå?

så kanske du löser problemet enkelt.

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Att datorer skulle gå olika fort och därmed påverka tempot i ditt projekt är ett underhållande påstående, om än fullständigt inkorrekt.

Jag kan ha fel i detta, men att det inte finns en orcillator lika den andra är iallafall det jag lärt. Ok om det finns ett

synk i filen kan den naturligtvis inte öka/minska i tempo. Och går alla datorer lika fort? även om de är "klockade" lika?

Men finns det synk i audiospår? och var finns det? Jag vet inte?

Föresten.. hmm hur skulle det funka att skicka audiospår från olika datorer och sen sätta ihop dem i en burk. gör man det dvs hela spår på typ 3 minuter, har aldrig gjord det men det måste ju funka? Varör säjer man att det inte går att synka ihop två olikaspår från olika videokameror, handinspelare, mm om man inte har en gemensam synk?

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du berätta exakt vad som hände då du upplevt att datorer har olika uppfattning om vad 180 BPM är?

Jag har för mig att jag läst här tidigare om att det fanns nån bugg i nåt program just vad det gällde bpm:en...

Vill påstå att 180 BPM på dator 1 naturligtvis är 180 BPM på dator 2 men att de aldrig är exakt samma

tempo...... :rolleyes: men att det inte hörbart, naturligtvis.... men mätbart ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag läst här tidigare om att det fanns nån bugg i nåt program just vad det gällde bpm:en...

Vill påstå att 180 BPM på dator 1 naturligtvis är 180 BPM på dator 2 men att de aldrig är exakt samma

tempo...... :rolleyes: men att det inte hörbart, naturligtvis.... men mätbart ...

Vill påstå att detta endast kan inträffa om det skulle röra sig om en bug som sagt. Men om någon tvivlar så kan de väl slänga ihop ett test. Rendera en låt med bara ett klick på ettan genom hela i några minuter i ett tempo och be andra forummedlemmar göra samma sak i sina program och jämför.

EDIT: Kom ihåg att noll-tester är totalt beroende av att tempot är exakt annars skulle dessa inte fungera.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har väl inte ställt left locator från början när du bouncat dina spår helt enkelt.

Ska du bounca ut något måste du ställa left locator på 1.1.1.0

Har den råkat stå på 1.1.1.44 så får du dem aldrig i synk (såvida du inte vet att du ska släppa filerna på 1.1.1.44)

Tycker nästan lite synd om steinberg. Sedan Emagic släppte Logic till apple så var Cubase länge det enda alternativet för alla nybörjare eftersom det kunda piratas - men fy vad dem har fått ta stryk för det.

Bara logic och pro tools som räknats som "pro" -grejorna

Som gilbert sa - nuendo är bland det största inom filmmusik- och ljudläggning till film.

Andra som är kända Cubase/nuendo-användare är:

Elliot Scheiner (toto)

Chuck Ainlay (mark knopfler)

Hans Zimmer

och många fler

En dålig klocka hade nog upptäckts.

Edit: Lugnade ner mitt inlägg lite, pallar inget flamewar

Redigerat av 4056E
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du berätta exakt vad som hände då du upplevt att datorer har olika uppfattning om vad 180 BPM är?

Ok, att säga att datorer har olika uppfattning var nog en språklig överdrift. Vad som hände var att jag fick en fil som jag la in i Cubase, och var tvungen att gå in på decimalnivå för att få det att synka.

Men det var inte det viktiga: det jag ville få fram var att problemet går att lösa genom att gå ner på decimalnivå, då kan man spela in och vara glad istället för att hänga på något forum och bli idiotförklarad.

Link to comment
Dela på andra sajter

:-) .. det är inte synken jag är ute efter :-) Jag är inte ute efter att hitta något fel 😄 Det är en allmän fråga.. Om TIDEN vad är det för klocka som styr programmet...

Kanske uttrycke mig lite fel, men om du kör två datorer parrallelt i lång tid och ingen av dem är "master" vad händer? dvs då de klockar de mot varandra? Det är inte minuter jag talar om det är veckor, månader, år

De va de jag menade med: .... men mätbart ...

Ja vad händer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, att säga att datorer har olika uppfattning var nog en språklig överdrift. Vad som hände var att jag fick en fil som jag la in i Cubase, och var tvungen att gå in på decimalnivå för att få det att synka.

Men det var inte det viktiga: det jag ville få fram var att problemet går att lösa genom att gå ner på decimalnivå, då kan man spela in och vara glad istället för att hänga på något forum och bli idiotförklarad.

Tyvärr så har du troligtvis gjort något fel som du sedan försökte kompensera för. Att olika program skulle rendera olika tempon är om du tänker till en omöjlighet då nolltester i så fall inte skulle fungera överhuvud taget (och de gör de ju uppenbarligen). Ingen har idiotförklarat dig, men teorin om att olika musikprogram renderar olika tempo (om ställda till samma tempo) har kanske blivit idiotförklarad.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, TS har antagligen gjort något misstag någonstans - Ta det rätt tvåtakt - sådana misstag kan vem som helst begå.

Men felet är inte Cubase.

Mest troligt som både jag och några andra här varit inne på är att

* du antingen har bouncat och inte ställt left locator från exakt början (1.1.1.0)

* eller att du gjort ett klipp någonstans och råkat dra ihop filerna.

* Bouncat till fel samplerate

* råkat aktivera ett tempotrack där någon förändring är inlagd

osv... finns många irriterande misstag man kan råka göra

Jag flyttar dagligen projekt mellan olika datorer, både mac och pc och mellan olika DAWs

Vi kör både Cubase 5 och Logic pro 9 på en mac pro i vårt lilla kontrollrum - och ett Pro Tools HD3-system på en PC i vårt stora rum.

Aldrig något problem med synk.

Tidigare nämnda Elliot Scheiner och Chuck Ainlay får nog också ta emot en del projekt som skickas till dem bouncade. En undermålig klocka i Cubase hade nog upptäckts för länge sedan

Redigerat av 4056E
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

men teorin om att olika musikprogram renderar olika tempo (om ställda till samma tempo) har kanske blivit idiotförklarad.

ha..ha..ha.. ok det är mitt fel att tråden spårat ut... sorry!

ja jag kanske tänker helt fel, men du Gilbert har ju koll. Jag undrar om klockan i två olika datorer går lika snabbt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...