Jump to content
Annons

Tips inför laptopköp


Hakan2000

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt köpa mig en ny musiklaptop inom nån vecka. Jag har ingen direkt superkoll så jag skulle verkligen uppskatta om nån kunnig kunde tänka sig att hjälpa mig välja mellan några alternativ:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=672973,756282,761592

Alla tre datorerna har Intel Core i5, 4 gig ram, 500 gig hårddisk (7200 rpm), 1 eSATAingång.

Är det mycket annat som spelar in för hur den kommer funka? Nåt mer jag bör tänka på? Jag kör Cubase 5 och ett m-audio usb-ljudkort så jag klarar mig utan firewire.

Jättetacksam för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Ta inte dell vostro 3500 datorn. Har en sådan själv som jag kör Cubase 5 med ett frost firewire expresskort. Strulig som bara den om du vill komma upp och köra i 96 kbit i Cubase. Det är något i datorn som strular till det trots alla senaste drivrutiner.

Ok. Tack för tipset.

Jag håller mig dock till 48 kbit. Hur fungerar den annars? Är det just när du kör 96 kbit som det strular?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min DELL VOSTRO 3500 CI5 2.26 3GB/320 15.6" XPP SILVER köpte jag från dustin i juni. I vanliga fall kör vi med en frost dator i rep/studion när vi spelar in och har aldrig haft några problem. Tänkte att när jag ändå skulle till att köpa en egen laptop så skulle en ganska ny med i5 processor kunna bräcka den snart 2 år gamla frostdatorn. Tji fick jag. Jag åkte upp till Frost kontor för att prata med dom vad man kunde göra. Mitt problem var att så fort jag ville spela in/upp i 98 kbit så frös datorn till allt ljud försvann för att strax återkomma. Jag tror att hårdisken inte hann med läsa/skriva kan dock varit någon annan flaskhals som strula till det. Köpte ett frost firewire kort som gjorde det hela något bättre. Problemet kvarstod dock. I 48kbit fungerar det utan problem. Nu har jag som mest kommit upp i 10 olika audiofiler till mina projekt med en och annan vsteffect. Irriterande dock att det strular med en så pass "fin" dator. En annan irriterande sak är att expresskortet sitter ganska löst och lätt åker ur om man inte är försiktig.

På Frost sa dom att man aldrig riktigt kan veta hur det kommer att funka med en "dustin" dator då det är så mkt som skall lira ihop för att det skall fungera ljudmässigt. Jag skulle rekommendera dig att köpa en laptop som är specialanpassad till ljudinspelning. Kolla på Frost hemsida om du kan hitta något.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min DELL VOSTRO 3500 CI5 2.26 3GB/320 15.6" XPP SILVER köpte jag från dustin i juni. I vanliga fall kör vi med en frost dator i rep/studion när vi spelar in och har aldrig haft några problem. Tänkte att när jag ändå skulle till att köpa en egen laptop så skulle en ganska ny med i5 processor kunna bräcka den snart 2 år gamla frostdatorn. Tji fick jag. Jag åkte upp till Frost kontor för att prata med dom vad man kunde göra. Mitt problem var att så fort jag ville spela in/upp i 98 kbit så frös datorn till allt ljud försvann för att strax återkomma. Jag tror att hårdisken inte hann med läsa/skriva kan dock varit någon annan flaskhals som strula till det. Köpte ett frost firewire kort som gjorde det hela något bättre. Problemet kvarstod dock. I 48kbit fungerar det utan problem. Nu har jag som mest kommit upp i 10 olika audiofiler till mina projekt med en och annan vsteffect. Irriterande dock att det strular med en så pass "fin" dator. En annan irriterande sak är att expresskortet sitter ganska löst och lätt åker ur om man inte är försiktig.

På Frost sa dom att man aldrig riktigt kan veta hur det kommer att funka med en "dustin" dator då det är så mkt som skall lira ihop för att det skall fungera ljudmässigt. Jag skulle rekommendera dig att köpa en laptop som är specialanpassad till ljudinspelning. Kolla på Frost hemsida om du kan hitta något.

Lycka till!

Ok, bra att veta. Kollade in Frost, men det fanns inget i min prisklass. Kan det vara ditt exemplar av delldatorn som funkade dåligt? Jag undrar om det är nån större chans att en HP funkar bättre? Jag har kört på en rätt billig acer senaste åren och det har funkat bra. Är dell känt för att funka illa för musikproduktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle råda dig att läsa på ditt ljudkortsmärkes eventuella forum. Där kan det finnas användare av ditt specifika ljudkort som kan ange exakt beteckning på den laptop de använder. Då kan du se vad som passar ihop (och inte verkar passa ihop).

Jag har haft en HP-laptop och nu en Toshiba-laptop.

Den förstnämnda kostade 16000 kr och strulade en del.

Den nuvarande kostade 9300 kr och fungerar numera bra.

Jag märkte att mina antivirusprogram jag haft har

varit den allra största boven ang problem. Både mitt

Norton i HPn och mitt McAfee i Toshiba i princip stängde

av enheter kopplade till datorn, såsom extern hdd, helt

plötsligt. Nu kör jag Microsoft Essentials som antivirus

och det är en milsvid skillnad. Inte ens program som Office

gick att installera om McAfee var installerat. Tänk det!

Vill bara inflika att min laptop har 2.26 GHz cpu och 4 GB RAM

samt intern hdd på 5600 rpm. Kör med Win XP Pro och i snitt

endast 10% använt på mina hdd-ar. Kör även med två externa hdd-s

nämligen, en fw och en e-sata. E-satan är så snabb att vissa

skyfflanden av infon går så snabbt att det verkar som den inte

är på ens. Bägge de externa hdd-na är på 7200 rpm. AluDisc.

Kan rekommendera dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...