Jump to content
Annons

Ableton eller inte (lite nybörjare)


chrome5

Recommended Posts

Är hobbymusiker, men har inte börjat arbeta digitalt, men då bandet inte kommer fortsätta vill jag utveckla mig på annat sätt. Jag är inte direkt någon instrumentalist, utan mer intresserad av att skriva låtar.

Har idag en två år gammal pc-bärbar med 4g minne, dubbel amd-processor motsvarande 1,6.

Kan nog få tillgång till en Mac i en annan lokal, men inte säkert.

Jag har i en veckas tid suttit och grejat med Reaper och Ableton (demon). Särskilt förtjust blev jag i Ableton, då jag tyckte det var lätt att jobba med om än lite segt. När det gäller de virtuella instrumenten, så är de ljud kopplade till mer elektronisk musik betydligt bättre än de som är kopplade till rock och pop, som låter mer statiskt. Men, det kanske är möjligt att lösa med någon plug-in? Den mest intressanta virtuella gitarr jag har hört är Virtual guitarist 2; men vad jag vet är det Steinberg som tillverkare den och då funkar väl den inte på Ableton? Eller? Jag är iofs inte emot de mer elektroniska instrumenten, för det är en utmaning i sig.

Men, så är det eviga problemet vilket program skam man välja? Fortsätta med Ableton och hoppas hitta bra plug-ins eller välja Cubase eller Logic (om jag får tillgång till Mac). Hur stora är egentligen skillnaden för oss som är mer intresserad av låtproduktion och mer använder virtuella instrument? Det dumma är att det inte finns demos, så man kan jämföra.

Min bärbara dator – hur länge klarar jag mig med den? Jag har ett http://line6.com/podstudioux1/ men den kan jag väl inte koppla en midikeyboard (har ingen nu) till? Jag har också en extern hårddisk kopplad via usb. Kan jag ha nytta av den?

Hoppas på svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Jag diggar Ableton - den känns liksom tredimensionell på ett annat sätt än vad jag uppfattar Cubase.

Ableton är snabbt, smidigt och jävligt logiskt. Och det funkar helt ok att jobba med annat än renodlad elektronika.

Ett litet diellma är att ABleton är möjligen lite dyrare.

Och jag tror definitivt att din dator pallar trycket. De interna instrumenten och effekterna grejar din dator alla gånger, det beror på vilka pluggar du kör. köper du tex omnisphere blir det tungt, men Virtual Guitarist tror jag inte är så superjobbigt, och då är du hemma.

Jag röstar för Ableton:)

A

Redigerat av Alte
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...