Jump to content
Annons

Ljudkortets betydelse


Mandel

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar hur stor betydelse ljudkortet har, rent ljudkvalitetsmässigt, i inspelningskedjan.

Jag har en mycket bra mikrofon, en GAP-73 preamp som jag kopplat till ljudkortet..

Ljudkortet är ett m-audio fast track ultra. Skulle jag höra någon skillnad om jag kopplade micken och preampen i ett bättre ljudkort? Hur stor är skillnaden?

(Jag har fått för mig att det mesta av ljudkvaliten kommer från micken och en bra preamp.. (och akustiken såklart 🙂

Tack för svar på förhand

/Mandel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkortet skulle jag säga är viktigare nästan än mik och pre, i alla fall om du spelar in digitalt!

För det ljudkortet gör är ju att konvertera ljud in i den digitala domänen, så själva konversationen och klockan är grymt viktiga tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

(Jag har fått för mig att det mesta av ljudkvaliten kommer från micken och en bra preamp.. (och akustiken såklart 🙂

Håller med dig i ditt antagande. Visst finns det skillnader mellan ljudkort, famrförall när det gäller funktion, stabilitet och byggkvalitet, men även ljudkvalitet. Men skillnaden mellan mikrofoner är betydligt större.

Ljudkortet skulle jag säga är viktigare nästan än mik och pre, i alla fall om du spelar in digitalt!

För det ljudkortet gör är ju att konvertera ljud in i den digitala domänen, så själva konversationen och klockan är grymt viktiga tycker jag!

Har du några belägg för dina påståenden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Men tror ni det är en hörbar skillnad på ett annat ljudkort, fast jag kör genom extern preamp?

Eller om jag vänder på frågan:

Om jag har ett mellanbra ljudkort, typ m-audio fast track, kan det begränsa kapaciteten för micken och den externa preampens ljudkvalitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte mycket om ditt ljudkort, men har spelat in på ljudkort i samma prisklass med gott resultat. Koncentrera dig på att få till ljudkällan som du vill ha den, försök kontrollera akustiken i den riktning du vill ha den och fokusera sedan på att få till ett bra framförande.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker av egna erfarenheter så är det som joachime säger. Viktigast är ljudkällan. Oavsett mikrofon, preamp, ljudkort och kablar så kan man inte lura det. En mikrofon är ett öra. Låter det illa så får man dra med detta oavsett om man besitter en studio för en miljard eller inte.

Och med ljudkällan, så är det vad mikrofonen tar upp. Är det en kass akustik så är det en kass ljudkälla.

I nästa steg så påstår jag att preampen är viktigare än mikrofonen. (om man nu bortser buttrickskvalitéer) Koppla en Neumann (valfri modell) in i ett M-audio delta 1010 (som verkligen har dåliga mikpreamps) så låter det inget vidare. Men koppla en SM57 i en bra preamp vidare till ljudkortet så låter det väldigt mycket bättre.

Sist i kedjan så är det ljudkortet. Det blir inte så jättestor skillnad i mellanklassen av AD-omvandlingen.

Men många bäckar små gör det! Hellre satsa på "mellanklass" grejer rakt igenom än att storsatsa pengarna på EN device!

Men visst! Har man yberklass grejer rakt igenom och har råd med det så finns det inget att skylla på.

Skulle det trots allt låta dåligt. Så är det ruta #1 som är felet. Ljudkällan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går i denna ordningen enligt mig. Källan, mikrofon, preamp, AD/DA

Enligt mig är både preampar och AD/DA's betydelse jäkligt overrated. Visst är det stor skillnad på det billigaste vs det dyraste. Men bara du har en mellanpris preamp + mellanpris Ad/da så har det inte allt för stor betydelse och det kommer från mig som har både preamp och AD i dyraste klassen. Och då pratar jag typ Mbox pro och SSL VHD preamp som mellanprisklass

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några belägg för dina påståenden?

Det är bara min åsikt 🙂

Har kört runt 8 kort i samma rum med samma grejer, allt från Maya 44e till Apogee Rosetta 200 och jag tycker att de dyrare korten ger mer klarhet och så.

Men som sagt är det en fråga om vad man tycker så ingen behöver hålla med mig såklart ☺️

Jag föredrar ett bra rum och ett bra ljudkort före mik och preamp, Billiga mikar idag tycker jag låter så pass bra och preamps med tycker jag så

att ett bra kort som funkar utan problem och konverterar bra är det jag föredrar 🙂

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara min åsikt 🙂

Jag föredrar ett bra rum och ett bra ljudkort före mik och preamp, Billiga mikar idag tycker jag låter så pass bra och preamps med tycker jag så

att ett bra kort som funkar utan problem och konverterar bra är det jag föredrar 🙂

Ett bra rum är väll igentligen nr.1. Men som sagt mick och preamp går långt före bra AD/DA

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man har ett ljudkort med bra och stabila drivrutiner med låg latency så är man ganska safe. Jag kan säkert tänka mig att det är skillnad mellan Sound Blaster AD/DA och Lynx Aurora AD/DA. Men allt efter plånboken förstås.

Annars håller jag med tidigare inlägg; Källan är viktigast. Preampen skulle jag nog lägger på andra plats. En Behringer mick i en Neve preamp låter nog bättre än en Neumann mick i en Behringer preamp. Fast ibland kan det ju kanske vara tvärt om. Delad plats på preamp och mikrofon kanske???

Det sista jag skulle lägga tankekraft på är AD/DA omvandlare. Tråkigare studioutrustning finns nog inte. Men har man råd med high-end skiktet och då resten av studion också är i high-end segmentet, så är det nog den rätta vägen att gå.

Kolla in RME ljudkorten. De är inte så dumma i stabilitet och ljudkvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ! jag säger att låten man gör är viktigast det spelar ingen roll om man har Preamp,mikar,ad/da converter för 200000:-

Är låtarna/musiken man gör kass, så kan man lika bra ha billiga saker .dvs om man inte ska spela in celine dion eller lady gaga och kan tjäna så bra pengar på det så man kan sova gott om natten utan att behöva tänka på ris och nudlad var dag.

God jul !

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde inte vi räknade ljudkällan, i så fall ljudkällan. Därefter preamp, sedan mik.

Skillnaden mellan en preamp i prisklassen 1000 kr och en i 10.000kr är enormt mycket störren än skillnaden mellan en mik för 1000 och en mik för 130.000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan en preamp i prisklassen 1000 kr och en i 10.000kr är enormt mycket störren än skillnaden mellan en mik för 1000 och en mik för 130.000.

Djärvt påstående! 🙂

Kan du backa upp det?

Om du utgår från det sångmickstest som publicerades i Studio i januari 2009. Kan du hitta ett jämförande test mellan olika preamps som har lika stor eller större skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

En gång så snackar ni prylar i lågbudget klassen. Jag har som sagt en preamp som kostar 65000:- och jag gjorde ett test mellan den och Digi 002 och min Octopre LE. Visst var den dyraste bäst men skillnaden var inte enorm, ialla fall inte mellan den och Octopre'n. Mikrofonen däremot bör var av bra kvalité,då en preamp bara skall förstärka "källan" d.v.s mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför man hela tiden vill ta genvägar. Först skaffar man ett bra ljudkort och en okej mick eftersom en bra mick kostar mer än någon har lust att lägga ut. Sedan lär man sig använda det med mickplacering och akustik.

Sen om pre-ampen spelar mer roll än ljudkortet är ju bara skit enligt mig vafan haru inget bra ljudkort varför ska du ha en bra preamp? Då kanske är det bättre att lägga att lägga pengarna på ett bra ljudkort som redan har bra pre-amps (presonus Firetube tex) än att ha en halv bra pre-amp och ett dålig ljudkort.

Säg vad ni vill men detta tycker jag iaf

//Marcus Bader

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ursäkta men hur kan man tycka preamp är viktigare än mick?

Så hellre sm57or på överhänget än Royer bandmickar?

Ni skojar väl med mig nu?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fick i skolan göra ett blindtest. Samma ljudkälla (tjejsång) spelades in av fem-sex mikar. Däribland sm 58, Akg C414, U87, Manley (minn ej modell) och några mikar till som jag inte heller minns. Vi hade bra lyssning. Skillnaden var extremt knapp. Det var egetligen knappt så att någon mik lät bättre eller sämre. Det var bara skillnad. Tror klassen kom fram till att Akg C414 lät bäst i vilket fall. De dyrare mikarna ansågs ibland låta sämre än sm58 till och med.

Därefter gjorde vi ett blindtest mellan två mik preamps på samma gitarrinspelning. Samma mik och placering. Ena preampet kostade 1000 kr den andra runt 10.000. Kommer inte ihåg alls vad dat var för några modeller. Skilnaden var enorm. Preampet för 1000 kr lät förjävligt, som om något hällt diskvatten över diskanten. Den för 10.000 lät mycket klarare i detaljerna och semtades inte ihop på samma sätt i det lägre mellanregistret. Där och då blev preampen det viktigaste för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta men hur kan man tycka preamp är viktigare än mick?

Så hellre sm57or på överhänget än Royer bandmickar?

Ni skojar väl med mig nu?

Nej inteså, men hellre Se Electronics X1 än U87 på sång om man kan lägga mellanskillnaden på en bra preamp. Du har ju en viss karaktär bandmikar du inte får med en single coil-mik. Sen vill man väl åt den del diskant i överhänget, vilket inte riktigt är 57:ans starka sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Märkligt.

Ni hörde vad ni hörde.

Men jag undrar om den billiga preampen var hel.

Eller hur testen var gjord.

Det går på tvärs mot mina erfarenheter och tester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina första stapplande steg, som sedermera visade sig bli inledningen till mitt ständigt pågående projekt med testinspelningar, kan man hittar här: http://testing.holmerup.biz/old_blindtest/ . Den gången var det bara tal som spelades in, men det kanske kan visa lite grand i alla fall, eftersom det är ett antal olika preampar och mickar som användes under samma förutsättningar...?

Carle: Den billiga preampen som ni använde, kanske var en billig rörpreamp? Sådana lämnar ofta en hel del att önska, medan transistorpreampar brukar vara ganska ok även i lägre prislägen - även sådana som är inbyggda i ljudkorten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har upplevt att ljudkortet ( vilken komponent kan man undra, kan t.ex vara hörlursförstärkaren eller DA eller whatever ) gjort skillnad när jag bytt från ett echo layla PCI till ett MOTU usb-kort. Och då till det sämre - till ett dynamiskt lägre omfång. Och jag är notoriskt blasé vad gäller hur saker och ting låter så jag antar att förändringen inte var särskilt subtil.

Vill inte vara den som kastar ved på prylhype-brasan men i det här fallet är det min åsikt att ljudkort kan göra skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inteså, men hellre Se Electronics X1 än U87 på sång om man kan lägga mellanskillnaden på en bra preamp. Du har ju en viss karaktär bandmikar du inte får med en single coil-mik. Sen vill man väl åt den del diskant i överhänget, vilket inte riktigt är 57:ans starka sida.

Håller inte med där. Hellre en u87 än en X1. Folk är så jäkla ute å cyklar när de tror atten preamp har mer karaktär än en mikrofon. Sorry men så är det!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak folk har glömt i den här debatten som har betydelse är Programvaran.

Eller på vilket digitalt medium du spelar in på.

Det är skillnad på hur ljudet låter beroende på vilket program du spelar in på.

Detta är väl en av dom främsta aneledningrna till att Protools var och är en branch standard.

Snack ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att testet är ganska utförligt gjort då det kommer från en av Sveriges större studios. För mig är en preamp viktigast, men en bra mik är också viktigt. Vad som är en bra mik är ju dessutom olika från gång till gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...