Jump to content
Annons

Windows Movie Maker


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Windows Movie Maker är väl inget rent inspelningsprogram, men ändå, ett bra sätt att nå ut med musik, tex via Youtube. Att bara lyssna på musik utan nån sorts bilder till, det tror jag somliga nästan aldrig gör. mellow.gif

Jag har gjort en billighetsviddjo, men jag skulle vilja få stillbilderna att växla fortare? Så det blir mindre segt att glo på. Hittar inget att ändra det med...😲

Filmskapare Nilsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

, men jag skulle vilja få stillbilderna att växla fortare? Så det blir mindre segt att glo på. Hittar inget att ändra det med...😲

Filmskapare Nilsson.

Hej Håkan

Jag har grejat en del i MM som ingår i XP och där kan du zooma upp tidslinjen och på så sätt få bättre koll.

Bildernas längd bestämmer jag genom att dra bildens högerkant åt vänster för att få dom kortare. Du kan även

välja olika övergångar ifrån någon meny eller genom att dra in bilderna i varandra.

Hur det kan bli? Kolla i min signatur. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Håkan

Jag har grejat en del i MM som ingår i XP och där kan du zooma upp tidslinjen och på så sätt få bättre koll.

Bildernas längd bestämmer jag genom att dra bildens högerkant åt vänster för att få dom kortare. Du kan även

välja olika övergångar ifrån någon meny eller genom att dra in bilderna i varandra.

Hur det kan bli? Kolla i min signatur. 😉

Kalas! Jag lyckades också korta ner bilderna tidsmässigt.

Jag har en annan enkel liten idé. Jag spelar upp min låt i studion och mimar lite och ev stöllar mig, frun filmar samtidigt så den filmen blir lika lång som låten. Med lite tur kan det bli hyfsat synkat.

Sen skulle jag vilja lägga in stillbildsfoton då och då så det händer lite. Går det att få dit stillbilderna utan att filmen sticker iväg tidsmässigt?

Vem sydde ponchon eller vad man nu ska kalla den till din Rammsteincover? Den var fin i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en annan enkel liten idé. Jag spelar upp min låt i studion och mimar lite och ev stöllar mig, frun filmar samtidigt så den filmen blir lika lång som låten. Med lite tur kan det bli hyfsat synkat.

Sen skulle jag vilja lägga in stillbildsfoton då och då så det händer lite. Går det att få dit stillbilderna utan att filmen sticker iväg tidsmässigt?

Vem sydde ponchon eller vad man nu ska kalla den till din Rammsteincover? Den var fin i alla fall!

Visst, stillbilder eller filmsnuttar, det är bara att slänga in på tidslinjen.

Så länge MM stödjer formatet (ändelsen på filen) så är det bara att blanda och ge.

Ponchon är ett gammalt lakarn, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att få dit stillbilderna utan att filmen sticker iväg tidsmässigt?

-Självklart går det men då får du kapa i filmens tidslinje, där du vill sticka in stillbilden, lika lång tid som du vill att stillbilden ska visas. I annat fall kommer filmen att dels bli så mycket längre som den summerade tiden som dina stillbilder i filmen upptar, dels osynkad med musiken. Alltså vill du ha in en bild någonstans i ett filmklipp börjar du med att dela filmklippet i två delar om du anser att du måste det (det finns en funktion för detta i Windows MovieMaker). Sedan lägger du in stillbilden mellan klippen och bestämmer hur lång tid du vill att stillbilden ska visas genom att dra i bildens högerkant. Låt säga att du vill visa bilden i 2 sekunder. Därefter drar du i filmklippet genom att dra i filmklippets högerkant och tar bort 2 sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min mobil sparar video i mp4-format, vilket WMM inte klarar.

Nån som har tips på hur jag kan fixa det?

Kanske konvertera till annat format eller nåt annat lika enkelt gratisprogram som WMM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows Movie Maker är väl inge.......

Filmskapare Nilsson.

Ja man kan göra mycker korta klipp, se min lilla video, gjord i movie maker, tog ca 1500 stillbilder och satte ihop men om du skall jobba med mycker bilder sätt ihop små snuttar på ca 10-20 sek. Annars så går det inte att jobba programmet crashar hela tiden.

kolla in om du vill... :-)

http://www.myspace.com/madeinroad79/videos/my-friend/105357939

Link to comment
Dela på andra sajter

Min mobil sparar video i mp4-format, vilket WMM inte klarar.

Nån som har tips på hur jag kan fixa det?

Kanske konvertera till annat format eller nåt annat lika enkelt gratisprogram som WMM?

1 Kolla i WMM: verktyg/alternativ/allmänt, bocka i rutan "hämta codec automatiskt"

2 Testa igen

3 Om det inte hjälpte ut och googla codec mp4, hämta hem och installera.

Obs döna inte in alla codec du hittar i din dator, detta kan ge bekymmer

och skapa gärna en systemåterställningspunkt innan du börjar mixtra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina filmer från digitalkameran är Quicktime, tror jag. Eller är Quicktime bara ett uppspelningsprogram? Filmerna hamnar i alla fall bland "Mina bilder" i datorn och kallas Quick Time-film.

När jag är Movie Maker och rotar är det enkelt att hitta och importera stillbilder, men filmerna som jag vet finns i samma mapp de går naturligtvis inte att hitta. Är det för att det heter Movie Maker som programmakarna försäkrat sig om att man inte ska kunna hitta filmer så att man kan använda Movie Maker till att göra film?

Varför är allt sånt här så helvetes tungrott och omöjligt? Tyckte det var så enkelt och roligt att göra "film" med stillbilder och inbillade mig att det skulle gå även med filmer. Borde ha förstått att ett filmprogram INTE tar in filmer.

Tips nån? Buhuhuhuhuuuuuuuuu.

Idioten i Myrbacka

Edit: Har sett i hjälprutan att dessa filer godkänns:

.asf, .avi, .dvr-ms, .m1v, .mp2, .mp2v, .mpe, .mpeg, .mpg, .mpv2, .wm och .wmv

Är någon av dessa filer att föredra? Det finns ju olika konverterare också:

http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1C1CHNU_enSE346&q=convert+quicktime+&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina filmer från digitalkameran är Quicktime, tror jag. Eller är Quicktime bara ett uppspelningsprogram? Filmerna hamnar i alla fall bland "Mina bilder" i datorn och kallas Quick Time-film.

Quicktime är bara ett uppspelningsprogram som du sagt åt din dator att den ska använda för att spela upp ett visst filformat. Jag har för mig att det vanligaste är att mov-format spelas upp i Quicktime.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina filmer från digitalkameran är Quicktime, tror jag. Eller är Quicktime bara ett uppspelningsprogram? Filmerna hamnar i alla fall bland "Mina bilder" i datorn och kallas Quick Time-film.

När jag är Movie Maker och rotar är det enkelt att hitta och importera stillbilder, men filmerna som jag vet finns i samma mapp de går naturligtvis inte att hitta. Är det för att det heter Movie Maker som programmakarna försäkrat sig om att man inte ska kunna hitta filmer så att man kan använda Movie Maker till att göra film?

Det är för att Windows Movie Maker inte stödjer det filformatet. Egentligen är det inget konstigt. Det finns en mängd olika filformat och Microsoft som utvecklat Windows Movie Maker har helt enkelt valt att inte inkludera stöd för QuickTime formatet. Varför kan man fråga sig? -Ja det har möjligtvis att göra med att det är konkurrenten Apple som ligger bakom QuickTime. Oavsett vilket är detta inget att hänga upp sig på utan då konverterar man bara QuickTime filmen till ett annat format som Windows Movie Maker klarar av. Du ska få ett bra tips på en mycket bra filmkonverterare här: Any Video Converter. Laddas hem från http://www.any-video-converter.com/products/for_video_free/

Link to comment
Dela på andra sajter

Quicktime är bara ett uppspelningsprogram som du sagt åt din dator att den ska använda för att spela upp ett visst filformat. Jag har för mig att det vanligaste är att mov-format spelas upp i Quicktime.

Det stämmer, så här står det i egenskaperna om mina filmfiler: QuickTime-film (.MOV)

Ingen åsikt om vad man bör konvertera till? Ett extra bäbisenkelt program som lilla jag kan förstå, finns det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer, så här står det i egenskaperna om mina filmfiler: QuickTime-film (.MOV)

Ingen åsikt om vad man bör konvertera till? Ett extra bäbisenkelt program som lilla jag kan förstå, finns det?

Any Video Converter är busenkelt så det kan du gott ladda hem tycker jag. Vad gäller vilket filformat som är lämpligt så beror det ju på vilken utkvalitet du vill ha på slutprodukten. Formatet i sig är egentligen inte så mycket att hänga upp sig på utan det som är viktigt är vilken kvalitet formatet stödjer vad gäller bitrate och khz. Andra saker att tänka på är vilket bildformat som konverteringen resulterar i såsom 4:3 eller 16:9. Alla sådana här parametrar ser du i förväg (och kan dessutom ändra på själv om du vill) i Any Video Converter (ANV). ANV har olika defaultformat som du kan välja på. För högsta kvalitet så välj DVD video PAL Movie (*.mpg) och hämta sedan upp denna film i Movie Maker. Testa gärna att konvertera en liten kort filmsnutt med olika defaultinställningar. Du kan ju snabbt kolla resultatet genom att öppna och kika på den konverterade filmen för att avgöra vilket format som ger bäst kvalitet.

Redigerat av Notknäckaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jah lyckats konvertera till både först xvid, sen mpeg, och WMM hitarr de filerna för import. Men när jag drar ner dem till "banan" blir det ingen bild alls, de hamnar bara på ljudspåret. Och mpeg låter inte ens. Detta känns typ hopplöst.

mpeg skall väl funka! Du har inte lyckats att muta ljudet på filmen? (högerklickat på ljudlimpan och bockat på fel ställe)

Sedan har du ett reglage där du kan blanda volymen mellan filmljudet och din mp3:a som du väl också stoppat in.

Kolla så att den inte står max åt: "ljud/musik"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jah lyckats konvertera till både först xvid, sen mpeg, och WMM hitarr de filerna för import. Men när jag drar ner dem till "banan" blir det ingen bild alls, de hamnar bara på ljudspåret. Och mpeg låter inte ens. Detta känns typ hopplöst.

Ja då är problemet sannolikt det att din konverterade fil saknar filminformation och bara innehåller ljudinformation. Kolla konverteringsinställningarna innan konvertering. Konverterar du från först QickTime -> xvid till mpeg? Det är isåfall ingen bra idé. Vid konvertering ska du undvika att dels gå från xvid till mpeg av bildkvalitetsskäl, dels flera konverteringssteg (typ 3 ggr) av samma skäl. Har du laddat hem ANV så konvertera enligt mitt förra inlägg eller välj .wmv eller .avi format och ställ in bildformatet till Original så kommer det att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gjorde också min första musikvideo nyligen. Ställde 2 gubbar på en scen, filmade från början till slut fyra gånger så det blev fyra tagningar på hela låten så att säga. Nu använde jag Final Cut och där slängde jag in varje tagning på varsin tidsaxel, synkade dom mot låten och mutade sen ljudet från filminspelningarna. Sen när man har alla fyra på plats är det bara att börja klippa så att man så att säga växlar mellan dom. Tittar man noga så ser man ju att det är olika tagningar, egentligen skulle man haft fyra kameror som filmar en tagning var, för nu har han t.ex. ibland micstativ för att nästa sekund inte ha det. Men sånt är det ingen som märker 🙂

edit, glömde:

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på i timtal med det här. Konverteringen går bra påstår programmet. Några inställningar som kan ta bort själva filmen i filen hittar inte jag. Har klickat på allt som finns, fattar inte ett piss. Men i MVV blir det bara ljudfilen kvar, dvs ljudet från videokameran som inte skall användas alls.

Sparde skärmdumpsbilder i Paint hur det ser ut i programmen, men jag är så dum i huvet att jag inte kan lägga ut dem här heller tyvärr.

Hur f-n ska man göra för att kunna lära sig sånt här? Dottern som är 21 år har hållit på länge med WMM hon med, nåt annat än stillbilder har hon aldrig lyckatrs få in i programmet fast hon hållit på i månader med det. Det måste vara nåt fel med de som gör såna här program. Svårighetsgraden är väl den samma som att hacka Pentagon. Om jag kunde anlita en person att visa mig det här skulle jag gärna betala. Men var fan finns en sån i min närhet? Det här är nog bara att ge upp och skita i.

Link to comment
Dela på andra sajter

valet av bilder kändes lite plojty plojty?

om nu tanken är att fånga lyssnare?

Tanken är ju att göra nåt bättre, med rörliga bilder. Att ta bort filmer från youtube och lägga dit nya det behärskar jag. Men inte att få in en film i Movie Maker. Det är jag för korkad för tyvärr.

Att ladda upp en filmfil från samma kamera direkt till youtube, det kan jag också. Men då blir det helt oredigerat och med ljudet från kameran.

Trots plojty bilder är det nu 162 nedladdningar på tuben. Ca 20 fler än på förmiddan. Utan plojty film skulle nog inga fler än högst tio här på forumet, och tio andra i kontrollrummet lyssnat på den. Och på forumen lyssnar man, om nu nån lyssnar alls, bara i början när det är nyutlagt, sen försvinner det i glömska hur bra det än är. På tuben bara ökar det. Denna som är min egen komposition har man tittat mer än dubbelt så många ggr på än Guitar 66 covers av tex wind cries Mary och Wish you were here.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...