Jump to content
Annons

princesscake

Medlem
  • Antal inlägg

    13
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Intressen
    Drums, guitars, music, diy
  1. Tack för alla svar, kul att ämnet intrersserar så många 😄, jag tänkte kanske ändå ge mig på och testa det hela, men hur går man lämpligast till väga? Skulle det räcka med att köra spåret med hela låten parallellt i med det fasvända trumspåret en daw och göra en mix-export? Eller blir det mer sofistikerat än så, som AnthonyS tidigt nämner?
  2. Ptja, rätt billgt sätt att ha en trumstudio med top notch ljud, dessutom i lägenheten. Att dom sedan inte har de fysiska egenskaperna man skulle önska som hos ett akustiskt kit är ju en annan femma 😛
  3. Satt ikväll och funderade på om man med hjälp av destruktiv interferens skulle kunna maska bort trum-spåret från en ljudfil om man även har trummorna separat i en annan ljudfil. Jag är inte ens lekman i ämnet men anar att det finns en del fallgropar så det vore underhållande och se vad folk som är lite insatt i ljudteori har att säga 😄
  4. Det går alldeles utmärkt att trigga akustiska trummor, antingen med vanliga trumskinn eller med mesh-heads (för at få ner ljudnivån), sedan finns det en uppsjö av olika kommersiella triggers man kan använda eller om man är händig så kan man bygga egna, dock krävs det mycket tid om man ska bygga egna och förväntar sig samma resultat som de kommersiella. Det brukar i regel bli billigare att använda sina akustiska trummor och konvertera dom till digitala, än att köpa färdiga digital pads (puka, virvel, cymbal osv..), men man får med enkelhet mycket bättre kontroll av triggningen med en kommersiell digital pads av den enkla anledningen att dom är utvecklade i en kontrollerad miljö där tillverkarna vet exakt vad de pysslar med 😉. Så, har man lite tålamod och är lite händig så är det inga problem. Det man bör fundera över är hur många triggeringångar man behöver och hurvida man vill trigga mono eller stereo på sina pads (bell/bow/edge eller head/rim). Ska man köpa en kommersiell triggermodul eller bygga en egen? Det beror på vad man vill uppnå, frågar du mig så anser jag att akustiska trummor och digitaltrummor är helt olika instrument, men vill man på digitalt vis imitera ett akustiskt trumset så är det bästa att inte satsa på en kommersiell trummodul eftersom dessa är väldigt dyra, innehåller en massa ljud som du troligt vis inte kommer att nyttja i första hand och att dom dessutom är anpassade för en speciell tillverkares produktlinje där triggeringångarna troligtvis inte räcker till. Jag tänkte visa hur jag har gjort. Jag har ett Roland TD6V kit i grunden som jag har byggt vidare på med pads och delar från olika fabrikat och en del hemmabyggda grejjer. Se bild: https://twitter.com/#!/myownwork/status/170457203327774721/photo/1/large Jag har konverterat gamla begagnade isärsågade pukor till digitalpads med meshheads och ddrums billigaste triggermickar, använder originalkitets snare och kick, utöver kitets originaluppsättning av cymbaler så har jag en yamaha ride på 15" och en yamaha 13" cymbal som hihat, 3 st svinbilliga mono cymbaler av thomanns egna märke millenium, tror egentligen att det är samma fabrikat som alesis billigare cymbaler, 2 billiga meiln spashar som jag har konverterat till digitala, och en alesis perc pad som får agera digitalt octobanbatteri, som triggermoduler så har jag rolands TD6 som följde med kitet men också en MegaDrum 32 input som jag beställde halvt färdigbyggd från projektets hemsida (en icke kommersiell modul). Som trumplug använder jag Toontrack Superior drummer 2. För att du ska lösa problemet utan allt för stor utmaning så skulle jag rekommendera att köpa ett begagnat digitalkit i stil med Roland TD6V, använda modulen för att trigga mesh-pukor, mesh-virvel och kick, möjligtvis också cymbaler om du inte har möjlighet att köra dessa akustiskt med OH. Hihat skulle jag rekommendera att du mickar upp akustiskt också, det ger ultimat kontroll de billigare digitala varianterna är inte helt/alls tillfredsställande. Att använda en icke kommersiell triggermodul kan ha stor inlärningströskel så strunta i det om du inte är i behov av många ingångar. Att syssla med digitaltrummor är ett helt ämne i sig och jag inser att det blir för tjock med text i ett enda inlägg att beskriva alla för och nackdelar i olika avseenden så jag struntar att skriva om det just nu 😉.
  5. Jag säger ingenting om hurvida ditt tips är bra eller inte, men jag blir lite nyfiken på varför du sågar ESP och kallar det för "sunk"? Just ltd ec256 är ju ett riktigt kap, det är för mig ett mysterium att den inte kostar mer än 3000:- på 4sound idag. Exceptionell byggkvalite och känns när man spelar på den som om den skulle kosta det tredubbla :S. Grymt drag i mickarna och dessutom coil tap -funktion, så man har många konfigurationsmöjligheter när det gäller soundet.
  6. Äsch... Det blir troligtvis så att jag lägger ner mer energi på att få ner ljudet på digitalkitet istället. Jag återkommer kanske framöver med en ny tråd här någonstans med pros/cons och jämförelser mellan nuvarande och nästkommande setup. Men tack för ert engagemang i ämnet 🙂.
  7. Ja, hade jag haft utrymme för typ en tonfälla så hade det varit att föredra faktiskt, det blir väl inte så hiskeligt höga materialkostnader.. men rätt hög vikt när bygget är klart?. Men det jag funderar på är hur ljudet dämpas i ventilationstrumman... ljudet bryts alltså ned pga den långa sträcka den behöver studsa färdas genom det absorberande materialet som ligger i trumman? Man kan alltså inte försöka åstadkomma samma sak i rummet genom att ludda upp alla väggar och tak med absorberande material?
  8. Stomljudet är mitt minsta bekymmer än så länge, då tennisbollslösningen är ett beprövat koncept som tydligen har fungerat för ett flertal användare världen över. Men jag tackar hjärtligast för att ni kommer med förslag på lösningar 🙂
  9. Givetvis är det så att jag rekar med grannarna, men jag vill helst ha någon form av lösning som de inte lessnar på och ändrar sig efter ett tag 🙁
  10. Jo jag har haft planer på att byta ut så många gummipads som möjligt till nätskinnsbaserade, och kicken är ju prio-ett isåfall.. men cymbalerna kommer man inte undan med så lätt, såvida man inte bryr sig om realistiskt schvung och respons mot trumpinnarna.
  11. Och jag gissar att det inte hjälper ett dugg att med halvporöst absorbentmaterial försöka kväva en del av det knackande ljudet (typ klä in hela rummet)? De var nämligen den första idén jag hade... Materialet i fråga är ett ganska styvt och finns hos mekonomen med artikelnnr 40-X10006 för den som är intresserad 😛. Ingen som har några andra tips, eller är det bara att ge upp och hoppas på att dom bygger mer välisolerade hus nu än för 20 år sedan? :|
  12. Jag trodde det framgick tillräkligt tydligt i rubriken men jag sitter alltså redan i dag på digitaltrummor 😉, men jag vet av erfarenhet sedan tidigare (i annat boende) att grannar har uppfattat knackande ljud när jag har kört på.
  13. Jag har ett förråd om 2,3 m2 till förfogande inne i min nybyggda hyresrätt som jag har tänkt konvertera till trumrum. I rummet som är 1,8m på bredden och 1,3 på djupet så får jag idag plats med en flytande scen (spånplatta-tennisboll-spånplatta) som är 1,2x1,25m och ett bord för dator och div utrustning. Jag har haft ideér som jag har scrappat efter att ha läst på lite i ämnet om ljudisolering och absorbering, men jag känner mig ytterst osäker på hur jag ska/kan(?) gå tillväga för att kunna sitta och mangla utan att behöva bekymra mig om störda grannar. Tre av väggarna är gips och en av kortsidorna är betong ut mot trapphus. Eftersom det är ett så extremt snålt utrymme så är det väl knappast på tal att försöka bygga ett rum i ett rum då jag bara har ett par cm till övers på vardera långsida, plus att det sitter en stor elcentral infälld ena långsidan som inte går att flytta på 😉. Men är det ens teoretiskt möjligt att "bara" isolera taket med gips och absorbenter utan att allt "dunka dunka" flankerar ut i gipsväggarna och upp till grannen?
×
×
  • Skapa ny...