Jump to content
Annons

Flera användare på ett och samma konto?


Valle

Recommended Posts

Tjabba, fan!

Jag fick min första forumvarning häromdagen, utfärdat genom Olsbergs användarkonto. Varningstexten/tillsägelsen löd kort och kryptiskt: "Sköt privata diskussioner i PM - inte offentligt." Det rörde en tråd där TS deklarerade att ett visst mastringsföretag (jag vågar inte nämna vilket) som "det bästa", rentutav "kung", jämte ganska så väl valda sågningsbegrepp vad gällde "det bästa" mastringsföretagets konkurrenter.

Jag håller själv inte alls med om att "det bästa" mastringsföretaget är bäst; jag tycker snarare att det är något överreklamerat och har en mer märkes-stämpel över sig än något annat. Och vidare, så är det inte helt chockerande "nytt" (särskilt inte för en moderator) att jag har åsikter vad gäller förfarandet mastring överhuvudtaget.

Det som förvånade mig mest var att någon i tråden ansåg att jag började bli för personlig, vilket resulterade i en eventuell anmälning samt att hela min dialog slängdes i papperskorgen; dvs alla mina inlägg, även de inlägg som inte ens om man tog i för kung och fosterland kunde anses som "personliga" eller "privata".

Eftersom jag är en vän av ordning så valde jag genast att gå in och be om ursäkt för mina eventuella "övertramp" (jag PM:ade även TS och bad om ursäkt). Ursäkten var i första hand riktad till den/dem som kanske inte känner till min ton och mitt raljeri som jag alltid slår an och därför kanske tog min framfart som lite stötande. Men ursäkten var också riktad till den/dem som av allehanda affärsmässiga skäl fann mitt uppträdande opassande i det enskilda fallet; jag säger inte att det nödvändigtvis förekom några sådana skäl, men omifallatt...

Däremot kunde jag inte, i alla fall inte utan att först bestrida, acceptera varningen. Jag ansåg (anser fortfarande) att den var helt felaktig. Jag har inte varit personlig eller privat i något avseende vad gäller berörd tråd. Och även om jag var det så kan jag inte ens i min vildaste fantasi tänka mig att det var av den omfattningen att det rättfärdigar en varning. Jag menar, det var ju inte så att jag förnedrade någon eller gick till personligt angrepp.

Därför försökte jag bara minuterna efter att Olsberg utfärdat varningen få kontakt med honom via PM (med tanken att han ju säkert måste vara online). Nu, tre dagar senare, har jag fortfarande inte fått någon respons (PM:et är inte ens läst). Visst, jag kan förstå att man som admin/moderator inte har tid, ork eller lust att befatta sig med idioter som inte kan sköta sig på forumet, än mindre behöva motivera sina handlingar.

Hela den här händelsen fick mig dock att tänka på en sak... Kan det vara så att andra förutom Olsberg själv har tillgång till Olsbergs användarkonto. Om jag inte misstar mig så kan en moderator (utan admins behörighet) inte utfärda varningar. Och kanske "lånades" Olsbergs konto för att ge mig varningen och dess inte alltför träffsäkra motivering. Kanske. Kanske inte.

Så, hur är det förresten...

1. Får jag (som "vanlig" medlem) "låna" ut mitt användarkonto till någon annan användare (som redan har ett eget användarkonto) på forumet?

2. Om svaret på 1. är nekande, gäller andra principer för moderatorer av olika behörighetsgrad?

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag föredrar inte att argumentera om dessa saker eftersom det både är privat, tar tid och inte är speciellt positivt eller inspirerande. Men eftersom nu inlägget är postat här offentligt så bör jag svara.

Det som förvånade mig mest var att någon i tråden ansåg att jag började bli för personlig, vilket resulterade i en eventuell anmälning samt att hela min dialog slängdes i papperskorgen; dvs alla mina inlägg, även de inlägg som inte ens om man tog i för kung och fosterland kunde anses som "personliga" eller "privata".

Inläggen kastades i papperskorgen då det var en privat och gnällig diskussion som utmynnade i barnslig pajkastning - vilket få andra uppskattar att läsa.

Eftersom jag är en vän av ordning så valde jag genast att gå in och be om ursäkt för mina eventuella "övertramp" (jag PM:ade även TS och bad om ursäkt). Ursäkten var i första hand riktad till den/dem som kanske inte känner till min ton och mitt raljeri som jag alltid slår an och därför kanske tog min framfart som lite stötande. Men ursäkten var också riktad till den/dem som av allehanda affärsmässiga skäl fann mitt uppträdande opassande i det enskilda fallet; jag säger inte att det nödvändigtvis förekom några sådana skäl, men omifallatt...

Exemplariskt!

Därför försökte jag bara minuterna efter att Olsberg utfärdat varningen få kontakt med honom via PM (med tanken att han ju säkert måste vara online). Nu, tre dagar senare, har jag fortfarande inte fått någon respons (PM:et är inte ens läst). Visst, jag kan förstå att man som admin/moderator inte har tid, ork eller lust att befatta sig med idioter som inte kan sköta sig på forumet, än mindre behöva motivera sina handlingar.

Ditt PM kom 00.10 på lördagsnatten. Det är juletid och jag arbetar normalt inte på helger. Idag är det måndag och jag har nu sett att du har skrivit. Ge mig skälig tid att svara 🙂

Hela den här händelsen fick mig dock att tänka på en sak... Kan det vara så att andra förutom Olsberg själv har tillgång till Olsbergs användarkonto. Om jag inte misstar mig så kan en moderator (utan admins behörighet) inte utfärda varningar. Och kanske "lånades" Olsbergs konto för att ge mig varningen och dess inte alltför träffsäkra motivering. Kanske. Kanske inte.

Om någon har tillgång till mitt konto så... skulle jag bli jävligt rädd 😄

Så, hur är det förresten...

1. Får jag (som "vanlig" medlem) "låna" ut mitt användarkonto till någon annan användare (som redan har ett eget användarkonto) på forumet?

2. Om svaret på 1. är nekande, gäller andra principer för moderatorer av olika behörighetsgrad?

Någon som vet?

Jag vet:

1. Absolut inte.

2. Absolut inte.

🙂 Tjing,

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...