Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Far och mor har numera en hÀftigare dator Àn jag, med Office 2010 och Windows 7. Som överkompetent - ehhh - inom alla tekniska falanger blir det förstÄs min lott att hjÀlpa dem att fÄ hÀrket att funka bra och smidigt.

Jag undrar: Hur fixar man association sÄ att office-dokument (typ .doc, .docx osv) frÄn Àldre officeversioner öppnar office 2010 automatiskt?

Förr har det - Ätminstone sen windows 3.1 (!) - funkat utmÀrkt att högerklicka pÄ dokumentet (filen) och valt "öppna med" och sen vÀlja program i en lista, och sen sÀtta valt program till "anvÀnd som standard till denna filtyp", right? Det har förstÄs funnits andra sÀtt att ange "standardprogram" oxÄ.

...men nu fÄr jag fan inte till det. NÀr jag högerklickar sÄ finns INTE nÄgon officeapp i listan av valbara program...

Och vidare: Jag kan förstÄs öppna office->word 2010, och dÀrifrÄn öppna ett gammalt dokument... men, dÄ fÄr jag en varning (!) av typen "denna fil Àr hÀmtad frÄn internet, vill du verkligen öppna den?"

Microsoft har alltid försökt sig pÄ nÄnsorts missriktad interaktivitet i sina program (jag har alltid hatat excel dÄ det "kÀnner efter" vad jag skriver i cellen, och vÀljer format dÀrefter...), men nu hajjar jag inget alls.

NÄgon?

Redigerat av Vallhagen
Annons
Postat

Jag undrar: Hur fixar man association sÄ att office-dokument (typ .doc, .docx osv) frÄn Àldre officeversioner öppnar office 2010 automatiskt?

Jag har anvÀnt lite olika Office-versioner, 1997, 2002, 2007, men jag tror de tagit bort den möjligheten du eftersöker.

De har t.ex. tagit bort att man ska kunna öppna Lotus Word Pro-dokument i Microsoft Office.

Postat

Bara invÀnta Linus pÄ denna frÄga (Nej, jag tar inte droger)

😄

Office 2010 och Windows 7
Egentligen borde associationerna sÀttas tillrÀtta nÀr du installerar Office, men det kanske var installerat pÄ datorn frÄn början?

NÄja, det finns tvÄ sÀtt att fixa filassociationer - eller vÀlja standardprogram som det numera heter i Windows. Det ena Àr att utgÄ ifrÄn en filtyp t ex .doc och vÀlja föredraget program, och det andra Àr att helt enkelt vÀlja ett program t ex Word och lÄta det lÀgga beslag pÄ de filformat som programmet lÀser. Jag skulle föreslÄ att lÄta Officeprogrammen ta hand om alla format de vill.

• Klicka Start-knappen
  • Standardprogram (ligger i den högra listan nĂ„gonstans mellan Kontrollpanelen och StĂ€ng av)
  • Ange dina standardprogram
  • Markera Microsoft Office Word
  • Klicka Ange det hĂ€r programmet som standardprogram
  • Nu ska .doc, .docx, .rtf och andra dokument öppnas med Word.
  • Markera Excel, Powerpoint etc. och upprepa proceduren.

Postat

😄

Egentligen borde associationerna sÀttas tillrÀtta nÀr du installerar Office, ...

Jo, det hade jag förvÀntat mig. Och jag förstÄr inte varför det inte föll pÄ plats automatiskt. Möjligen för att MS Works hade anvÀnts pÄ datorn i kanske 2 veckor i vÀntan pÄ Office-installationen? Men jag tycker ÀndÄ att det verkar skumt.

Jag tackar för stegförstegproceduren, jag ska försöka fixa det sĂ„đŸ™‚

tjing

Bengan

• 5 veckor senare...
Postat

...

[*]Klicka Start-knappen

[*]Standardprogram (ligger i den högra listan nÄgonstans mellan Kontrollpanelen och StÀng av)

[*]Ange dina standardprogram

[*]Markera Microsoft Office Word

[...]

Vet du va; "ms office word" (excel, pp...) finns INTE MED pÄ listan över valbara standardprogram... som om det inte var installerat öht?!?! Men för bövelen, det finns naturligtvis hÀr pÄ datorn...

MĂ€rkligt. Ska jag ominstallera?

tjong

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Finns bara ett lĂ€ge hĂ€r Ă„ det e Ă„ radera Ă„ dit med win xp sp1 Ă„ sen office 97 sĂ„re blir Ă„rning me grejena ijen lol. Kunde inte hĂ„lla mig ha det bra Gott Nytt År.

Postat

Ja, hur gick det?

Tjo... jag besöker ju inte pÀronen varje dag, sÄ det stÄr still, kan man sÀga. Sist jag var dÀr (i samband med förra inlÀgget) sÄ var det helg, och windowssupporten stÀngd. Ty jag tÀnkte ringa dem, felet Àr liksom ologiskt.

Ärligt talat sĂ„ upplevde jag sjĂ€lva nerladdningsproceduren och installationen som "obekvĂ€m" oxĂ„. Diffust uttryckt. Men det kan vĂ€l bero pĂ„ att det Ă€r första gĂ„ngen jag satt vid en Win 7-maskin.

tjong

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

HallÄ igen. Jag skriver vidare i den hÀr trÄden, den kÀnns lite lagom semi-offtopic.

Nu sitter jag hÀr med min alldeles egen WINDOWS 7-burk. Förmodligen vÀrldens snabbaste PC. Eller nÄt. Och jag tycker illa om windows 7, förmodligen för att jag inte kÀnner igen mig, och det kÀnns som nÄn pillar mig i ögat nÀr jag vill "göra det sjÀlvklara", typ installera program... Mycket har föralldel gÄtt bra oxÄ.

Exempel: Jag vill installera iTunes (hÄller pÄ precis nu), vilket jag gjort pÄ massor av XP-burkar. Jag gÄr "som vanligt" till downloadsidan och klickar mig fram till dialogen "vill du köra eller spara den hÀr filen". Jag klickar "kör", och hemtankning börjar. Jag ser hur "hemtankningsfönstret" fylls pÄ, och tiden tickar ner, en minut, 45 sekunder... 5 sekunder...

Sedan, nÀr det Àr klartankat, och det "borde" öppnas installationsdialogrutor, dÄ hÀnder INGET. Poff, hÀmtningsdialogen Àr försvunnen, och hela min skÀrm Àr bara blank.

Vad hÀnder?

Ja, jag Àr sjÀlvklart pÄloggad som administrator.

Postat

... och varför frÄgar internet explorer, VARJE gÄng jag startar ett nytt fönster,

"adobe flash player vill blabla tillÀgg blabla... osv".

Jag klickar "ja kör för fan, acceptera alltid, det Àr helt jÀvla safe för ALLA som anvÀnder datorn blabla"... Men nÀsta gÄng jag öppnar fönstret... "törs du lita pÄ blabla flash player..."

Det Ă€r som om Win 7 inte svĂ€ljer det jag klickar. Är jag dum i huvet?

Postat

Sedan, nÀr det Àr klartankat, och det "borde" öppnas installationsdialogrutor, dÄ hÀnder INGET. Poff, hÀmtningsdialogen Àr försvunnen, och hela min skÀrm Àr bara blank.

Vad hÀnder?

Den finns i mappen "hÀmtade filer", ovanför "skrivbord" i utforskaren. (Det Àr dÀr filerna hamnar som standard om man inte Àndrar till nÄgon annan mapp.) DÀr dubbelklickar du bara pÄ programikonen som vanligt. Borde fungera, jag har tvÄ datorer med Windows 7, och det har fungerat som ett urverk hela tiden.

Postat (redigerat)

Den finns i mappen "hÀmtade filer", ovanför "skrivbord" i utforskaren.

Nej, den gör inte det. Notera att jag i förstaskedet valde "kör", inte "spara fil", och dÄ tror jag inte windows lÀgger filen dÀr.

Edit: Det FUNKAR att vÀlja "spara fil" (varsomhelst, default i mappen du nÀmner) och sedan köra den dÀrifrÄn. Men som sagt; "kör" i steg 1 funkar inte.

Redigerat av Vallhagen
Postat

... och varför frÄgar internet explorer, VARJE gÄng jag startar ett nytt fönster,

"adobe flash player vill blabla tillÀgg blabla... osv".

Jag klickar "ja kör för fan, acceptera alltid, det Àr helt jÀvla safe för ALLA som anvÀnder datorn blabla"... Men nÀsta gÄng jag öppnar fönstret... "törs du lita pÄ blabla flash player..."

Det Ă€r som om Win 7 inte svĂ€ljer det jag klickar. Är jag dum i huvet?

Möjligen har jag löst just denna nöten sjÀlv. Flash Player funkar inte med 64-bitars IE, allt enligt Adobe. Om jag i stÀllet kör en 32-bitars weblÀsare sÄ försvinner problemet.

**

Är alla mina andra "konstiga" frĂ„gor relaterade till just detta? 32 vs 64-bitarsproblematik?

Postat

Möjligen har jag löst just denna nöten sjÀlv. Flash Player funkar inte med 64-bitars IE, allt enligt Adobe. Om jag i stÀllet kör en 32-bitars weblÀsare sÄ försvinner problemet.

**

Är alla mina andra "konstiga" frĂ„gor relaterade till just detta? 32 vs 64-bitarsproblematik?

Mycket riktigt fungerar Flash inte med 64-bitars IE, tÀnkte inte pÄ det =/

Jag har 32-bitars Windows pÄ min surfdator och 64-bitars pÄ min musikdator, men det dÀr Àr faktiskt enda gÄngen jag har mÀrkt nÄgon skillnad pÄ dem. Enda skillnaden i övrigt Àr att 64-bitars OS kan hantera större mÀngd RAM-minne Àn 3 GB.

Postat

Tack för att du tar dig stunder att svara, jetblack:)

NÀsta mÀrklighet: Med mitt moderkort följer en mjukvara "control center", som man inifrÄn windows kan öppna för att t.ex. kolla och Àndra BIOSinstÀllningar och överklocka. Och (det Àr det jag kollar mest) temperatur pÄ system och CPU och hastighet pÄ systemflÀktar.

Hur som helst: Varje gĂ„ng jag öppnar denna applikation sĂ„ fĂ„r jag dialogen "Vill du tillĂ„ta blablabla att kanske göra Ă€ndringar pĂ„ datorn? Ja / Nej". Jag klickar förstĂ„s JA. Men; jag vill inte se den dialogen mer. Windows MÅSTE vĂ€l kunna "spara" mitt "JA"? typ en checkbox "lita alltid pĂ„..."

Jag misstĂ€nker att det Ă€r nĂ„gonting med systemsĂ€kerhetsflaggor, men jag hittar inte var jag ska pilla. Örk.

Jag kan inte pÄminna mig att XP betett sig sÄhÀr. Den dÀr kÀnslan att nÄn pillar mig i ögat kvarstÄr. Frustrerande.

Postat

Tack för att du tar dig stunder att svara, jetblack:)

NÀsta mÀrklighet: Med mitt moderkort följer en mjukvara "control center", som man inifrÄn windows kan öppna för att t.ex. kolla och Àndra BIOSinstÀllningar och överklocka. Och (det Àr det jag kollar mest) temperatur pÄ system och CPU och hastighet pÄ systemflÀktar.

Hur som helst: Varje gĂ„ng jag öppnar denna applikation sĂ„ fĂ„r jag dialogen "Vill du tillĂ„ta blablabla att kanske göra Ă€ndringar pĂ„ datorn? Ja / Nej". Jag klickar förstĂ„s JA. Men; jag vill inte se den dialogen mer. Windows MÅSTE vĂ€l kunna "spara" mitt "JA"? typ en checkbox "lita alltid pĂ„..."

Jag misstĂ€nker att det Ă€r nĂ„gonting med systemsĂ€kerhetsflaggor, men jag hittar inte var jag ska pilla. Örk.

Jag kan inte pÄminna mig att XP betett sig sÄhÀr. Den dÀr kÀnslan att nÄn pillar mig i ögat kvarstÄr. Frustrerande.

Det Ă€r lugnt 🙂 NĂ€sta gĂ„ng kan det ju vara jag sjĂ€lv som behöver hjĂ€lp med nĂ„got.

Anledningen till att man fÄr upp de dÀr dialogrutorna Àr för att Microsoft lade till det som en extra sÀkerhetsfunktion i samband med Windows Vista. Det fanns inget motsvarande i XP. Det gÄr att stÀnga av den dÀr funktionen, men jag vet inte exakt hur man gör. FÄr upp dem sÄ pass sÀllan att jag har tyckt att det har varit sÀkrast att behÄlla den. Tror tyvÀrr inte att det gÄr att komma undan den dÀr funktionen för enstaka program. SjÀlv Àr jag sÄ van vid de dÀr rutorna att jag knappt tÀnker pÄ dem lÀngre.

Postat

Tack för svar igen. Jag blir liiite klokare för var dag. ...och lite mer rÄdvill...

FÖ hĂ€nder visst allt pĂ„ en gĂ„ng nu, nyss kom jag inte Ă„t mitt gmail-konto pga nĂ„n kapning - "otillĂ„ten aktivitet". jag Ă€r vĂ€l paranoid, men det har ALDRIG hĂ€nt förut, och hĂ€nder precis nu nĂ€r jag sitter med ny dator.

Postat

Mmm...det Ă€r mĂ„nga som sitter fast i WIndows-normen. Är det inte som XP Ă€r det kasst.

Windows 7 Àr nog den Macigaste versionen som Windows som slÀppts (hittills) sÄ du fÄr tÀnka lite mer rakt pÄ istÀllet för runtom som du kanske vant dig vid.

T ex, Sök har ju funnits förr, men i Win7 funkar det. Tryck bara pÄ start och skriv sedan vad du vill starta: Start > iex > Enter, sÄ startar IE.

Det beskriver nu pÄ slutet i trÄden Àr UAC. Ett sÀkerhetslager som Àr rÀtt frÀckt faktiskt om Àn sopigt implementerat.

SÄ hÀr stÀnger du av det:

http://windowstips.nu/stanga-av-uac/

Postat

Tjena Engineer. Tack till dig oxÄ.

Du har förstĂ„s rĂ€tt, egentligen Ă€r windows 7 pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt bĂ€ttre Ă€n XP. men sĂ„ hĂ€r mĂ„nga smĂ„ och stora frĂ„getecken har jag nog fan aldrig haft vid en uppgradering... 😄 ... Det Ă€r vĂ€l sĂ„, att man blir frustrerad nĂ€r man inte fattar.

Men mĂ„nga frĂ„getecken har rĂ€tats ut. Bl a har jag nu lĂ€rt mig att rewire inte funkar i 64-bit, liksom de flesta gamla DXi-pluggar. En del Ă€r logiskt, annat Ă€r bara mĂ€rkligt. Jag MÅSTE t.ex köra Sonar "som administrator" för att pluggen Dimension Pro ska hitta sina samples (det Ă€r ju liksom inte den första detaljen man gissar sig till, nĂ€r Dimension sĂ€ger "hittar inte pianot" och jag ser "jo för fan, det Ă€r ju precis dĂ€r det ska ligga!!").

För sekunden Àr jag dock utmÀrkt nöjd, jag har PRECIS knÀckt nÀmnda Dimension-nöt och har Àntligen fÄtt igÄng datorn och ljudkort om "den ska".

Och du lÀrde mig nÄt nytt dÀr som Àven jetblack var inne pÄ tidigare; UAC. Men kanhÀnda gör det nytta, och dÄ Àr det kanske rimligt att ha det kvar:)

tjing

Postat (redigerat)

NÀr det gÀller Win 7, högerklicka och vÀlj egenskaper och vÀlj sen Kör som administratör i de program du anvÀnder och vet Àr safe. Och stÀng av UAC.

Sen funkar det ganska bra. Det Àr lite nytt jÀmfört med innan bara...

Kör Àven installationsfiler som admin för att vara sÀker att du ger skrivrÀttigheter till programmet.

Redigerat av D200
Postat

Men mĂ„nga frĂ„getecken har rĂ€tats ut. Bl a har jag nu lĂ€rt mig att rewire inte funkar i 64-bit, liksom de flesta gamla DXi-pluggar. En del Ă€r logiskt, annat Ă€r bara mĂ€rkligt. Jag MÅSTE t.ex köra Sonar "som administrator" för att pluggen Dimension Pro ska hitta sina samples (det Ă€r ju liksom inte den första detaljen man gissar sig till, nĂ€r Dimension sĂ€ger "hittar inte pianot" och jag ser "jo för fan, det Ă€r ju precis dĂ€r det ska ligga!!").

Man mÄste ju inte köra 64-bitars OS, det funkar med 32-bitar ocksÄ...Àven om du dÄ inte kan utnyttja allt minne (max 3,2GB).

Men jag tror 64-bitars Windows Àr det bÀsta som hÀnt Microsoft eftersom de blir ju av med allt gammalt krafs de var tvungna att stödja i tidigare versioner. Dessutom finns det massor med nya sÀkerhetsrutiner som pÄ ytan kan vara i vÀgen för de som Àr vana XP-anvÀndare. T ex sÄ kan du inte som standard spara saker i Program-mappen. Kanske Àr det som Àr ditt problem med Sonar? Programmen ska ju ligga i program-mappen medan innehÄllet ska ligga pÄ annan plats. T ex Mina Dokument.

Postat (redigerat)

Man mÄste ju inte köra 64-bitars OS, det funkar med 32-bitar ocksÄ...Àven om du dÄ inte kan utnyttja allt minne (max 3,2GB).

Men jag tror 64-bitars Windows Àr det bÀsta som hÀnt Microsoft eftersom de blir ju av med allt gammalt krafs de var tvungna att stödja i tidigare versioner. Dessutom finns det massor med nya sÀkerhetsrutiner som pÄ ytan kan vara i vÀgen för de som Àr vana XP-anvÀndare. T ex sÄ kan du inte som standard spara saker i Program-mappen. Kanske Àr det som Àr ditt problem med Sonar? Programmen ska ju ligga i program-mappen medan innehÄllet ska ligga pÄ annan plats. T ex Mina Dokument.

HallÄ igen!

Bra hint dÀr, att jag inte kan spara nÄgot i programmappen. Det stÀmmer ju nÀr du sÀger det, jag har beordrats "vill du blabla som admin..." nÀr jag varit i progmappen och pillat. GÀller det bÄde "program" och "program x86" ???

Fan, nu fick jag en gudabenÄdad ahah-kanske-upplevelse. Det Àr dÀrför som alla gamla VST-er beter sig konstigt? Min VST-mapp ligger i trÀdstrukturen under "program"... Fanfan... om jag fÄr det hÀr att rocka nu, sÄ skickar jag en pÄse nybakade bullar, engineer!

(ursÀkta flummet, nu mÄste jag testa... Äterkommer!)

(parentes igen: Det nÀmnda DIMENSION PRO-relaterade strulet Àr faktiskt fixat, det fanns en patch hos Cakewalk)

Edit... nĂ€hĂ€, sĂ„ lĂ€tt blev det inte... jag flyttade mappen med mina "gamla" VST-er till annan plats. Men det Ă€r lika muppigt för det. Det Ă€r NÅNTING som Sonar 64-bitar inte gillar med 32-bitars VST... men jag kanske ska grubbla vidare pĂ„ det i SonartrĂ„den, som jag faktiskt startat oxĂ„.

Nu kÀnner jag iofs att jag svamlar ivÀg lite för ngn lÀsare, jag har ju knappast uppdaterat denna trÄd med ALLA smÄ och stora frÄgetecken jag haft de sista veckorna.

Summa summarum kan det nog bli sĂ„, att jag kör 32-bitars Sonar (i st f X64) under windows 7 X64. Det lĂ€r funka bĂ€ttre med de gamla pluggarna och det finns ingen motsĂ€ttning att köra en 32-bitars applikation i ett 64-bitars operativ. Å andra sidan sĂ„ Ă€r tanken tilltalande, att liksom börja pĂ„ nytt och "lĂ„sa sig sjĂ€lv" i bara 64 bitar (Sonar och pluggar). Men dĂ„ försvinner mina tvĂ„ favoritsynthar, och det gĂ„r ju inte.........

Tack Engineer för input!

Redigerat av Vallhagen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.