Jump to content
Annons

Rör förstärkare till Metal


metallica96

Recommended Posts

tjabba!

jag ska köpa en ny förstärkare, eftersom min nuvarande som jag fick med min gitarr är helt kass...

har funderat en hel del på rörförstärkare och bestämt mig att det blir det nog, men vilken av alla dessa förstärkare som finns?

funderar på en FENDER SUPER CHAMP XD, tycker den verkar ganska bra, men jag vet inte så mycket om förstärkare och sånt så.

Jag spelar mest Metal, Metallica och spelar mest hemma i huset och ibland efter skolan i skolan med några kompisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul med ny stärkare! Får man vara nyfiken och fråga varför du vill ha just en rörstärkare? Om det är fet dist och bra metal-ljud du vill åt är rör absolut ingen garanti för att du ska få det. Tvärtemot vad man lätt får för sig av vad som närmast kan liknas vid rör-propaganda kan det vara svårare att få bra metal-ljud vid hemmalir med en rörstärkare än med andra alternativ. Men det beror helt och hållet på vad man köper.

Bra rördrivna metal-förstärkare är, enligt mig, Mesa Boogie Dual Rectifier, Mesa Boogie Mark V, Engl Fireball 100, Diezel VH4, Marshall JVM 410 plus ännu fler. Det de har gemensamt är att de är dyra och att de inte låter speciellt imponerande på låga volymer.

Om du mest spelar hemma och med polarna och inte så ofta står på Nya Ullevi eller i Globen finns jättebra, betydligt billigare alternativ än att köpa en helrörsförstärkare om du vill lira metal tills gitarren står i lågor 🙂 Mitt tips är att du kikar på modelleringsförstärkare från exempelvis Vox eller Line6. Där får du ett fint ljud för liten peng, och du slipper spela på volymer som får skinnet att lossna från ansiktet för att få till ljudet du hör på dina Metallicaplattor.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med AnthonyS, även om du köper en rör-förstärkare på bara någon watt (finns väl 1 w-förstärkare nuförtiden) så är det inte säkert att grannarna tycker att volymen är acceptabel när förstärkaren börjar låta bra.

Metallica har väl kört mycket med Mesa Boogie-förstärkare, har för mig att Line6 är bättre på att härma sådana än Vox. I a f på Vox-förstärkaren jag hade, en AD120VT. Där lät de brittiska förstärkarna kanonbra, medans jänkarna bara var ok. Men å andra sidan hävdar Vox att dom jobbat med just den biten på senare år, så det kanske går lika bra med en sådan.

Vad har du för budget?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med ny stärkare! Får man vara nyfiken och fråga varför du vill ha just en rörstärkare? Om det är fet dist och bra metal-ljud du vill åt är rör absolut ingen garanti för att du ska få det. Tvärtemot vad man lätt får för sig av vad som närmast kan liknas vid rör-propaganda kan det vara svårare att få bra metal-ljud vid hemmalir med en rörstärkare än med andra alternativ. Men det beror helt och hållet på vad man köper.

Bra rördrivna metal-förstärkare är, enligt mig, Mesa Boogie Dual Rectifier, Mesa Boogie Mark V, Engl Fireball 100, Diezel VH4, Marshall JVM 410 plus ännu fler. Det de har gemensamt är att de är dyra och att de inte låter speciellt imponerande på låga volymer.

Om du mest spelar hemma och med polarna och inte så ofta står på Nya Ullevi eller i Globen finns jättebra, betydligt billigare alternativ än att köpa en helrörsförstärkare om du vill lira metal tills gitarren står i lågor 🙂 Mitt tips är att du kikar på modelleringsförstärkare från exempelvis Vox eller Line6. Där får du ett fint ljud för liten peng, och du slipper spela på volymer som får skinnet att lossna från ansiktet för att få till ljudet du hör på dina Metallicaplattor.

jag tyckte det verkade som att rör var bäst, men dyrt:P

okej, Jag ska kolla på vox lite, min kompis har en Line6 spider iv 30, som verkar bra, men jag vill inte ha samma.

Är Vox vt30 nått att ha då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med AnthonyS, även om du köper en rör-förstärkare på bara någon watt (finns väl 1 w-förstärkare nuförtiden) så är det inte säkert att grannarna tycker att volymen är acceptabel när förstärkaren börjar låta bra.

Metallica har väl kört mycket med Mesa Boogie-förstärkare, har för mig att Line6 är bättre på att härma sådana än Vox. I a f på Vox-förstärkaren jag hade, en AD120VT. Där lät de brittiska förstärkarna kanonbra, medans jänkarna bara var ok. Men å andra sidan hävdar Vox att dom jobbat med just den biten på senare år, så det kanske går lika bra med en sådan.

Vad har du för budget?

ska inte köpa nått än, för har inte pengar nu, men i sommar får jag typ 5000 kr eller 6000 när jag konfirmerar mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha den som hemma förstärkare eller även till rep lokalen?

Från första inlägget: "Jag spelar mest Metal, Metallica och spelar mest hemma i huset och ibland efter skolan i skolan med några kompisar. "

Denna verkar väldigt schysst, http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_club_40_venue_combo.htm, Sök på tuben, är väldigt intresserad av att provspela en sådan

40 rör-watt gör sig alldeles utmärkt i replokalen, men aldrig hemma. Det blir tokhög volym. Det är klart att det går att spela lågt på den, men rör-förstärkare låter sällan (jag har aldrig provat någon i a f) lika bra på låga volymer som när man drar på.

Edit: Rätta mig gärna någon om jag har fel, men är inte Blackstar något slags Marshall-derivat? Själv älskar jag det klassiska Marshall-ljudet, men är osäker på om det är rätt för att spela Metallica...

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tyckte det verkade som att rör var bäst, men dyrt:P

okej, Jag ska kolla på vox lite, min kompis har en Line6 spider iv 30, som verkar bra, men jag vill inte ha samma.

Är Vox vt30 nått att ha då?

Den har fått bra kritik från alla jag hört som provat den (eller läst om), men verkar vara på utgående. Ersättningsmodellen heter VT40+. 60 W i en 10"-högtalare kan dock vara i klenaste laget för rep, har du inget emot att släpa på lite extra vikt så är nog VT80+ mer allround. Funkar lika bra hemma, men bättre på rep.

Annars tycker jag inte att du ska välja bort Line6 bara för att din polare har det. Två gitarrister med samma förstärkare kommer ju aldrig låta likadant ändå. Tycker du att förstärkaren låter bra så köp en. Om inte annat kan du ju välja en lite större variant 🙂

Den allra mest flexibla lösningen är såklart att köpa ett litet pedalbord, typ Line6 Floorpod eller Vox Tonelab ST, samt en förstärkare (nästan "vilken som helst" på runt 50W genom en 12"-högtalare). Då kan du ha förstärkaren ståendes i replokalen, och bara plocka med dig pedalbordet (som får plats i gigbagen) mellan replokal och hem. Hemma kopplar du in pedalbordet i stereon, eller hörlurar rätt in i pedalbordet (finns dessutom oftast en auxingång så att du kan koppla in mp3-spelare/dator och lira med dina favoritlåtar), och replokalen kopplar du in pedalbordet i förstärkarens slutsteg.

Nackdelen är att dylika pedalbord ofta kräver en hel del rattande för att få till bra ljud, samt att man har ganska goda teoretiska kunskaper om de olika delarna i ett gitarrljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har fått bra kritik från alla jag hört som provat den (eller läst om), men verkar vara på utgående. Ersättningsmodellen heter VT40+. 60 W i en 10"-högtalare kan dock vara i klenaste laget för rep, har du inget emot att släpa på lite extra vikt så är nog VT80+ mer allround. Funkar lika bra hemma, men bättre på rep.

Annars tycker jag inte att du ska välja bort Line6 bara för att din polare har det. Två gitarrister med samma förstärkare kommer ju aldrig låta likadant ändå. Tycker du att förstärkaren låter bra så köp en. Om inte annat kan du ju välja en lite större variant 🙂

Den allra mest flexibla lösningen är såklart att köpa ett litet pedalbord, typ Line6 Floorpod eller Vox Tonelab ST, samt en förstärkare (nästan "vilken som helst" på runt 50W genom en 12"-högtalare). Då kan du ha förstärkaren ståendes i replokalen, och bara plocka med dig pedalbordet (som får plats i gigbagen) mellan replokal och hem. Hemma kopplar du in pedalbordet i stereon, eller hörlurar rätt in i pedalbordet (finns dessutom oftast en auxingång så att du kan koppla in mp3-spelare/dator och lira med dina favoritlåtar), och replokalen kopplar du in pedalbordet i förstärkarens slutsteg.

Nackdelen är att dylika pedalbord ofta kräver en hel del rattande för att få till bra ljud, samt att man har ganska goda teoretiska kunskaper om de olika delarna i ett gitarrljud.

blir det inte himla hög volym även om man kör på lågt med vt80+, såg att det var 120 watts? vi har en Line 6 spider iv 15 i skolan, och har för mig att vi körde med den på en avslutning, så nog går det nog med en 10"- högtalare, men det låter kanske bättre med 12"-högtalare?

jo det har nog lockat lite med line 6, men får se:) Tror inte min Mamma tillåter så mycket större än 30 watts line 6( för enligt mig så låter den mycket), för hon är mot högt ljud om vi säger så 😛

jo pedalbord har jag funderat på en del,och det är nog en bra grej. så ett pedalbord köper jag nog tror jag:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha den som hemma förstärkare eller även till rep lokalen?

Denna verkar väldigt schysst, http://www.thomann.de/se/blackstar_ht_club_40_venue_combo.htm, Sök på tuben, är väldigt intresserad av att provspela en sådan

Annars finns väl Peavey Bandit, peavey vypyr, inga rör förstärkare iofs, men så är inte vt30 eller spidern.

går nog inte med 40 watts rör hemma.

har kollat runt på förstärkare länge, och även hunnit fundera på peavey stärkarn, och tyckt de ser bra ut:)

Link to comment
Dela på andra sajter

blir det inte himla hög volym även om man kör på lågt med vt80+, såg att det var 120 watts? vi har en Line 6 spider iv 15 i skolan, och har för mig att vi körde med den på en avslutning, så nog går det nog med en 10"- högtalare, men det låter kanske bättre med 12"-högtalare?

jo det har nog lockat lite med line 6, men får se:) Tror inte min Mamma tillåter så mycket större än 30 watts line 6( för enligt mig så låter den mycket), för hon är mot högt ljud om vi säger så 😛

jo pedalbord har jag funderat på en del,och det är nog en bra grej. så ett pedalbord köper jag nog tror jag:)

Man ska inte blanda ihop volym och watt, det är två helt olika saker. En förstärkare på 100w låter absolut inte dubbelt så högt som en på 50w. Det skiljer inte särskilt många decibel. Föredelen med modelleringsstärkare är att du inte har något rörbestyckat slutsteg du behöver pressa, så du får ett färdigskuplterat ljud som du bara kan höja eller sänka. Rattar du mastervolymen upp och ner på en Mesa Boogie Dual Rectifier får du helt olika ljud beroende på hur hårt du pressar slutsteget. Med en modelleringsförstärkare på 80w kan du fortfarande spela på sovrumsvolym och få bra ljud, med fördelen att du kan kräma på ordentligt när det behövs.

Och du, du skulle sett hur min mor såg ut när jag kom hem med min Marshallstack en gång i tiden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Små högtalare kan göra att ljudet känns lite skrikigt och tunt när man drar på lite.

Men vare sig din mamma eller någon annan behöver oroa sig för volymen. Du kan spela precis lika tyst med en 100 W line6 som med en 15 W. Det omvända förhållandet gäller dock inte 😉

Dessutom brukar det finnas hörlursutgångar, då låter det ingenting alls. Och här får vi återigen en av modelleringsförstärkarens fördelar; Den kommer nämligen låta i princip likadant genom hörlurar som genom högtalaren. Den lyxen får man inte på rörförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte blanda ihop volym och watt, det är två helt olika saker. En förstärkare på 100w låter absolut inte dubbelt så högt som en på 50w. Det skiljer inte särskilt många decibel. Föredelen med modelleringsstärkare är att du inte har något rörbestyckat slutsteg du behöver pressa, så du får ett färdigskuplterat ljud som du bara kan höja eller sänka. Rattar du mastervolymen upp och ner på en Mesa Boogie Dual Rectifier får du helt olika ljud beroende på hur hårt du pressar slutsteget. Med en modelleringsförstärkare på 80w kan du fortfarande spela på sovrumsvolym och få bra ljud, med fördelen att du kan kräma på ordentligt när det behövs.

Och du, du skulle sett hur min mor såg ut när jag kom hem med min Marshallstack en gång i tiden 😉

okej, hade inte riktigt koll på det förut, men nu vet jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Små högtalare kan göra att ljudet känns lite skrikigt och tunt när man drar på lite.

Men vare sig din mamma eller någon annan behöver oroa sig för volymen. Du kan spela precis lika tyst med en 100 W line6 som med en 15 W. Det omvända förhållandet gäller dock inte 😉

Dessutom brukar det finnas hörlursutgångar, då låter det ingenting alls. Och här får vi återigen en av modelleringsförstärkarens fördelar; Den kommer nämligen låta i princip likadant genom hörlurar som genom högtalaren. Den lyxen får man inte på rörförstärkare.

okej, hade som sagt inte riktigt koll på det där förut 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Från första inlägget: "Jag spelar mest Metal, Metallica och spelar mest hemma i huset och ibland efter skolan i skolan med några kompisar. "

40 rör-watt gör sig alldeles utmärkt i replokalen, men aldrig hemma. Det blir tokhög volym. Det är klart att det går att spela lågt på den, men rör-förstärkare låter sällan (jag har aldrig provat någon i a f) lika bra på låga volymer som när man drar på.

Edit: Rätta mig gärna någon om jag har fel, men är inte Blackstar något slags Marshall-derivat? Själv älskar jag det klassiska Marshall-ljudet, men är osäker på om det är rätt för att spela Metallica...

Det har du rätt i, men det jag hört av Blackstar så är den en väldigt mångsidig förstärkare, och är 40 watt för mycket, finns 20 watt med, finns lägre än så. Det är i allafall den förstärkaren jag ska testa när jag får nya gitarren, men alla har olika tycken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att många som haft Line 6 förstärkare tröttnar snabbt på ljuden, det är kul i början, men sen vill man ha "riktiga" saker. Är jag helt ute och cyklar? Har aldrig ägt en och har heller aldrig spelat på en, så jag vet inte. bara vad jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekommendera Vypyr's Tube-stärkare. De är modelleringsförstärkare med ett förstegsrör och 2-4 6l6 slutstegsrör. 60 wattaren har en "power soak" som ska göra att man får ut det mesta av rören även på låga volymer.

Själv har jag en 120W huvud som både var snuskigt billig och låter riktigt jädrans bra.

http://www.thomann.de/se/peavey_vypyr_tube_60.htm

Hörlursutgången gör att du kan spela hemma utan att det hörs, med bra ljud, och USB-utgången gör att du kan använda den som inspelningsenhet (dock ej uppspelning) om du kopplar den till datorn. In med den i en usb-ingång så kommer den upp som en input.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

Har hört att många som haft Line 6 förstärkare tröttnar snabbt på ljuden, det är kul i början, men sen vill man ha "riktiga" saker. Är jag helt ute och cyklar? Har aldrig ägt en och har heller aldrig spelat på en, så jag vet inte. bara vad jag hört.

Det är helt sant. Allt för många(jag själv inräknad) har gjort misstaget av att köpa Lin6 för att tröttna på den några månader senare.

Jag rekommenderar att du håller dig borta från rena moduleringsförstärkare om du vill njuta längre. Blackstar som någon sa tidigare är värt att kolla in, även Orange, Peavey och Laney gör bra grejer som bör fungera för metal med rätt modell.

Redigerat av Gratch
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft allt från specialbeställda Folkessontoppar till Axe-Fx Ultra och Eleven Rack. Vad har detta då lärt mig? Jo, att varken rör eller modellering är en garanti för ett "bra" ljud, vad nu bra ljud egentligen är. Det har också lärt mig att det spelar ingen roll om ljudet jag gillar kommer från rör, datachip, transistorer eller grankottar - låter det bra så gör det. Däremot rekommenderar jag tusen gånger hellre den senaste modelleringstekniken till en nybörjare, än en liten rörstärare. Varför? För att modelleraren med stor säkerhet gör metalljud bättre än vad den lilla rörstärkaren gör. Mest bang-for-the-buck helt enkelt.

Jag rekommenderar mycket hellre förstärkare utifrån mina egna erfarenheter än utifrån vad jag hört andra säga. Jag själv föredrar rör-stärkare framför modellering, dels för att jag har råd med dem och för att jag har faciliteter nog att utnyttja dem men framförallt för att mina favoritljud är sprungna ur ett par olika rörstärkare och då skaffar jag gärna just dem. Jag gillar det taktila med en stärkare, och jag föredrar den lite mer naturliga kompressionen. MEN detta innebär att jag måste dras med alla nackdelar detta medför såsom uppmickning inför inspelning och krav på bra akustik, att de är högljudda, omöjliga att transportera utan bil, dyra, tar en massa plats osv. Detta medför att jag nästan alltid likväl sitter med Amplitube 3 och min bärbara Apple-rigg när jag skriver och övar. Jag väljer alltså återkommande modelleringen för att den är så otroligt smidig och flexibel och för att den är tyst. Dessutom låter dagens modellering i mina öron riktigt bra.

Så, från någon som står med en fot i rör-landet och den andra i modelleringsvärlden - börja med modellering. Fastnar du för ett specifikt ljud - överväg då att inhandla just den förstärkaren. Men gör inte det misstaget från början. Det gjorde jag, när jag rullade hem Marshallstacken för ett antal år sedan.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du rätt i, men det jag hört av Blackstar så är den en väldigt mångsidig förstärkare, och är 40 watt för mycket, finns 20 watt med, finns lägre än så. Det är i allafall den förstärkaren jag ska testa när jag får nya gitarren, men alla har olika tycken.

20 eller 40 rörwatt hemma spelar inte så stor roll, även en 1 eller 5W-förstärkare kan vara för högljudd för andra i närheten 🙂

Har hört att många som haft Line 6 förstärkare tröttnar snabbt på ljuden, det är kul i början, men sen vill man ha "riktiga" saker. Är jag helt ute och cyklar? Har aldrig ägt en och har heller aldrig spelat på en, så jag vet inte. bara vad jag hört.

Det där låter lite som "min kusins bryllings sysslings" o s v... Vilka är det egentligen som tröttnar? Är det folk som köper en sådan som första riktiga förstärkare, eller någon som har haft en gäng exklusiva rörtoppar och hoppas kunna underlätta sitt roddande? Det är klart att inte alla kan bli nöjda, men det beror ju extremt mycket på vad man har för preferenser och mål med sitt spelande/gitarrljud. Line6:s forum är ju en ganska välbesökt plats, och de flesta verkar ganska nöjda.

Själv tänker jag ungefär som AnthonyS; Hade man inte behövt bry sig om pengar och logistik så hade man kanske inte brytt sig om modelleringsalternativen. Men eftersom det finns en praktiskt verklighet, och modelleringsalternativen ändå är såpass bra att det endast är ens egen förmåga som gitarrist som sätter gränserna för hur bra det låter, så kan det ofta vara ett alternativ för många.

Line6 Artist List

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar att du håller dig borta från rena moduleringsförstärkare om du vill njuta längre.

Jag hade min Vox AD120VT som enda stärkare i 6 eller 7 år, vilket är ungefär dubbelt så länge som Folkesson-Marshallen jag hade innan. Tröttnade aldrig på ljudet, däremot på att släpa runt på en 2*12"-combo 🙂

Vill härmed inte påstå att detta är rätt eller fel, bra ljud är helt subjektivt. Men så är även en rekommendation om att rörförstärkare på något magiskt sätt alltid är bättre. Speciellt med de givna förutsättningarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade min Vox AD120VT som enda stärkare i 6 eller 7 år, vilket är ungefär dubbelt så länge som Folkesson-Marshallen jag hade innan. Tröttnade aldrig på ljudet, däremot på att släpa runt på en 2*12"-combo 🙂

Vill härmed inte påstå att detta är rätt eller fel, bra ljud är helt subjektivt. Men så är även en rekommendation om att rörförstärkare på något magiskt sätt alltid är bättre. Speciellt med de givna förutsättningarna...

Kul! Du har alltså också besökt Tommy i det lilla huset vid Vättern en gång i tiden?

EDIT: Lol, det där lät verkligen fel...

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! Du har alltså också besökt Tommy i det lilla huset vid Vättern en gång i tiden?

EDIT: Lol, det där lät verkligen fel...

Nop, köpte den av en bekant. Det var en 71:a eller 73:a (kommer faktiskt inte ihåg vilket, JMP-någonting) med 3-kanalers-modden, Mark III har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker då mer att man åker in och provar sig fram, tar med sin gitarr och provar exakt vad som passar en själv, det är väl det bästa i detta läget? Är det inte så med Rör förstärkare, att 2 likadana kan låta olika?

Och det är som du säger, han kanske älskar den hela sitt liv, men jag skulle nog testa i första hand. köpa en billig spider med t.ex. 15 watt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker då mer att man åker in och provar sig fram, tar med sin gitarr och provar exakt vad som passar en själv, det är väl det bästa i detta läget? Är det inte så med Rör förstärkare, att 2 likadana kan låta olika?

Jo, självklart. Och va? Förr om åren kunde det vara ganska stor skillnad på hur två ex av samma förstärkare lät, Marshalls tidigaste årgångar av JCM800 är ett klassiskt exempel på detta. Idag borde toleransen vara för liten för att man ska kunna höra någon nämnvärd skillnad. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon nämnvärd skillnad mellan två nya rörstärkare (förutsatt att det är samma modell och produktionsupplaga vi talar om, givetvis).

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja-visst räcker det till, men jag kommer ihåg att jag hade två fyrtolvor med Celestion-element och en 400 watts Ampeg rörstärkare hemma i morsans vardagsrum på 80-talet, he,he,he. Det ska vara litet kräm i prylarna..Köper man en 100 wattare går den bra i replokalen också..

Rock on !!

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...