Jump to content
Annons

Köra Logics vocoder "live"?


jarlo

Recommended Posts

Logics inbyggda vocoder plockar ju in ljud via sidechain från ett audiospår. Som jag förstått det måste man spela in ljud på audiospåret och sen spela upp det för att vocodern ska kunna plocka in signalen. Det går alltså inte att spela in audio och midi samtidigt (eller bara jamma runt med vocoderpluggen och en mikrofon utan att spela in nåt). Stämmer det, eller går det att jobba runt på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det gör det.

Du gör följande:

Ett audiospår

Ett instrumentspår

En buss

Audiospåret skickar du till bussen istället för stereo out

På instrumentspåret väljer du vocoderpluggen och väljer som input bussen som du skickar audiospåret till

Vid bussen väljer du att inte skicka nånstans, alltså tar bort Stereo Out vid utgången.

Väljer att ställa audiospåret i "lyssnings" läge

och markera instrumentspåret så du kan spela samtidigt som du sjunger =)

Lycka till!

[edit]

Bifogar en bild.

Observera att jag inte har något ljudkort inkopplad för tillfället så på kanal 1 så finns ingen ingång vald. Där ska du naturligtvis väljer ingången där microfonen kommer in =)

Observera också Sidechain valet i vocodern

post-2600-0-60785900-1290084390_thumb.png

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter inte med grejerna just nu, men vad jag tidigare har testad så var det så här jag fick göra. Men det kanske går att plocka in kanalen direkt i vocodern.

Hm vid lite eftertanke så var det nog bussninglösningen att sidechaibe en kompressor om man ville amvända ett instrument som källa... Hehe.

Testa, du kan förmodligen plocka bort bussen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar det inte att lägga sidechain "audio1" istället? då behöver man ju inte bussen. hade man haft ett inspelat audiospår liggandes där hade det funkat....men blir det kanske knas när man hookar upp en mik eller?

Ja, det är ju så där jag har gjort hela tiden. Även om man rec-aktiverar audiospåret så går inte signalen in i vocodern förrän man spelat in och spelar upp. Gå via en buss är nog det som gäller. Tack Polder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju så där jag har gjort hela tiden. Även om man rec-aktiverar audiospåret så går inte signalen in i vocodern förrän man spelat in och spelar upp. Gå via en buss är nog det som gäller. Tack Polder!

Varsågod!

Jag hade väl för mig att det var nåt lurt =)

Visa resultatet sen vetja! ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod!

Jag hade väl för mig att det var nåt lurt =)

Visa resultatet sen vetja! ...

Haha, ja vi får väl se... Största anledningen till att jag ville få ordning på det här är att jag nyligen köpt Native Instruments The Mouth och tyckte det var lite drygt att inte kunna leka med den i realtid. Om det funkar att gå via en buss i vocodern borde det gå med den här också. Verkar vara en skoj plugg för övrigt!

http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/powered-by-reaktor/the-mouth/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...