Jump to content
Annons

Lastpallsdiffusorer...


Recommended Posts

Annons

Ja, varför inte?

För mig tycker jag det Àr rÀtt fÄnigt med dessa specialdiffusorer med millimetermÄttsprecision!

Finns inte en mik eller ett öra i vÀrlden som kan sÀga vad ett rum Àr dÀmpat med specialmÄttat eller en helt random kapad!

Och funkar det med trÀpallar sÄ varför inte?

Och det vore ju nice om man fick tag pÄ nya pallar, lite bets sÄ Àr det ju bÀttre Àn ingenting?

KM-studio, som Àr en av sveriges finaste studios, satt upp svart pressad rockwool pÄ vÀggarna. Och sen perforerad svartlackad plÄt pÄ det.

Och det blev hur bra som helst. Stort rum, ca 100 kvm och 5 meter i tak, mörkgrÄtt linoleumgolv. Skum kÀnsla att komma in i rummet. DÀmpat men fortfarande klart ljud. Man blev lurat att tro det skulle eka som en chamber. Men inte!

Att köpa aurahittepÄdÀmp för 1000 euro per kvadratmillimetern Àr nog... well...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, varför inte?

För mig tycker jag det Àr rÀtt fÄnigt med dessa specialdiffusorer med millimetermÄttsprecision!

SĂ„ du pĂ„stĂ„r pĂ„ fullaste allvar att lastpallar presterar i princip lika bra som riktiga diffusorer? 😳

Jag föreslÄr att du inhandlar denna:

http://www.amazon.com/gp/product/B001Y35IHW/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_1?pf_rd_p=1278548962&pf_rd_s=lpo-top-stripe-1&pf_rd_t=201&pf_rd_i=0415471745&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=0ZKSB2ED40YH7WZVQB44

och Äterkommer nÀr du plöjt igenom den.

EDIT:

Att man dÀremot kan skippa allt vad skumgummi heter nÀr det gÀller absorption (i alla fula fÀrger och piggiga former) och bygga billigare och bÀttre sjÀlv Àr en annan historia.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

StÄr det nÄnstans i mitt inlÀgg om det?

Mer eller mindre:

Ja, varför inte?

För mig tycker jag det Àr rÀtt fÄnigt med dessa specialdiffusorer med millimetermÄttsprecision!

Finns inte en mik eller ett öra i vÀrlden som kan sÀga vad ett rum Àr dÀmpat med specialmÄttat eller en helt random kapad!

men jag kanske tolkar tid inlÀgg helt tokigt. Du menar alltsÄ att riktiga diffusorer gör en klar skillnad? I sÄ fall Àr vi överens.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mer eller mindre:

men jag kanske tolkar tid inlÀgg helt tokigt. Du menar alltsÄ att riktiga diffusorer gör en klar skillnad? I sÄ fall Àr vi överens.

Ja, alltsÄ...

En sk "Àkta diffusor" som man kan köpa eller bygga sjÀlv efter ritning Àr ju sjÀlvklart ljusÄr bÀttre Àn en trÀpall. GÄr inte ens att jÀmföra. Det lirar inte i samma liga sÄ att sÀga.

Men att bygga en egen utan speciella mÄtt, gör det lite pÄ egen random mÄtt som liknar en Àkta tror jag inte gör sÄ stor skillnad mot en Àkta.

Och vad det gÀller den snubben med pallarna. Àr ju redan ute Ä cyklar dÄ det verkar vara en kÀllare, nÄn bunker, fyrkantigt sjungande helvete. SÄ tror jag att (med tanke pÄ vilken "nivÄ" den studion ligger pÄ ) det Àr nog bÀttre att slÀnga upp en massa pall Àn att kanske tokdÀmpa det med tyger, filtar, Àggkartonger osv. Det blir ju som att doppa huvet i en hink med lera.

Me pall sÄ blir det nog typ "lagomt dÀmpat". Sen att det lever apa ÀndÄ Àr vÀl en annan femma....

En del replokarer/hittepĂ„-studios Ă€r ju sĂ„ dĂ€mpade att det krĂ€vs motörhead för att fĂ„ lite klingade klang 😉

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men att bygga en egen utan speciella mÄtt, gör det lite pÄ egen random mÄtt som liknar en Àkta tror jag inte gör sÄ stor skillnad mot en Àkta.

Det kanske man kan tro men faktum Àr att det krÀvs en vÀldigt liten avvikelse frÄn en fungerande form för att dramatiskt försÀmra prestandan. Detta upptÀcktes tidigt i diffusorns historia (som jag berÀttat om tidigare):

https://www.studio.se/index.php?showtopic=75179&view=findpost&p=1061144

Och vad det gÀller den snubben med pallarna. Àr ju redan ute Ä cyklar dÄ det verkar vara en kÀllare, nÄn bunker, fyrkantigt sjungande helvete. SÄ tror jag att (med tanke pÄ vilken "nivÄ" den studion ligger pÄ ) det Àr nog bÀttre att slÀnga upp en massa pall Àn att kanske tokdÀmpa det med tyger, filtar, Àggkartonger osv. Det blir typ "lagomt dÀmpat"

En del replokarer/hittepĂ„-studios Ă€r ju sĂ„ dĂ€mpade att det krĂ€vs motörhead för att fĂ„ lite klingade klang 😉

+1 !

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

allvarligt, hur mycket diffusion kan det dĂ€r ge egentligen? 😆

kĂ€nns mer som att dom kommer ge en lite annan karaktĂ€r av reflektionerna och egentligen inte lösa nĂ„gra problem? (nu beror det ju pĂ„ hur man vĂ€ljer att definiera diffusion men det dĂ€r kĂ€nns inte tillrĂ€ckligt för mig 😆)

vissa skulle dock sĂ€ga att det ser charmigt ut 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Man fÄr ju ÀndÄ sÀga att det Àr ganska fyndigt och tillför kanske till och med lite gött till soundet och det borde ju duga och bli över till cymbaler i alla fall iom att allt annat frÄn trummorna verkar ju vara triggat via ett Alesis IO sÄ det blir samplade ljud som hamnar pÄ plattan.

Vad Ă€r det för fel att vara lite kreativ och söka billiga funktionella lösningar? Är det helt vansinnigt att försöka fĂ„ in lite Ă€kta liv och rum i ljudet eller mĂ„ste man köra pĂ„ den kemiskt sterila ljudbilden? Jag tror att en sĂ„n hĂ€r lösning med lite tur kan tillföra nĂ„t ganska unikt istĂ€llet för att bara vara en grej man gör för att man inte har rĂ„d!

Men vad vet jag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr det för fel att vara lite kreativ och söka billiga funktionella lösningar?

Absolut inget fel med att vara "kreativ" sÄ lÀnge man inte intalar sig sjÀlv att det Àr "lika bra" som riktiga diffusorer.

Är det helt vansinnigt att försöka fĂ„ in lite Ă€kta liv och rum i ljudet eller mĂ„ste man köra pĂ„ den kemiskt sterila ljudbilden? Jag tror att en sĂ„n hĂ€r lösning med lite tur kan tillföra nĂ„t ganska unikt istĂ€llet för att bara vara en grej man gör för att man inte har rĂ„d!

Men vad vet jag.

Det man försöker uppnÄ med diffusorer Àr just att behÄlla klangen men pÄ ett fördelaktigt vis, d v s massor med reflektioner (som om rÀtt byggt anlÀnder till mickarna efter en viss tid och inte alltför starka relativt direktljudet) och en lagom och framförallt jÀmn decay-tid i hela registret. Detta uppnÄs garanterat inte med ett gÀng lastpallar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Absolut inget fel med att vara "kreativ" sÄ lÀnge man inte intalar sig sjÀlv att det Àr "lika bra" som riktiga diffusorer.

Det hade varit smartare att se till att fĂ„ pallarna pĂ„ diverse olika avstĂ„nd frĂ„n vĂ€ggen - för annars blir det ju diffusion i ett vĂ€ldigt smalt frekvensomrĂ„de pĂ„ grund av den nĂ€ra nog obefintliga variationen i mönstret - typ som nĂ€r man anvĂ€nder Ă€ggkartonger och lyckas med konststycket att fĂ„ det dĂ€r typiska replokalssoundet... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag fÄr ju i första hand ett intryck av att dom tar det dom har och försöker att göra det bÀsta av det. Samt att det just kanske kan vara det att det inte blir 100% enligt fysikens lagar som gör att det kan bli ett unikt sound i slutÀnden. Men som sagt det enda dom verkar behÄlla just i den hÀr produktionen Àr cymbaler och sÄ vitt jag förstÄr lite overhead. Det kanske var rent generellt som trÄden avser och det kan jag nog oxÄ tÀnka att det skulle kunna bli ett hÀftigt annorlunda sound med hela orkestern inspelad under samma villkor.

Jag har genom Ären hört sÄ mycket amatör och semi pro musik som förmodligen Àr inspelad under det mest regelvidriga former som ÀndÄ förmedlar nÄgot vÀldigt hÀftigt och unikt och som gott och vÀl kickar rumpa pÄ den mest vÀlinspelade proffs produktion man kan tÀnka sig.

Jag förstÄr dock tanken men man kan nog Àven tÀnka lite utanför lÄdan nÀr det gÀller det hÀr. SjÀlva musiken Àr ju viktig men det finns nog ytterligare viktig information i en lÄt Àn den som dÄ pÄ nÄgot odefinierbart diffust sÀtt bidrar med positiva saker.

Bara det att vara "tvungen" för att det ska vara vÀrt nÄgot att skapa i en sÄ steril miljö och ofta till svindyr timpenning som en "riktig" studio kan innebÀra kan nog vara rÀtt frustrerande för ett fattigt geni. Det Àr vÀl dÀrför som alternativ scenen kom till kan jag tro.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

burkish (oregistrerad)

Jag tror inte ett dugg pÄ den hÀr lösningen och det finns det mÄnga anledningar varför, varav mÄnga av dem redan nÀmnts i trÄden. Diffusorer bygger ju först och frÀmst pÄ att jÀmna ut tidiga reflektioner genom oregelbunden diffusion sÄ att de delvis slÀcker ut varandra och delvis tar lÀngre tid att reflekteras. De frekvenser som Àr mest pÄtagliga i dessa sammanhang Àr de allra högsta och lastpallarnas storlek svarar inte mot de frekvenserna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GÄr utmÀrkt att bygga egna diffusorer.

Skall det bli riktigt bra sÄ man fÄr en hög verkningsgrad sÄ mÄste man bygga enligt

UtrÀknad ritning.

Schröder och andra forskare la ner mkt arbete pÄ att ta fram en matematisk formel

för hur en skyline diffusor pÄ bÀsta sÀtt kan diffusera ljud.

I denna BBC rapporten finns instruktioner pÄ hur man bygger en egen Skyline diffusor:

med rÀtt MÄtt:

http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1995-01.pdf

Alla ojÀmna ytor diffuserar och absoberar ljud.

Förklaras bra i den hÀr videon:

Lyssnings test med akustisk gitarr 9:46

Enklaste formen av diffusor Àr en halv cylinder Àven kallad absyl.

Grunden för en Qrd diffusor Àr att inga avstÄnd pÄ

ojÀmnheterna fÄr vara lika.

Med matematisk formel för primtal uppnÄr man maximal verkningsgrad.

Hemmabyggd diffusor byggd enligt slump fungerar men

verkningsgraden blir lÀgre vilket gör att man behöver större vÀggyta

för att uppnÄ samma effekt som med en som Àr byggd riktigt.

Lastpallar funkar dÄligt som diffusor om man inte moddar dom

sÄ att avstÄnden pÄ ojÀmheterna blir vÀldigt olika.

Finns dock andra typer av engÄngslastpallar. Har funderat pÄ om

dom i specialpressad spÄnplatta eller samma typ i plast kan

diffusera nÄgorlunda.

Se bild:

http://www.terab.se/upload/4bbb37a7752ab.jpg

Det fina Àr att man kan anvÀnda bÄda sidor av pallen

och pÄ sÄ sÀtt skapa ett mer orgelbundet mönster.

SÄgar man i sÀr pallen i ribbsektioner och monterar dom

pÄ vÀggarna med distanser i olika mÄtt sÄ kan man nog fÄ i hop

nÄgot som fungerar hyfsat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Alla ojÀmna ytor diffuserar...

JÀpp! Det Àr dÀrför lastpalls-"diffusorerna" inte Àr nÄgon hit. Det blir ju ett vÀldigt likformigt mönster, sÄ det blir inte sÀrskilt ojÀmnt, utan ungefÀr i stil med Àggkartonger, som bara diffuserar i ett vÀldigt smalt frekvensband pÄ grund av att mönstret inte varieras alls.

Det fina Àr att man kan anvÀnda bÄda sidor av pallen

och pÄ sÄ sÀtt skapa ett mer orgelbundet mönster.

SÄgar man i sÀr pallen i ribbsektioner och monterar dom

pÄ vÀggarna med distanser i olika mÄtt sÄ kan man nog fÄ i hop

nÄgot som fungerar hyfsat.

Om man ÀndÄ ska variera mönstret genom att sÄga sönder pallarna och sÀtta dem pÄ olika avstÄnd frÄn vÀggarna med hjÀlp av distanser etc, sÄ kan man lika gÀrna lÀgga jobbet pÄ att pilla ihop en skyline-diffusor lite slumpmÀssigt, sÄ blir det betydligt bÀttre (och mycket snyggare), Àven om det inte blir helt optimalt förrÀn man ser till att följa de formler som finns...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Railind (oregistrerad)

FÄnigt att det gnÀlls pÄ att lastpallar anvÀnds i detta fallet eftersom studioÀgaren skriver:

"I studied acoustics for a while. Carpet is unbalanced, fiberglass good but I dont need absorption in aï»ż room 17x25 which has fabric on the ceilings, I need reverb so I choose diffusion to stop comb filtering. Pallets are free and work perfectly."

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FÄnigt att det gnÀlls pÄ att lastpallar anvÀnds i detta fallet eftersom studioÀgaren skriver:

"I studied acoustics for a while. Carpet is unbalanced, fiberglass good but I dont need absorption in aï»ż room 17x25 which has fabric on the ceilings, I need reverb so I choose diffusion to stop comb filtering. Pallets are free and work perfectly."

Det Ă€r vĂ€l just dĂ€rför man mĂ„ste klaga dĂ„ det inte Ă€r sant. Lastpallar diffuserar lĂ„ngt (LÅNGT) ifrĂ„n perfekt om alls. Det enda som kan motivera detta Ă€r just om man fĂ„r dem gratis (och att nĂ„gon annan sĂ€tter upp dem kanske) dĂ„ det kanske Ă€r en smula (en liten liten smula) bĂ€ttre Ă€n ingenting alls.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Railind (oregistrerad)

Det Àr vÀl just dÀrför man mÄste klaga dÄ det inte Àr sant.

Varför skulle det inte vara sant att dessa lastpallar gör sin diffuseringsuppgift som tÀnkt i det relativt lilla rummet? Lyssnade du överhuvudtaget vad studioÀgaren kommenterade? Eller skrev?

FörstÄr du inte vilken musik de gör i den studion och vilket sound de efterstrÀvar?

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Enklaste formen av diffusor Àr en halv cylinder Àven kallad absyl.

Grunden för en Qrd diffusor Àr att inga avstÄnd pÄ

ojÀmnheterna fÄr vara lika.

?

Har du sett en QRD?

NÄgra saker som bör redas ut ang. diffusorer;

En halvcirkelformad panel Ă€r tyvĂ€rr ingen diffuser i dess rĂ€tta bemĂ€rkelse dĂ„ den inte diffuserar i tidsdomĂ€n (som en riktig diffuser gör). Ett annat stort problem med halvcirklar Ă€r att Ă€ven om de ger ypperlig spridning i en period sĂ„ försĂ€mras prestandan drastiskt om flera perioder (som Claes redan varit inne pĂ„) vilket givetvis Ă€r nödvĂ€ndigt för att kunna tĂ€cka en rimlig yta. Halvcirklar Ă€r m a o inga effektiva former för optimal diffusion (och detta Ă€r inget jag hittar pĂ„ dĂ„ detta Ă€r vĂ€l dokumenterat). Givetvis sĂ„ Ă€r de bĂ€ttre Ă€n en plan vĂ€gg (och troligtvis mycket bĂ€ttre Ă€n lastpallar ! 😉) men det Ă€r inget vidare substitut för riktiga, högpresterande diffusorer.

Varför skulle det inte vara sant att dessa lastpallar gör sin diffuseringsuppgift som tÀnkt i det relativt lilla rummet? Lyssnade du överhuvudtaget vad studioÀgaren kommenterade? Eller skrev?

FörstÄr du inte vilken musik de gör i den studion och vilket sound de efterstrÀvar?

Försök inte svamla bort det faktum att de faktiskt verkar tro att dessa lastpallar fungerar som diffusorer vilket de garanterat inte gör. Som ”scattering surface” pĂ„ sin höjd men inte som diffusorer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Railind (oregistrerad)

Försök inte svamla bort det faktum att de faktiskt verkar tro att dessa lastpallar fungerar som diffusorer vilket de garanterat inte gör. Som ”scattering surface” pĂ„ sin höjd men inte som diffusorer.

Det verkar vara du som svamlar hÀr. Dessa lastpallar fungerar som diffusorer i detta fall. De Àr inga textbokexempel av diffusorer men för studioÀgarens behov sÄ fungerar de som sagt bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Railind (oregistrerad)

JÀpp! Det Àr dÀrför lastpalls-"diffusorerna" inte Àr nÄgon hit. Det blir ju ett vÀldigt likformigt mönster, sÄ det blir inte sÀrskilt ojÀmnt, utan ungefÀr i stil med Àggkartonger, som bara diffuserar i ett vÀldigt smalt frekvensband pÄ grund av att mönstret inte varieras alls.

Verkar som om du blandar ihop absorptionsförmÄga med diffusionsförmÄga och hur ofta ser man tvÄ exakt likadana lastpallar? Tittade du ens pÄ videon?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det verkar vara du som svamlar hÀr. Dessa lastpallar fungerar som diffusorer i detta fall. De Àr inga textbokexempel av diffusorer men för studioÀgarens behov sÄ fungerar de som sagt bra.

Om man inte vet vad som kÀnnetecknar en diffuser och vad som skiljer dessa frÄn paneler som enbart splittrar ljut Ät lite olika hÄll mer eller mindre kontrollerat och mer eller mindre jÀmt sÄ bör man hÄlla sig ifrÄn diskussionen helt och hÄllet.

Om man av nĂ„gon anledning envist vill sĂ€tta etiketten ”diffuser” pĂ„ en lastpall sĂ„ kan vi dĂ„ Ă„tminstone dra slutsatsen att prestandan för denna ”diffuser” Ă€r totalt vĂ€rdelös.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag brukar spela gitarr pÄ en gammal Ära, för mig funkar det jÀtte bra.

nÄgon sa att den saknar strÀngar men det har jag inte mÀrkt nÄtt av.

sÄ gammal Ära Àr helt klart ett alternativ till riktig elgitarr.

😄😄😄😆😆😆

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Verkar som om du blandar ihop absorptionsförmÄga med diffusionsförmÄga och hur ofta ser man tvÄ exakt likadana lastpallar? Tittade du ens pÄ videon?

Det Àr du som tar upp absorption men visst; alla diffusorer (och Àven andra ytor som t ex Àggkartonger och lastpallar ...) absorberar en del.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag brukar spela gitarr pÄ en gammal Ära, för mig funkar det jÀtte bra.

nÄgon sa att den saknar strÀngar men det har jag inte mÀrkt nÄtt av.

sÄ gammal Ära Àr helt klart ett alternativ till riktig elgitarr.

😄😄😄😆😆😆

😆

Men sĂ€ger du att det Ă€r en el-gitarr sĂ„ Ă€r det ... 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...