Jump to content
Annons

Nu bygger vi Studio Uvebo!


Becker

Recommended Posts

Hallå!

För ca 1 år sedan flyttade jag ut på en hästgård med allt vad det innebär. Nu har jag sålt av min lägenhet och därmed fått loss lite pengar som bland annat ska gå till ett studiobygge. På gården har vi ett uthus på 1,5 våningar som idag används som liten verkstad, förråd, samlingsrum/fikarum för hästfolk samt garage. Övervåningen på byggnaden används endast till förvaring av rallydäck och lite annat bråte så där kommer det byggas ett kontrollrum med möjlighet för sång & gitarrinspelning. Övervåningen är helt oisolerad så det kommer krävas en hel del jobb att färdigställa men det ska inte vara några problem hoppas jag. Svärfar har en hel uppsjö av verktyg och maskiner så bygget tror jag inte blir några större problem. Tidsmässigt får det ta den tid det tar eftersom vi jobbar heltid och har en gård att sköta men jag har flera vänner som är mer än ivriga att komma igång så när vi väl sätter igång så går det förhoppningsvis undan. Planen är att det iallafall ska vara isolerat innan det blir -30 grader sen kan inrednignsjobbet & studiobordsbygget mm ta den tid det tar. Jag siktar på inflyttning framåt våren. Allt jobb förutom eldragning, som svärfar fixar, kommer jag att göra själv och har en budget på ca 20-30.000:- vilket borde räcka till kontrollrum + studiobord. Självklart får det gärna kosta mindre än mer men samtidigt vill jag inte spara på kostnader som jag sedan får ångra.

Bild3.jpg

Denna bild är tagen direkt när man kommer upp för trappan inåt rummet. En vägg ny vägg kommer byggas ca 2 meter in i rummet samt montera en ny ytterdörr. Väggar & tak kommer isoleras och sedan spikar vi råspont och målar vitt. Har använt samma teknik på övervåningen i huset och resultatet blev riktigt bra. 🙂 Golvet isoleras även det och jag tänkte mig nån form av klickgolv. Var först inne på att lägga furugolv men det är så jäkla känsligt för repor osv och eftersom man kommer rulla fram och tillbaka med stolar osv så är nog nåt hårt klickgolv att föredra. Det fina med furugolv är att man kan skruva det direkt i reglar utan golvspån under men inte kul om det ser ut som stryk efter nån månad.

Bild2.jpg

Denna bild är tagen från fönstret sett mot trappan. Träbalkarna kommer bli en del av inredningen i studion. Självklart ska de putsas upp och sedan antingen oljas eller målas, får se hur det ser ut när det kommer upp lite ljus. Står 2 stora kistor där som jag funderar på att göra nåt kul med, får se vad bara 🙂

Golvytan kommer bli ca 30 kvadratmeter men sen försvinner ju lite plats iom snedtak osv... Takhöjden i mitten av rummet är runt 2,6 meter och höjden på väggarna innan snedtaket är ca 90 cm. Det kommer inte bli superstort direkt men däremot kännas väldigt hemtrevligt 🙂 Nackdelen med snedtaken är väl akustikbehandlingen (??) men det får jag helt enkelt leva med. Tanken var att det skulle byggas ett sångbås oxå men har insett att det inte kommer att få plats utan att det blir klaustrofobiskt så i fösta skedet kommer vi bygga ett "sånghörn". I rubriken står det att studion kommer att byggas i 2-3 etapper. Planen är att så småningom bygga om samlingsrummet på nedervåningen till ett live/replokalsrum där det finns möjlighet att spela in tex trummor. Där kommer även ett framtida sångbås att byggas. Den 3e etappen som ligger långt fram i tiden är att bygga om ett rum som ligger mellan kontrollrum & lajvrum till nån form av lounge med tv, soffor, kaffebryggare osv men det ligger som sagt låååååååångt fram i tiden 🙂

Hopp... Det var nog allt jag hade att säga för stunden.. Första vändan till byggvaruhuset går förhoppningsvis i helgen & sen jäklar ska det snickras 🙂

Fortsättning följer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag ser det här blir jag nästan nostalgisk. För många år sedan byggde vi en studio uppe på en vind gammal vind. Rum i rum-principen är extra jobbig då inga vinklar är räta och alla mått är olika.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Nu är bygget igång. Första lasset från bygghandeln är hämtat. Redan första dagen stötte vi på problem då vi insåg att övervånngen förmodligen inte kommer fungera som kontrollrum då golvet kändes väldigt svajigt. Vi beslutade istället att bygga på nedervåningen där vi från början hade tänkt oss ett liverum. Golvytan är mindre, ca 24 kvadrat men istället vinner vi takhöjd så jag tror att bygget blir bättre. Nu finns det dessutom plats för ett sångbås vilket är ett stort plus.

Gårdagen ägnades åt att riva befintligt golv för att sedan regla upp ett nytt golv. Vissa problem uppstod även där då befinligt golv inte är rakt nånstans. Problem är till för att lösas och efter lite fundering så rullade det på rätt bra. Ungefär halva golvet är reglat och jag räknar med att andra halvan blir klar idag. Nu har det dock blivit riktigt kallt ute så jag hoppas att man inte fryser ihjäl. Jag hade hoppats på att kylan skulle vänta nån vecka till. Tror IOM rumsbytet att bygget kommer att gå betydligt fortare, iaf isoleringen.

Bilder kommer förhoppningsvis ikväll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min förra studio var också byggd i en gammal lada och den första delen började på ett loft. Sen gick det som det ofta går och det slutade med 220kvm och utbyggnad både här och där. 😳

Hur som helst, ser ut som det kan bli en trevlig studio av det utrymmet.

Lycka till.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag hann inte med att ladda upp bilder igår kväll så jag gör ett försök nu istället. Sorry för lite halvtaskiga foton då de är tagna med min iPhone. 🙂

IMG_0321.jpg

Det här är nya rummet. Tidigare låg det en plastmatta på golvspån och frigolit. Jag bestämde mig direkt för att slita ut golvet och bygga nytt.

IMG_0322.jpg

Gamla golvet utslängt. Nu ligger endaast frigoliten kvar vilket jag för övrigt tänkte låta ligga för att sedan fylla på med ny isolering.

IMG_0323.jpg

Nya reglar kommer på plats sakta men säkert. Huset är rejält gammalt så det har satt sig under åren vilket resulterat i att det inte är rakt nånstans. Skiljer ungefär 6-7 cm från högsta och lägsta punkt.

IMG_0326.jpg

Alla reglar på plats men de är inte fastskruvade. Jag har tagit in ett par golvspånplattor för att känna efter om golvet måste stagas upp och i så fall vart. Reglarna är 2x4" men eftersom de är närmare 4 meter långa och inte har kontakt med det gamla golvet så blir det lite småsvikt här och var. Ska staga upp det idag så det inte finns nån risk att det ger med sig med tiden. 🙂

Fortsättning följer....

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt! Följer tråden med extra stort intresse då jag har ett liknanade oisolerat vindsutrymme som jag funderat på att bygga om. Men ni kommer inte alls att bygga på övervåningen nu eller?

Tror du att ni kommer att hålla budgeten? Byggmaterial är ju svindyrt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt! Följer tråden med extra stort intresse då jag har ett liknanade oisolerat vindsutrymme som jag funderat på att bygga om. Men ni kommer inte alls att bygga på övervåningen nu eller?

Tror du att ni kommer att hålla budgeten? Byggmaterial är ju svindyrt...

Planen att använda övervåningen fick vi överge helt. Det skulle kanske gå om man stabiliserade upp det underifrån men det känns som ett alldeles för stort jobb.

Angående budget så tror jag att det ska funka. Det beror lite på vilket golv jag väljer samt hur vi gör med fönster. Funderar på att tillverka nån form av fönsterluckor som man stänger från insidan. Det är bara englasfönster som sitter idag och är en riktig energitjuv. Uppvärmning är oxå nåt som måste lösas. För att få långsiktig ekonomi på det så har jag kikat lite på luftvärmepump. En ytterdörr måste oxå införskaffad men räknar med att hitta nån begagnad.

Änsålänge är jag uppe i ca 5000:- och då har jag köpt hem allt som krävs för att bygga golv plus delar av väggarna. Byggmax är billigt men tyvärr har dom massa skräp oxå.

Redigerat av Becker
Link to comment
Dela på andra sajter

Dax för en liten uppdatering....

Det har inte hänt så mycket som jag hade hoppats på sedan mitt senaste inlägg. Det blev ju snökaos med allt vad det innebär vilket gjorde att byggandet fick vänta. Nu har jag i alla fall kommit igång igen. 🙂 Hoppas på att få en del gjort under kommande vecka.

IMG_0328.jpg

IMG_0329.jpg

Isoleringen i golvet har kommit på plats. Från början var planen att det skulle ligga 10cm isolering i golvet men eftersom det inte var speciellt rakt så fyllde jag ut med lite mer. Förhoppningsvis blir det inte kallt om fötterna iaf 🙂 Glasfiber är ett rent helvete att hålla på med tycker jag. Känns som det inte spelar någon roll hur man klär sig för det verkar ändå hitta in under kläderna...

IMG_0331.jpg

Började lägga plast och golvspån idag. Målsättningen är att golvspånet ska vara klart innan helgen så att jag kan regla upp väggar under helgen. Har även funderat en hel del kring bygget av sångbås. Tror jag har det mesta klart för mig men det kan ju förändras med tiden 🙂

Fortsättning följer....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att följa denna tråd 🙂 Vi byggde vår studio i en källarlokal, men inte alls lika avancerat. Det är mycket intressant att läsa om hur du bygger och hur det går för dig. Ska fortsätta följa denna tråd med spänning. Bra jobbat! 🙂

Vi körde på de golv o väggar som fanns och byggde sångbås (jösses vilket meckel vi hade med båset, men det var ju första gången någonsin som vi byggde ett, så man har lärt sig på det 🙂) och isolerade upp utanpå en del av väggarna med dämpningsplattor och tyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att bygget intresserar folk. Jag har själv följt ett antal byggen här på forumet och drömt om ett eget. Tyvärr är ju tiden ett stort problem. Skulle vilja ha ett par veckor ledigt och bara koncentrera mig på bygget men sån lyx har jag tyvärr inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen!

Det har tyvärr inte hänt speciellt mycket de senaste dagarna eftersom jag är sjuk men det förhindrar ju knappast planering iaf 😉

Jag undrar vad ni andra som byggt studios använder för typ av dörr mellan kontrollrum och sångbås? Suttit och kikat runt på diverse bygghandlares hemsidor och konstaterat att ytterdörrar inte är speciellt billiga. Blir tvungen att köpa en ny ytterdörr in till studion, har hittat rätt billiga sådana på byggmax, men det vore trevligt att behöva lägga ut 5000:- på dörrar. Har ni några tips? Sett att byggmax säljer olika former av förrådsdörrar som är oisolierade och ihåliga. Betydligt billigare i inköp och dessutom kan man fylla upp dessa med stenull eller liknande. Funkar det? Det känns som att vanliga innedörrar är på tok för enkla i konstruktionen för att göra någon nytta?

Kom gärna med tips 🙂

Redigerat av Becker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska erkänna att vi har faktiskt ingen dörr till vårt sångbås. När vi byggde sångbåset så byggde vi en enkel dörr med frigolitaktigt material (kommer aldrig ihåg vad det heter) inuti, men vi lyckades med konststycket att få dörren skev, så vi hängde upp 2 st tjockare tygvåder istället, en på insidan och en på utsidan av vägen där dörren skulle ha suttit. Vi undrade hur det skulle bli, men efter att ha testat sångbåset ordentligt så konstaterade vi att det av någon anledning fungerade bra ändå. Men dörr är nog att rekommendera ändå tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...