Jump to content
Annons

80-tals speed metal


tvåtakt

Recommended Posts

Jaaaaa nu kan ni få höra och titta lite här!!!

http://www.youtube.com/watch?v=38wZTPvlagg

Det är ju dåligt ljud pga Youtube men skitsamma, det är på gång nu!!!

Dazzle på forumet fick äran att sjunga på projektet, och skivan är klar att släppas efter att alla låtar fått sångspåren inspelade!!!

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter najs! hade jag mixat hade jag nog EQat gitarrerna så att de inte tar lika mycket plats i ljudbilden, men de e ju en smaksak, du kanske ville ha så "tjocka" gitarrer?

Jag är för övrigt sångare med inspelningsmöjligheter hemma som är väldigt bekant med den här sortens musik, så om du har melodi och allt färdigt skulle jag kunna testa lägga sång på den:)

Link to comment
Dela på andra sajter

tvärtom! jag tycker trummorna låter helt okej, möjligen att nån av crasharna låter lite tunn.

sjukt bra gitarrspel, ska bli jävligt kul att höra den där med sång på sen!

Angående crasharna kan det faktiskt bero på att jag lånade en polares trummor + cymbaler och inte ville slå sönder hans cymbaler så jag slog rätt löst 😛 annars slår jag hårt som innihelvete. Måste fan få ekonomi så jag kan köpa egna cymbaler, det här börjar bli lite löjligt...

Tack för övriga kommentarer också. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nej-inte allls-gillar det skarpt och är imponerad av gitarrspelet...skrev just om det i tråden om hur man blir en bättre gitarrspelare..hur tränar man för att få till en sådan ren snabbhet ???

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter najs! hade jag mixat hade jag nog EQat gitarrerna så att de inte tar lika mycket plats i ljudbilden, men de e ju en smaksak, du kanske ville ha så "tjocka" gitarrer?

Jag är för övrigt sångare med inspelningsmöjligheter hemma som är väldigt bekant med den här sortens musik, så om du har melodi och allt färdigt skulle jag kunna testa lägga sång på den:)

Jag tycker iaf att jag EQat gitarrerna så att dom hörs väldigt bra... Jag vill ha middiga gitarrer. Det är ju faktiskt där dom hör hemma 😉 basen till bas.... cymbaler till diskant åsåvidare. Gitarr till midden.

Sen kan vi skylla på att jag inte har världens bästa förstärkare för inspelning. Alltså seriöst, tänk att jag spelade in den här gitarren med en SM57-mikrofron och DEN HÄR:

http://www.synthmania.com/Roland%20Micro%20Cube/Images/microcube.jpg

SUVERÄNT för solos, däremot inte helt kompetent för kompgitarr. Men jag försökte, och jag är nöjd, det är bara lite basregisterfattigt, vilket iförsig passar musikstilen.

Åfan vad bra, vore bra om jag fick höra nåt exempel innan jag bestämmer mej för att välja dig isåfall, vi tar det på PM...

Link to comment
Dela på andra sajter

nej-inte allls-gillar det skarpt och är imponerad av gitarrspelet...skrev just om det i tråden om hur man blir en bättre gitarrspelare..hur tränar man för att få till en sådan ren snabbhet ???

:rolleyes:

Det finns bara ETT svar på det, som alla skulle kunna svara... TRÄNING. 😉

Jag är helt och hållet självlärd, totalt utan teoretiska kunskaper och har helt enkelt spelat gitarr i tio år.

Och jag anser fortfarande att jag är rätt medioker vad gäller teknik, däremot är jag inte sen med att skryta om mina solo-komponerar-skills 😄 jag kan faktiskt erkänna att jag har bra känsla för att göra solon, inom mina tekniska gränser vill säga. Och i den här låten finns bara ett av exemplen, jag har många fler solon jag komponerat som är mycket bättre.

Men som sagt, tekniskt är jag inte helt fulländad. Jag har en polare som kan shredda å sweepa bättre än jag rent tekniskt, men jag måste guida han för att få till ett bra solo i våra låtar då har han lite svårt för att veta vart man går in och ut ur grundtoner och sånt 😆 som sagt han är bättre rent tekniskt men han har inte full koll på hur man ska använda hans skills.

Jävlar vad jag rabblar på... Jag börjar bli lite full, tänkte supa idag... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonkul musik! Underbart att höra fler än en själv som älskar att plugga in och BRÄNNA GREPPBRÄDA 😆

Jag tycker den processade känslan är grym, det ska låta "maskin" om sådana här produktioner. Solot är kul, men (och här flikar jag in vad jag tycker om solot utifrån hur jag själv brukar skriva mina egna) jag tycker att solot är väldigt bundet till taktslagen från början till slut. Det är i sig absolut inte negativt, men jag hade älskat att höra några riktigt ilskna alternate picking-bursts som gick rakt igenom takter och taktslag och inte följde beatsen lika fast som nu. En eller ett par riktigt långa neck-runs hade också gett lite mer Yngwie-flare åt ditt redan grymma solo 🙂

ROCK ON!

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker iaf att jag EQat gitarrerna så att dom hörs väldigt bra... Jag vill ha middiga gitarrer. Det är ju faktiskt där dom hör hemma 😉 basen till bas.... cymbaler till diskant åsåvidare. Gitarr till midden.

Sen kan vi skylla på att jag inte har världens bästa förstärkare för inspelning. Alltså seriöst, tänk att jag spelade in den här gitarren med en SM57-mikrofron och DEN HÄR:

http://www.synthmania.com/Roland%20Micro%20Cube/Images/microcube.jpg

SUVERÄNT för solos, däremot inte helt kompetent för kompgitarr. Men jag försökte, och jag är nöjd, det är bara lite basregisterfattigt, vilket iförsig passar musikstilen.

Åfan vad bra, vore bra om jag fick höra nåt exempel innan jag bestämmer mej för att välja dig isåfall, vi tar det på PM...

Låter grymt!

Skulle vara kul att höra mer om själva inspelningen. Diggar soundet speciellt på trummorna. Berätta gärna allt du orkar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay som flera verkar vilja veta:

Vetefan vilka trummor det är, det är bara en polares trummor jag lånade, varav virvlen stämdes ner skitmycket. Och pukorna okcså.

Gitarren är fkatiskt inspelad med en sån här genom en SM57-mikrofon:

http://santiamusic.com/onlinestore/pic_products/1211275241micro_cube_black.jpg

Och ja det finns bas, kanske inte jättetydligt men precis som Judas Priest så spelar inte basen nån större roll i låtarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Med den stärkaren är gitarrljudet helt plötsligt förhållandevis bra!😛 jag har själv suttit och spelat in med en halvdan nybörjar förstärkare och vet hur hårt man måste jobba för att få till ett bra ljud!

Asbra 80tals simulering av trummorna där också! vilka mickar har du använt och i vilket rum är det inspelat? (akustik o.s.v.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur då onaturligt?

Jag tog ju solot i ett par tagningar för att få det så bra som möjligt å fick blända ihop dom bäst det gick så menar du det så ja

Ah. Det förklarar nån dynamik-glitch jag tyckte mig höra. Ett tips är att göra allt mellan himmel och jord för att nita solot i en tagning. Då låter det ofta mer levande och tilltalande. Det kan vara en riktigt pain in the a**,men jag tycker alltiddet är värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah. Det förklarar nån dynamik-glitch jag tyckte mig höra. Ett tips är att göra allt mellan himmel och jord för att nita solot i en tagning. Då låter det ofta mer levande och tilltalande. Det kan vara en riktigt pain in the a**,men jag tycker alltiddet är värt det.

Tja, vissa låtar på skivan är gjorda så, inte alla.

Faktum är att jag komponerade hälften av solorna, men andra hälften gjorde jag på ren improvisation, i en tagning 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej, det går inte för fort, jag tyckte dock att det lät lite onaturligt i vissa delar av solot. Dark Angel? Inte hört, men tidiga napalm death är ju husgudar typ 🙂 apropå snabbt alltså.

Jo Napalm är ju rätt snabba ☺️

Tog bara upp Dark Angel bara för dom hade en 150 kilos Gene Hoglan på trummor hahaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den stärkaren är gitarrljudet helt plötsligt förhållandevis bra!😛 jag har själv suttit och spelat in med en halvdan nybörjar förstärkare och vet hur hårt man måste jobba för att få till ett bra ljud!

Asbra 80tals simulering av trummorna där också! vilka mickar har du använt och i vilket rum är det inspelat? (akustik o.s.v.)

Berätta gärna mer om mixningen. Vad du triggat med för ljud och hur fasiken du fått det att låta så pass 80-tal som Dazzle redan sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitlitet rum bara en replokal alltså, kaggen är triggad då jag inte har nå bra kaggemick. Virveln också iochmed att virveln jag lånade lät skit oavsett hur jag gjorde.

Pukorna är riktiga dock.

Skitbilliga mickar jag lånat av en polare okcså, typ Behringer å sånt där.

Har precis beställt ett par bättre mickar och har även ett nytt album på G med samma projekt men då ska jag inte trigga nåt hade jag tänkt, möjligtvis kaggen då för jag har ju fortfarande ingen bra kaggemick

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är förresten en till låt att fresta lite med 😄

http://dl.dropbox.com/u/17030234/Rocka%20Rollas%20-%202%20-%20Metal%20The%20Posers%20To%20Death.mp3

I den här låten har jag improviserat solot helt och hållet, i en tagning. Jävligt slarvigt ibland, men så är jag ju inte världens skickligaste gitarrist heller, men vafan ehheeh

Och melodislingan innan solot är meningen att dom ska hamna "utanför" grundtonerna, låter lite skumt så där men det är iallafall tänkt att vara så, utifall nån undrar.

Ah just det ja. Jag har gratis VSTn Endorphine-kompressorn på mastringen kör med Loud & Punchy-inspelning, den är fan suverän. Man får vräka på lite bas å diskant innan den bara så blir det bra.

Här kan ni förresten få se den manliga och jättehårdrockiga låtlistan of steel:

ROCKA ROLLAS - THE WAR OF STEEL HAS BEGUN

---A---

1. Dark Future

2. Metal The Posers To Death

3. Barbaric Attack

4. Fight For The Loud

5. More Metal Than The Steel

---B---

1. Heavy Metal Machine (Steel cover)

2. Metal Of Steel

3. The Road Warrior

4. Warriors Of Steel And Metal

5. Heavy Metal Kings

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är förresten en till låt att fresta lite med 😄

http://dl.dropbox.com/u/17030234/Rocka%20Rollas%20-%202%20-%20Metal%20The%20Posers%20To%20Death.mp3

I den här låten har jag improviserat solot helt och hållet, i en tagning. Jävligt slarvigt ibland, men så är jag ju inte världens skickligaste gitarrist heller, men vafan ehheeh

Och melodislingan innan solot är meningen att dom ska hamna "utanför" grundtonerna, låter lite skumt så där men det är iallafall tänkt att vara så, utifall nån undrar.

Ah just det ja. Jag har gratis VSTn Endorphine-kompressorn på mastringen kör med Loud & Punchy-inspelning, den är fan suverän. Man får vräka på lite bas å diskant innan den bara så blir det bra.

Här kan ni förresten få se den manliga och jättehårdrockiga låtlistan of steel:

ROCKA ROLLAS - THE WAR OF STEEL HAS BEGUN

---A---

1. Dark Future

2. Metal The Posers To Death

3. Barbaric Attack

4. Fight For The Loud

5. More Metal Than The Steel

---B---

1. Heavy Metal Machine (Steel cover)

2. Metal Of Steel

3. The Road Warrior

4. Warriors Of Steel And Metal

5. Heavy Metal Kings

Såg jag rätt men förekom ordet Metal i nån låttitel!? 😉😆

Blir bra det där...riktigt 80-talsstuk!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

du har lyckats till hundra procent. låter precis som på 80-talet och riktigt bra låt.

fanns en kille på forumet som heter moberg som skulle kunna sjunga bra till det här men det finns säkert fler. vill gärna höra detta med sång.

ang manowar, har du hört nanowar?

http://www.youtube.com/watch?v=_APtJ3a5uoI&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...