Vallhagen Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 (redigerat) Hej! Far och mor har numera en hÀftigare dator Àn jag, med Office 2010 och Windows 7. Som överkompetent - ehhh - inom alla tekniska falanger blir det förstÄs min lott att hjÀlpa dem att fÄ hÀrket att funka bra och smidigt. Jag undrar: Hur fixar man association sÄ att office-dokument (typ .doc, .docx osv) frÄn Àldre officeversioner öppnar office 2010 automatiskt? Förr har det - Ätminstone sen windows 3.1 (!) - funkat utmÀrkt att högerklicka pÄ dokumentet (filen) och valt "öppna med" och sen vÀlja program i en lista, och sen sÀtta valt program till "anvÀnd som standard till denna filtyp", right? Det har förstÄs funnits andra sÀtt att ange "standardprogram" oxÄ. ...men nu fÄr jag fan inte till det. NÀr jag högerklickar sÄ finns INTE nÄgon officeapp i listan av valbara program... Och vidare: Jag kan förstÄs öppna office->word 2010, och dÀrifrÄn öppna ett gammalt dokument... men, dÄ fÄr jag en varning (!) av typen "denna fil Àr hÀmtad frÄn internet, vill du verkligen öppna den?" Microsoft har alltid försökt sig pÄ nÄnsorts missriktad interaktivitet i sina program (jag har alltid hatat excel dÄ det "kÀnner efter" vad jag skriver i cellen, och vÀljer format dÀrefter...), men nu hajjar jag inget alls. NÄgon? Redigerat 18 mars 2011 av Vallhagen
slejnard Postat 30 november 2010 Postat 30 november 2010 Hej! NÄgon? Bara invÀnta Linus pÄ denna frÄga (Nej, jag tar inte droger)
Vallhagen Postat 30 november 2010 TrÄdstartare Postat 30 november 2010 Bara invÀnta Linus pÄ denna frÄga RÀtt tÀnkt dÀr!
debatt Postat 1 december 2010 Postat 1 december 2010 Jag undrar: Hur fixar man association sÄ att office-dokument (typ .doc, .docx osv) frÄn Àldre officeversioner öppnar office 2010 automatiskt? Jag har anvÀnt lite olika Office-versioner, 1997, 2002, 2007, men jag tror de tagit bort den möjligheten du eftersöker. De har t.ex. tagit bort att man ska kunna öppna Lotus Word Pro-dokument i Microsoft Office.
Linus Postat 1 december 2010 Postat 1 december 2010 Bara invĂ€nta Linus pĂ„ denna frĂ„ga (Nej, jag tar inte droger) đ Office 2010 och Windows 7Egentligen borde associationerna sĂ€ttas tillrĂ€tta nĂ€r du installerar Office, men det kanske var installerat pĂ„ datorn frĂ„n början? NĂ„ja, det finns tvĂ„ sĂ€tt att fixa filassociationer - eller vĂ€lja standardprogram som det numera heter i Windows. Det ena Ă€r att utgĂ„ ifrĂ„n en filtyp t ex .doc och vĂ€lja föredraget program, och det andra Ă€r att helt enkelt vĂ€lja ett program t ex Word och lĂ„ta det lĂ€gga beslag pĂ„ de filformat som programmet lĂ€ser. Jag skulle föreslĂ„ att lĂ„ta Officeprogrammen ta hand om alla format de vill. Klicka Start-knappen Standardprogram (ligger i den högra listan nĂ„gonstans mellan Kontrollpanelen och StĂ€ng av) Ange dina standardprogram Markera Microsoft Office Word Klicka Ange det hĂ€r programmet som standardprogram Nu ska .doc, .docx, .rtf och andra dokument öppnas med Word. Markera Excel, Powerpoint etc. och upprepa proceduren.
Vallhagen Postat 2 december 2010 TrĂ„dstartare Postat 2 december 2010 đ Egentligen borde associationerna sĂ€ttas tillrĂ€tta nĂ€r du installerar Office, ... Jo, det hade jag förvĂ€ntat mig. Och jag förstĂ„r inte varför det inte föll pĂ„ plats automatiskt. Möjligen för att MS Works hade anvĂ€nts pĂ„ datorn i kanske 2 veckor i vĂ€ntan pĂ„ Office-installationen? Men jag tycker Ă€ndĂ„ att det verkar skumt. Jag tackar för stegförstegproceduren, jag ska försöka fixa det sĂ„đ tjing Bengan
Vallhagen Postat 1 januari 2011 TrÄdstartare Postat 1 januari 2011 ... [*]Klicka Start-knappen [*]Standardprogram (ligger i den högra listan nÄgonstans mellan Kontrollpanelen och StÀng av) [*]Ange dina standardprogram [*]Markera Microsoft Office Word [...] Vet du va; "ms office word" (excel, pp...) finns INTE MED pÄ listan över valbara standardprogram... som om det inte var installerat öht?!?! Men för bövelen, det finns naturligtvis hÀr pÄ datorn... MÀrkligt. Ska jag ominstallera? tjong
BurninSven (oregistrerad) Postat 3 januari 2011 Postat 3 januari 2011 Finns bara ett lÀge hÀr Ä det e Ä radera Ä dit med win xp sp1 Ä sen office 97 sÄre blir Ärning me grejena ijen lol. Kunde inte hÄlla mig ha det bra Gott Nytt à r.
Vallhagen Postat 11 januari 2011 TrĂ„dstartare Postat 11 januari 2011 Ja, hur gick det? Tjo... jag besöker ju inte pĂ€ronen varje dag, sĂ„ det stĂ„r still, kan man sĂ€ga. Sist jag var dĂ€r (i samband med förra inlĂ€gget) sĂ„ var det helg, och windowssupporten stĂ€ngd. Ty jag tĂ€nkte ringa dem, felet Ă€r liksom ologiskt. Ărligt talat sĂ„ upplevde jag sjĂ€lva nerladdningsproceduren och installationen som "obekvĂ€m" oxĂ„. Diffust uttryckt. Men det kan vĂ€l bero pĂ„ att det Ă€r första gĂ„ngen jag satt vid en Win 7-maskin. tjong
Vallhagen Postat 17 mars 2011 TrÄdstartare Postat 17 mars 2011 HallÄ igen. Jag skriver vidare i den hÀr trÄden, den kÀnns lite lagom semi-offtopic. Nu sitter jag hÀr med min alldeles egen WINDOWS 7-burk. Förmodligen vÀrldens snabbaste PC. Eller nÄt. Och jag tycker illa om windows 7, förmodligen för att jag inte kÀnner igen mig, och det kÀnns som nÄn pillar mig i ögat nÀr jag vill "göra det sjÀlvklara", typ installera program... Mycket har föralldel gÄtt bra oxÄ. Exempel: Jag vill installera iTunes (hÄller pÄ precis nu), vilket jag gjort pÄ massor av XP-burkar. Jag gÄr "som vanligt" till downloadsidan och klickar mig fram till dialogen "vill du köra eller spara den hÀr filen". Jag klickar "kör", och hemtankning börjar. Jag ser hur "hemtankningsfönstret" fylls pÄ, och tiden tickar ner, en minut, 45 sekunder... 5 sekunder... Sedan, nÀr det Àr klartankat, och det "borde" öppnas installationsdialogrutor, dÄ hÀnder INGET. Poff, hÀmtningsdialogen Àr försvunnen, och hela min skÀrm Àr bara blank. Vad hÀnder? Ja, jag Àr sjÀlvklart pÄloggad som administrator.
Vallhagen Postat 17 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 17 mars 2011 ... och varför frĂ„gar internet explorer, VARJE gĂ„ng jag startar ett nytt fönster, "adobe flash player vill blabla tillĂ€gg blabla... osv". Jag klickar "ja kör för fan, acceptera alltid, det Ă€r helt jĂ€vla safe för ALLA som anvĂ€nder datorn blabla"... Men nĂ€sta gĂ„ng jag öppnar fönstret... "törs du lita pĂ„ blabla flash player..." Det Ă€r som om Win 7 inte svĂ€ljer det jag klickar. Ăr jag dum i huvet?
Jetblack Postat 17 mars 2011 Postat 17 mars 2011 Sedan, nÀr det Àr klartankat, och det "borde" öppnas installationsdialogrutor, dÄ hÀnder INGET. Poff, hÀmtningsdialogen Àr försvunnen, och hela min skÀrm Àr bara blank. Vad hÀnder? Den finns i mappen "hÀmtade filer", ovanför "skrivbord" i utforskaren. (Det Àr dÀr filerna hamnar som standard om man inte Àndrar till nÄgon annan mapp.) DÀr dubbelklickar du bara pÄ programikonen som vanligt. Borde fungera, jag har tvÄ datorer med Windows 7, och det har fungerat som ett urverk hela tiden.
Vallhagen Postat 18 mars 2011 TrÄdstartare Postat 18 mars 2011 (redigerat) Den finns i mappen "hÀmtade filer", ovanför "skrivbord" i utforskaren. Nej, den gör inte det. Notera att jag i förstaskedet valde "kör", inte "spara fil", och dÄ tror jag inte windows lÀgger filen dÀr. Edit: Det FUNKAR att vÀlja "spara fil" (varsomhelst, default i mappen du nÀmner) och sedan köra den dÀrifrÄn. Men som sagt; "kör" i steg 1 funkar inte. Redigerat 18 mars 2011 av Vallhagen
Vallhagen Postat 18 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 18 mars 2011 ... och varför frĂ„gar internet explorer, VARJE gĂ„ng jag startar ett nytt fönster, "adobe flash player vill blabla tillĂ€gg blabla... osv". Jag klickar "ja kör för fan, acceptera alltid, det Ă€r helt jĂ€vla safe för ALLA som anvĂ€nder datorn blabla"... Men nĂ€sta gĂ„ng jag öppnar fönstret... "törs du lita pĂ„ blabla flash player..." Det Ă€r som om Win 7 inte svĂ€ljer det jag klickar. Ăr jag dum i huvet? Möjligen har jag löst just denna nöten sjĂ€lv. Flash Player funkar inte med 64-bitars IE, allt enligt Adobe. Om jag i stĂ€llet kör en 32-bitars weblĂ€sare sĂ„ försvinner problemet. ** Ăr alla mina andra "konstiga" frĂ„gor relaterade till just detta? 32 vs 64-bitarsproblematik?
Jetblack Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Möjligen har jag löst just denna nöten sjĂ€lv. Flash Player funkar inte med 64-bitars IE, allt enligt Adobe. Om jag i stĂ€llet kör en 32-bitars weblĂ€sare sĂ„ försvinner problemet. ** Ăr alla mina andra "konstiga" frĂ„gor relaterade till just detta? 32 vs 64-bitarsproblematik? Mycket riktigt fungerar Flash inte med 64-bitars IE, tĂ€nkte inte pĂ„ det =/ Jag har 32-bitars Windows pĂ„ min surfdator och 64-bitars pĂ„ min musikdator, men det dĂ€r Ă€r faktiskt enda gĂ„ngen jag har mĂ€rkt nĂ„gon skillnad pĂ„ dem. Enda skillnaden i övrigt Ă€r att 64-bitars OS kan hantera större mĂ€ngd RAM-minne Ă€n 3 GB.
Vallhagen Postat 18 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 18 mars 2011 Tack för att du tar dig stunder att svara, jetblack:) NĂ€sta mĂ€rklighet: Med mitt moderkort följer en mjukvara "control center", som man inifrĂ„n windows kan öppna för att t.ex. kolla och Ă€ndra BIOSinstĂ€llningar och överklocka. Och (det Ă€r det jag kollar mest) temperatur pĂ„ system och CPU och hastighet pĂ„ systemflĂ€ktar. Hur som helst: Varje gĂ„ng jag öppnar denna applikation sĂ„ fĂ„r jag dialogen "Vill du tillĂ„ta blablabla att kanske göra Ă€ndringar pĂ„ datorn? Ja / Nej". Jag klickar förstĂ„s JA. Men; jag vill inte se den dialogen mer. Windows MĂ STE vĂ€l kunna "spara" mitt "JA"? typ en checkbox "lita alltid pĂ„..." Jag misstĂ€nker att det Ă€r nĂ„gonting med systemsĂ€kerhetsflaggor, men jag hittar inte var jag ska pilla. Ărk. Jag kan inte pĂ„minna mig att XP betett sig sĂ„hĂ€r. Den dĂ€r kĂ€nslan att nĂ„n pillar mig i ögat kvarstĂ„r. Frustrerande.
Jetblack Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Tack för att du tar dig stunder att svara, jetblack:) NĂ€sta mĂ€rklighet: Med mitt moderkort följer en mjukvara "control center", som man inifrĂ„n windows kan öppna för att t.ex. kolla och Ă€ndra BIOSinstĂ€llningar och överklocka. Och (det Ă€r det jag kollar mest) temperatur pĂ„ system och CPU och hastighet pĂ„ systemflĂ€ktar. Hur som helst: Varje gĂ„ng jag öppnar denna applikation sĂ„ fĂ„r jag dialogen "Vill du tillĂ„ta blablabla att kanske göra Ă€ndringar pĂ„ datorn? Ja / Nej". Jag klickar förstĂ„s JA. Men; jag vill inte se den dialogen mer. Windows MĂ STE vĂ€l kunna "spara" mitt "JA"? typ en checkbox "lita alltid pĂ„..." Jag misstĂ€nker att det Ă€r nĂ„gonting med systemsĂ€kerhetsflaggor, men jag hittar inte var jag ska pilla. Ărk. Jag kan inte pĂ„minna mig att XP betett sig sĂ„hĂ€r. Den dĂ€r kĂ€nslan att nĂ„n pillar mig i ögat kvarstĂ„r. Frustrerande. Det Ă€r lugnt đ NĂ€sta gĂ„ng kan det ju vara jag sjĂ€lv som behöver hjĂ€lp med nĂ„got. Anledningen till att man fĂ„r upp de dĂ€r dialogrutorna Ă€r för att Microsoft lade till det som en extra sĂ€kerhetsfunktion i samband med Windows Vista. Det fanns inget motsvarande i XP. Det gĂ„r att stĂ€nga av den dĂ€r funktionen, men jag vet inte exakt hur man gör. FĂ„r upp dem sĂ„ pass sĂ€llan att jag har tyckt att det har varit sĂ€krast att behĂ„lla den. Tror tyvĂ€rr inte att det gĂ„r att komma undan den dĂ€r funktionen för enstaka program. SjĂ€lv Ă€r jag sĂ„ van vid de dĂ€r rutorna att jag knappt tĂ€nker pĂ„ dem lĂ€ngre.
Vallhagen Postat 19 mars 2011 TrÄdstartare Postat 19 mars 2011 Tack för svar igen. Jag blir liiite klokare för var dag. ...och lite mer rÄdvill... Fà hÀnder visst allt pÄ en gÄng nu, nyss kom jag inte Ät mitt gmail-konto pga nÄn kapning - "otillÄten aktivitet". jag Àr vÀl paranoid, men det har ALDRIG hÀnt förut, och hÀnder precis nu nÀr jag sitter med ny dator.
engineer Postat 20 mars 2011 Postat 20 mars 2011 Mmm...det Ă€r mĂ„nga som sitter fast i WIndows-normen. Ăr det inte som XP Ă€r det kasst. Windows 7 Ă€r nog den Macigaste versionen som Windows som slĂ€ppts (hittills) sĂ„ du fĂ„r tĂ€nka lite mer rakt pĂ„ istĂ€llet för runtom som du kanske vant dig vid. T ex, Sök har ju funnits förr, men i Win7 funkar det. Tryck bara pĂ„ start och skriv sedan vad du vill starta: Start > iex > Enter, sĂ„ startar IE. Det beskriver nu pĂ„ slutet i trĂ„den Ă€r UAC. Ett sĂ€kerhetslager som Ă€r rĂ€tt frĂ€ckt faktiskt om Ă€n sopigt implementerat. SĂ„ hĂ€r stĂ€nger du av det: http://windowstips.nu/stanga-av-uac/
Vallhagen Postat 20 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 20 mars 2011 Tjena Engineer. Tack till dig oxĂ„. Du har förstĂ„s rĂ€tt, egentligen Ă€r windows 7 pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt bĂ€ttre Ă€n XP. men sĂ„ hĂ€r mĂ„nga smĂ„ och stora frĂ„getecken har jag nog fan aldrig haft vid en uppgradering... đ ... Det Ă€r vĂ€l sĂ„, att man blir frustrerad nĂ€r man inte fattar. Men mĂ„nga frĂ„getecken har rĂ€tats ut. Bl a har jag nu lĂ€rt mig att rewire inte funkar i 64-bit, liksom de flesta gamla DXi-pluggar. En del Ă€r logiskt, annat Ă€r bara mĂ€rkligt. Jag MĂ STE t.ex köra Sonar "som administrator" för att pluggen Dimension Pro ska hitta sina samples (det Ă€r ju liksom inte den första detaljen man gissar sig till, nĂ€r Dimension sĂ€ger "hittar inte pianot" och jag ser "jo för fan, det Ă€r ju precis dĂ€r det ska ligga!!"). *** För sekunden Ă€r jag dock utmĂ€rkt nöjd, jag har PRECIS knĂ€ckt nĂ€mnda Dimension-nöt och har Ă€ntligen fĂ„tt igĂ„ng datorn och ljudkort om "den ska". *** Och du lĂ€rde mig nĂ„t nytt dĂ€r som Ă€ven jetblack var inne pĂ„ tidigare; UAC. Men kanhĂ€nda gör det nytta, och dĂ„ Ă€r det kanske rimligt att ha det kvar:) tjing
D200 Postat 20 mars 2011 Postat 20 mars 2011 (redigerat) NÀr det gÀller Win 7, högerklicka och vÀlj egenskaper och vÀlj sen Kör som administratör i de program du anvÀnder och vet Àr safe. Och stÀng av UAC. Sen funkar det ganska bra. Det Àr lite nytt jÀmfört med innan bara... Kör Àven installationsfiler som admin för att vara sÀker att du ger skrivrÀttigheter till programmet. Redigerat 20 mars 2011 av D200
engineer Postat 22 mars 2011 Postat 22 mars 2011 Men mÄnga frÄgetecken har rÀtats ut. Bl a har jag nu lÀrt mig att rewire inte funkar i 64-bit, liksom de flesta gamla DXi-pluggar. En del Àr logiskt, annat Àr bara mÀrkligt. Jag Mà STE t.ex köra Sonar "som administrator" för att pluggen Dimension Pro ska hitta sina samples (det Àr ju liksom inte den första detaljen man gissar sig till, nÀr Dimension sÀger "hittar inte pianot" och jag ser "jo för fan, det Àr ju precis dÀr det ska ligga!!"). Man mÄste ju inte köra 64-bitars OS, det funkar med 32-bitar ocksÄ...Àven om du dÄ inte kan utnyttja allt minne (max 3,2GB). Men jag tror 64-bitars Windows Àr det bÀsta som hÀnt Microsoft eftersom de blir ju av med allt gammalt krafs de var tvungna att stödja i tidigare versioner. Dessutom finns det massor med nya sÀkerhetsrutiner som pÄ ytan kan vara i vÀgen för de som Àr vana XP-anvÀndare. T ex sÄ kan du inte som standard spara saker i Program-mappen. Kanske Àr det som Àr ditt problem med Sonar? Programmen ska ju ligga i program-mappen medan innehÄllet ska ligga pÄ annan plats. T ex Mina Dokument.
Vallhagen Postat 22 mars 2011 TrÄdstartare Postat 22 mars 2011 (redigerat) Man mÄste ju inte köra 64-bitars OS, det funkar med 32-bitar ocksÄ...Àven om du dÄ inte kan utnyttja allt minne (max 3,2GB). Men jag tror 64-bitars Windows Àr det bÀsta som hÀnt Microsoft eftersom de blir ju av med allt gammalt krafs de var tvungna att stödja i tidigare versioner. Dessutom finns det massor med nya sÀkerhetsrutiner som pÄ ytan kan vara i vÀgen för de som Àr vana XP-anvÀndare. T ex sÄ kan du inte som standard spara saker i Program-mappen. Kanske Àr det som Àr ditt problem med Sonar? Programmen ska ju ligga i program-mappen medan innehÄllet ska ligga pÄ annan plats. T ex Mina Dokument. HallÄ igen! Bra hint dÀr, att jag inte kan spara nÄgot i programmappen. Det stÀmmer ju nÀr du sÀger det, jag har beordrats "vill du blabla som admin..." nÀr jag varit i progmappen och pillat. GÀller det bÄde "program" och "program x86" ??? Fan, nu fick jag en gudabenÄdad ahah-kanske-upplevelse. Det Àr dÀrför som alla gamla VST-er beter sig konstigt? Min VST-mapp ligger i trÀdstrukturen under "program"... Fanfan... om jag fÄr det hÀr att rocka nu, sÄ skickar jag en pÄse nybakade bullar, engineer! (ursÀkta flummet, nu mÄste jag testa... Äterkommer!) (parentes igen: Det nÀmnda DIMENSION PRO-relaterade strulet Àr faktiskt fixat, det fanns en patch hos Cakewalk) *** Edit... nÀhÀ, sÄ lÀtt blev det inte... jag flyttade mappen med mina "gamla" VST-er till annan plats. Men det Àr lika muppigt för det. Det Àr Nà NTING som Sonar 64-bitar inte gillar med 32-bitars VST... men jag kanske ska grubbla vidare pÄ det i SonartrÄden, som jag faktiskt startat oxÄ. Nu kÀnner jag iofs att jag svamlar ivÀg lite för ngn lÀsare, jag har ju knappast uppdaterat denna trÄd med ALLA smÄ och stora frÄgetecken jag haft de sista veckorna. Summa summarum kan det nog bli sÄ, att jag kör 32-bitars Sonar (i st f X64) under windows 7 X64. Det lÀr funka bÀttre med de gamla pluggarna och det finns ingen motsÀttning att köra en 32-bitars applikation i ett 64-bitars operativ. à andra sidan sÄ Àr tanken tilltalande, att liksom börja pÄ nytt och "lÄsa sig sjÀlv" i bara 64 bitar (Sonar och pluggar). Men dÄ försvinner mina tvÄ favoritsynthar, och det gÄr ju inte......... Tack Engineer för input! Redigerat 22 mars 2011 av Vallhagen
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.