Jump to content
Annons

Rör förstärkare till Metal


metallica96

Recommended Posts

Jag skaffade en Tonelab ST för några månader sen, har helt slutat använda GT-8:an efter det. Fast det beror nog också lite på att ST:n är mycket lättare att plocka med till repningarna 🙂

Hursomhelst, du behöver väl inte ens köpa någon förstärkare att ha hemma? Koppla in pedalbordet i stereon, datorn eller använd hörlursuttaget. Finns ju en aux-ingång också, så kan du koppla in mp3-spelare direkt i pedalbordet och jamma med musiken där. Köper du Tonelab EX sitter det högtalare i pedalbordet.

nämen vad praktiskt 😄 då ska jag nog satsa på att köpa en Tonelab ex. tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju lite vad man har för krav. När jag köpte GT-8:an var det för att kunna spela alla gitarrstämmorna i VII Gates-låtarna när jag var ensam gitarrist. Det fanns inga alternativ, GT-8:an var den enda prylen i rimlig prisklass som hade programmerbar harmonizer. Nu finns ju även GT-10:an som låter bättre och kan köra dubbla effektkedjor, hade nog varit ännu bättre.

Men numera så har jag kommit på att det är mycket smidigare att plocka med sånt som man inte kan spela på tape (eller snarare mp3-spelare). Vi kör ju ändå keyboardsen med klick (så behöver man inte vara mer än 4 i bandet), plus att det inte är lika mycket gitarrstämmor i The Rockford Heroes. Då funkar ST:n alldeles utmärkt.

De begränsade switchmöjligheterna gör dock att man inte bör ha för mycket ljud att hålla reda på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa billiga transistorstärkare, det är piss!!

vill man ha en billig rörtopp så kan jag varmt rekommendera Orange Tiny Terror.

Den ser inte så mkt ut för världen men den låter riktigt gött, och spelar absolut tillräckligt högt för en replokal.

Går även switcha mellan 7 och 15watt om man vill att den ska låta som en rörtopp ska göra även på låg volym!

Nypris ~ 4500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa billiga transistorstärkare, det är piss!!

vill man ha en billig rörtopp så kan jag varmt rekommendera Orange Tiny Terror.

Den ser inte så mkt ut för världen men den låter riktigt gött, och spelar absolut tillräckligt högt för en replokal.

Går även switcha mellan 7 och 15watt om man vill att den ska låta som en rörtopp ska göra även på låg volym!

Nypris ~ 4500:-

7 watt rör är nog lite mycket att ha hemma, om jag har förståt allt rätt, sen ska jag ha låda till, så blir det för dyyrt, så jag ska satsa på att köpa ett pedalbord som jag kan koppla i var som helst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

(jag har en ny peavey bandit 112 trunstube 80 watt-går att få till en 100w stärkare men då måste man koppla in externa element- som jag har i vardagsrummet- kör linat med den ibland..

är supernöjd med den..... )

rolleyes.gif

Edit: menar att det är en shysst stärkare till ett bra pris och den funkar i vardagsrummet likväl som i en replokal.

Edit-oj läste nu att det var pedalbord som gäller,sorry.

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

(jag har en ny peavey bandit 112 trunstube 80 watt-går att få till en 100w stärkare men då måste man koppla in externa element- som jag har i vardagsrummet- kör linat med den ibland..

är supernöjd med den..... )

rolleyes.gif

Edit: menar att det är en shysst stärkare till ett bra pris och den funkar i vardagsrummet likväl som i en replokal.

Edit-oj läste nu att det var pedalbord som gäller,sorry.

den förstärkarn har jag faktist missat, men det blir nog Pedalbord för mig, ska konfirmera mig den 29 maj så då ska jag beställa vox Tonelab ex 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag är också ute på jakt efter en metal-stärkare.

Jag har prövat lite typer av förstärkare men har fortfarande inte kommit fram till det "perfekta" ljudet. Den förstärkare som hittills har fallit mig bäst i smaken är Orange Thunderverb 200w, det som dock har gjort att jag fortfarande inte har genomfört något köp där är det att jag tycker den har för lite attack när man kör dämpningar med E-strängen. Det blir mest basigt och fylligt istället för lite vassare med mer botten och dist.

Har även prövat Mesa Boogie Dual Recto, EVH samt Black Star.

Har funderar på om en distpedal av något slag skulle kunna göra susen med Orange stärkaren där?

Sound jag eftersträvar är typ:

-

Jag tror att Hatesphere använder sig av en EQ kopplad till en Mesa Dual Recto här.

Det jag vill komma till är att jag kanske har hittat mitt sound på förstärkaren men att jag kanske behöver spetsa den lite med någon typ av effekt/pedal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att vissa stärkare inte låter så bra som de kan när man testar dem i butik. Min Peavey vypyr fick ett rejält lyft när jag bytte ut alla rör i den, från Ruby-rören som kommer med peavey stärkare till TAD rör. Basen blev tightare och ljudet blev lite fylligare.

Kör man metal kommer man jädrans långt med peavey och Mesa (om man har lite mer pengar).

Själv skulle jag definitivt ha en 6505+ om jag bara hade haft pengar som regeringen godkände som musikpengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag är också ute på jakt efter en metal-stärkare.

Jag har prövat lite typer av förstärkare men har fortfarande inte kommit fram till det "perfekta" ljudet. Den förstärkare som hittills har fallit mig bäst i smaken är Orange Thunderverb 200w, det som dock har gjort att jag fortfarande inte har genomfört något köp där är det att jag tycker den har för lite attack när man kör dämpningar med E-strängen. Det blir mest basigt och fylligt istället för lite vassare med mer botten och dist.

Jag är inte ute efter att märka ord, men vad är det för skillnad mellan "mest basigt" och "mera botten"? 😉 Men generellt kan man väl säga att det inte finns någon attack i basen i ett gitarrljud, den ligger mycket högre upp i frekvens-området.

Hursomhelst, att hitta en förstärkare som funkar handlar ju mycket om vad man har för spelteknik. Det är ju liksom inte bara ljudet som avgör om man får bra attack och tyngd i ljudet. Tror t ex att de flesta av oss vanliga som skulle prova spela på James Hetfields anläggning inte skulle få i närheten lika mycket pondus i kompet, om man säger så 🙂

Sen får man komma ihåg att det är mer saker än själva förstärkaren som avgör. Det är ju enormt stor skillnad mellan olika högtalar-lådor. Och där kan man inte snacka om bra eller dåliga lådor, utan hur dom passar ihop med förstärkaren och övriga delar i ljud-kedjan. T ex hade den andre gitarristen i mitt förra band VII Gates en Peavey-topp, som jag lägga trodde lät bedrövligt. Han hade ändå en Peavey 5150-låda till, ska ju vara bra. Sen en dag fick han prova min Marshall-låda (en helt standard 1960A eller B, kommer inte ihåg vilket), och då började det hända saker. Istället för att ljudet lät som en bisvärm så blev det helt plötsligt en väldig pondus i det!

Sen spelar ju gitarr, mickar, strängar, plektrum och sånt också in. En del förstärkare, som t ex Mesa Boogie krävde i a f förr om åren en väldigt noggrann justering. Dom hade liksom några få kombinationer som lät så där riktigt bra, det är liksom inte bara att dra upp volymen och köra. Hur det är nuförtiden vet jag inte.

Finns ju annars många andra förstärkar-märken du borde prova, t ex Krank och Engl, brukar vara populära metal-förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Cerdo. Du säger att det sound du eftersrtävar spelas på en Mesa dual rectifier, vilket jag också tyckte det lät som. Vanligt att man gör med dessa är att man har en overdrivepedal som får ge dem en boost, exempelvis en Ibanez TS808. Sedan när det gäller rectifiern så behöver du verkligen skruva upp den i volym för att den ska börja låta bra, vilket jag undrar om du gjorde när du testade den? Du kan inte fegspela på den!

Gitarren spelar oerhört stor roll också så välj en gitarr med omsorg som har de mickar du vill ha osv. Sedan är det vilket kabinett du ska ha. En vanligt kandidat är just mesa rectifier 4*12 eller 2*12 med Celestion V30 element. Men här gäller det att inte bara ta första bästa då både rectifier och rectifier stiletto låter annorlunda, även att det sitter samma högtalare i dem. Så prova även olika kabinetter.

Sedan så låter ju rectifiern oerhört olika beroende på vilka rör du har i den, Själv kör jag med standarden 6L6 då de bidrar till ett litet tajtare sound som jag gillar.

Anledningen till att jag valde mesan är att jag tycker mesan har ballar av stål 🙂

Så prova stärkarna ordentligt innan du bestämmer dig! Inte fegspela på dem!

Sjyst demo av Dual rectifier med en boost pedal som jag nämnde innan, fast här en Maxon OD808

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hitills!

Ja, Anders! Det är ju det där fläskljudet jag pratar om(killen på videon). Tyvärr tyckte jag inte det var i närheten av någon sådan ljudbild när jag provspelade Mesan på Börsen.

Ja, det är ju en jävla massa grejer man måste tänka på när man vill få fram sitt sound.

Skaffa aktiva micar till min Gibson Les Paul kanske vore en ide? Vilka sorts aktiva micar passar bra på en sådan gitarr? Man vill ju inte direkt ha ett par mattsvarta EMG-micar på en vintage-gura...

Jag tror iaf att jag ska ge Mesan en chans till, pröva den på lite olika lådor och med lite dist och boost pedaler. Samma sak med Orange-stärkaren. Den har iaf det överlägset fläskigaste ljudet av de stärkare jag har testat hitills.

Men vad tror ni som verkar ha lite mer kunskap angående detta än dem jag besitter?

Redigerat av Cerdo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hitills!

Ja, Anders! Det är ju det där fläskljudet jag pratar om(killen på videon). Tyvärr tyckte jag inte det var i närheten av någon sådan ljudbild när jag provspelade Mesan på Börsen.

Ja, det är ju en jävla massa grejer man måste tänka på när man vill få fram sitt sound.

Skaffa aktiva micar till min Gibson Les Paul kanske vore en ide? Vilka sorts aktiva micar passar bra på en sådan gitarr? Man vill ju inte direkt ha ett par mattsvarta EMG-micar på en vintage-gura...

Jag tror iaf att jag ska ge Mesan en chans till, pröva den på lite olika lådor och med lite dist och boost pedaler. Samma sak med Orange-stärkaren. Den har iaf det överlägset fläskigaste ljudet av de stärkare jag har testat hitills.

Men vad tror ni som verkar ha lite mer kunskap angående detta än dem jag besitter?

Om det är MER attack du är ute efter är aktiva EMG det absolut sämsta alternativet du kan tänka dig, tyvärr. De komprimerar väldigt mycket i anslaget, och känslan i en ljudbild där man vill ha en del botten blir ganska svampig tycker jag. Och om du vill ha EMG till en Les Paul finns de med silverkåpa, om du vill undvika den svarta färgen.

Om du vill ha mer attack i ljudet (även i botten) bör du sänka basen på stärkaren en del. Dels suger basen mycket effekt ur slutsteget, men det gör också hela ljudbilden mera "trög" tycker jag. Många (inklusive Ola som du ser demoa sin Mesa på YouTube-klippet) skär ändå bort de lägsta frekvenserna i gitarrljudet i mixen för att det inte ska ligga och skräpa nere hos basen. Många gitarrljud som du hör i färdig mix och på skiva, eller live för den delen, har redan gått genom ett högpassfilter som sorterat bort en del bas hos gitarren, och då får du ett gitarrljud som både sitter bättre i mixen, är lättare att jobba med men som också ofta faktiskt är behagligare att spela med. Att ösa på med för mkt bas är en vanlig miss bland gitarrister, och det ger sällan bra resultat tyvärr.

Att minska på gainen kan också vara ett bra sätt att vässa attacken i sitt spel. Och som redan påpekats så spelar speltekniken också stor roll. Kolla hur du slår an, vad du har för vinkel mellan plektrum och sträng i anslaget, vad du använder för plektrum etc. När man vill förändra ett gitarrljud finns det väldigt många faktorer att titta på, och ofta kan man både spara en hel drös med pengar och dels utveckla sin teknik rejält, om man tittar på steg ett i signalkedjan - gitarristen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad är man ute efter med ett par EMG-micar?

Intressant sak det där med basen. Ska pröva det.

Gainen har jag också märkt att låter bättre och fläskigare om man sänker ner den.

Ja, anslaget kan jag också tänka mig gör en del. Tror ofta jag skär ner i strängarna med plektrumet(precis som när man ska skapa "övertoner") även när jag kör palm mute. Det kan ju göra att det låter klenare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad är man ute efter med ett par EMG-micar?

Intressant sak det där med basen. Ska pröva det.

Gainen har jag också märkt att låter bättre och fläskigare om man sänker ner den.

Ja, anslaget kan jag också tänka mig gör en del. Tror ofta jag skär ner i strängarna med plektrumet(precis som när man ska skapa "övertoner") även när jag kör palm mute. Det kan ju göra att det låter klenare...

EMG har ju riktigt hög output i kombination med ett generellt sett bredare frekvensupptag än vanlig passiva humbuckers. Dessutom klarar de av ruskigt mycket störningar och brus och flera gainstackar i signalkedjan utan att brusa eller surra knappt någonting. Utifrån den aspekten är de underbara att jobba med live. Jag hade en EMG-bestyckad ESP-Eclipse som blev min go-to gitarr live, just för att EMG- mickarna gjorde den så lättjobbad. Men annars vet jag inte varför någon vill ha aktiva EMG, jag gillar det inte alls längre. Men de kan ge ifrån sig oerhört snygga rena ljud, så i det avseendet skulle jag kanske kunna tönka mig att använda dem igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

- Detta är en mer "rättvis" bild om hur Mesan låter i mina öron. Det låter stål, klart och vasst. Inte fläskigt.

Tittar man på Ola's videos är det en grym skillnad, det är det fläsket man vill åt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ola spelar ju en gitarrstämma i en färdix mix tillsammans med flera gitarrer och dessutom en bas som ligger och fyller upp botten. Det går inte riktigt att jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ola spelar ju en gitarrstämma i en färdix mix tillsammans med flera gitarrer och dessutom en bas som ligger och fyller upp botten. Det går inte riktigt att jämföra.

Men då är det ju snarare detta som är orsaken till ljudbilden då?

Mesan lät exakt som den gjorde på videon med Rob Chappers när jag provspelade den.

Då borde ju Orange Thunderverb vara rätt iaf då kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är det ju snarare detta som är orsaken till ljudbilden då?

Mesan lät exakt som den gjorde på videon med Rob Chappers när jag provspelade den.

Då borde ju Orange Thunderverb vara rätt iaf då kanske?

Ja, det har definitivt med saken att göra. Man ska alltid vara försiktig med att döma förstärkare enbart utifrån hur de låter i färdig mix.

När det gäller Orange kan jag nog tyvärr inte råda dig. Jag har spelat väldigt lite på Orange, och har aldrig ägt någon själv. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man generellt kan säga om Orange:en är väl att 200 watt låter helt bisarrt mycket för en gitarrtopp. Det är nog få som spelar på ställen där man kan dra på en sådan så att det verkligen levererar sitt fulla ljud...

Max 50 W skulle jag säga, det är ändå väldigt mycket. Många toppar har dock möjlighet att ställa om ut-effekten, kolla det.

Själv har jag heller aldrig spelat på Orange mycket, men överhuvudtaget aldrig hört talas om att någon använder sådana i lite tyngre och extremare metal. Brukar ju mer vara för 70-tals rock/hårdrock, alternative, indie-rock och sånt.

Angående inspelning: Tänkte själv vad som händer på en inspelning. Först mickar man upp lådan så att man kan begränsa något vilka frekvenser som ska höras in i mixern. Sen sitter där en mick och mickpreamp som färgar ljudet. När allt är inspelat så har ljudet förmodligen blivit eq:at och kanske fått lite kompressor och eventuellt lite reverb på sig. Sen mastras det, kompressor och eq en gång till m a o. Plus att du sällan hör hur gitarren låter helt själv. Antingen är den dubbad en eller flera gånger, plus att det för det mesta ligger bas och trummor bakom som tar hand om andra frekvenser än de gitarren är bra på.

Ett bra exempel på det hittar du i Gamma Ray's "Rebellion in dreamland". Kanske inte så mycket extrem metal, men den enda låt för tillfället jag kan komma på där man verkligen hör hur en ensam gitarr låter, i förhållande till när allt annat fläskar på:

Spola fram till ca 5:30: http://www.youtube.com/watch?v=NeiX6bf2OPI

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns några bra alternativ. Får ni inte till ett bra gitarrljud på dessa toppar så vet jag inte..

Mesa Rectifier

Engl Savage

Peavey 6505

Glömm inte att köpa en kvalitets låda till som t.ex Mesa lr Engl med Vintage 30 element. Med dålig låda får du aldrig ett bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJrockford, Orange Thunderverb serie är mer utformad för att spela metal med. En av Slipknots gitarrister har till exempel börja använda denna topp. Det är grymt ljud, borde provspelas! Orange överhuvudtaget används ju mest av folk som lirar stoner/doom. Ja, man kan ställa in watt-antalet på förstärkaren. Men 50 watt var väl i det klenaste laget?

Crillemannen: Mesan har vi precis diskuterat och kommit fram till att det inte var rätt ljud. Tack för de andra tipsen dock, ska kika efter Engl stärkaren faktiskt.

Ska iväg till 4sound och Jam idag och spela vidare på lite toppar. Hoppas jag hittar mitt sound 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 50 watt var väl i det klenaste laget?

Ja, absolut! Iaf om du spelar live på Stockholms Stadion utan att micka upp... 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Anthony sammanfattade det hela bra 🙂

Men om du någon gång spelar på gig under stadium-storlek är det snarare en fördel att ha 50W än 100 eller 200. Då kan du ju driva förstärkaren lite hårdare, vilket i a f på de förstärkare du tittar på i princip alltid innebär bättre ljud.

Finns för övrigt många gitarrister som kör på lite mindre förstärkare även på stadium-nivå. Brian May har ju t ex sin 30W Vox AC30. Det lär larma på rätt bra på scenen ändå, om man får tro hans medmusikanter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lirar extremt kraftfullt i repan. Det ska inte bara höras, utan det ska även vara en fysisk upplevelse. 😉 Jag vet bara att min 30watt Orange Dual Terror inte riktigt räckte till för oss i replokalen. Iförsig hade kanske 50watt gjort det?

Hursomhelst har jag hittat min förstärkare! Köpte en Marshall JVM 410h igår... Det var ingen lätt pryl att få tag på. Endast en butik i hela Stockholm hade den på sitt lager(finns dock en mängd återförsäljare).

Lite märkligt att ingen har nämnt den för mig tidigare när jag efterfrågat mitt sound, varken på internet eller i musikaffärer. Den ligger iförsig 2:a på denna lista över de 12 bästa metal-förstärkarna: http://www.musicradar.com/tuition/guitars/12-best-amps-for-heavy-metal-222150/12#content - Det var lite så jag fick reda på den. Plus att Ola i de tidigare postade filmerna här också lirar på en JVM 410h i en video.

Jag antar att det har att göra med att smaken är som baken...

Denna stärkare rekommenderas starkt för den som strävar efter det feta, fysiska metal-ljudet!

Redigerat av Cerdo
Link to comment
Dela på andra sajter

Då får man gratulera! Det är en riktigt bra stärkare. Hoppas du blir nöjd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt också varit intresserad av den stärkaren. Den är en utmärkt shred-topp, med ruskigt bra cleans och tight och följsam dist. Men det blev inte så, började kika på Axe-Fx istället. Men det var kul att nån på forumet köpte en 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...