Jump to content
Annons

Edit.


Soxic

Recommended Posts

Annons
  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Även fast det är en som skriver hitlåtarna? Byter man t ex ut trummisen så fortsätter ju hitlåtarna komma, men inte om man byter ut den som skriver dom. Eller är det helt fel att tänka så? I den bästa av världar skulle det ju vara lite socialisttänk över det hela, men jag är inte så säker på att 50-50 är det absolut mest rättvisa.

Ja, oavsett.

Särskilt om man som du håller på med punk. Var är punkattityden i att dela olika?

Möjligtvis en annan sak om man är Stjärnan & the Band, att man är i princip en "utökad soloartist", typ Bruce Springsteen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska han göra? Vara snäll bara för att det ger mer "cred"? Är inte det lite naivt? Är jag naiv?

Vadå "vara snäll"? När du uttrycker det så utgår du redan där från att han står över de andra och har makten att välja att dela lika, men grundläget är att han ska ta mest.

Är man ett band så är man ett band. Om en medlem hoppar av och man tar in en annan så blir det ett annat band. Alla är lika mycket en del av bandet. Alla ska ha lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är alltid en svår fråga tycker jag och jag tycker nog inte att det finns något sätt som alla borde göra på.

Basisten i Backyard Babies (Johan någonting) säger en bra grej om fördelning osv i Backyardbiografin Blod, Svett och Dårar.

Ibland har han vart sne och tyckt att det är ett jävla skit att Nicke Borg får så mycket mer pengar än han via STIM osv när Nicke skrivit det mesta av materialet, men om Nicke inte hade skrivit de där låtarna som gjort att de blivit stora och sålt en massa skivor så hade han själv inte fått några STIMpengar alls eftersom att de få låtar han skrivit förmodligen inte hade blivit släppta och spelade över huvud taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga vilken roll du har själv i ditt band om du har något?

Vi är tre i bandet, två killar och en tjej. Den andra killen kommer med mest idéer måste jag väl säga och kan spela alla instrument bäst, men jag bidrar också med en hel del och har skrivit ett par låtar (av totalt typ tolv) helt själv. Det mesta av musiken är samarbeten mellan oss två. Alla tre skriver texterna tillsammans. När vi spelar in är jag den som står för det mesta av soundskapandet eftersom jag kan mest om ljudteknik, men han brukar få lägga de flesta instrumenten för det blir smidigast så. Alla tre sjunger.

Vi har någon gång för ett par år sen nämnt i förbifarten att alla tre ska få credit för alla låtarna oavsett vem som skrivit vad, men det var inte ens någon diskussion för det var en sån självklarhet. Vi är ju kompisar, inte affärspartners.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne. Jag förespråkar lika stora kakbitar för samtliga bandmedlemmar OM det inte är frågan om ett uttalat "stjärnan-och-bandet"-scenario. Men då skall fördelningen också vara klar från början, ingen tvekan om saken. I ett organiskt framvuxet band är allt annat än lika delar bara att garantera framtida missunsamhet och avundsjuka. Det klart att det bitvis kan vara svårt att motivera en likafördelning, men det är vad jag tror fungerar bäst. Jag har själv läst Slash självbiografi, och när man läser om hur Axl ville dela upp procentsatserna ner på decimalerna i olika stora delar blev det ju rent bisarrt...

Tror tyvärr ingen fördelning fungerar optimalt i sista änden. Det är alltid en fråga om hur stora respektive egon och självbilder är i ett band. FInner sig bandet i en fördelning gjort efter andra ramar än antalet bandmedlemmar är det väl bra, men rent objektivt har jag svårt att förespråka en fördelning av intäkterna efter arbetsinsats. Men som sagt - det är verkligen svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det här ett vanligt problem? Hur anser ni att inkomster ska fördelas? Ska exempelvis en bassit eller trummis ha lika mycket som en gitarrist/sångare som skapar de flesta (om inte alla) av låtarna och är den som alltid står längst fram och underhåller publiken?

Den som skriver låtarna skall ha intäkterna.

Skriver min sångare en låt, så ska han ha 100% om inget ändras och han är positiv till idén. Skriver jag en låt, allt förutom texten, ska jag ha 75% och personen som skrivit lyricsen 25%.

Förstår inte helt hur man kan tycka så olika om detta.

Köper trummisen en baskagge så att han kan spela i bandet, så äger jag inte en del av den. Gör han ett stativ till replokalen, äger jag inget.

Men intressant är det ju att höra hur andra resonerar.

EDIT: Är ju annan sak när det gäller live-spelningar, så klart!

Redigerat av ACody
Link to comment
Dela på andra sajter

Som trummis förstår jag att man får mindre, men tycker inte man bör få 0% och "bara" vara musiker. 15-20% hade inte gjort mig någonting om jag inte skriver låten mer än vad jag trummar. Gjorde en EP med mitt gamla band, mitt namn hamnade i liten stil bland han som tagit omslagsfotot och nya trummisen (som inte spelade på EP:n) hamnade stort bland de andra. Då lackade jag ur lite, jag hade ju ändå spelat på EP:n. Men att alltid bestämma allting sånt innan är det allra bästa, då har man teoretiska situationer och inte någon praktisk situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett organiskt framvuxet band är allt annat än lika delar bara att garantera framtida missunsamhet och avundsjuka.

Precis, och just det med organiskt framvuxet är viktigt. Om bandet består av människor som i allt övrigt är kompisar är det bara sniket och dumt att dela upp det på något annat sätt än att dela jämnt. Jag kan förstå bättre om man tar in någon i bandet i efterhand, och där och då gör upp om att du får komma med i bandet på villkor att du får 15%. Jag skulle själv aldrig göra så, och skulle inte vilja vara med i ett band där någon ger mig det "erbjudandet", men det är mer förståeligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den/de som gör låten får 100% om han/hon/de skrivit både text och musik på den specifika låten.

På låt nummer 2 kanske det är någon annan som gjort låten.

På låt nummer 3 har alla skrivit utom den/de som ensam skrivit låt 1 och då delar de istället.

På låt nummer 4 har alla 6 gjort lika mycket och delar lika.

et cetera

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har diskuterat detta med några här på forumet i en annan tråd, men kan köra några av mina tankar i repris för de som inte var med där.

Han är sångare, musiker, låtskrivare och underhållare. Då är det kanske inte konstigt att en människa tycker att andra åker lite snålskjuts på ens talang, eller?

Här är första uppdelningen av "titlar" i tråden. När jag läste musik-juridik på Växjö Universitet så var det bland det första vi fick lära oss, att skilja på olika yrken - även om det var samma person. Inte många tänker på det, men man kan faktiskt säga så här:

Inget band, och ingen artist, har någonsin skrivit en låt.

Vad jag menar? Ett band eller en artist är några/någon som framför ett verk. Inte skapar det. Den som skapar ett verk är en upphovsman. Eller kompositör, tonsättare, låtskrivare, etc. Band och artister har färdigheter som gör att de kan framföra musikaliska verk inför publik, och deras betalning kallas gage. Jag tycker - och jag tror att de flesta håller med - att gaget ska delas lika på alla som medverkar i framträdandet. Det är nog inte så mycket snack om det. En låtskrivare har färdigheter som gör att han kan skapa musikaliska verk, och det som gör att han kan få betalt är den ekonomiska delen av upphovsrätten. Vanligast är ju då att man överlåter den rätten till STIM (istället för att själv sitta och göra avtal med alla pizzerior, gym, etc. som vill spela ens låtar), som bestämmer att alla som betalar får framföra verken.

Ett band behöver låtar för att kunna framträda. Men teoretiskt sett så har inte bandet färdigheterna för att skriva låtar. Deras grej är att framföra låtar och ge en grym show. De behöver låtar från en låtskrivare. I de "högre" skikten så funkar det ju så, en megastjärna sitter ju inte och filar på nästa hit, det har han/hon låtskrivare till, som är bättre på det. Hans/hennes grej är ju att vara stjärnan, ge en makalös show, vara en scen-personlighet. Omvänt så är det teoretiskt sett så, att en låtskrivare bara kan skapa ett verk, sedan behöver han artister för att verket ska få liv inför en publik. Jag vet att verkligheten inte ser ut såhär, men i teorin är det så! 😉

Men det vanligaste är ju ändå att banden begåvats med någon/några som inte bara är bra på att framföra verk utan även att skapa. MEN, då är vi inne på ett annat yrke. Den personen bidrar med något till bandet, men inte som medlem av bandet (=artist), utan som låtskrivare. Då behövs en deal. Det vanligaste - och som är så det blir om man inte gör något alls/är medveten om allt detta - är att låtskrivaren låter bandet få framföra låtarna (han har inget val om han är STIM-ansluten) live, bandet "tar med" hans/hennes låtar ut på vägarna, framför dem inför publik, och får dem att ge avkastning. I utbyte kan bandet ge en bra show och trollbinda en större publik varje gång tack vare de bra låtarna, och förhoppningsvis få större gigs och mer gage. Och då ökar även STIM-ersättningen (med större publik). Det är ju en win-win-deal!

Självklart kan man se alla i ett band som låtskrivare. Det blir än mer tydligt om låtskrivaren i själva verket bara tar med en liten idé till replokalen, och så hjälps alla åt med text samt använder sina färdigheter på sina instrument för att arrangera och bygga ihop låten. Men man gör det som sagt inte som band, utan som en grupp låtskrivare, som skickar med låtarna med bandet för att få inkomster genom.

Visst, det enklaste är att dela allt lika. Mitt ena band gör så, och det funkar. Men om man är medveten om skillnaden, t.ex. man vet att alla de där pengarna är egentligen mina (enligt lagen!!), då kan det sätta griller i huvet på en. Det gjorde det på mig ett tag, men det har nästan helt gått över. Att dela rättvist på pengar som vissa inte ska ha, blir ju orättvist. Jag kan tycka att ett alternativ när man startar ett band är att gå igenom detta, att låtskrivar-pengarna inte har med bandet att göra, men vi ska ändå ha en uppdelning där. Oavsett hur man fördelar det - om man gör upp det i god tid innan det börjar handla om stora summor, och om alla är med på det med god och nöjd min, då borde det funka bra. Man får ju göra klart för sina kompisar att "nu tror vi på det här, vi tror på oss själva och att vi kommer lyckas - vilket innebär att låtarna som vi kommer att framföra kommer inbringa stora summor pengar". Ett band som verkligen vill lyckas kanske t.o.m. inser sina begränsningar och säger "nä, vår grej är att ge världens röjigaste show, vi överlåter komponerandet åt någon som verkligen vet vad publiken går igång på", och sedan fixar en deal med en låtskrivare som kan ge dem material som tar de till toppen snabbt och lätt! 🙂

Är man ett band så är man ett band. Om en medlem hoppar av och man tar in en annan så blir det ett annat band. Alla är lika mycket en del av bandet. Alla ska ha lika mycket.

...ha lika mycket - av gaget. Det är inkomstkällan för ett band. STIM-ersättning är inkomstkällan för en låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget band, och ingen artist, har någonsin skrivit en låt.

Vad jag menar? Ett band eller en artist är några/någon som framför ett verk. Inte skapar det. Den som skapar ett verk är en upphovsman. Eller kompositör, tonsättare, låtskrivare, etc.

Det tycker jag är ett väldigt tråkigt sätt att se på det. Visst, i många fall fungerar det säkert så, men det är långt ifrån någon självklarhet.

Jag har skrivit två låtar helt själv till mitt band. Jag ser mig inte som ensam skapare av de låtarna, för utan mina bandkamrater hade de aldrig kommit till. De behövs för att skapa den inspirationen som ledde fram till de låtidéerna (vilket även gäller alla delar av låtar jag har skrivit). Jag vet att även den andra killen i bandet som skriver låtar känner likadant, det har vi diskuterat. Även om jag ensam skriver ihop en låt, så gör jag det med bandet i åtanke: vad som passar oss alla tre och vad som passar bandet som koncept.

Jag vet att de tutar i en att det är så där det fungerar på alla musikutbildningar, det har jag också råkat ut för. Det stämmer visserligen rent juridiskt, men för att beskriva den verkliga musikaliska världen är det inget som håller i alla lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga med ojämn fördelning av låtcredits, vilket säkert kan få konsekvenser på lång sikt, är ju att man på något sätt får på pränt hur stor del av bandet varje person är. Som i fallet med Adler så får ju han det på pappret att han är mindre värd. Sen å andra sidan gick det ju relativt smärtfritt att ersätta honom, så det kanske var rättvist. Men det är ju inte så kul att känna den där känslan att man egentligen inte är så viktig.

EDIT: Fast tänker man på det så kanske man som ensam låtskrivare i ett band också känner sig permanent underskattad (i relation till vad man faktiskt gör) om det är lika fördelning. Slutsatsen i mitt inlägg blir alltså ingen alls.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga med ojämn fördelning av låtcredits, vilket säkert kan få konsekvenser på lång sikt, är ju att man på något sätt får på pränt hur stor del av bandet varje person är. Som i fallet med Adler så får ju han det på pappret att han är mindre värd. Sen å andra sidan gick det ju relativt smärtfritt att ersätta honom, så det kanske var rättvist. Men det är ju inte så kul att känna den där känslan att man egentligen inte är så viktig.

EDIT: Fast tänker man på det så kanske man som ensam låtskrivare i ett band också känner sig permanent underskattad (i relation till vad man faktiskt gör) om det är lika fördelning. Slutsatsen i mitt inlägg blir alltså ingen alls.

Jag tycker inte att man överhuvudtaget behöver se till de individuella insatserna. Man är ett band, ett band är ett kollektiv (inte individer; vi är flockdjur, inte svanar). Bandet som helhet är mer än bara summan av de enskilda medlemmarnas bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att man överhuvudtaget behöver se till de individuella insatserna. Man är ett band, ett band är ett kollektiv (inte individer; vi är flockdjur, inte svanar). Bandet som helhet är mer än bara summan av de enskilda medlemmarnas bidrag.

I princip håller jag med dig, men man bör ju även vara lite pragmatisk. I mitt band pratade vi aldrig om det, men det var ändå underförstått att den som hade grundidén och skrev texten skulle få credits (vilket två av fyra medlemmar gjorde). Ofta var det något riff, ackordgång eller liknande som utvecklades till en låt i replokalen. På EP:n står det dock att dom två som hade idéerna och skrev texterna är ensamma upphovsmän. Det var liksom aldrig ens uppe för diskussion utan det var ganska självklart.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter förnuftigt som Johnny Boi uttrycker det fast det brukar vara lite mer komplicerat pga känslor och att man inte talar klarspråk om denna situation.

För oftast är man i en situation...VI ÄR ETT GARAGEBAND/VI ÄR PÅ VÄG ATT "BREAKA" & VI ÄR MEGASTJÄRNOR.

Pinsamt att som garageband börja diskutera "mina procent" hit och dit när man knappt har spelningar.

Sedan blir det nog annat ljud i källan från er Dingbat då dom stora pengarna rullar in, tror du inte!?

Eller ta bara MEGASTJÄRNORNA...är det OK att en i bandet ska känna en sanslös press på nästa albums kvalité och dom andra är på Bahamas och flöjtar runt för att sedan vilja ha 50%!?

Den situationen finns ju långt tidigare än hos megastjärnan dessutom.

Ta bara Gyllene Tider...vi kör igång igen tycker Micke Syd och grabbarna, visst säger Per Gessle, ring mig när låtarna är klara, jag har fullt upp med min Roxette comeback mm.

Hur mycket Gyllene Tider har vi då!?

Och vem känner av pressen över en sån comeback....är det Bassisten Anders eller Per som får prestationsångest av att "knåpa" ihop en ny Gylleneplatta?

Men repar man ihop grejor som ett band och bidrar väldigt mycket till ljudbilden så är det ju en underbar lösning med alla får lika.

Undrar om John Bonham fick nån andel på plattorna ifall han inte skrev ett skit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om John Bonham fick nån andel på plattorna ifall han inte skrev ett skit?

Faktiskt ganska intressant när du säger det. Han står ju som låtskrivare på vissa låtar (Communication Breakdown, Whole Lotta Love, Rock and Roll, etc), hade varit intressant veta vad han gjorde annorlunda då jämfört med de låtarna han inte står som låtskrivare på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan blir det nog annat ljud i källan från er Dingbat då dom stora pengarna rullar in, tror du inte!?

Nej, inte alls, och det är jag övertygad om. Den dagen vi inte är jämlika alla tre splittras vi som band. För då säger man i princip att "du är utbytbar", och hur kul är det att vara med i bandet då? Dessutom vore det en lögn, ingen är utbytbar i bandet. Vilket inte minst syns på att bara jag och den andra killen, minus tjejen i det här bandet, har ett annat projekt som bara är osammanhängande oljud. Hon skriver kanske nästan ingenting, men hon håller oss väldigt effektivt på jorden.

Har man den inställningen att man lika gärna kunde ha en annan trummis eller en annan basist, då förstår jag hur man kan vilja dela upp det olika. Men jag skulle aldrig vilja spela i ett sånt band. Är man ett organiskt levande band så är personkemin så viktig att det påverkar soundet så pass mycket att det vore ett helt annat band med en utbytt medlem.

Link to comment
Dela på andra sajter

För oftast är man i en situation...VI ÄR ETT GARAGEBAND/VI ÄR PÅ VÄG ATT "BREAKA" & VI ÄR MEGASTJÄRNOR.

Pinsamt att som garageband börja diskutera "mina procent" hit och dit när man knappt har spelningar.

Egentligen tror jag det är smart att göra upp alla procent hit och dit när man är ett garage band och knappt har spelningar.

I alla fall om man verkligen bestämt sig för att satsa.

Det är nog lättare att göra upp allt när alla fortfarande är kompisar i en replokal (vilket man förhoppningsvis är när man startar ett band), innan pengar börjat fucka upp medlemmarna och relationen mellan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vilken typ av royalties som Steve Adler menade. När man pratar man om roylaties i USA menar man både den ersättning kompositör och artist får för försäljning av album etc.

I Sverige betalas ersättning till kompositör ut via NCB och är inte det vi brukar syfta till när vi pratar royalties. Här pratar vi snarare artist eller producents del av intäkterna för sålda verk/album/enheter you name it.

När det gäller artistens royalty på skivförsäljning tycker jag utgångsläget är att alla delar lika i en grupp. På samma sätt som jag tycker man bör se gaget vid livespelningar som en gemensam intäkt.

Det är också bra att reda ut vem som blir krediterad som låtskrivare. Ender a en gång för alla. Typ, "Vi gör allt tillsammans". Om ni vill sätta kreditering per låt är det enklast att alla som medverkar som låtskrivare får en del var. Eller så delar man upp vem som skrev text och vem som skrev musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det här ett vanligt problem? Hur anser ni att inkomster ska fördelas?

det är inte helt ovanligt - mest för att man inte tagit upp frågan förrän pengarna kommer in

först behöver vi dela upp inkomsterna - var kommer dom ifrån?

det som alla är med å jobbar för ska givetvis alla dela lika - inkomster som kostnader

där faller tex spelningar in

men säg att två av fem i bandet gör alla låtarna - ska dessa bara få lika mycket som den som inte bidrar med material?

stimersättning ska givetvis tillfalla dom som gör låtarna

inkomster av musikförsäljning kan vara knepigare - lika eller enligt stim?

efter input kanske

ska basisten som bara kommit in å lagt sin basgång ha lika mycket som den som fixar trycket, fixar omslag, producerat, arrat å skrivit låtarna?

vill man vara solidarisk - som jag fått uppfattningen att du vill - så kan en mellanväg vara fin:

splitta först stim- å försälningsinkomsterna lika i två delar

en halvan ska delas jämnt i lika delar till alla

andra halvan ska delas mellan dom som stått för låtarna / arbetet

på så sätt får även trummisen sin lilla andel för att han spelar shuffle i bryggan

är sångaren så pass mycket viktigare i ett band att han genom att bara vara sångare ska få mer av inkomsterna än trummisen?

nej

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...