Jump to content
Annons

Digitaltrummor på 2,3 m2


princesscake

Recommended Posts

Jag har ett förråd om 2,3 m2 till förfogande inne i min nybyggda hyresrätt som jag har tänkt konvertera till trumrum. I rummet som är 1,8m på bredden och 1,3 på djupet så får jag idag plats med en flytande scen (spånplatta-tennisboll-spånplatta) som är 1,2x1,25m och ett bord för dator och div utrustning.

Jag har haft ideér som jag har scrappat efter att ha läst på lite i ämnet om ljudisolering och absorbering, men jag känner mig ytterst osäker på hur jag ska/kan(?) gå tillväga för att kunna sitta och mangla utan att behöva bekymra mig om störda grannar.

Tre av väggarna är gips och en av kortsidorna är betong ut mot trapphus. Eftersom det är ett så extremt snålt utrymme så är det väl knappast på tal att försöka bygga ett rum i ett rum då jag bara har ett par cm till övers på vardera långsida, plus att det sitter en stor elcentral infälld ena långsidan som inte går att flytta på 😉.

Men är det ens teoretiskt möjligt att "bara" isolera taket med gips och absorbenter utan att allt "dunka dunka" flankerar ut i gipsväggarna och upp till grannen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Railind (oregistrerad)

J

Men är det ens teoretiskt möjligt att "bara" isolera taket med gips och absorbenter utan att allt "dunka dunka" flankerar ut i gipsväggarna och upp till grannen?

Ett så litet rum är i princip omöjligt att ljudisolera bäst är nog att köra på eltrummor eller repa när de flesta av dina grannar är bortresta eller på jobbet en riktig bastrumma kan gå igenom ett flertal våningar. Risken finns att du kan bli vräkt så ta det lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett så litet rum är i princip omöjligt att ljudisolera bäst är nog att köra på eltrummor eller repa när de flesta av dina grannar är bortresta eller på jobbet en riktig bastrumma kan gå igenom ett flertal våningar. Risken finns att du kan bli vräkt så ta det lugnt.

Jag trodde det framgick tillräkligt tydligt i rubriken men jag sitter alltså redan i dag på digitaltrummor 😉, men jag vet av erfarenhet sedan tidigare (i annat boende) att grannar har uppfattat knackande ljud när jag har kört på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag gissar att det inte hjälper ett dugg att med halvporöst absorbentmaterial försöka kväva en del av det knackande ljudet (typ klä in hela rummet)? De var nämligen den första idén jag hade... Materialet i fråga är ett ganska styvt och finns hos mekonomen med artikelnnr 40-X10006 för den som är intresserad 😛. Ingen som har några andra tips, eller är det bara att ge upp och hoppas på att dom bygger mer välisolerade hus nu än för 20 år sedan? :|

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Och jag gissar att det inte hjälper ett dugg att med halvporöst absorbentmaterial försöka kväva en del av det knackande ljudet (typ klä in hela rummet)? De var nämligen den första idén jag hade... Materialet i fråga är ett ganska styvt och finns hos mekonomen med artikelnnr 40-X10006 för den som är intresserad 😛. Ingen som har några andra tips, eller är det bara att ge upp och hoppas på att dom bygger mer välisolerade hus nu än för 20 år sedan? :|

Det som funkar bäst är att använda så många olika material som möjligt lager om lager eftersom varje material har sina styrkor och svagheter. Sen kanske du kan få ned grundljudet från ditt spelande genom att klä trumpinnarna kicken och setet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kanske du kan få ned grundljudet från ditt spelande genom att klä trumpinnarna kicken och setet?

Jo jag har haft planer på att byta ut så många gummipads som möjligt till nätskinnsbaserade, och kicken är ju prio-ett isåfall.. men cymbalerna kommer man inte undan med så lätt, såvida man inte bryr sig om realistiskt schvung och respons mot trumpinnarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannsämja är faktiskt aldrig fel om man planerat bo kvar några år. Knacka på hos grannarna och säg hej och berätta att du vill öva digitaltrummor. Kolla ifall de vet tider då det passar dem, eller absolut inte passar för att de t.ex. lägger småbarnen kl 20.00.

Be dem provlyssna om de ens hör något, och de isåfall hör. (pedal/cymbal/virvel etc)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannsämja är faktiskt aldrig fel om man planerat bo kvar några år. Knacka på hos grannarna och säg hej och berätta att du vill öva digitaltrummor. Kolla ifall de vet tider då det passar dem, eller absolut inte passar för att de t.ex. lägger småbarnen kl 20.00.

Be dem provlyssna om de ens hör något, och de isåfall hör. (pedal/cymbal/virvel etc)

Givetvis är det så att jag rekar med grannarna, men jag vill helst ha någon form av lösning som de inte lessnar på och ändrar sig efter ett tag 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, visst är det dumt att utmana ödet. Men jag tror det faktiskt att grannpsykologin är viktigare än ljuddämpningen. Jag känner en kille som dagligen spelade riktiga trummor i lägenhet i 10 år utan att grannarna klagade, och detta utan någon som helst ljuddämpning. Men så är han också trevlig och social.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som funkar bäst är att använda så många olika material som möjligt lager om lager eftersom varje material har sina styrkor och svagheter.

?

Har aldrig läst/hört någonstans att detta är en metod, vare sig för ljudisolering eller absorption. Länk/referens på detta tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går antagligen att ljudisolera, men det kommer kräva lite pyssel.

För att ljudet inte skall spridas vidare krävs det att ljudet inte kan "smita" genom luftspringor eller liknande. Samt att det inte förs vidare stomljud.

Lufttätt är en del i den ekvationen. Skall du inte avlida av värmeslag behövs det sedan någon form av ventilation med ljuddämpare (ungefär som på en bil) i både tilluft och frånluft.

För att stoppa stomljud behöver du ha tjocka och tunga material. Problemet kan vara att de äter upp yta i rummet så att du till slut inte får plats.

Jag har en så kallad tonfälla som jag övar musik i, inuti min lägenhet. Väggarna är av tjock, tung skiva + isolering + tjock tung skiva. Sammantaget sådär 15 cm i tjocklek. Du borde kunna platsbygga samma sak utan alltför stort besvär. Kanske kan du riva de nuvaranda gipsväggarna och tjäna en 10-15 centimeter och då ha kvar nästa samma golvyta som idag.

Tonfällan finns inte så mycket beskrivet om på nätet, här är leverantören:

http://www.farnqvists.se/tonfallan.swf

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79654&view=findpost&p=1135476

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76500&view=findpost&p=1083376

Jaså där ser man, du tycker att frigolit var ett dåligt förslag. Ja min tanke var egentligen bara att försöka få lite annat material mellan det trummorna står på och det "riktiga" golvet. Men tennisbollarna var kanske bättre trots allt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså där ser man, du tycker att frigolit var ett dåligt förslag. Ja min tanke var egentligen bara att försöka få lite annat material mellan det trummorna står på och det "riktiga" golvet. Men tennisbollarna var kanske bättre trots allt! 🙂

Stomljudet är mitt minsta bekymmer än så länge, då tennisbollslösningen är ett beprövat koncept som tydligen har fungerat för ett flertal användare världen över. Men jag tackar hjärtligast för att ni kommer med förslag på lösningar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går antagligen att ljudisolera, men det kommer kräva lite pyssel.

För att ljudet inte skall spridas vidare krävs det att ljudet inte kan "smita" genom luftspringor eller liknande. Samt att det inte förs vidare stomljud.

Lufttätt är en del i den ekvationen. Skall du inte avlida av värmeslag behövs det sedan någon form av ventilation med ljuddämpare (ungefär som på en bil) i både tilluft och frånluft.

För att stoppa stomljud behöver du ha tjocka och tunga material. Problemet kan vara att de äter upp yta i rummet så att du till slut inte får plats.

Jag har en så kallad tonfälla som jag övar musik i, inuti min lägenhet. Väggarna är av tjock, tung skiva + isolering + tjock tung skiva. Sammantaget sådär 15 cm i tjocklek. Du borde kunna platsbygga samma sak utan alltför stort besvär. Kanske kan du riva de nuvaranda gipsväggarna och tjäna en 10-15 centimeter och då ha kvar nästa samma golvyta som idag.

Tonfällan finns inte så mycket beskrivet om på nätet, här är leverantören:

http://www.farnqvists.se/tonfallan.swf

Ja, hade jag haft utrymme för typ en tonfälla så hade det varit att föredra faktiskt, det blir väl inte så hiskeligt höga materialkostnader.. men rätt hög vikt när bygget är klart?. Men det jag funderar på är hur ljudet dämpas i ventilationstrumman... ljudet bryts alltså ned pga den långa sträcka den behöver studsa färdas genom det absorberande materialet som ligger i trumman? Man kan alltså inte försöka åstadkomma samma sak i rummet genom att ludda upp alla väggar och tak med absorberande material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Gilbert är ett roligt mysterium å ena sidan rabblar han matematiska formler tagna från alkustikböcker stup i kvatrten samtidigt som han verkar ha problem med den mest grundläggande studio och akustikkunskapen.

😆

Såhär känner jag för din skull just nu: 😊

Du är rolig du ditt lilla troll! 🥰

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst är det kul att du försvarar en charlatan som inte ens vet att effektivast ljudisolering åstadkoms genom att man blandar material med olika egenskaper.

Charlatan eller ej... tycker han verkar ha ganska bra koll, men vad vet jag. Din fixering är dock lite tragisk. Lägg ner korståget nu och fokusera på nått mer produktivt. Detta är ett studioforum, gör musik och dela med dig vetja!

Redigerat av MrBluesman
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv byggde jag en mindre scen för mitt digitala yamaha när det begav sig, efter påtryckningar från dåvarande grannen under som skrev exjobb.

Tjocka gummimattor i lager hjälpte bara en smula, utan fick snickra ihop en plattform som gjorde att jag kom upp från golvet.

Det är stomljudet som gör allt, och att få det subtila pockandet att inte gå ner i golvet är inte så lätt som det låter alla gånger.

En grej som definitivt inte hjälper dock, är att ta vanlig isolering och smälla på en spånskiva ovanpå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixering? Haha är det inte han som anklagar folk för att vara glaskatter när de inte håller med honom. Låter som psyket nästa för honom.

Stolligas är väl ändå att kattskrället fortsätter att plåga/roa oss … 😉

Effektiv ljudisolering uppnås inte av att man blandar så många material som möjligt, punkt! Att man givetvis måste använda några olika är en självklarhet men de måste inte vara så många. Gips, reglar samt mineralull (och inte hög densitet som många tror) är de viktigaste. Att man sedan använder sig av dessa på rätt sätt är extremt viktigt så man inte råkar ut för t ex triple leaf-effekten etc:

http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigaste? Knappast, men däremot så är de relativt billiga material att bygga med. Vill man ljudisolera effektivt i ett extremt litet rum som vi pratar om här så får man bäst effekt genom att blanda material lager på lager.

gärna med någon luftspalt emellan. Blir inte perfekt men det kan man inte heller förvänta sig när man har så lite utrymme för isoleringen.

Du är ytterst välkommen att berätta mer ingående vad alla dessa material i olika lager består av exakt, samt hur du tycker dessa ska monteras. Gärna med triple leaf -effekten som bas i argumentationen. Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch... Det blir troligtvis så att jag lägger ner mer energi på att få ner ljudet på digitalkitet istället. Jag återkommer kanske framöver med en ny tråd här någonstans med pros/cons och jämförelser mellan nuvarande och nästkommande setup. Men tack för ert engagemang i ämnet 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...