Jump to content
Annons

Utarbetande av booklet i en cd-produktion


debatt

Recommended Posts

Jag satt en stund ikväll/natt med att prova att börja lägga in text och bilder om vartannat i mitt bildbehandlingsprogram.

Sparade filen efter ett tag, fortsatte på den senare o.s.v. La märke till att jag inte kunde gå tillbaka och ändra text i

filer som en gång varit sparade, som sedan öppnades och som jag ville fortsätta att arbeta i.

Mitt program heter Photo Studio 5.5 och är från ArcSoft. Men det var likadant i mina två tidigare bildbehandlingsprogram jag haft.

Detta ställer till problem om jag vill ändra något som jag gjort i början av arbetet med ett bookletuppslag t.ex.

Antag att jag gör följande för två sidor bredvid varandra i en booklet (ett mittuppslag):

1 börjar med att välja bakgrundsfärg eller -bild

2 lägger in ett par små bilder till, en på varje sida

3 lägger in lite text till vänster

4 lägger in lite text till höger

5 lägger in en bild till, nedtill till höger

6 lägger in lite mer text till vänster

7 sparar

Öppnar den sparade filen ett par timmar senare

8 får för mig att ändra i texten på höger sida

9 märker att texten är låst och inte går att ändra

Vet inte om det gäller även bilder som sparats i filer.

Ska det vara såhär? Är det meningen att man ska spara sitt arbete i varje litet steg man utför?

Iofs hjälper ju inte det heller, om man nu vill ändra nån grej man gjorde i början...

Jag menar, även om sparat efter varje steg så måste man ju lägga in allt man arbetat fram därefter

på nytt om det är en grej i början man vill ändra på.

🤪

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur vet du att den är "låst"?

Kan du markera objektet, eller händer det inte ett skit när du klickar på det?

Ingetdera.

Låt säga att jag har skrivit lite text på en färgad bakgrund.

Går jag in i den sparade filen och ska markera texten för att

t.ex. flytta den så markeras inte texten och följaktligen

kan den inte flyttas. Den är låst. Man kan inte gå tillbaka

till de steg man tidigare gjort helt enkelt. Det verkar

gälla även för bilder och inte bara text.

spass kloka tips verkar vara ett filformat som heter psf

Ska gå in och kolla på det. Om det hanteras av mitt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

spass kloka tips verkar vara ett filformat som heter psf

Ska gå in och kolla på det. Om det hanteras av mitt program.

OK, om du inte(!) är uppmärksam på vilket format du väljer att spara i, så kan ju det vara problemet.

I annat fall ville jag belysa den vanliga tabben att man ibland försöker markera/flytta ett objekt/lager (eller whatever) som är dolt, låst eller som ligger "bakom" ett större objekt/lager.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, om du inte(!) är uppmärksam på vilket format du väljer att spara i, så kan ju det vara problemet.

I annat fall ville jag belysa den vanliga tabben att man ibland försöker markera/flytta ett objekt/lager (eller whatever) som är dolt, låst eller som ligger "bakom" ett större objekt/lager.

Kan i ärlighetens namn säga att jag är rätt grön på denna trollerilåda som bildbehandling innebär.

Funderade också på detta med olika lager. Men felet är nog att jag sparat i fel format.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan i mitt program spara som:

Jpeg File [JPG]

Windows Bitmap [bMP]

Tagged Imege File [TIF]

Portable Network Graphics [PNG)

PC Paintbrush [PCX]

Targa [TGA]

Flash Pix [FPX]

Eps [EPS]

Photo Studio File [PSF]

Jag verkar ha sparat i JPG. Kan ha berott på att det var förinställt.

Det enda jag ändrat är den där procentregeln som hänför sig till kvalitet.

Tackar o bockar!

🙂

tvättstuga//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par följdfrågor, även om de är av semiofftopicnatur:

1) När jag sedan är i läget att det är klart för utskrift på min ink jet-skrivare eller för skickande till tryckeri, så vill jag i båda fallen ha det i jpg. Är det bara att spara den färdiga öppna psf-filen en gång till, men då till jpg-format (också) för detta ändamål? Eller vad blir bäst?

2) Man pratar på tryckerier om att man vill ha separation. Jag kan i mitt relativt enkla program under "Konvertera" separera till RGB, YIQ, HSV och CMYK. I läget CMYK - som de verkar föredra - så framträder en "Separation Setup", där Black Generation är förinställt på 33%, UCR Amount på 20% och Total Ink Limit 400%. Vad står dessa enheter för och är dessa värden normala defaultvärden?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par följdfrågor, även om de är av semiofftopicnatur:

1) När jag sedan är i läget att det är klart för utskrift på min ink jet-skrivare eller för skickande till tryckeri, så vill jag i båda fallen ha det i jpg. Är det bara att spara den färdiga öppna psf-filen en gång till, men då till jpg-format (också) för detta ändamål? Eller vad blir bäst?

2) Man pratar på tryckerier om att man vill ha separation. Jag kan i mitt relativt enkla program under "Konvertera" separera till RGB, YIQ, HSV och CMYK. I läget CMYK - som de verkar föredra - så framträder en "Separation Setup", där Black Generation är förinställt på 33%, UCR Amount på 20% och Total Ink Limit 400%. Vad står dessa enheter för och är dessa värden normala defaultvärden?

😕

1 : Precis.

2 : Där kan jag tyvärr inte hjälpa.Men måste dom verkligen ha filer med CMYK data ? räcker det inte med en högupplöst Jpg ?

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Det där är överkurs. Om ditt tryckeri vill ha dokumentet "CMYK":at så sparar du det föredragsvis som ett (separerat) TIF-dokument. Låt sedan färgblandningen bli tryckeriets huvudvärk.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen. Det hjälpte inte att spara i PSF-format. Saker (text) jag lagt in i början av bilden ville jag ändra på slutet och göra fetare, men jag kunde inte markera den texten, så att den gick att ändra, utan det gick bara att markera den text som jag la in senare och precis strax under den första texten. 😠

Provade sedan att ändra antalet ångranivåer från 40 till 80, men det gick inte ändå. Men då kanske det redan var försent.

Fast sen orkade jag inte prova mer.

Show as "Active Layer" fungerade på de textremsor jag senare la in och som jag skulle ändra, men inte på den allra första textsnutten (=artistnamnet) som jag ville få fetare.

Sova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag provade igen. Det fungerar att ändra text, både färg, storlek och placering några steg bakåt och det går att ändra en linje som går horisontellt. Det gick även att ändra den allra första text jag skrev in ovanför denna linje, vad gäller placering och färg. Men jag kan INTE ändra vad det STÅR i texten efteråt eller göra den fetare. Det kommer jag inte åt.

Och nu provade jag ju inte så många steg heller att ändra grejer på. Absolut inte ända till det av mig inställda talet 80 ångranivåer, inte heller det förinställda 40 nivåer, utan snarare 15 bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror en del av problemet är att ditt program (som jag visserligen inte är så bekant med) är en bildredigerare, jag tror det du vill göra vore enklare med ett DTP-program. Det överlappar iofs rätt mycket, så man kan göra liknande saker i dom, men de är ganska olika att jobba med och spara informationen på helt olika sätt. I DTP ligger tonvikten på att jobba med text och layout, det låter mer som det du är ute efter. Har inga solklara tips på DTP-program, är mest bekant med typ pagemaker och indesign, men de är dyra och definitivt overkill för en CD-booklet. Har petat som hastigast med Scribus som är open source, det kanske kan vara värt en titt (även om jag har för mig gränsnsittet var något icke-intuitivt).

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag använt Photo Studio ett tag och kan säga att man inte kan komma åt att ändra den första texten man skrivit in om man däremellan lägger in linjer t.ex. och slutligen ny text. Man kan dock "radera" den text man vill ändra och sedan skapa ännu ett lager (i mitt fall lager 4) och i det skriva in den ursprungliga texten igen, fast "rätt", dvs. så som man efteråt kommit på att man vill ha den.

Provade att använda Microsoft Publisher för första gången nu inatt ett par timmar och det verkar ju vara ett enklare DTP-program, dock ett DTP-program. ArcSoft Photo Studio som jag använt tidigare är nog trots allt ett bildhanteringsprogram främst, av namnet att döma iaf... 😄

För utskrift på egen skrivare fungerar vilket program som helst. Att bäst lägga in text klarar Publisher - så för att fixa med detta själv och skriva ut exemplar på egen skrivare, så tänker jag använda Publisher mest. Att spara i alla möjliga format klarar dock Photo Studio bäst, t.ex. i de format (psf, jpg, tif etc) som tryckeriet kan tänkas vilja ha, liksom cmyk-separering bl.a som de nämnde.

Publisher kan dock skapa pdf, verkar det som.

Nån här som använt Publisher och vet mer om det?

Hmm. Tänker börja med att göra klart och sedan skriva ut x antal exemplar på egen skrivare först.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Publisher är lättjobbat kan jag meddela.

"Spara för tryckeri" kan man välja, men det verkar så automatiserat så man vet inte vad som sker i det fördolda.

"Spara för utskrift" på egen skrivare kan man välja också. Undrar vilka format det sparas i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Publisher...hmmm det var tider det... Har det kommit i någon nyare version eller är det gammhärken från slutet av 99 början på 2000?

Själv kör jag Photoshop och InDesign samt även Illustrator ibland. Funkar kalasbra!

Men som Yog....sa så är det ett renodlat DTP program Du borde köra. Ex Quark XPress finns att ladda ner som en prova på version under 60 dagar med all funktionalitet. http://downloads.quark.com/details.aspx?fid=180&mid=2

Kör sedan ut som en pdf och skicka till tryckeriet.

Nä fan nu borde man återgå till mixandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Publisher...hmmm det var tider det... Har det kommit i någon nyare version eller är det gammhärken från slutet av 99 början på 2000?

Själv kör jag Photoshop och InDesign samt även Illustrator ibland. Funkar kalasbra!

Men som Yog....sa så är det ett renodlat DTP program Du borde köra. Ex Quark XPress finns att ladda ner som en prova på version under 60 dagar med all funktionalitet. http://downloads.quark.com/details.aspx?fid=180&mid=2

Kör sedan ut som en pdf och skicka till tryckeriet.

Nä fan nu borde man återgå till mixandet!

Ja, Microsoft Publisher räknas just till att vara ett renodlat DTP(DeskTopPublishing)-program, även om det inte är lika avancerat som de program du nämner. Min version ingick i Microsoft Office-paketet Small Business 2007. Ingår dock INTE i nya Microsoft Office Small Business 2010, utan bara i Professional numera. Man kan göra pdf i Publisher verkar det som, och detta program verkar räcka för mina behov.

Snackade med en kompis i veckan som precis köpt PhotoShop, InDesign och Illustrator i ett paket. "Bara" 28000 kr... Tack för Quark Xpresslänken!

😄

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

MusoTobbe (oregistrerad)

Kör i Illustrator i stället. Spara som AI format(Illustraters format)eller EPS och skicka på CD till tryckeriet. Om jag kommer i håg rätt vill dom ha 300 pixels per cm i upplösning och CMYK i färg. Var noga med att om du vill ha svart så skall det vara det, alltså nuffrorna skall stå på noll i färgval. :)Oftast har tryckerierna mallar att ladda ner i EPS format som du kan öppna i Illustrator eller Photoshop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör i Illustrator i stället. Spara som AI format(Illustraters format)eller EPS och skicka på CD till tryckeriet. Om jag kommer i håg rätt vill dom ha 300 pixels per cm i upplösning och CMYK i färg. Var noga med att om du vill ha svart så skall det vara det, alltså nuffrorna skall stå på noll i färgval. :)Oftast har tryckerierna mallar att ladda ner i EPS format som du kan öppna i Illustrator eller Photoshop.

Det är bra... Illustrator 9300 kr.

Undrar om inte det duger med Publisher ändå.

Bara jag får klart för mig om man kan spara

dokumenten i jpg där. Många tryckerier verkar

föredra det, eller pdf.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetet fortskrider som sagt. Det går rätt bra i både bildbearbetningsprogrammet PhotoStudio och desktoppublishingprogrammet Publisher kan jag säga.

Det är egentligen bara EN grej som jag inte fått kläm på. Jag har lagt en del bilder på scannern (ja, det var tagna på den tiden då jag ännu inte hade skaffat digitalkamera ☺️ ). Sedan har jag i inläsningsprogrammet till scannern valt ett visst område att scanna in, och sedan scannat. Dessa scanningar har jag gjort för ett bra tag sedan och vill undvika att göra om, det är rätt många... typ 100-tals.

När jag sedan öppnar en bild i PhotoStudio så kan man under "Image information" få reda på uppgifter om bilden i pixels, inches och cm.

Nu är det så att jag vill beskära bilder i detta program och det går ju att använda "crop"-funktionen till det, efter att jag

kört med rektangeln, dvs. startat rektangeln på lämplig startplats och dragit ut rektangeln i bilden tills jag är nöjd med storleken.

Släpper jag rektangeln där så står den och flimrar och sedan ett litet klick på "crop"-symbolen, så försvinner allt annat. Smidigt.

Snyggt.

MEN... Jag kan inte I FÖRVÄG få reda på någonstans hur många centimeter den nya beskurna bilden är på!! Jag vill egentligen beskära

ett antal (16 st) bilder, så att de blir exakt lika stora. Men hur gör man det? Kan jag ha missat någon funktion?? Som det är nu så sitter

jag och drar i den där rektangeln och bara hoppas på att jag ska ha dragit den exakt rätt, men det händer ju aldrig... Vill jag ha bilden

låt säg 9.0 x 10.2 cm så hamnar de på allt annat än de värdena, när jag kollar i efterhand - måtten kan man bara få fram efteråt, hur stor

rektangeln blivit. Det varierar 8.72 x 9.68, 9.11 x 9.97, 8.92 x 10.31... men aldrig de exakta värden jag vill ha...

😏

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Till den som inte orkar läsa ovanstående inlägg:

Finns det nån metod för att veta hur stor den ruta (rektangel) man lägger i en bild är (för att behålla dess innehåll men ta bort resten av bilden)? Det verkar som om jag bara i efterhand kan få reda på hur stor rektangeln är, under "Image information" i bildbehandlingsprogrammet.

Jag vill alltså kunna lägga en rektangel, sätta den till 3.4 x 3 cm och sedan "alltid" låta rektangeln vara lika stor, i alla bilder som jag "croppar ut". Som det nu är lägger jag rektangeln manuellt med blotta ögat på ett ungefär och i efterhand varierar värdena naturligtvis, från bild till bild.

☺️

julmust & lussekatt//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...