Jump to content
Annons

Amatörmusik, gör den bra. hjälp sökes


maestro123

Recommended Posts

Tjena.

Gör egna låtar på Ableton, gjort det ett tag nu också.

Men när man lyssnar på mer etablerade låtar, i samma genre (house, trance) så låter det helt annorlunda. Ett mer stereoljud, mer "fylligt". vet inte riktigt hur jag ska förklara det men det blir något annorlunda. Så vad är det de gör efter att ha gjort klart en låt på ableton, logic osv? Hur får dem den och låta "fylligare"?

(eftersom jag inte tror att detta är ett specifik "problem" för enbart ableton-användare blev jag lite tveksam på var jag skulle posta detta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som tidigare sagts så är det mixning och mastring som är ledorden. Bli duktig på att använda equalizer, kompressorer, delay och reverb. Se till att skära bort onödiga basfrekvenser från alla kanaler. Var inte rädd för att använda mycket panoreringar! Det är ett enkelt sätt att få en fylligare ljudbild.

Man kan få till ruggigt bra ljud med hjälp av gratispluggar, så det behöver inte alls bli dyrt. Mina låtar på MySpace är gjorda i Reason och mastrade enbart med Reapers medföljande pluggar samt gratispluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...