Jump to content
Annons

Sub Bas - House


kLEO

Recommended Posts

Hej

Jag har lite problem med att få min sub bas att låta bra. Den liksom "klickar" och dom ljusa noterna är dubbelt så höga än dom låga och allt låter bara oproffsigt..

Någon som har några EQ eller Compressor tips att dela med sig av?

Jag är ute efter en sån här bas:

http://www.youtube.com/watch?v=q4iIdgbS3ro

(spola fram 1 minut)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Högpassfilter och ta bort allt som du inte hör och vill höra i basen under det specifika frekvensområdet du vill få fram. Då lämnar du massa energi till det du vill höra. Även högpassfilter o ta bort toppen så du bara hör den fylliga botten sen kompressor på det för att tajta till det.

Tänk på att högtalarna kan ha svårt att återge botten ordentligt vid produktionsstadiet innan alla nivåer mm ligger på plats.

Massiv är bra. Just till basar funkar ju ganska många synthar.

Redigerat av fulis
Link to comment
Dela på andra sajter

Är Massive ett bra synth att använda sig av skulle jag också vilja veta 🙂

Jag tror att synthen du letar efter är Sylenth.

Lätt att skruva och riktigt varmt sound.

Viktigt att skruva fram värmen med eq'n, brukar funka med en dip på ca 300 och 500Hz på ett par dB.

Ex. på synthljud jag skruvat fram i Sylenth.

www.speedyshare.com/files/25261707/Mellony_-_Beat.mp3

Ca 0:22 moddar jag ner synthen till ett liknande sound du letar efter. Inte riktigt, men nästan. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej grymt. Du har inte några tips på inställningar för kompressorn?

Har försökt letat och sökt men inte hittat så mycket. Och jag har inte så stor erfarenhet av det.

Tack för tipset mellony, inte riktigt det soundet jag är ute efter just nu, men det lät grymt, får kirra det sen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset mellony, inte riktigt det soundet jag är ute efter just nu, men det lät grymt, får kirra det sen 😉

Np!

Btw, till din fråga:

Om du skruvar till ett ljudet du vill ha så får du till botten genom att enkelt öppna valfri synth och trycka in en sinuston på lägsta möjliga oktav innan det blir för lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...