Jump to content
Annons

Mikrofon till kontrabas


Dersan P

Recommended Posts

Hej,

Undrar om det är någon som har erfarenhet kring att micka upp en kontrabas. Jag vill både kunna använda mikrofonen för inspelningar men även vid spelningar. Musikstilen är åt jazz/folkmusikhållet så det krävs inga höga ljudnivåer vid livespelningar, mest bara kunna lyfta upp ljudnivån något. Vid inspelningar har jag hittills mickat upp med en extern mick, men tänkte det kunde vara kul med en mer anpassad mikrofon för detta ändamål.

Min budget för detta är inte jättestor, tänkte se om det fanns något runt tusenlappen som ändå verkar vettigt. Kan man hitta något sådant?

Tack på förhand,

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En kontrabasist jag lirat endel med, använder kontaktmick till stallet och en kondensatormick fastsatt vid stallet, pekandes från stallet upp mot strängar och greppbrädan. På det viset tappar han ut dom lägre registren via line-signalen och får dom övre frekvenserna via kondensatormicken. Blir fint ljud, både trycket i djupet och även relativt högt skurna kondingen som får med mer sträng- och stråk ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Tack för ditt förslag - dock en fråga, jag är ute efter en enkel grej - budget mellan ca: 1-2 tusenlappar. Är inte jätteviktigt att soundet blir perfekt. Är det kondensatormickar på stallet som gäller då? Såg något på bontracasso.se som hade en mic för 595 som man fäste på stallet (inte kondensatormick dock), vet inte om det kan funka?

Mvh/

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...