Jump to content
Annons

Hur går jag vidare nu?


ivwe

Recommended Posts

Det är så att jag alltid varit intresserad av musik - men min livsstil har väll inte direkt gagnat det om man säger så. Nu har jag gjort något åt det och vill komma vidare med musiken. Det instrument jag känner mig mest hemma med är akustisk gitarr. Nu har jag köpt lite utrustning för att spela in, jag visste egentligen inte vad jag köpte men lyssnade på rekommendationer från musikaffären magkänsla.

Det jag har införskaffat är;

Furch D-40 gitarr.

MXL 9000 MIC. http://www.ordermusic.se/web/Gitarr/Produkter/Mikrofoner/MXL/9000-106733.aspx

Yamaha HS50M och HS10W Monitorer & Sub http://www.ordermusic.se/web/Studio/Studiomonitorer/Yamaha-0108213.aspx

Steinberg CI2 Ljudkort http://www.ordermusic.se/web/Studio/Ljudkort/USB/CI2-38753.aspx

Cuebase AI 5 följde med.

Så det är vad jag har att utgå ifrån.

Jag är ganska noob på det här överhuvudtaget, det jag kan i cuebase är ungefär hur man spelar in ett spår, möjligtvis hur man lägger på ett reverb eller liknande.

Som min topic lyder, hur går jag vidare? Har ni något tips på hur jag kan använda cubase på något vettigare sett? Har ni tips på något bra youtubeklipp kanske? Hur jag gör från det att en inspelning görs till "färdigt" resultat. Men olika plugins, hur mycket och vad ska jag påverka på inspelning när det gäller akustisk gittar och sång. Jag förstår att ämnet är jättestor och att det finns 1000 tals olika svar på det, men några exempel vore kul.

Hur har ni gjort? Alla tips är välkommna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle rekommendera att skaffa tidningen Studios "Temanummer" bla Hemstudio för alla, Inspelning Special och senaste Mixologi-tidningen (med dvd). I dessa får du lära dig mycket av VAD du vill uppnå. Sedan har dom väl någon Cubase-special oxå, men den vet jag inget om.

Sedan när du vet VAD du vill uppnå, så kan du börja leta efter HUR du uppnår detta. Här kommer tex detta superba forum där man kan typ nästan alltid få hjälp. Youtube kan funka i många fall. Etc etc osv mm mm....

Välkommen hit iaf!

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Börja i rätt ände. Med det menar jag undvik de vanliga fällorna. En av de vanligaste är att man tror bara jag skaffar rätt pluggar så kommer mina mixar att låta skitbra. Och när de inte gör det undrar man vad man gör för fel eller börja skylla på att det är dåliga pluggar. :rolleyes: Sett en del som gjort det. Essential är tillräcklig för dig en lång tid framöver. Lär dig de olika verktygen i den. Sen kan du kanske börja tänka på att skaffa andra pluggar, uppgradera din DAW. Lär dig och öva ofta med att spela in din gura med olika tekniker. Finns hur mycket info som helst. Sök på nätet typ recording acoustic guitar etc. Antar att du ska sjunga också? I såna fall samma sak där. Och kom ihåg återigen att det inte går fixa det i mixen. Är inspelningen bra så är det lätt att mixa till det bra. Suger inspelningarna kan inga pluggar i världen ändra på det. Kom ihåg att det tar lång tid att lära sig bli bra så var tålmodig. Försök inte med för mycket på en gång. Ta en sak i taget. Kanske du behöver fixa till rummet du spelar in i. Finns massor här att söka på när det gäller det. Ska det vara trummor till? I såna fall finns det en del trumpluggar också. Men som sagt var det du har är tillräckligt för lång tid framöver. Ja och inte glömmma, bra strängar på guran. Gamla strängar eller lågbudgetsträngar gör ingen glad och låter skräp när man spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...