Jump to content
Annons

Cutting Room är fan bäst


KillwithSkill

Recommended Posts

Du, jag vet faktiskt inte! Tror det var över en tusing för en låt! Återkommer om det ligger nån deal bakom!

Om det nu var drygt 1000:- för en låt, och som blev så som du hade hoppats på, utan att du berättat hur du vill ha det. Det är tamme fan det mest prisvärda jag varit med om! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Okej! Här före och efter! Låten heter Paradise!

Mastrad

http://dl.dropbox.com/u/4201606/ParadiseMastrad.mp3

Omastrad

http://dl.dropbox.com/u/4201606/ParadiseOMastrad.mp3

Well. ser att några är inne. Tyck gärna till om mastringen 😉

Oj, det var verkligen skillnad! Den mastrade versionen lät definitivt bättre. En bra master förutsätter ju en bra mix, men mastringen lyfte verkligen hela produktionen.

Tack för att du la upp exemplet, spännande att höra!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tackar! Originalet låter ordentligt överkomprimerat men de har ändå lyckats bra. Skulle vara kul med samma sak utan flash. Precis det som saknades i tidningens svammel om mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte den omastrade lät bra tills jag hörde den mastrade, hörde då detaljer jag inte hört förut. Mkt intressant KWS, tack !

Vad heter gruppen?

robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

För dom som kanske undrar så mixade jag låten med ett par pluggar på mastern. Bla en limiter från waves. Bara för att inte slå över på VU

Sen så hade jag Manley EQ innan. Men dessa två tog jag bort efter att vi var nöjda med mixningen. Och då sjönk dB till ca -5 dB på masterregeln.

Och det var det Cutting Room fick att jobba med.

Mats Lindfors gjorde masteringen. Tycker han verkar vara rejält duktig. Vi ska dit senare i vinter och mastra hela plattan.

Denna låten är bara en nerklippt version (kortad) att vara med på en samlingplatta. Och är nog den softaste låten på plattan!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte den omastrade lät bra tills jag hörde den mastrade, hörde då detaljer jag inte hört förut.

robc

Ha ha, precis vad jag också tänkte! Slutmixen lät riktigt bra.

Måste förresten säga att jag blev förvånad över hur mycket bättre sången lät i den mastrade versionen. Trodde faktiskt inte att mastringen skulle påverka den så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

För dom som kanske undrar så mixade jag låten med ett par pluggar på mastern. Bla en limiter från waves. Bara för att inte slå över på VU

Sen så hade jag Manley EQ innan. Men dessa två tog jag bort efter att vi var nöjda med mixningen. Och då sjönk dB till ca -5 dB på masterregeln.

Och det var det Cutting Room fick att jobba med.

Mats Lindfors gjorde masteringen. Tycker han verkar vara rejält duktig. Vi ska dit senare i vinter och mastra hela plattan.

Denna låten är bara en nerklippt version (kortad) att vara med på en samlingplatta. Och är nog den softaste låten på plattan!

Så originalet är inte det originalet som mastering fick jobba med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så originalet är inte det originalet som mastering fick jobba med?

JO!

Allstå.. När jag mixade låten ville jag ha lite hjälp vid masterregeln så att jag inte klev över och distade. Kollade då & då på limitern och den jobbade emot lite här och där.

Sen när vi skulle skicka låten så tog jag bort alla inserts på masterregeln.

Ljudet sänktes med ca 5 dB och blev lite dovt! Och det är allt.

Och det är då vad Cutting Room har fått att mastra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag själv inte förstår är hur FAN??? får dom till botten utan att det pulserar?

När jag är snittsig och tar till mig ett masteringsjobb så brukar det bli att det låter mp3 och distar lätt.

Det är väl det som skiljer agnarna från vetet.. typ 😉

Cutting Room har prylar som kostar ett antal årslöner, och då vore det ju konstigt om man inte fick ljud därefter.

Minns att en av killarna där pekade på en oansenlig eq-burk och sa "den där går på 80 000" :rolleyes:

Men annars tror jag att förklaringen till en bra botten utan att det pulserar är väl utförd multibandskompression.

Edit: Och givetvis sitter det ju proffs bakom spakarna! Det är förstås det allra viktigaste.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

JO!

Allstå.. När jag mixade låten ville jag ha lite hjälp vid masterregeln så att jag inte klev över och distade. Kollade då & då på limitern och den jobbade emot lite här och där.

Sen när vi skulle skicka låten så tog jag bort alla inserts på masterregeln.

Ljudet sänktes med ca 5 dB och blev lite dovt! Och det är allt.

Och det är då vad Cutting Room har fått att mastra!

Men det som du kallar originalet, är det med masterreglens effekter eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag själv inte förstår är hur FAN??? får dom till botten utan att det pulserar?

När jag är snittsig och tar till mig ett masteringsjobb så brukar det bli att det låter mp3 och distar lätt.

Det är väl det som skiljer agnarna från vetet.. typ 😉

Kolla lite på fenoment bakom M+S splittning så kanske du kommer på lite andra tankar... hi hi hi!

Hintar lite bara och kommer nog inte kommentera mer om detta!

Det låter gött i alla fall Killer och det verkar som att mastraren har haft en kul session!

Piiiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Vi har mastrat båda våra plattor hos Limpan på Cutting Room, och det har varit en ren fest! Eller faktiskt, vi hade sånt pepp nu senast att Limpan utropade ny flaggdag!

Hur bra som helst, och sjukt lätt att jobba med.

Om nån skulle vara intresserad att höra den första finns den på bl.a. spotify, eller i bättre ljudkvalitet på CDON och liknande sajter.

Vi heter Work of Art, och vår första skiva heter Artwork.

Nya skivan In Progress kommer så småningom, när skivbolaget får tummen lös...

Work of art?, vilket löjligt namn.. 🙂

Violent work of art däremot är tufft och bra. 🙂

Visste inte att det fanns nån här med nästan samma bandnamn som oss.....

Ska lyssna på er senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det som du kallar originalet, är det med masterreglens effekter eller inte?

Förstår inte riktigt vad du pratar om?

Alltså:

Den Omastrade har ingenting på masterregel. Och det är den filen som Cutting Room fick!

Och den Mastrade är det vi fick tillbaka från Cutting Room!

Det jag menade med att jag hade limiter och EQ på mastern var bara för egen vinnings skull vid mixningen. När sen låten skulle bouncas ner så tog jag bort dessa två pluggar.

Så alltså. Den omastrade som jag då kallar orginalfilen har inga inserts alls på masteregeln!

Bättre än så kan jag inte förklara det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Omastrade har ingenting på masterregel. Och det är den filen som Cutting Room fick!

Och den Mastrade är det vi fick tillbaka från Cutting Room!

väldigt mycket trummor på låten var min första tanke å att sången låter lite lurig...

men bägge delar fixar han ju i mastringen - kul att ni är nöjda!

tips: när du mixar nästa gång - använd inget på masterkanalen

jämför om du mixar annorlunda då

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog mig friheten att leka lite med filerna; hoppas att inte någon misstycker. Jag gjorde ytterst blysamma justeringar i den omastrade versionen med den mastrade versionen som "mål". Och inte för att jag på något sätt tror att jag kan lura någon, men ni får gärna peka ut vilken version som är vilken och hur ni resonerade.

Fil A: http://www.valenzia.se/res/xtn/KWS1.mp3

Fil B: http://www.valenzia.se/res/xtn/KWS2.mp3

Om ni hellre vill "spara som" för att kunna fuska med analysverktyg: Fil A respektive Fil B)

Och *haaarkel*: Detta är inget försök å min sida att försöka förringa varken mastringskonstverket eller dess utövare. Dessutom; Cutting Room är det allra bästa mastringsföretaget i hela världen.

Bäst. Bäst. Bäst.

(OK. Det är bra nu, Valle, de fattar...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cutting Room är det allra bästa mastringsföretaget i hela världen.

Bäst. Bäst. Bäst.

Äsch då, inte jämfört med dig!

Nästa gång jag vill ha någonting mastrat kommer jag alla gånger välja en forumkille med uppmärksamhetsbehov, som vill framstå som lite rebellisk och tuff på debattklubb gymnasienivå istället för Cutting Room! Att det blir en tredjedel så bra är skitsamma!

Jag vill ju vara lite underground. Slå underifrån. Krossa överheten. Mainstream är skit. Osv. Ja du vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vi har mastrat båda våra plattor hos Limpan på Cutting Room, och det har varit en ren fest! Eller faktiskt, vi hade sånt pepp nu senast att Limpan utropade ny flaggdag!

Hur bra som helst, och sjukt lätt att jobba med.

Om nån skulle vara intresserad att höra den första finns den på bl.a. spotify, eller i bättre ljudkvalitet på CDON och liknande sajter.

Vi heter Work of Art, och vår första skiva heter Artwork.

Nya skivan In Progress kommer så småningom, när skivbolaget får tummen lös...

Den plattan har jag minsann lyssnat på. Bra platta!

Vem har mixat plattan?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns fler bra mastringsstudios och tekniker i landet, inte bara Cutting Room och Limpan. 🙂

Ett inlägg för balansens skull... 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch då, inte jämfört med dig!

Nästa gång jag vill ha någonting mastrat kommer jag alla gånger välja en forumkille med uppmärksamhetsbehov, som vill framstå som lite rebellisk och tuff på debattklubb gymnasienivå istället för Cutting Room! Att det blir en tredjedel så bra är skitsamma!

Jag vill ju vara lite underground. Slå underifrån. Krossa överheten. Mainstream är skit. Osv. Ja du vet.

BWAAHAA! Jösses. Näää... Du får nog öva lite mer på nu-ska-han-få-teknik. Det där lät ju mer som något en wannabe skulle böla om till sin ex-flickvän om hennes nya pojkvän... M'kay, chap? 🙂

Hmmm... menar du verkligen att mitt A/B-kvasitest faktiskt blev "en tredjedel så bra"? Personligen tycker jag det var mycket, mycket sämre. Men så gjorde jag inte heller mycket med filen:

- Först la jag den skitenklaste reverbpluggen jag kunde hitta, lät bandpassa den blöta signalen och spred ut den till sidorna.

- Åsså la jag på Voxengo Elephant med dess "default preset" och justerade insignalen något. That's it, typ.

(Funderar på att ta Mr Joachimes bedömning i beaktande för eventuellt ett vidaretest... 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

så det du ville visa var att man inte ska ge sig på mastring själv?

eller? 😲

Ja, för det var precis vad jag försökte göra... "mastra", med ett enkelt reverb och en limiter.

Men du får gärna lämna en kommentar angående mitt "test" (jag rekommenderar seriösare utlåtande a la Joachime, framför lite sådär småarga som Bassholes).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för det var precis vad jag försökte göra... "mastra", med ett enkelt reverb och en limiter.

varför det?

Men du får gärna lämna en kommentar angående mitt "test" (jag rekommenderar seriösare utlåtande a la Joachime, framför lite sådär småarga som Bassholes).

får se om jag hinner

har ingen bra lyssning just nu å orkar fan inte dra ner detta till en studio bara för att analysera - särskilt inte när jag redan läst joachimes utlåtande å inte längre är objektiv

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...