Jump to content
Annons

Bra "lyssna på musik"-hörlurar för under 500:-


Mr Keys

Recommended Posts

Annons

en vän till mig frågade mig om råd....och då jag inte köpt lurar på många år, och dessutom inte så billiga, hade jag inga rekomendationer att ge. Men kanske nån här inne vet några bra lurar i den prisklassen...?

Jag har nog förbrukat 6-7 par av de här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86718

De är grymma! Kan vara lite vassa i diskanten när de är nya, men de mattas av ganska snabbt och då låter de jättebra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog förbrukat 6-7 par av de här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86718

De är grymma! Kan vara lite vassa i diskanten när de är nya, men de mattas av ganska snabbt och då låter de jättebra.

Väldigt mycket bas i dessa dock! Sen har metallgallret på dem en tendens att bli blockerat av öronvax, vilket gör att ljudet i luren blir väldigt mycket tystare än i den som inte är blockerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt mycket bas i dessa dock! Sen har metallgallret på dem en tendens att bli blockerat av öronvax, vilket gör att ljudet i luren blir väldigt mycket tystare än i den som inte är blockerad.

Tycker du? Jag tycker att det är lagom med bas i och jag har inte haft några problem med öronvax som fastnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man säger såhär; det är inte konstigt att de går sönder med tanke på hur jag behandlar mina lurar. Att jag envist köper samma lur gång på gång är väl ett jättebra argument?

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Har CX300 II just nu, bland de bättre jag haft, men jag gillar inte riktigt ljudet i dem. Alltså bara tycke och smak då, de är ju populära av en anledning! Men innan hade jag Philips SHE9850 (liiite osäker på sista två siffrorna), de diggade jag järnet! Tyvärr tvättade morsan dem... X) Men när jag satte i de nya CX300 II och lyssnade på första låten med dem - när man fortfarande hade ljudbilden från Philips-lurarna invand - så minns jag att jag inte gillade det helt. Vass diskant och inte det fylliga mellanregistret jag vant mig vid och gillade med Philips-lurarna.

Alltså, man borde kunna testa in-ear någonstans!! Det har jag tyckt länge. Jag lyssnar så sjukt mycket på in-ear, och dessutom när jag recenserar skivor, så jag skulle mer än gärna göra ett A/B-test med lurar från en sex-sju tillverkare i prisklassen 300-500:-...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ägt ett par olika lurar genom åren och detta är vad jag kommit fram till.

Utanpå liggande hörlurar och earphones fungerar i tyst hemma miljö. Skall man ta med sig ljudet ut är det in-ear som gäller för att få bort så mycket bakgrundsljud som möjligt. Nackdelen med in-ear är att de är känsliga för smuts och att man måste placera de på rätt sätt i örat för att de skall komma till sin rätt. Generellt sätt är det bra om man har ett skydsskal till sina hörlurar, en polare till mig tog plastskalet från Compeed och använder framgångsrikt detta då han inte fick med något skyddsskal till sina earphones. Och slutligen är ett par lurar med låg impedans att föredra för att spara batteri. För egen del föredrar jag också om mina in-ear inte sticker ut för mycket eftersom de då gör ont under MC-hjälmen.

Eftersom din polare verkar vara ägare till en iPod antar jag att han/hon använder den överallt och min rekommendation att införskaffa ett par in-ear.

Sennheiser CX300 har ok ljud men mitt par gick sönder ganska snabbt. Likaså vill jag minnas att sladden var lite "klibbig" och lätt fastnade i min jackkrage.

Nu ligger inte BeyerDynamic DTX 80 i rätt prisklass men jag vill ta upp de ändå. De har bra mellanregister och mjuk diskant men saknar, konstigt nog, bas och är extremt känsliga för smuts och hur de placeras i örat. Med detta sagt är det inte säkert att man får ett par bättre in-ear för att de kostar mer eller är från en hyfsat ansedd tillverkare.

Just nu använder jag mig av ett par Jabra Rhythm som är anpassade för iPhone etc. och de har bra bas, som faktiskt går riktigt djupt på ett kontrollerat sätt. Dock en vass diskant som får vissa "S"-ljud att skära och ett något dovt mellanregister. De har en fyrpolig kontakt så jag är inte säker på att de fungerar till en iPod men de är helt klart värda att prova innan ett köp med tanke på dess pris!

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...