Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag Àr ny hÀr pÄ forumet och tror att det Àr det bÀsta för den hÀr frÄgan. TÀnkte att jag skulle spela in mina trummor och behöver komma undan sÄ billigt och enkelt som möjligt. Ljudkvalitén behöver inte vara den bÀsta men det ska lÄta bra. Har ni nÄgra förslag hur jag ska gÄ tillvÀga och vilka saker jag behöver. Har funderar pÄ en zoom H2 men Àr osÀker pÄ ljudkvalitén. NÄgon som har erfarenhet av den vad gÀller trummor? Har ni nÄgra andra förslag?

Annons
Postat

Oj? Skall du bara ha det för rep/övning/loopar mm sÄ funkar det ju bra, men sen kan du ju Àven spela in varje trumma och göra lite beats mm i nÄt redigeringsprogram. Den kan vara bra till lite allt möjligt.

Köpte sjÀlv en Tascam DR07 för tvÄ veckor sen, som jag tÀnkte spela in loopar med, har bara provat den en gÄng, spela in lite regn och ja det lÀt blött :-)

ok för mina behov.

Postat

Fick en rĂ€tt rolig ide pĂ„ portabel trummickning. En styck Zoom H-4 placerat som ett XY-OH, och sĂ„ kopplar man in en D112 och en SM57 till XLR-kontakterna sĂ„ har man sitt kit! 😛

TyvÀrr gÄr det ju inte att göra med H-2:an.

Postat (redigerat)

Fick en rĂ€tt rolig ide pĂ„ portabel trummickning. En styck Zoom H-4 placerat som ett XY-OH, och sĂ„ kopplar man in en D112 och en SM57 till XLR-kontakterna sĂ„ har man sitt kit! 😛

GÄr vÀl bra, H-2:an har ju tvÄ inbyggda stereo-mickar i X/Y-konfiguration (plus lite andra konfigurationer). Det Àr ju bara att sÀtta den pÄ Rec och spela in.

http://www.zoom.co.jp/english/products/h2/

Mvh/

Redigerat av Sleap
Postat

Det fungerar inte i praktiken tror jag. Jag lÀste nÄgonstans om nÄgon som försökt med nÄgot liknande och att ljudspÄren inte synkade med varandra. Tror det har att göra med att systemklockorna för de olika enheterna aldrig kommer att ticka i takt med varandra.

Postat

Det fungerar inte i praktiken tror jag. Jag lÀste nÄgonstans om nÄgon som försökt med nÄgot liknande och att ljudspÄren inte synkade med varandra. Tror det har att göra med att systemklockorna för de olika enheterna aldrig kommer att ticka i takt med varandra.

Eller sÄ blev det fasfel...

/Johan

Postat

vet att TuffTuffTuff spelat in med H2.

finns ett svar i denna trÄd frÄn honom:

Min lÀnk

hÀr finns en lÄt dÀr trummorna Àr inspelade med H2:

Min lÀnk

Postat

Eller sÄ blev det fasfel...

/Johan

Nej. Det blir inte exakt samma tid frÄn början till slut pÄ tagningen. Det Àr inte ett vanligt fasfel Àven om det kanske innebÀr att ljudet hamnar ur fas nÄgonstanns.

Postat

Nej. Det blir inte exakt samma tid frÄn början till slut pÄ tagningen. Det Àr inte ett vanligt fasfel Àven om det kanske innebÀr att ljudet hamnar ur fas nÄgonstanns.

Hamnar spÄren fel tidmÀssigt? Fy fan vad sopigt, vilken skitgrej.

Postat (redigerat)

Hur kan det svÀnga om samplingsfrekvensen Àr samma? LÄter som ett riktigt misslyckande av Zoom. Man tycker det borde vara sjÀlvklart att alla ingÄngar pÄ en enhet synkar..

MÄste innebÀra att det sitter tvÄ klockor i den, eller att de inbyggda mickarnas signal gÄr igenom nÄgon form av intern processing som sÀtter spÄren ur synk.

Redigerat av desvaenger
Postat

Hur kan det svÀnga om samplingsfrekvensen Àr samma? LÄter som ett riktigt misslyckande av Zoom. Man tycker det borde vara sjÀlvklart att alla ingÄngar pÄ en enhet synkar..

MÄste innebÀra att det sitter tvÄ klockor i den, eller att de inbyggda mickarnas signal gÄr igenom nÄgon form av intern processing som sÀtter spÄren ur synk.

Jag failar. Jag lÀste det som att idén var att anvÀnda tvÄ olika enheter. Det var dÀrför jag skrev att det kunde bli problem pga systemklockorna blabla... Sorry!

Postat

Jag failar. Jag lÀste det som att idén var att anvÀnda tvÄ olika enheter. Det var dÀrför jag skrev att det kunde bli problem pga systemklockorna blabla... Sorry!

Hmm, OK misstĂ€nkte nĂ„got sĂ„dant, men du Ă€r förlĂ„ten â˜ș

Men det skulle fortfarande vara intressant att höra hur bra trummorna blir inspelade med H4:an.

/Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.